Sylvana Simons

19-05-2016 21:39 3040 berichten
Het zal niemand ontgaan zijn: Sylvana Simons sluit zich aan bij politieke partij Denk.



Wat vinden 'we' daarvan?



Ik trap af: volgens mij was ze 'uitgeschnabbeld' en is dit een nieuwe manier om 'relevant' te blijven in haar ogen.

Ze heeft haar heil gezocht bij een naar mijn mening heel dubieus clubje.
quote:fashionvictim schreef op 01 juni 2016 @ 00:26:

[...]





1975 is 41 jaar geleden. 41 x 40.000 is al meer dan 1,5 miljoen. Het feit dat er zo weinig Surinamers in Nederland zijn ondersteunt juist mijn bewering (en nogmaals, die kun je ook gewoon nalezen in officiele bronnen zoals het CBS.).

Er was helemaal niet "een flink aantal" Surinamers in Nederland in de jaren 60. In 1970 was het totale aantal Surinamers in Nederland 28.900 mensen.

En die waren verdeeld over Rotterdam en Amsterdam en het waren er wel veel, zeker gezien het feit dat ze allemaal in één buurt woonden. In Rotterdam was dat het gebied rond de Kruiskade die dan ook heel lieflijk de Kroeskade werd genoemd. Ook nu nog wonen daar veel Surinamers, sterker, ze hebben er jaren geleden een bejaardenhuis neergezet speciaal om de ouderen van de aldaar wonende oudere Surinamers te kunnen huisvesten, in het kader van 'een oude boom moet je niet verplanten'



Je bent toch niet in de veronderstelling dat de cijfertjes van het CBS opwegen tegen mijn eigen ervaring wel?
Zouden jullie je persoonlijke vetes ergens anders willen uitvechten. Dank je.
quote:fashionvictim schreef op 01 juni 2016 @ 00:35:

[...]





"In een paar jaar tijd" valt ook wel weer mee, we hebben het over een decennium. Tussen 1972 en 1981 vestigt "meer dan de helft van de eerste generatie Surinamers" zich in Nederland. (Bron:CBS)



Aangezien er in totaal (zowel eerste als tweede generatie) plusminus 348000 Surinamers in Nederland wonen, waarvan 179000 eerste generatie en 169000 tweede generatie is het simpelweg onmogelijk dat er "meer dan 200.000 Surinamers in een paar jaar tijd' zich in Nederland hebben gevestigd. Er zijn immers niet eens 200000 eerste generatie Surinamers in Nederland.



https://www.cbs.nl/NR/rdo ... 468/0/2007k1b15p74art.pdf

http://statline.cbs.nl/St ... 1,49&D2=0,10,20,30,40,50,(l-1)-l&VW=TDe eerste generatie was er in de jaren 60 al. Nogmaals, zelfs in de jaren 50 waren hier al een flink aantal Surinamers.
Alle reacties Link kopieren
quote:Cateautje schreef op 01 juni 2016 @ 00:35:

[...]



En die waren verdeeld over Rotterdam en Amsterdam en het waren er wel veel, zeker gezien het feit dat ze allemaal in één buurt woonden. In Rotterdam was dat het gebied rond de Kruiskade die dan ook heel lieflijk de Kroeskade werd genoemd. Ook nu nog wonen daar veel Surinamers, sterker, ze hebben er jaren geleden een bejaardenhuis neergezet speciaal om de ouderen van de aldaar wonende oudere Surinamers te kunnen huisvesten, in het kader van 'een oude boom moet je niet verplanten'



Je bent toch niet in de veronderstelling dat de cijfertjes van het CBS opwegen tegen mijn eigen ervaring wel?





Ook dat is niet waar. Ik ben zelf het kind van een eerste generatie Surinamer die hier voor 1970 al is komen wonen. In die tijd woonden de meeste Surinamers helemaal niet in Rotterdam en Amsterdam, de eerste Surinaamse winkel in heel Nederland was bijvoorbeeld in Utrecht. En dat is uiteraard niet omdat ze met zijn allen in Rotterdam woonden maar gewoon graag in Utrecht boodschappen gingen doen.



Pas later, na de onafhankelijkheid toen de massale immigratie (die ook wel meeviel, afgezet tegen het totale aantal Nederlanders, maar goed, in die tijd vond men het massaal) op gang kwam werden Surinamers in Rotterdam, Den Haag en Amsterdam gehuisvest.
Am Yisrael Chai!
Alle reacties Link kopieren
quote:Cateautje schreef op 01 juni 2016 @ 00:44:

[...]



De eerste generatie was er in de jaren 60 al. Nogmaals, zelfs in de jaren 50 waren hier al een flink aantal Surinamers.Nogmaals, in 1970 woonden er 28900 Surinamers in Nederland. Dat is helemaal geen flink aantal op 13 miljoen inwoners, dat is 0,002 van de bevolking.
Am Yisrael Chai!
quote:fashionvictim schreef op 01 juni 2016 @ 00:47:

[...]





Nogmaals, in 1970 woonden er 28900 Surinamers in Nederland. Dat is helemaal geen flink aantal op 13 miljoen inwoners, dat is 0,002 van de bevolking.

Als ze zouden zijn verspreid over het hele land dan kan je zo tellen inderdaad, maar dat is dus niet het geval.

Weet je, ik heb altijd iedereen welkom geheten die hier neerstreek en neerstrijkt, ik woon ook niet voor niets in een allochtone buurt, maar ik zie de dingen wel graag zoals ze zijn en niet zoals ik ze hebben wil.
quote:fashionvictim schreef op 01 juni 2016 @ 00:46:

[...]





Ook dat is niet waar. Ik ben zelf het kind van een eerste generatie Surinamer die hier voor 1970 al is komen wonen. In die tijd woonden de meeste Surinamers helemaal niet in Rotterdam en Amsterdam, de eerste Surinaamse winkel in heel Nederland was bijvoorbeeld in Utrecht. En dat is uiteraard niet omdat ze met zijn allen in Rotterdam woonden maar gewoon graag in Utrecht boodschappen gingen doen.



Pas later, na de onafhankelijkheid toen de massale immigratie (die ook wel meeviel, afgezet tegen het totale aantal Nederlanders, maar goed, in die tijd vond men het massaal) op gang kwam werden Surinamers in Rotterdam, Den Haag en Amsterdam gehuisvest.

In de jaren 60 logeerde ik bij een Surinaams gezin en we gingen op een avond met de tram naar het westen en kwamen op de Kruiskade terecht om naar een Surinaams feest te gaan en daar woonden toen al heel veel Surinamers.

Je mag me voor gek verklaren hoor, maar dat doet niets af aan de feiten.
Alle reacties Link kopieren
quote:iris1969 schreef op 31 mei 2016 @ 22:59:

[...]



Een kleuring als onnozel afbeelden is racisme. Ooit een neger IRL gezien met zo'n gezicht?





Mmmmmmmmm of het netjes valt te betwisten maar het is geen racisme.

Dan zou ik zeggen, koop in november / december een zak pepernoten waar in jouw ogen een kleurling

(wij noemen hem zwarte piet) "onnozel" op is afgebeeld en doe aangifte, kan tegenwoordig digitaal.



Racisme is strafbaar.
Voltaire: ik veracht u en uw mening, maar ik zal mijn leven geven om uw recht op die verachtelijke mening uit te mogen dragen.
quote:fashionvictim schreef op 01 juni 2016 @ 00:47:

[...]





Nogmaals, in 1970 woonden er 28900 Surinamers in Nederland. Dat is helemaal geen flink aantal op 13 miljoen inwoners, dat is 0,002 van de bevolking.Wat ik dan echt niet snap is waarom er nog dagelijks gekleurde mensen hier komen en willen blijven als het " klimaat " zo slecht is qua acceptatie van onze gekleurde medemens.

Ik denk zelf dat het wel meevalt. Elkaar naar de mond praten zijn velen goed in.

Kijk naar die enge Quinsy. Nog zo eentje die zijn uiterste best doet om zich slachtoffer te voelen.

Past erg goed bij die Sylvana. Die hebben elkaar wat dat betreft gevonden.
Alle reacties Link kopieren
quote:fashionvictim schreef op 31 mei 2016 @ 23:01:

[...]





Sjors en Sjimmie zijn toch gewoon uit de jaren 80? Stonden in de Eppo.



Nee, al veel ouder. Ik ken ze al uit mijn vroegste jeugd. Maar toen zagen ze er anders uit.

Sjimmie met dikke rode lippen en grote gouden oorbellen. In de jaren '70 hebben ze een ander uiterlijk gekregen.



Maar dat is mosterd dus....
Alle reacties Link kopieren
Typhoon?
Alle reacties Link kopieren
quote:hollebollegijs schreef op 31 mei 2016 @ 23:01:

[...]





Dat is toch geen racisme.



Misschien kan je stellen dat de tekenaar in het eerste Sjors & Sjimmy verhaal wel erg creatief omging met het uiterlijk van Afrikanen maar voor een beschuldiging van racisme is wel meer nodig dan een wat vertekend wereldbeeld.



De eerste tekeningen van Sjimmie, met gouden oorbellen en dikke rode lippen, dateren uit de jaren '50.

Ik weet niet of je dat toen al racisme kon noemen. Ik denk dat veel Nederlanders toen zelden iemand met een andere huidskleur zagen. TV hadden veel mensen nog niet. Stereotypering is het zeker wel.
Alle reacties Link kopieren
quote:khemam schreef op 01 juni 2016 @ 08:57:

Typhoon?Rapper
Alle reacties Link kopieren
Ik denk dat het ook afhangt van hoe je de rol van piet in het geheel van het sinterklaasfeest ziet. Naar mijn idee zien kinderen de pieten juist als de grote coole helden van het feest, de suffe oude man van een sint zou nergens zijn zonder de pieten. Niet voor niets willen kinderen altijd een pietendiploma. Blanke mensen van nu hebben net zoveel persoonlijke herinneringen aan de slavernij als donkere mensen van nu: nul. Ergens zou je vanuit de argumentatie van de slavernij zelfs ook kunnen zeggen dat het kwetsend is voor de blanke man: neergezet worden als overheersend karikatuur. Maar dat is mijn mening.



Los daarvan boeit het mij niet of piet zwart of geel of roze is. Allemaal gekleurde pieten is ook leuk. Ik vraag me wel af wat er nu van het feest moet komen: mogen er dan helemaal geen donkere pieten meer meedoen? En als dat zo is..is dat dan juist ook geen discriminatie, wanneer er geen donkere pieten meer mee mogen doen? Waarom is een mix van kleuren niet voldoende?



Meer in het algemeen: is elke situatie waarin een donker personage een blank personage assisteert meteen een weergave van het slavernijverleden? Voor mij niet, maar daar verschillen de meningen over.
quote:kadanz schreef op 31 mei 2016 @ 23:40:

Captain Janeway, we willen bijvoorbeeld nog niet eens excuses maken voor de slavernij, maar wel eisen we dat mevrouw Simons een mening ventileert over Armeniers. Stof tot nadenken..

Dit slaat als een tang op een varken. Een van de standpunten van haar partij is het ontkennen van de Armeense genocide (wordt geschat op tussen de 800,000 en 1.5 miljoen doden) mij dunkt dat haar daar naar gevraagd kan en moet worden. Ze had toch politieke aspiraties? Wat het verder te maken heeft met al dan niet excuses maken voor een slavernij verleden is mij een raadsel.
Alle reacties Link kopieren
quote:iris1969 schreef op 31 mei 2016 @ 22:59:

[...]



Een kleuring als onnozel afbeelden is racisme. Ooit een neger IRL gezien met zo'n gezicht?Precies! Daarom snap ik de vergelijking ook niet.
Twee dingen zijn oneindig: het universum, en menselijke domheid. Maar van het universum weet ik het nog niet helemaal zeker..
-Albert Einstein-
Alle reacties Link kopieren
quote:iris1969 schreef op 31 mei 2016 @ 23:24:

[...]



Er is een verschil tussen een vooroordeel op grond van je haarkleur en het wegzetten van een gekleurde persoon als onnozele slaaf van Sinterklaas.Zwarte Piet IS helemaal geen onnozele slaaf van Sinterklaas. Ik heb een aantal jaren Zwarte Piet mogen spelen. De kinderen verafgoden je compleet. Je bent echt de held van het feest. Zo leuk!
Twee dingen zijn oneindig: het universum, en menselijke domheid. Maar van het universum weet ik het nog niet helemaal zeker..
-Albert Einstein-
Alle reacties Link kopieren
Op curacao hebben ze al jaren gekleurde pieten en daar heeft nooit een haan naar gekraait. Alleen in NL gingen mensen bijna steigeren toen ze dat idee opperden.



Zwarte piet is blackface dus fout in mijn ogen. Wat de intentie of achterliggende gedachte ook mogen zijn het is gewoon tijd voor een makeover en verder is er niks mis met het feest. Niemand hoeft mij persoonlijl excuses voor de slavernij aan te bieden maar doen alsof het allemaal wel meeviel is onzin.



5 generaties waar heb je het over? Zoals ik verhalen van mijn oma aan mijn kinderen vertel zo vertelde mijn oma over de hare. Hey, die was nog slaaf! Heb hier al eerder iets over gepost, ja daar voel ik wat bij ja. Geen haat, geen stigma, geen inferieuriteit, maar wel een drang naar gelijkheid en respect voor dat stukje geschiedenis omdat dat er gewoon nooit geweest is.



En wat betreft die schoorsteen...... als je daar dus een afro, oorringen en rode lippenstift in krijgt sprong ik er elke ochtend in. Dat argument is echt een belediging van iemands intelligentie.
Alle reacties Link kopieren
quote:amarna schreef op 01 juni 2016 @ 09:00:

[...]





De eerste tekeningen van Sjimmie, met gouden oorbellen en dikke rode lippen, dateren uit de jaren '50.

Ik weet niet of je dat toen al racisme kon noemen. Ik denk dat veel Nederlanders toen zelden iemand met een andere huidskleur zagen. TV hadden veel mensen nog niet. Stereotypering is het zeker wel.Mijn vader zat in de jaren 60 in dezelfde voetbalploeg als de vader van Arnold van der Lyde. Dat was ongeveer een van de eerste negermensen in Limburg. Geweldig vonden ze het. (Mag ik dit zo zeggen of klinkt het racistisch?) Ik vraag me dat nu bij alles af wat ik zeg. Wat een krampachtig gedoe.
Twee dingen zijn oneindig: het universum, en menselijke domheid. Maar van het universum weet ik het nog niet helemaal zeker..
-Albert Einstein-
Alle reacties Link kopieren
Ik heb vorig jaar ook pieten met een Elvis kapsel gezien. En pieten met stijl haar, pieten met roze lippen, stroopwafelpieten, gekleurde pieten, clownspieten (wat waren die eng zeg) en pieten in opleiding dus met wat vegen. De gouden creolen en de rode lippen zijn al niet meer zo aanwezig. De verandering komt echt wel. Misschien dat er wat meer geduld op zijn plaats is? Langzaam de verandering zodat iedereen er aan kan wennen?
Twee dingen zijn oneindig: het universum, en menselijke domheid. Maar van het universum weet ik het nog niet helemaal zeker..
-Albert Einstein-
Alle reacties Link kopieren
Negermensen? Bestaan er ook negerbeesten dan?



Je bedoelt het niet racistisch maar komt op mij persoonlijk echt als een achterlijk woord over. Gekleurd, donker, klinkt een stuk vriendelijker. Mag aannemen dat alle ploeggenoten mensen waren.
Alle reacties Link kopieren
quote:fashionvictim schreef op 01 juni 2016 @ 00:47:

[...]





Nogmaals, in 1970 woonden er 28900 Surinamers in Nederland. Dat is helemaal geen flink aantal op 13 miljoen inwoners, dat is 0,002 van de bevolking.



Misschien waren het niet veel, geen idee eigenlijk. Maar ik weet niet anders dan dat ik als kind (de jaren 70 in Apeldoorn) Surinaamse buren had. Toen gezin 1 wegging, kwam gezin 2. Gezin 1 was een keurig, rustig gezin met papa, mama en twee kinderen. De ouders zaten in de muziek. Ze zagen er alle vier altijd perfect gekleed uit en ik vond ze altijd heel cool Van gezin 2 heb ik de samenstelling nooit kunnen achterhalen. Het was een zeer grote familie en volgens mij waren er altijd minimaal 20 leden van de familie in het huis. Er was altijd harde muziek en er werd veel geschreeuwd ('Shirley, ik ga je slaan, hoor!' staat voor altijd in mijn herinneringen gegrift ). Met beide families gingen we veel om. Kinderen spelen toch wel met elkaar. En mijn ouders hadden als buren ook altijd een goede band met beide families.

Geen idee wat mijn punt is. Ik heb er warme herinneringen aan. Wenste vroeger als kind stiekem dat ik zelf zo'n grote, innige familie had.
quote:tanteslankie schreef op 01 juni 2016 @ 09:44:

Ik heb vorig jaar ook pieten met een Elvis kapsel gezien. En pieten met stijl haar, pieten met roze lippen, stroopwafelpieten, gekleurde pieten, clownspieten (wat waren die eng zeg) en pieten in opleiding dus met wat vegen. De gouden creolen en de rode lippen zijn al niet meer zo aanwezig. De verandering komt echt wel. Misschien dat er wat meer geduld op zijn plaats is? Langzaam de verandering zodat iedereen er aan kan wennen?Er moest juist heel hard geschreeuwd worden voordat er serieus nagedacht werd aan het veranderen van Zwarte Piet. Dus ik zou niet zo snel zeggen dat 'wat geduld meer op z'n plaats is'. Dat is gewoon een beetje verongelijkt reageren.
quote:damocles schreef op 01 juni 2016 @ 09:29:

[...]





Dit slaat als een tang op een varken. Een van de standpunten van haar partij is het ontkennen van de Armeense genocide (wordt geschat op tussen de 800,000 en 1.5 miljoen doden) mij dunkt dat haar daar naar gevraagd kan en moet worden. Ze had toch politieke aspiraties? Wat het verder te maken heeft met al dan niet excuses maken voor een slavernij verleden is mij een raadsel.

Je mag gerust naar haar mening over de genocide-kwestie vragen. Het is alleen erg hypocriet want doorgaans is niemand geïnteresseerd in Armeense kwesties. Het is dan ook niet meer dan een stok zoeken om de hond mee te slaan. Want nogmaals, nagenoeg niemand in Nederland die zich bezighoudt met Armeense kwesties. Nagenoeg niemand die weet wanneer die kwestie zich afspeelde laat staan dat men weet wat er eigenlijk speelde destijds en wat er ter discussie staat.



Wel is het netjes om je te realiseren dat de ex-slaven nog gebrandmerkt rondliepen door onze straten ten tijde van de Armeense genocide. Daar heb ik nog geen fatsoenlijk excuus over gehoord.



Maar we willen wel 'verbolgen' reageren als het antwoordt van Silvana, nakomeling van die ex-slaven, ons niet aanstaat.
Alle reacties Link kopieren
quote:khemam schreef op 01 juni 2016 @ 09:36:

Op curacao hebben ze al jaren gekleurde pieten en daar heeft nooit een haan naar gekraait. Alleen in NL gingen mensen bijna steigeren toen ze dat idee opperden.



Zwarte piet is blackface dus fout in mijn ogen. Wat de intentie of achterliggende gedachte ook mogen zijn het is gewoon tijd voor een makeover en verder is er niks mis met het feest. Niemand hoeft mij persoonlijl excuses voor de slavernij aan te bieden maar doen alsof het allemaal wel meeviel is onzin.



5 generaties waar heb je het over? Zoals ik verhalen van mijn oma aan mijn kinderen vertel zo vertelde mijn oma over de hare. Hey, die was nog slaaf! Heb hier al eerder iets over gepost, ja daar voel ik wat bij ja. Geen haat, geen stigma, geen inferieuriteit, maar wel een drang naar gelijkheid en respect voor dat stukje geschiedenis omdat dat er gewoon nooit geweest is.



En wat betreft die schoorsteen...... als je daar dus een afro, oorringen en rode lippenstift in krijgt sprong ik er elke ochtend in. Dat argument is echt een belediging van iemands intelligentie.



Het lijkt in deze discussie alsof mensen elkaar wel horen, maar niet naar elkaar luisteren.



Ik vind het fout om mensen om als racisten neer te zetten omdat ze met Zwarte Piet zijn opgegroeid en daar nooit iets verkeerds in hebben gezien (dat doet Khemam niet, trouwens). Weet zelf maar al te goed dat ik als kind Piet nooit associeerde met donkere mensen. Het was in mijn hoofd een sprookjesfiguur, niet meer dan dat.



Maar het is ook verkeerd om te ontkennen dat er mensen zijn die zich oprecht gekwetst voelen door de manier waarop Zwarte Piet is uitgedost. Eerlijk is eerlijk, ik moest destijds een omslag maken, maar ik zíe het nu wel. Zwarte Piet lijkt als twee druppels water op Black Face en het lijkt me sterk wanneer zijn uiterlijk geen overblijfsel aan het slavernijverleden is.



Het is gemakkelijk om te roepen dat het niet kwetsend is wanneer je zelf van een achtergrond komt die geen raakvlakken met het slavernijverleden heeft. Mensen zouden zich aanstellen, overdrijven, zien spoken... Tuurlijk, er zitten een paar oproerkraaiers tussen, maar ik denk niet dat je kunt ontkennen dat er mensen zijn die zich werkelijk gekwetst voelen door Zwarte Piets voorkomen. Dus kom maar op met kanariepietjespiet en Elvispiet. Die kant gaan we toch wel op. Is naar mijn mening onvermijdelijk.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven