Gastouder vs kinderdagverblijf

19-11-2008 19:05 14 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hallo allemaal,



Ik ben benieuwd wie van jullie gebruik maakt van een gastouder ipv een kinderdagverblijf en hoe dat bevalt. Ik twijfel nl tussen deze vormen van opvang en heb in mijn omgeving alleen ouders die gebruik maken van een kinderdagverblijf. Ik ben erg benieuwd hoe een gastouder wordt ervaren en wat in de praktijk de voor- en nadelen zijn.



Alvast bedankt voor jullie antwoorden!
Alle reacties Link kopieren
Allereerst geen persoonlijke ervaring met gastouders alleen met kdv en dat is altijd supergoed bevallen. Veel aandacht, lieve leidsters, schoon etc.



Mijn vriendin heeft een tijdje haar kinderen bij een gastouder ondergebracht en dat was echt een ramp. Ze rookte, zat voor de tv, schreeuwde, meldde zich heel vaak ziek etc. Beetje asowijf als ik mijn vriendin goed begreep. Bij de kennismaking leek ze heel erg lief, leuk (en nou ja, ze rookte buiten vertelde ze...) en altijd bereid om extra/andere uren op te passen.

Mijn vriendin is dan ook vlug geswitched naar ook een kdv en dat beviel veel beter!



Wil absoluut niet zeggen dat dat overal het geval is (ik hoop het zelfs van niet natuurlijk), maar je vroeg naar ervaringen en dat is die van mij en mijn vriendin.



Succes!



PS Mijn jongste kindje (9 maanden) is ziek. Hij kan niet terecht op een gewoon kdv ivm sondevoeding. Persoonlijk vind ik dat heel jammer omdat hij dan ook niet met andere kindjes in aanraking komt, liedjes (die ikzelf niet zing), wachten op zijn beurt, speelgoed delen, kijken hoe andere kinderen zich gedragen etc. Dus zo gauw meneer goed genoeg is om naar het kdv te gaan, breng ik hem weer.
Alle reacties Link kopieren
Wij maken gebruik van een gastouder. Dit bevalt ons ontzettend goed. We hebben een hele lieve vrouw getroffen die franchiser is in de kinderopvang. Het huis etc. is helemaal goedgekeurd en veilig voor kinderen. Ze heeft een opleiding spd gedaan en ervaring opgedaan in de kinderopvang.



Ze is ontzettend lief voor onze dochter, maar ook voor de andere kindjes. Mijn dochter gaat er met plezier heen en ook ons tweede kindje gaat er straks ook heen. Wij maken gebruik van een gastouder omdat mijn man in ploegendienst werkt. Een kdv kun je niet flexibel inzetten en dat is lastig en vooral ook duur. Tevens vind ik het prettig dat ze in een huiselijke omgeving wordt opgevangen met max nog 5 andere kindjes. Dit gaat supergoed. Ze doen boodschapjes, gaan wandelen etc.



Straks gaat dochterlief nog als ze 3 is nog wel een dagje naar de psz, puur om haar voor te bereiden op school. Want dat is natuurlijk niet vergelijkbaar..... max 6 kindjes in vergelijking met een grote groep.
Wat een fijn positief verhaal weer over gastouders van een niet-ervaringsdeskundige



Ik ben van kdv naar gastouder geswitched. Nu ruim 5 jaar later zijn we nog steeds bij haar. Ze rookt niet, zit niet voor de tv, heeft zich nog nooit ziek gemeld, schreeuwt niet en biedt een bepaalde rust die een kdv nooit kan bieden. Mijn kinderen varen er wel bij.



En dat een kind niet in aanraking komt met andere kinderen bij een gastouder is klinklare onzin. Onze gastouder mag 6 kinderen opvangen (naast haar eigen - puber- kinderen) en het hele stel met elkaar moet speelgoed en aandacht delen, moet luisteren als ze naar school lopen om de grotere kinderen te halen. En aangezien we een heel muzikale gastouder hebben zitten ze regelmatig met zijn allen achter de piano. In de afgelopen jaren heb ik nooit andere opvang hoeven zoeken omdat ze ziek was. Bovendien heeft ze een aantal keer onze kinderen opgevangen toen wij zelf geen oppas konden vinden.



Maar goed, je zult het zelf moeten ervaren. Bezoek eens een kdv, vraag een gesprek aan met een (professionele) gastouder en bedenk heel goed hoe je kind is en in welke omgeving jouw kind het beste zal gedijen. Voor mijn nogal geprikkelde alerte dochter werkte een kdv gewoon niet (at niet, sliep niet, veel te druk).
Alle reacties Link kopieren
Was ook echt de ervaring van mijn vriendin en wil dus zeker niet zeggen dat dat voor alle (of de meeste) gastouders geldt!

Die mevrouw had ook alleen haar kleinkind verder in huis (van haar tienerdochter).



Ik geloof dat Pammie en Sanmi wel veel geluk hebben...net als ik op het kdv!!!



Maar inderdaad...kijk eens rond. Bel gastouderbureaus, vertel waar je heen op zoek bent etc. Succes met je keuze!
Alle reacties Link kopieren
Ik heb ook een heel positieve ervaring met een gastouder gehad, wij hadden onze dochter in 1e instantie ingeschreven voor het kdv, maar daar was maar plaats voor 1 dag. Dus voor de overige 3 dagen hebben we een gastouder gezocht. Achteraf gezien beviel dat veel beter, ze was superlief voor onze dochter en de andere kindjes, er werd meer rekening met eet-en slaapritmes gehouden etc. Helaas is ze gestopt per 1 oktober en nu gaat onze dochter 3 dagen naar het kdv en staat voor 1 dag op de wachtlijst. Ik wilde niet weer het traject in om een andere gastouder te zoeken, want ik vond het wel een nadeel dat je wat kwetsbaarder bent als de gastouder ziek is of vakantie heeft etc. Bovendien denk ik dat het qua opvang met de nieuwe regelgeving niet meer zoveel uitmaakt, een gastouder wordt dan een soort kleinschalig kinderdagverblijf met net zoveel kindjes per leidster.

Op het kdv heeft onze dochter het ook prima naar haar zin, ze heeft lieve leidsters die ook gek op haar zijn, dus het is nu ook o.k. Ik had er in het begin zelf ook wat meer moeite mee om haar naar het kdv te brengen omdat ze nog zo jong was, maar nu ze wat ouder is en in een verticale groep zit gaat het hardstikke goed.
Ik heb ervaring met een kdv en een gastouder. Ik werk trouwens zelf op een kdv.

Onze dochter is eerst een jaartje naar een kdv geweest. Dit beviel goed, ik werkte zelf toendetijd op een andere vestiging vlakbij.

Inmiddels zijn we verhuist en waren op zoek naar opvang, we werkten allebei in een onregelmatige baan. Onze eerste gastouder is gestopt omdat ze een opleiding ging afmaken. Kinderen vonden het super daar! Ze had zelf twee kinderen van dezelfde leeftijd, was ontzettend flexibel, en bood een huiselijke opvang voor de kids.

Nu hebben we sinds twee maanden een andere gastouder en die bevalt ook super! Ze woont vlakbij, is heel lief voor de kids, heel creatief, brengt dochterlief naar school en haalt haar op.

Wij hebben ook gekozen voor een reserve gastouder voor het geval dat onze gastouder ziek word. Ik ben er helemaal blij mee en vind de individuele aandacht die de kids krijgen erg fijn.
Alle reacties Link kopieren
Wat ik me afvraag is, hoe het gaat als de gastouder ziek is. Is er dan een vangnet of moet dan 1 van de ouders thuisblijven?
Alle reacties Link kopieren
Onze dochter gaat ook naar een gastouder. Ik ben echt heel blij met haar. Ze is een echte schat voor de kindjes. Echt geweldig hoor! We hebben het enorm getroffen. Wij wonen in een klein dorp en bij ons in het dorp is dus geen kdv. Wel een gastouder. Ik kende haar dan ook al, voordat onze dochter naar haar toe ging. Ik ben ook bij een aantal kdv geweest, maar voelde me daar niet op mijn gemaak. Bovendien zat ik nogal met de breng en haaltijden. Ik werk onregelmatig en mijn man is weinig thuis ivm zijn werk. De gastouder is veel flexibeler wat dat betreft. Ik kan brengen en halen wanneer ik dat wil. Verder kan een gatouder zich net even wat makkelijker aanpassen aan het ritme van een kind. Bovendien is onze dochter een hele lichte slaper, dus met meerdere kindjes slapen op 1 kamertje, zag ik niet zitten....



Succes met je keuze enne, ik zou idd eens kijken waar jij je op je gemak voelt en bij wie je een klik hebt!



Groetjes Bankie
Als de gastouder ziek is of een dag vrij wil, hebben wij gekozen voor een reserve gastouder. Dit word bij ons gastouderbureau aangeboden.

Werkt goed. Kinderen zijn eerst een keer geweest om te wennen en inmiddels al een paar keer in de vakantie van onze gastouder.
Alle reacties Link kopieren
Je kunt kiezen voor een vangnet. Je kunt dan je kindje bij een andere gastouder brengen. Wij hebben bewust gekozen voor opvang thuis. Ik zal mijn kindje niet snel bij een gastouder brengen waar ze geen goede band mee heeft. De keuze is er echter wel.



Vakanties van onze gastouder of vrije dagen vangen wij zelf op. Onze gastouder neemt bijna nooit vrij en meldt zich ook niet snel ziek. De afgelopen twee jaren is ze nooit ziek geweest, maar het kan natuurlijk wel een keer gebeuren.



Tevens kan onze dochter ook heen als ze koorts heeft en niet ziek is. Alleen bij diarree en overgeven mag ze niet komen ivm besmettingsgevaar.
Vakantie weten we nu al en aangezien gastouder de schoolvakantie aanhoudt en onze dochter nu ook naar school gaat maakt dat niets uit. Voorgaande jaren hadden we een 'vakantiegastouder' die deze weken opving.



Ziekte hebben wij nog nooit mee te maken gehad, met een vrije dag wel. Die vangen we óf zelf op óf ik ruil een dagje met mijn werk.
Dat mijn kinderen er gewoon heen kunnen bij niet al te ernstige ziekte (koorts inderdaad ofzo) is inderdaad erg prettig. Mogen ze daar met een dekentje op de bank. Dochter had vorig jaar Pfeiffer en is een aantal maanden aan het kwakkelen geweest. Gastouder heeft haar toen heel regelmatig thuisgehouden van school zodat ze daar kon slapen. Als ik geen gastouder had gehad hadden we écht een heel groot probleem gehad.
Alle reacties Link kopieren
Bij mij een tussenvorm. Het kdv waar Zwiepje nu heengaat is opgezet door iemand die eerst gastouder was. Het is echt een heel huiselijk kdv, iets wat op Zwiepjes oude kdv niet het geval was.

Aan zowel gastouder als kdv zitten voor als nadelen. Mocht je toch besluiten voor een wat huiselijker kdv te gaan, dan kan je die meestal zoeken in de particuliere kdv's. Ik heb er een aantal van binnen gezien en allemaal hebben ze datzelfde gevoel van kleinschaligheid en huiselijkheid als bij een gastouder.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven