Het tegen-tegeltuinentopic

14-04-2016 23:15 3001 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik zie op deze pijler veel aversie tegen tuinen die helemaal dicht getegeld zijn. Dat is wel een eigen topic waard, vind ik (en dan hoeven we de andere tuinentopics niet over te nemen )

Klim hier op je zeepkist en vertel waarom kale tegeltuinen stom zijn. Of laat zien met plaatjes hoe het niet moet en hoe het wel moet. Misschien inspireren we op deze manier de twijfelaars.

voorbeeld:

Dit is geen tuin

Dit wel

Ik vind hier dingen van.
Ik wil mijn border uit gaan breiden,maar ik weet nog niet wat ik erin wil gaan zetten.

Denken jullie mee?

Het gaat om een stuk op het oosten.

De border links is een zooi met een grote roze bloeiende struik, met rondom een soepzooi van maagdenpalm, aardbeien, een kruisbes en irissen. Op de struik na mag alles verplaatst worden.

Dan een deel waar nu mijn potten en teilen staan. Daar zou ik graag een boom zetten, een treuriep. Wat is nu handiger, de potten voor de border en hogere beplanting erin? Ik heb nog wat hortensia's die het vast beter doen in volle grond, staan nu in teilen.

Of de teilen in de border zetten voor een speels effect?

Dan op rechts staat mijn appelboompje, die kan niet verplaatst worden. De border wordt daar ook groter, maar wat zal ik erin zetten?

Op het al bestaande stuk staat nu een tafel met eronder/erachter een klimroos,erop potten. In de border campanula en varens, wat kruiden.

Links wordt de border iets opgehoogd en opnieuw ingericht, middenstuk heeft nog geen border,rechts wordt met een halve meter naar voren gehaald

Foto is midden en rechts.

Oh, ik prak rustig een tafeltje in de borders voor hoogteverschillen. Daar kan ik dan ook potten op kwijt.

Ik zit wel te denken aan stapstenen hier en daar, want makkelijk bijhouden.

Er mogen voor de appelboom wel twee of drie rijen tegels uit,dan hou ik voldoende ruimte over voor hoelahoep en yoga in de tuin.
Oh,als het kan zou ik graag een hoog pluimgras willen. Kan dat in een pot?
Ik heb net nieuwe bloemetjes gekocht! Geen idee wat het zijn, perkplantjes voor in m'n zelfgemaakte 'regengootbakken' aan de schutting. Plantjes met witte bloemetjes en planten zonder bloemen, verschillende kleuren en soorten blad door elkaar.

En nog een paar kleine hangende fuchsia's (die ken ik dan weer wel ) voor in een mand voor op tafel.

Zo snel de kinderen in bed gooien en dan kan ik aan de slag!
Ik merk dat ik wat meer neig naar de roze paarse witte kant: wisteria, hortensia, pioenroos, lathyrus. Maar ik wil niet dat ik geen zonnebloemen, oostindische kers of narcissen 'mag'. Toch denk ik dat het voor een wat kleinere tuin wel rustiger is... Keuzes!
quote:Steampunkcat88 schreef op 09 juni 2016 @ 11:30:

Oh,als het kan zou ik graag een hoog pluimgras willen. Kan dat in een pot?Ik zou denken dat hoge planten ook diepe wortels hebben. Aan de andere kant heeft gewoon gras niet zoveel aarde nodig. Gewoon proberen?
Ik denk wel dat het kan SPC, pluimgras in een pot. Zou wel een hele grote pot nemen dan zodat de wortels flink de ruimte krijgen.

V.w.b. je hortensia's, die doen het echt veel beter (en worden ook veel groter) als je ze in de volle grond zet. Mijn buren hebben al hun hortensia's in potten, en ze blijven heel klein (ca. 50 cm.) en bovendien is het een crime met water geven.

Hortensia's die hier in de volle grond staan zijn ongeveer 1,5 m. hoog en ik hoef er amper naar om te kijken. Soms moet ik wel wat snoeien omdat ze anders te hoog worden

Stapstenen zijn zeker handig, hier liggen gewoon wat grote flagstones (kan ik dat woord nog typen zonder dat het pijn doet? ) waardoor het een stuk makkelijker is om in de borders wat te doen zonder planten plat te trappen.
.
Steampunkcat, wil je zeker weten een treuriep in je tuin zetten? Een boom moet sowieso 2 meter vanaf de erfgrens geplaatst worden en een treuriep kan erg groot worden met een heel breed bladerdak. Niet echt geschikt voor een kleine tuin.
Mary, dat van die twee meter wist ik niet. Dat is wel iets om rekening mee te houden!

Ik heb wel al 2 esdoorns die nu nog in potten staan, misschien zet ik die wel in de volle grond. Ik heb goed contact met de buren, dus kan ook vanuit hun tuin snoeien.

Dan van achter naar voren

Bomen, hortensia's ervoor, lager spul/bodembedekkers met ertussen grote potten? Dat zou wel eens kunnen werken.
Ik heb sierhaver in een pot, wel een grote, zo' n smalle hoge, bedoeld als terrasafscheiding, dat doet het prima. Stond eerst in de border trouwens, maar het woekert nogal, kreeg overal in die border scheuten, dat was de bedoeling niet, dus opgegraven en in een pot.

Qua border: Ik houd van een tuinplan. Komt misschien ook omdat mijn tuin inie-minie is, maar ik denk echt dat die veel mooier is geworden omdat ik van te voren echt de belijning van de borders heb uitgedacht. Ik heb ze ook iets verhoogd, net een randje. De beplanting is wild en ik-doe-maar-wat (met een beetje oog voor zon-schaduw en hoog-laag) maar door het ontwerp is het wel een samenhangend geheel.
quote:MissMartine schreef op 09 juni 2016 @ 12:03:

Ik merk dat ik wat meer neig naar de roze paarse witte kant: wisteria, hortensia, pioenroos, lathyrus. Maar ik wil niet dat ik geen zonnebloemen, oostindische kers of narcissen 'mag'. Toch denk ik dat het voor een wat kleinere tuin wel rustiger is... Keuzes!

Alles mag, toch?

Je kunt in een kleine tuin ook rust creëren door de planten in grotere groepen bij elkaar te zetten, dan kan het juist heel mooi zijn veel verschillende kleuren. Dat staat wel heel gezellig volgens mij.

Beetje dit effect maar dan in het klein

.
Misschien moet ik vriendje lief aankijken.

Ik heb op het stuk dat veranderd moet worden een lelijk betonnen muurtje staan, de buren hebben daar edn houten schutting achter gezet. Als dat lelijke ding verbreedt wordt kan ik daar ook weer potten op kwijt.
SPC, die esdoorns in de volle grond Echt goed over nadenken hoor. Een esdoorn wordt 35 meter (!) hoog.

De buurman hier tegenover heeft er een in de tuin staan, oké toegegeven, hij snoeit nauwelijks, maar die boom is veel buren een doorn in het oog. Hij is enorm, en in de vroege lente valt er allemaal plakspul uit.

Ooit sprak ik een hovenier die vertelde dat een esdoorn eigenlijk alleen in een groot park of bos kan staan en deze boom zeker niet in een woonwijk thuis hoort. En eigenlijk ben ik het daar wel mee eens

Dus mocht je je esdoorns toch in de volle grond willen plaatsen dan moet je echt heel goed snoeien, en dan nog vraag ik me af of het wel een goed idee is. Beter kies je voor een kleiner soort boom, een meidoorn bijvoorbeeld.
.
Ik weet dat ze hoog worden, mijn moeder heeft er eentje, de mijne zijn zaailingen daarvan. Kwestie van bijhouden, er staat wel meer hier dat eigenlijk niet voor een kleine tuin geschikt is. Ik snoei met grote regelmaat.

Al heb ik inmiddels wel een boompje dat nu 3 meter hoog is,is aan komen waaien. De mussen vinden het geweldig!

De treuriep is wel een persoonlijke favoriet hoor, juist dat brede bladerdak vind ik zo mooi!

Ruimtelijk en overzichtelijk is niet echt mijn stijl, meer woest, met verborgen hoekjes en veel beestjes.

Het woord flagstone mag gewoon nog getypt worden hoor .

Ik overleef het wel.

Snap ik helemaal hoor, ik ben ook gek op verborgen hoekjes, beestjes en een beetje wildernis

En vind ook zeker dat een boom (of wat...) niet mag ontbreken in een tuin, je doet de vogeltjes er een groot plezier mee.

Zolang je in goed overleg met je buren veel kan snoeien zal het ook geen probleem zijn hoor.
.
Wij hebben meerdere bomen in de tuin staan die hoger zijn dan 20 meter.

We hebben zo'n 300 m2 klinkers liggen en de rest (600 m2) bestaat uit bloemperken een vijver van 12m2 en gras zodat de kinderen lekker kunnen voetballen.

Wij hebben het geluk om mooi vrij te wonen,
Officieel een uiterst bod gedaan. Spannend!

Dit is de tuin van dat huis.
quote:raketje schreef op 10 juni 2016 @ 08:57:

Wij hebben meerdere bomen in de tuin staan die hoger zijn dan 20 meter.

We hebben zo'n 300 m2 klinkers liggen en de rest (600 m2) bestaat uit bloemperken een vijver van 12m2 en gras zodat de kinderen lekker kunnen voetballen.

Wij hebben het geluk om mooi vrij te wonen,

900m2! Daar kan mijn tuin bijna 30x in Klinkt gaaf!

Heb je er veel werk aan om dat bij te houden?
quote:Koettie schreef op 10 juni 2016 @ 10:06:

Dit is de tuin van dat huis. [afbeelding]Oh wat lekker veel tegels die eruit kunnen! Jeuken je handen al?
Onze tuin had houten vlonders liggen, deze hebben wij verwijderd en er gras en borders voor in de plaats gedaan Er stond wel al een hele oude druif, deze hebben we goed gesnoeid, en zit echt bomvol duiven nu!! Verder staan de borders vol met hortensia's, bramen, framboos, aardbei, blauwe bes, gele bes en rozen Ja, ik houd van fruit, hihi! We hebben een kleine stadstuin (28m2) die de hele dag zon vangt, echt heerlijk! Wel hebben we een stukje terras gemaakt, dat vonden we wel prettig om te zitten. Aan het eind van de tuin staat een enorme sering, zo mooi! En achter de tuin ligt een sloot Onze tuin is een vogelparadijs!!
quote:Koettie schreef op 10 juni 2016 @ 10:06:

Dit is de tuin van dat huis. [afbeelding]Nou, daar kun je je lekker uitleven!!
Zoveel jeukende handen. Helaas zijn we overboden. :(
Crap! Kun je nog hoger bieden koettie?
Nee helaas. Amsterdamse biedsysteem. We waren niet de eerste die een bod deden. Andere was ons een half uur voor. Stom half uur!! Dus we hadden maar een kans. Stiekem baal ik dat we niet iets hoger gegaan zijn maarja. Nu toch niets aan te doen. Baal wel hoor, los van de tuin was het huis ook echt heel fijn. Zag ons er al helemaal zitten. Niet teveel hopen de volgende keer dus!
koettie wijzigde dit bericht op 10-06-2016 13:45
Reden: Stomme autocorrect foutjes eruit
% gewijzigd
Oh dat is balen Koettie. Ik hoop dat jullie snel een andere super mooie woning vinden.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven