Geld & Recht alle pijlers

Uitvaartverzekering wel of niet

06-06-2016 09:26 215 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hebben jullie een uitvaartverzekering? En waarom wel/niet. Ik heb er zelf geen, maar overweeg er eentje af te sluiten.
quote:elfjetwaalfje schreef op 06 juni 2016 @ 19:43:

[...]





Dan hebben ze je flink een poot uitgedraaid, bij ons was het 2 maanden geleden de helft.De kosten voor grafrechten verschillen enorm per gemeente..... de verschillen in grafkosten tussen de duurste en goedkoopste gemeente in NL zijn ca. 6000 of 7000 euro!
Alle reacties Link kopieren
Wij hebben geen uitvaartverzekering en ik ben het niet eens met de stelling van sommigen hier dat iedereen er een zou moeten hebben. We hebben genoeg spaargeld om het op te vangen en met een verzekering heb je meestal veel minder keuzevrijheid dan wanneer je het in eigen hand houdt. Een verzekeraar verdient altijd aan zijn verzekeringen, dus ik verzeker graag alleen datgene wat ik niet zelf op kan brengen als het mis gaat.



Wel hebben we een overlijdensrisicoverzekering voor ons beiden voor de komende 20 jaar (= ongeveer de periode dat onze kinderen financieel van ons afhankelijk zijn) van een ton, zodat als een van ons beiden overlijdt de ander niet opeens in een vervelende situatie zit omdat er een salaris wegvalt. De achterblijver kan dan nog gewoon de vaste lasten betalen (of grotendeels de hypotheek aflossen, al hoeft dat niet want het is niet gekoppeld) en/of besluiten minder te gaan werken en er meer voor de kinderen te zijn als dat nodig is. Voorzien in deze meer structurele dingen vind ik eigenlijk veel belangrijker dan het verzekeren van de begrafenis, die stelt qua kosten niet zo heel veel voor als je het vergelijkt met structureel een salaris missen.
Als je geen spaargeld hebt of het zelf niet bij elkaar kunt sparen, vind ik het een goede oplossing. Misschien zelfs wel een beetje egoïstisch om er maar vanuit te gaan dat je familie het voor jou oplost.



Zelf heb ik geen uitvaartverzekering. Als ik vanmiddag onder een tram loop, plukken ze maar wat van mijn spaarrekening af. Ik wil niet dat er nog mensen naar mij kijken als ik er niet meer ben en wil gecremeerd worden.

Een overlijdensrisicoverzekering lijkt me een stuk zinvoller.
Alle reacties Link kopieren
quote:Rasonkel schreef op 06 juni 2016 @ 09:54:

Het lijkt mij ook handig als verzekerd bent, dat je ook geholpen wordt met alles beslissen enzo.







Alleen bij een naturaverzekering.

Bij een begrafenisverzekering die contant uitkeert wordt de uitvaart door een zelf te kiezen uitvaartverzorger geregeld.
quote:nicole123 schreef op 06 juni 2016 @ 21:51:

Wij hebben geen uitvaartverzekering en ik ben het niet eens met de stelling van sommigen hier dat iedereen er een zou moeten hebben. We hebben genoeg spaargeld om het op te vangen en met een verzekering heb je meestal veel minder keuzevrijheid dan wanneer je het in eigen hand houdt. Een verzekeraar verdient altijd aan zijn verzekeringen, dus ik verzeker graag alleen datgene wat ik niet zelf op kan brengen als het mis gaat.



Wel hebben we een overlijdensrisicoverzekering voor ons beiden voor de komende 20 jaar (= ongeveer de periode dat onze kinderen financieel van ons afhankelijk zijn) van een ton, zodat als een van ons beiden overlijdt de ander niet opeens in een vervelende situatie zit omdat er een salaris wegvalt. De achterblijver kan dan nog gewoon de vaste lasten betalen (of grotendeels de hypotheek aflossen, al hoeft dat niet want het is niet gekoppeld) en/of besluiten minder te gaan werken en er meer voor de kinderen te zijn als dat nodig is. Voorzien in deze meer structurele dingen vind ik eigenlijk veel belangrijker dan het verzekeren van de begrafenis, die stelt qua kosten niet zo heel veel voor als je het vergelijkt met structureel een salaris missen.



Het is toch niet per se het een of ander?

Ik heb beiden.
Mijn vriend en ik hebben beide een uitvaartverzekering. Of we uiteindelijk onze zoon (14 mnd) ook bij hebben laten schrijven, weten we niet meer. We hebben het toen wel uitgezocht, maar.. De recente casus in de media heeft ons wel aan het denken gezet om dat na te trekken.



Edit: wij hebben trouwens genoeg spaargeld om het zelf te kunnen bekostigen. Maar we kunnen niet garanderen dat we dat spaatgeld ons hele leven vrij kunnen houden voor een uitvaart. Ook is het spaargeld niet direct beschikbaar voor nabestaanden en kunnen we niet voor hen toezeggen dat zij het kunnen voorschieten. Dat zijn onze overwegingen om de verzekering te nemen.

We hebben daarnaast ook een overlijdensrisicoverzekering.
Even een vraag die in mij op komt: als je wil dat je lichaam aan de wetenschap gedoneerd wordt, hoe zit het dan met kosten? Zijn daar kosten aan verbonden? En waar moet je verder rekening mee houden? Zou een afscheidsdienst -zonder lichaam dus- ook vergoed worden vanuit de verzekering? Het is dan geen werkelijke uitvaart natuurlijk.
Alle reacties Link kopieren
Wij zijn alle 5 verzekerd. Man al vanaf geboorte, ik sinds ons huwelijk en Kids ook sinds hun geboorte.

Het nadeel is wel (vind ik) dat je eraan "vast" zit, omdat je anders al je premie kwijt bent.
Alle reacties Link kopieren
quote:kwartje schreef op 07 juni 2016 @ 11:20:

Even een vraag die in mij op komt: als je wil dat je lichaam aan de wetenschap gedoneerd wordt, hoe zit het dan met kosten? Zijn daar kosten aan verbonden? En waar moet je verder rekening mee houden? Zou een afscheidsdienst -zonder lichaam dus- ook vergoed worden vanuit de verzekering? Het is dan geen werkelijke uitvaart natuurlijk.



Uitvaart zonder lichaam



Na vermissing of wanneer overledene lichaam ter beschikking stelt





Er zijn situaties waarbij nabestaanden afscheid nemen van hun dierbare zonder dat het lichaam van de overledene hierbij aanwezig is. Dat kan gebeuren wanneer een overledene zijn of haar lichaam ter beschikking stelt aan de wetenschap. In dat geval moet de overledene al binnen 24-uur worden overgebracht naar de instelling waar het lichaam gebruikt zal worden. Maar het komt ook voor dat mensen verdwijnen na een misdrijf, een ongeluk of een (natuur)ramp.



Wanneer mensen hun lichaam ter beschikking stellen aan de wetenschap weten de nabestaanden doorgaans bij leven al dat er geen begrafenis of crematie zal plaatsvinden. Mensen die hun dierbare heel plotseling moeten missen gaan vaak door een periode van grote onzekerheid. Mogelijk is er eerst nog hoop dat hun dierbare nog leeft of dat reddingswerkers alsnog in staat zullen zijn om het lichaam te vinden. Wanneer dat niet gebeurt zal er mogelijk toch een moment komen dat nabestaanden samen willen komen om afscheid te nemen van hun dierbare.

Hoe ziet een uitvaart zonder overledene er uit?



Allereerst is er natuurlijk de vraag wie de uitvaart/afscheidsdienst regelt. Bij een reguliere uitvaart zult u doorgaans geholpen worden door een uitvaartondernemer. Deze helpt u met het verzorgen van de overledene, de keuze van de kist, het opbaren etc. Maar de uitvaartondernemer helpt ook bij het organiseren van de plechtigheid. Bij een afscheid zonder lichaam zult u zelf een keuze moeten maken of u er voor kiest om het afscheid zelf te organiseren of dat u gebruik maakt van de expertise van een uitvaartondernemer. Het is ook goed mogelijk dat de nabestaanden niet kiezen voor een echte plechtigheid. Ze kunnen bijvoorbeeld ook in eigen huis samen komen zonder dat er een echte dienst met toespraken en muziek is.



Eigen monumentje



Omdat er na een uitvaart zonder lichaam geen begrafenis/crematie is heeft de familie ook geen graf of bijvoorbeeld columbarium om naar terug te komen. Toch hebben veel mensen de behoefte aan een plekje waar ze de overledene ook in de toekomst kunnen gedenken. Dit kan op een begraafplaats of in huis maar bijvoorbeeld ook op een apart plekje in uw tuin. Ondanks het feit dat u altijd zult weten dat de overledene niet is begraven op die plek, heeft u wel een ‘eigen plekje gecreëerd’ voor uw dierbare.



Verzekering



Het verschilt per verzekering of een verzekeraar wel of niet zal uitkeren wanneer er geen lichaam is dat begraven of gecremeerd wordt. Bij een naturaverzekering regelt de verzekeraar de uitvaart, als er geen uitvaart is omdat er geen lichaam is zal deze niet uitkeren. Sommenverzekeringen keren mogelijk wel uit, dat zal afhangen van de verzekeringsvoorwaarden. In alle gevallen is het verstandig om contact op te nemen met de verzekeraar, zij kunnen u vertellen of er wel of geen geld uitgekeerd zal worden.



Doodverklaring vermist persoon



Wanneer een persoon vermist of verdwenen is kunnen nabestaanden de rechtbank na vijf jaar verzoeken om de verdwenen persoon ‘dood te verklaren’. In de wet wordt dat ook wel genoemd als het uitspreken dat er rechtsvermoeden van overlijden van de vermiste bestaat. De termijn van vijf jaar kan worden verkort naar één jaar wanneer de omstandigheden rond de vermissing dusdanig zijn dat het waarschijnlijk is dat de vermiste dood is. De termijn van vermissing gaat in op de dag dat de vermiste verdween of vanaf de dag waarop het laatste teken van leven was.



Als de familie naar de rechter stapt zal de rechtbank de vermiste oproepen om zich te melden, doorgaans zal de rechtbank daar een termijn van een maand aan verbinden. Naast de familie kan ook het Openbaar Ministerie bij de rechtbank verzoeken om de vermiste op te roepen en de verklaring van rechtsvermoeden van overlijden af te geven.



Wanneer de vermiste zich niet meldt bij de rechtbank en er zich ook geen andere persoon meldt die kan aantonen dat de vermiste nog leeft, verklaart de rechtbank dat er rechtsvermoeden van overlijden bestaat. In de volksmond wordt dit vaak een ‘doodverklaring’ genoemd. De rechtbank kan overigens ook besluiten om nog één keer een oproep te doen aan de vermiste persoon. Daarnaast staat het de rechtbank ook vrij om getuigen te horen of om bewijsstukken te eisen waarin vaststaat dat de vermissing ook daadwerkelijk vijf jaar (in sommige gevallen één jaar) of langer duurt.
Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
Alle reacties Link kopieren
quote:Tijdschriftenverslindster schreef op 06 juni 2016 @ 19:51:

Ik heb er bewust geen; spaar liever zelf. Dan zijn nabestaanden ook niet gebonden aan een bepaalde uitvaartorganisatie. Slechte ervaringen mee nl. Bovendien zou ik vanwege een chronische ziekte (waaraan je niet eerder overlijdt); veel extra verzekeringspremie moeten betalen. Dan kan ik beter zelf sparen.Maar als je morgen zou komen te hemelen dan is er al genoeg?
Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
Alle reacties Link kopieren
quote:kwartje schreef op 07 juni 2016 @ 11:20:

Even een vraag die in mij op komt: als je wil dat je lichaam aan de wetenschap gedoneerd wordt, hoe zit het dan met kosten? Zijn daar kosten aan verbonden? En waar moet je verder rekening mee houden? Zou een afscheidsdienst -zonder lichaam dus- ook vergoed worden vanuit de verzekering? Het is dan geen werkelijke uitvaart natuurlijk.



Ja, daar zijn ook kosten aan verbonden. Denk aan vervoer. Het lichaam moet naar de plek waar de wetenschap gebezigd wordt.



En je tweede vraag: ja, ook een uitvaart zonder lichaam wordt vergoed vanuit de verzekering.
Alle reacties Link kopieren
quote:amarna schreef op 07 juni 2016 @ 11:35:

[...]





En je tweede vraag: ja, ook een uitvaart zonder lichaam wordt vergoed vanuit de verzekering.Het verschilt per verzekering of een verzekeraar wel of niet zal uitkeren wanneer er geen lichaam is dat begraven of gecremeerd wordt. Bij een naturaverzekering regelt de verzekeraar de uitvaart, als er geen uitvaart is omdat er geen lichaam is zal deze niet uitkeren. Sommenverzekeringen keren mogelijk wel uit, dat zal afhangen van de verzekeringsvoorwaarden. In alle gevallen is het verstandig om contact op te nemen met de verzekeraar, zij kunnen u vertellen of er wel of geen geld uitgekeerd zal worden
Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
Bedankt, ik zal daar eens achter aan gaan.
Alle reacties Link kopieren
Wij wel. Voor alle 5 al vanaf geboorte. Geen zin om nabestaanden op te zadelen met kosten en geen zin om duizenden apart te zetten voor begrafenis en risico lopen dat het te weinig is. Kost geen drol en alles is geregeld. Uit eigen ervaring gezien hoe goed alles geregeld werd door DELA (daar zitten wij bij ) en dus alles bij hen geregeld.
Alle reacties Link kopieren
Overigens konden wij ook alles zelf kiezen (natura verzekering dela ) toen mijn vader overleed. We zaten nergens vast aan. Dus zelf uitvaart verzorger gekozen etc. Alleen bloemen hebben we zelf betaald uiteindelijk



Het is dus niet pertinent zo dat je geen keuze hebt bij natura verzekering
Alle reacties Link kopieren
Niet alles gelezen, misschien staat het er wel tussen.

Maar hoorde dus laatst dat als je na 24 weken bevalt je verplicht bent een uitvaart te regelen, ook als hij hierbij overlijdt. Maar ik kan me zo indenken dat als je net hoort dat je zwanger bent een uitvaartverzekering niet het eerste is wat je regelt. Hoe gaat dat in zijn werk dan?
Alle reacties Link kopieren
Ovr voor hypotheek staat hier los van overigens
Alle reacties Link kopieren
quote:Goede-Fee schreef op 07 juni 2016 @ 10:08:

[...]





Het is toch niet per se het een of ander?

Ik heb beiden.Het kan inderdaad ook prima beide, maar ik denk dat sommige mensen ermee oververzekerd zijn en het zeker niet altijd nodig is zoals sommigen hier stellen. In mijn geval vind ik een begrafenisverzekering niet zo nodig als ik al voor 100.000 euro een overlijdensrisicoverzekering heb. Zo'n begrafenis is dan relatief gezien 'peanuts' qua kosten. Globaal gezien denk ik dat je als single met een huurhuis en weinig spaargeld goed doet aan een begrafenisverzekering en als gezin met tweeverdieners, een aardige buffer en een hypotheek vooral moet zorgen voor een goede ORV en dat een begrafenisverzekering erbij in dat geval niet zoveel toevoegt.
Alle reacties Link kopieren
quote:wild-r0se schreef op 07 juni 2016 @ 12:03:

Niet alles gelezen, misschien staat het er wel tussen.

Maar hoorde dus laatst dat als je na 24 weken bevalt je verplicht bent een uitvaart te regelen, ook als hij hierbij overlijdt. Maar ik kan me zo indenken dat als je net hoort dat je zwanger bent een uitvaartverzekering niet het eerste is wat je regelt. Hoe gaat dat in zijn werk dan?

Zwanger en in verwachting. Hoe zit dat met een uitvaartverzekering?



Ongeboren kinderen zijn vanaf de 24e week van de zwangerschap automatisch meeverzekerd. U hoeft, wanneer u in verwachting bent, geen melding te doen bij uw uitvaartverzekeraar om hier eventueel aanspraak op te maken.



Kindje aanmelden bij uitvaartverzekering



In de polisvoorwaarden van de meeste uitvaartverzekeraars staat dat uw baby automatisch is meeverzekerd vanaf de 24e week van de zwangerschap. Wanneer de bevalling achter de rug is moet u uw kindje echter wel aanmelden bij de verzekeraar voor de gratis kinderdekking. Meeste maatschappijen hanteren hiervoor een maximale termijn van 1 tot 6 maanden. Kijk in de polisvoorwaarden welke termijn uw uitvaartverzekeraar hanteert.





Wanneer u uw kind binnen de gestelde termijn, bijvoorbeeld 3 maanden, na de geboorte aanmeldt dan wordt de baby zonder problemen opgenomen in uw uitvaartverzekering. Het kan zijn dat de verzekeraar een officiële verklaring wil hebben over de gezondheid van het kind wanneer u deze termijn overschrijdt.



Levenloos geboren



Wanneer een kind levenloos geboren wordt is dat een emotionele gebeurtenis voor alle betrokkenen. Of uw uitvaartverzekeraar de uitvaart vergoed is afhankelijk van het aantal weken dat de zwangerschap duurde. Bij een zwangerschap die korter was dan 24 weken zal er doorgaans geen uitkering plaats vinden. U zult de uitvaart in dit geval zelf moeten bekostigen. Wanneer de zwangerschap langer dan 24 weken duurde zullen de kosten van de uitvaart meestal wel worden vergoed.



Na de bevalling



Helaas overlijden er ook baby’s kort na de bevalling. In de meeste gevallen zal uw uitvaartverzekering de kosten van de uitvaart vergoeden. Als u uw baby al heeft aangemeld of het overlijden binnen de termijn van automatische verzekering valt zal de uitvaartverzekeraar de uitvaart betalen.



Tips



Een zwangerschap en geboorte zijn vaak mooie momenten maar u doet er verstandig aan om goed in de gaten te houden welke consequenties de gezinsuitbreiding op uw uitvaartverzekering heeft.
Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
Alle reacties Link kopieren
quote:minnimouse schreef op 06 juni 2016 @ 10:49:

Ja ik heb er wel 1. Maar als ik zie wat een crematie kost. Zo heeft mijn opa een jaar of 60 aan de Dela betaald en toen hij overleed mocht oma nog een paar duizend euro bijbetalen. En nee, o de begrafenis gebeurden geen gekke dingen en ze waren niet onderverzekerd.



Mijn schoonvader had een een deposito bij de dela en dat is niet voldoende tenzij je ieder jaar

Bijstort. Als je een natura verzekering daar

Hebt kost het je nauwelijks extra tenzij je hele bijzonderder dingen wil.



Mijn schoonvader had deposito van 5000€ en dat was niet genoeg en konden we 2500

Bijleggen en zijn crematie was niets

Bijzonders
Alle reacties Link kopieren
quote:elfjetwaalfje schreef op 06 juni 2016 @ 19:43:

[...]





Dan hebben ze je flink een poot uitgedraaid, bij ons was het 2 maanden geleden de helft.





Want jij hebt zin om als je net met een totaal onverwacht overlijden geconfronteerd wordt te gaan shoppen waar de aanbiedingen zijn?



Ik zou ook eerlijk gezegd niet weten hoe dat werkt, ik neem toch aan dat een ziekenhuis voor het vervoeren van een lijk gewoon een standaardbedrag rekent. En dat een gemeente gewoon een standaardbedrag rekent voor een graf. Ik heb van al dat soort kosten gewoon een gespecificeerde factuur gekregen, dus ik voel me niet genaaid of een poot uitgedraaid.
Am Yisrael Chai!
quote:nicole123 schreef op 07 juni 2016 @ 12:08:

[...]





Het kan inderdaad ook prima beide, maar ik denk dat sommige mensen ermee oververzekerd zijn en het zeker niet altijd nodig is zoals sommigen hier stellen. In mijn geval vind ik een begrafenisverzekering niet zo nodig als ik al voor 100.000 euro een overlijdensrisicoverzekering heb. Zo'n begrafenis is dan relatief gezien 'peanuts' qua kosten. Globaal gezien denk ik dat je als single met een huurhuis en weinig spaargeld goed doet aan een begrafenisverzekering en als gezin met tweeverdieners, een aardige buffer en een hypotheek vooral moet zorgen voor een goede ORV en dat een begrafenisverzekering erbij in dat geval niet zoveel toevoegt.Het gaat ook om welke ORV, mijne is gekloppeld aan de hypotheek. Dan kan ik er verder weinig mee. Vind ik niet erg heb ik bewust voor gekozen.
Alle reacties Link kopieren
quote:elfjetwaalfje schreef op 06 juni 2016 @ 19:43:

[...]





Dan hebben ze je flink een poot uitgedraaid, bij ons was het 2 maanden geleden de helft.Voor precies dezelfde dingen?
Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
Alle reacties Link kopieren
quote:poldervrouw schreef op 07 juni 2016 @ 11:58:

Wij wel. Voor alle 5 al vanaf geboorte. Geen zin om nabestaanden op te zadelen met kosten en geen zin om duizenden apart te zetten voor begrafenis en risico lopen dat het te weinig is. Kost geen drol en alles is geregeld. Uit eigen ervaring gezien hoe goed alles geregeld werd door DELA (daar zitten wij bij ) en dus alles bij hen geregeld.



Dat ben ik niet met je eens, een uitvaart gaat om grote bedragen maar als je (zoals hierboven net genoemd) 60 jaar aan het betalen bent en nog niet voldoende opgebouwd hebt, heb je oa met inflatie te maken. Nu lijkt een tientje per maand niet veel, maar wel 120 per jaar en ruim 7000 na 60 jaar.

Wat is 7000 euro over 60 jaar nog waard? Dan blijf je je verzekeringspotje aanvullen.



Het idee dat de verzekeraar zomaar de voorwaarden mag aanpassen, of wellicht failliet gaat? doet ons besluiten dit bedrag in eigen beheer te houden.
en me vriend die wilt ook nog wat zegge
Alle reacties Link kopieren
Overigens, zelfs al zou ik het bedrag sowieso op mijn spaarrekening hebben staan, dan nog zou ik gewoon die verzekering houden. Ik heb liever dat mijn kinderen gewoon dat spaargeld dan lekker erven, en die uitvaartverzekering is zo goedkoop, dat voel ik in mijn maandelijkse lasten verder toch niet. Het is mijn goedkoopste verzekering van alle verzekeringen die ik heb, en zoals al meermaals gezegd, de enige waarvan ik sowieso weet dat ie ooit gaat uitkeren.
Am Yisrael Chai!

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven