Geld & Recht alle pijlers

auto tweede keer kapot in week tijd

31-05-2016 20:02 41 berichten
Alle reacties Link kopieren
Mijn ouders zijn vorige week opgehaald door de wegenwacht. De auto hield er mee op onderweg. Wat bleek, de bobine was er mee gestopt en deze is vervangen. Rekening van 200 euro betaald, prima, de auto reed weer 6 daagjes. Mijn ouders rijden trouwens heel weinig met de auto, alleen om boodschappen te doen of op bezoek te gaan ofzoiets. Denk dat ze 4 dagen in de week de auto nodig hebben, ze werken allebei niet meer qua pensioen.



Nu moesten ze gisteren naar het ziekenhuis toe (mijn vader is ziek geweest en moet steeds voor controle).

Hield de auto er de terugweg weer mee op!! Weer de wegenwacht gebeld en weer weggesleept naar de garage toe..

Auto heeft er de hele dag gestaan vandaag en ze belden op tegen 5 uur. Ze denken dat de aansluiting van de boordcomputer naar de bobine niet meer doet of andersom, dit weten ze nog niet zeker, ze moeten het beter uitzoeken.



Dus waarschijnlijk is dat wat vorige week vervangen is helemaal de oorzaak niet geweest, maar dit is de oorzaak. Dus mijn ouders hebben al betaald terwijl er nu weer iets mis is..

De auto is 17 jaar oud, wel weinig km. 160.000 maar..



Mijn ouders zijn woest omdat ze al betaald hebben en gewoon voor het verkeerde aangezien dit nu waarschijnlijk de oorzaak is. Dit is dus vorige week niet goed onderzocht en hebben ze voor niks betaald..



Nu gaan ze kijken wat de reparatiekosten zijn. Ik heb gelezen dat zoiets vervangen erg duur is en in de duizenden kan oplopen..

Mijn vader is zo kwaad geworden aan de telefoon, dat hij gekke henkie niet is en niet weer zoveel gaat betalen. Ze kunnen de auto best maken, maar misschien heb je over een week weer iets wat er kapot is, of vinden ze weer iets anders.



Wat zouden jullie doen? Sws de reparatiekosten hiervan niet betalen aangezien ze vorige week al veel betaald hebben. Misschien kijken voor een tweedehands auto? Probleem is dat ze niet echt iets gespaard hebben en er eigenlijk geen geld voor hebben..



Ik vind het zo sneu voor ze. Mijn vader is net herstelt van een zware periode, ze hebben het niet heel breed, nu gaat dit kapot wat ze waarschijnlijk erg veel gaat kosten.



Wat zouden jullie doen? Laten maken of andere auto kopen?

Ze hebben sws een auto nodig want ze wonen in een dorp waar niet eens veel winkels zijn, en zonder auto kom je sowieso nergens. Je kunt niet de hele afstanden af op de fiets en ze hebben altijd auto gereden dus zonder auto kan zeker niet. Ook niet omdat mijn vader redelijk vaak naar het ziekenhuis moet.
Alle reacties Link kopieren
De garage heeft elk jaar tijdens de apk de banden vervangen. Terwijl ze echt niet versleten konden zijn want hij rijdt niet eens veel.

Maar mijn vader vond het maar oke en geloofde ze..
Alle reacties Link kopieren
quote:Ceylon schreef op 31 mei 2016 @ 20:22:

[...]





Ik begrijp uit het verhaal dat de garage de auto gerepareerd heeft.



Afijn. Ik stond ooit met een rammelende schakelbak. Garagemeneer rijden, luisteren. Andere garagemeneren onder de auto, ook luisteren. Ja hoor, versnellingsbak kapot. Gaat u zoveel duizend kosten mevrouw. Slik, auto was toen twaalf jaar oud, dus laat maar zitten.



Via ebay een tweedehands versnellingsbak gevonden, naar beun-de-haas met dat ding. Beun vraagt nog of ik het zeker weet? Ja hoor, bevestigd door vier of vijf verschillende garagemeneren. Beun bouwt de versnellingsbak om. Bleek het de koppeling te zijn.



We hebben de uitgebouwde versnellingsbak maar weer verkocht. En van diverse monteurs later gehoord; Als de garage de versnellingsbak had vervangen, hadden zij dus daarvan eigenlijk de rekening zelf mogen betalen. Maar ik gok erop dat ze de koppeling vervangen hadden en hun mond hadden gehouden.



En een garage kost rond de 100 euro. Per uur. Ik word daar niet blij van. Juist mensen die zich geen nieuwe auto kunnen permitteren zijn afhankelijk(er) van een garage. Ik ben blij met onze Beun hoor, sorry, maar ik kan de garage simpelweg niet meer betalen. En dan hebben we het echt niet slecht.Tja. Misschien zie ik het simpel, maar als je je geen behoorlijke auto (en het onderhoud daarvan) kunt permitteren, moet je geen auto willen rijden. Ja shit dan, moet je met de bus, of met de fiets, of met de trein. Maar dan is het niet anders. Kom je er ook wel, kost alleen soms iets meer tijd en/of moeite. Maar een auto is geen levensbehoefte, gewoon een gemaksartikel, en kan je het niet betalen, dan houdt het op.
Time for the real me to emerge, Possum! Get out the gladiolas!
Was die €200 niet voor het ter plekke lid worden van de wegenwacht zodat ze direct geholpen konden worden?
Alle reacties Link kopieren
Elk jaar nieuwe banden is belachelijk met die paar kilometers. Kan er niet iemand mee naar de garage met verstand van zaken om je vader te ondersteunen?
Alle reacties Link kopieren
quote:bloem55 schreef op 31 mei 2016 @ 20:47:

De garage heeft elk jaar tijdens de apk de banden vervangen. Terwijl ze echt niet versleten konden zijn want hij rijdt niet eens veel.

Maar mijn vader vond het maar oke en geloofde ze..



Dan toch niet met nieuwe banden, mag ik hopen?

Dat klinkt inderdaad behoorlijk fishy.



Maar wat een omslag dan ineens... eerst laat je vader zich jarenlang dingen aansmeren en dan gaat hij nu tieren over 'gekke henkie' als er een tweede keer in korte tijd een reparatie moet plaatsvinden?



Ik zou rondkijken naar een andere garage.
Wees altijd jezelf. Tenzij je een eenhoorn kan zijn. Wees dan een eenhoorn.
Loepen.





Het maakt niets uit of je vader sneu is of niet. Je weet niet of de garage fouten heeft gemaakt. Ga eerst even rustig bellen met de garage. Jij maakt je al helemaal gek terwijl je niks weet en dat is niet de eerste keer aan je topics te zien.
Alle reacties Link kopieren
Volgens mij heb je bij een Bovag garage 3 maanden garantie op een reparatie.
Niet geschoten is altijd mis
Alle reacties Link kopieren
Vaak zie je bij oudere auto's (en andere oude apparaten) dat er een keten van onderdelen versleten zijn. Dat kan hier ook best het geval zijn. Dat de boordcomputer nu niet goed werkt wil niet zeggen dat de bobine uiteindelijk gewoon goed was. En als je de boordcomputer of bekabeling vervangt komt er misschien weer wat anders. Moeilijk te zeggen en dus ook moeilijk om claims e.d. ergens neer te willen leggen.
Alle reacties Link kopieren
Wat viva1966 zegt...



En als het dat niet is (alles is vaak ongeveer even oud), kan het ook simpelweg een cascade zijn; bobine is stuk, hierdoor raakt de computer overbelast. Maar dat merk je niet, omdat de bobine al dood is.



Dan vervang je de bobine, de computer geeft nog net genoeg vermogen, dus de auto doet het weer. Maar de overbelasting heeft zijn tol al geëist, dus de computer geeft de geest.



Vervang de computer en het werkt hopelijk weer. Maar dan kan volgende week blijken dat de computer en bobine samen zoveel vermogen geven dat de isolatie van de oude bougiekabels niet meer afdoende is; weer een reparatie...



Als je de garage niet vertrouwt zou ik een second opinion vragen bij een ander, dat kan ook verhelderend zijn.

Maar met een 17 jaar oude auto voelt dit voor mij niet per definitie als bedrog ofzo.
Alle reacties Link kopieren
Als die auto al 17 jaar belast wordt (kleine stukjes etc) is het natuurlijk niet zo gek dat eea kapot gaat. En het betekent ook niet dat de vorige reparatie niet goed was.

Je kunt beter 17 jaar snelweg rijden dan 17 jaar kleine stukjes stadsverkeer, dat laatste is veel zwaarder en geeft meestal meer slijtage.
Alle reacties Link kopieren
quote:pejeka schreef op 31 mei 2016 @ 20:47:

[...]





Tja. Misschien zie ik het simpel, maar als je je geen behoorlijke auto (en het onderhoud daarvan) kunt permitteren, moet je geen auto willen rijden. Ja shit dan, moet je met de bus, of met de fiets, of met de trein. Maar dan is het niet anders. Kom je er ook wel, kost alleen soms iets meer tijd en/of moeite. Maar een auto is geen levensbehoefte, gewoon een gemaksartikel, en kan je het niet betalen, dan houdt het op.



In principe heb je best gelijk, al kan ik in ons dorpje echt niet zonder auto. Sterker, ik laat een bepaalde operatie niet uitvoeren omdat ik daarna verzekeringtechnisch een half jaar niet zou mogen rijden. Dat is geen optie.



Maar goed. Ik heb sinds een goed half jaar een andere auto. En in het boekje staat precies wat ze doen tijdens een onderhoudsbeurt. Zo is daar een hele lijst met controles. Controles, geen reparaties. Verversen van olie en ruitenwisservloeistof en alles wordt gecontroleerd. Meer niet. Kost 450 euro.

De APK controleert exact hetzelfde. Nou woon ik in Duitsland, hier kost die APK rond de 100 euro (per twee jaar, inclusief roetmeting, dieselauto). Het verversen van olie plus filter kan ik bij de ATU regelen voor acht tientjes en ruitenwisservloeistof kan ik zelf bijvullen, zo´n kan kost een tientje. Ergo, die hele beurt kan ik dus ook hebben voor tweehonderd euro (per twee jaar dus voor ons, in NL ligt dat een klein beetje anders).



En dan krijg ik een lijst met alles wat gerepareerd/vervangen dient te worden. Paar jaar geleden de hardyschijf. De originele zelf bestellen kost 80 euro, bij de garage kostte dat ding 145 euro. En dan 100 euro erbij per uur.



Twee maanden geleden remschijven plus remblokken vervangen. Totale kosten rond de 200 euro. Dat is iets dat mijn man zelf kan. Bij de garage kost datzelfde tegen de 900 euro.



Ik kan die auto best betalen. Ik kan de garage niet meer betalen. Of nee, dat zeg ik fout. Die kán ik ook best betalen, maar die wil ik allang niet meer betalen. Alleen als het echt moet.



Maar, om op de OP terug te komen, na 150.000 km op de teller heb ik heel wat reparaties gehad, en tegen de tijd dat er 260.000 op de teller stond hebben we besloten dat een derde ronde niet meer loonde, toen was die auto ook 16 jaar oud. Alleen al qua milieu werd het echt wel tijd voor iets moderners. Maar de motor liep nog als een zonnetje. Dus TO, ik zou op zoek naar een andere garage (elk jaar nieuwe banden is echt van de zotte) maar de leeftijd in combinatie met km stand en rijstijl, de komende tijd zal er echt wel het één en ander sneuvelen.
De tand des tijds kan een antieke kast nou juist nét dat karakter geven. Zonde om over te schilderen. Avena.
Alle reacties Link kopieren
Vergeet ook niet dat het bij een auto van 17 jaar oud niet mogelijk is om zo goed uit te lezen als bij een modernere auto. Een moderne auto hangen ze aan de computer en dan zien ze exact wat er mis is, bij oudere auto's is dat doorgaans niet mogelijk. En als vervanging van de bobine ervoor zorgde dat de auto het weer (even) deed, was er blijkbaar wél wat mis met de bobine........
Oh dear, how sad, never mind.
wij hebben net onze 19 jaar oude auto weg gedaan. Niet omdat we "belazerd" werden door de garage, maar de auto werd wel steeds duurder. Steeds meer gebreken. De auto hebben we dik 8 jaar gereden, en van een kmstand van 135000 naar 244000 gebracht. Hij heeft zijn beste tijd gehad. Juist oudere auto's hebben moeite met het stop 'n go-verkeer. Steeds kleine stads/dorpritjes, veel koppelen/schakelen/remmen/niet goed warm worden etc.

Ik geloof best dat er iets met de bobine aan de hand was. Kan ook best zijn als je de extra reparatie nu laat doen, de auto weer jaren vooruit kan. Maar het kan ook zijn dat er over een maand weer iets duurs aan zit te komen.



Wel vind ik het vreemd dat de auto bij weinig gebruik zo veel nieuwe banden nodig heeft... Dus misschien loont het zich wel een second opinion aan te vragen bij een andere garage. Al zou ik denk ik eerder investeren in een andere iets nieuwere tweedehands auto met een aantal maanden garantie op de dure reparaties.
Alle reacties Link kopieren
De auto is 17 jaar oud, je ouders rijden er korte stukjes mee. Echt grote, hele grote kans dat er meerdere dingen niet meer zo goed zijn en nu stukje bij beetje achter elkaar kapot gaan.



Wij hadden een prachtige auto, niets mee aan de hand, tot het dynamo het begaf, vervolgens de accu, vervolgens nog iets en nog iets en nog iets. We hebben een andere auto gekocht.



Het is logisch dat je op een gegeven moment behoorlijke kosten gaat krijgen aan de auto vooral met deze leeftijd en kilometerstand.
Een dag niet genoten is een dag niet geleefd.
Alle reacties Link kopieren
Een garage heeft voor zover ik weet in principe een inspanningsverplichting bij reparaties, geen resultaatsverplichting. Wanneer er een verkeerd onderdeel zou zijn vervangen moet er worden aangetoond dat de garage niet heeft gehandeld zoals van een redelijk handelende garage mocht worden verwacht. Dit kan bijvoorbeeld het geval zijn als er twee voor de hand liggende oorzaken zijn en de garage de veel duurdere oplossing het eerst heeft geprobeerd. Over dit soort zaken worden rechtszaken gevoerd tot aan de gerechtshoven, dus zo makkelijk ligt een en ander helaas niet.
Ik zou een offerte laten maken.

Maar als die erg hoog uitvalt, zou ik zelfs twijfelen om de auto te laten herstellen.

17 jaar oud, 160.000 km ... Hoeveel zin heeft het dan nog om er 1.000-en euro's in te pompen?



Je kan natuurlijk ook altijd pogen te onderhandelen over 200 euro korting.

Heb je de kosten van vorige week er misschien uit.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven