Werk & Studie alle pijlers

Rotgevoel over baan, slechte sfeer en moeilijk!

31-05-2016 00:39 31 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hey,



Ik ben op zoek naar advies omdat ik zelf maar niet de oplossing zie voor mijn situatie en me er nogal overweldigd door voel (wat ook doorspeelt in mijn privéleven in een compleet lusteloos gevoel).



Ik werk sinds een paar maanden als kok in een restaurant zonder dat ik hier een opleiding voor gevolgd heb (ik heb twee maand ervaring in een veel gemakkelijkere functie). Van te voren kreeg ik een heel positief gevoel over dat mijn bazen me alles zouden leren. Maar nu wordt ik veel uitgefoeterd en krijg ik vaak het gevoel dat ze me dom vinden. Er worden namelijk ook opmerkingen gemaakt over dat ik logisch na moet denken, en er wordt schertsend gedaan over mijn hbo opleidingsniveau, en de moeite die ik heb om die talloze details allemaal te onthouden en in één keer goed te doen. De kaart is groot en de verantwoordelijkheden die ik op mijn bord heb ook. De sfeer vind ik ook erg naar (er wordt veel geroddeld en er wordt zo heftig gereageerd op fouten). Ik heb een paar weken geleden een gesprek met de chefkok en baas gehad, over dat ik meer begeleiding nodig heb. Maar in de keukenpraktijk is er vrijwel niks veranderd. Morgen moet ik weer en ik moet me er heen slepen.



De reden dat ik blijf is omdat ik aan mezelf wil bewijzen dat ik het wel in me heb, en evenveel voor de bazen die een groot probleem zullen hebben als ik nu wel stop. Ik vind het nogal een paradox, want ze hebben me wel echt nodig de komende drie maanden maar ik heb me nog nooit zo minderwaardig gevoeld door de manier waarop ik behandeld wordt. Ik weet niet wat ik moet doen, ik weet niet hoe lang ik dit volhoudt, ik weet wel dat ik hier sowieso ga stoppen over drie maand. Hoe zouden jullie de situatie benaderen?
Alle reacties Link kopieren
Uit ervaring weet ik dat een bedrijf willen veranderen dodelijk vermoeiend is.

Ik zou me bij je taak houden, namelijk kok.



En naar iets anders opzoek gaan als je de sfeer niet trekt.
Alle reacties Link kopieren
quote:inbetweenin schreef op 01 juni 2016 @ 02:01:

Hey allemaal,



Ondanks de tegenzin toch goed gewerkt en zelfs mijn eerste compliment gehad. Ik weet nu ook wat ik ga doen: de machtsbalans verstoren - herdefinieren. Ik wil op een strategische manier laten zien dat ik veel kennis heb over onderwijs / pedagogiek, en meer dan gemiddeld kennis heb over begrotingen, wat ik dan subtiel wil afsteken tegenover bepaalde gedragingen die ik daar tegen kom. Ik hoop dat daarmee mee het rotte gedrag naar mij toe stopt /afneemt, zodat ik dan ook beter kan focussen op wat ik nog allemaal moet en kan leren daar. Mocht zelfs dat niet helpen, dan zoek ik een ander bedrijf.



Dussss het gaat eindelijk een keer goed en dan wil je de boel gaan verstoren???



Dat jij wel kennis hebt van andere zaken, is hartstikke fijn voor jou, maar totaal niet relevant voor wat je nu doet.
If you can dream it, you can do it.
Alle reacties Link kopieren
quote:inbetweenin schreef op 01 juni 2016 @ 02:01:

Hey allemaal,



Ondanks de tegenzin toch goed gewerkt en zelfs mijn eerste compliment gehad. Ik weet nu ook wat ik ga doen: de machtsbalans verstoren - herdefinieren. Ik wil op een strategische manier laten zien dat ik veel kennis heb over onderwijs / pedagogiek, en meer dan gemiddeld kennis heb over begrotingen, wat ik dan subtiel wil afsteken tegenover bepaalde gedragingen die ik daar tegen kom. Ik hoop dat daarmee mee het rotte gedrag naar mij toe stopt /afneemt, zodat ik dan ook beter kan focussen op wat ik nog allemaal moet en kan leren daar. Mocht zelfs dat niet helpen, dan zoek ik een ander bedrijf.Wat hebben zij er aan als jij het in de keuken gaat hebben over begrotingen? Lijkt me niet dat ze daar ook maar enigszins op zitten te wachten. Je bent daar namelijk om te koken. Niet om de boekhouding te doen.
Ik denk dat het er een beetje bijhoort helaas. Wat ik in TV programma's zie over koks (Britse serie "Chef!") en ook zelf mee heb gemaakt in de horeca (weliswaar lang geleden) is dat de sfeer nogal recht voor zijn raap is. Veel stress, foeteren, dat soort dingen. Ik weet dus niet of je je dit echt persoonlijk aan moet trekken. Kiezen op elkaar en kijken of het over een tijdje beter gaat.
Alle reacties Link kopieren
Pedagogiek? Begrotingen? Dat eten moet gewoon binnen een bepaalde tijd goed en netjes de keuken uit. Geen gelul omzet en je moet het gewoon snel doorhebben of opzouten. Zo werkt het in de horeca en niet anders. Velen proberen het maar het is gewoon niet voor iedereen. Als je na maanden dingen nog niet doorhebt zou ik ook een beetje kortaf worden. De anderen staan namelijk onder dezelfde druk als jij en regel nr 1 is wees altijd 1 stap vooruit. Kan je dat niet dan vrees ik dat het er niet gezelliger op gaat worden. De zwakste schakel is altijd de sjaak.
Alle reacties Link kopieren
Khemam, ik snap je punt, maar er wordt ook een vies spelletje gespeeld met mij, dan ga ik hem dus vies terug spelen. Want zo simpel als jij het uitlegt is het niet in mijn situatie. Als ik kijk naar dit bedrijf dan werk ik hier liever niet. Maar als ik zo belangrijk en duur voor ze ben als ze me voorhouden dan zullen ze me ook niet snel ontslaan. Het enige doel wat ik heb met de dingen die ik wil gaan zeggen mijn kracht terugpakken en ervoor zorgen dat ik met meer respect behandeld wordt.



Ik ga geen hulp aan bieden wat betreft die begroting maar ik heb wel wat opmerkingen paraat voor bepaalde situaties die vaak voorkomen.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven