Geld & Recht alle pijlers

Waar doe jij het van?

20-06-2016 14:55 592 berichten
Alle reacties Link kopieren
Met veel plezier lees ik in de Flair altijd de rubriek 'Waar doet ze het van?', waarin een vrouw vertelt over haar financiële situatie.

Nu ben ik ook heel benieuwd waar júllie het van doen. Waar geef je geld aan uit en waar aan juist niet? Spaar je, en zo ja: waarvoor? Ben je zuinig of heb je juist een gat in je hand? Wat zijn jouw persoonlijke shop- en budgettips?



TO trapt af. Om privacy-redenen vul ik niet te gedetailleerd in.



Inkomen: €3800 (gezamenlijk)

Kinderen: Nee

Hypotheek/huur: €0,-

Boodschappen: Zo'n €70-80 euro per week

Overige vaste lasten: €1240 (verzekeringen, benzine, etc.)

Saldo spaarrekening: Privé

Schulden: Nee

Extra kosten: Huisdier, zo'n €125 per maand



Toelichting:

Met boodschappen doen let ik meestal op of er aanbiedingen zijn, en kopen we meestal producten van een B-merk. Van sommige producten kopen we een A-merk, bijvoorbeeld wanneer we vinden dat dat specifieke product van betere kwaliteit is. Shoppen doe ik niet zo heel vaak. Eén keer in de paar maanden ga ik naar stad en koop ik een boel tegelijk zodat ik weer even vooruit kan. Qua kleding heb ik geen dure smaak, meestal koop ik bij Vero Moda of WE. We proberen zo'n €1000 in de maand te sparen (dat kan omdat we geen hypotheek meer hebben) en gaan daarvan graag op verre reizen. Verder vind ik het ook leuk om dingen te kopen voor in huis. Daar kan ik echt makkelijk geld aan uitgeven. Verder gaan we graag en vaak uit eten. Ons huisdier is ook erg belangrijk voor ons. Die wordt vaak verwend met wat lekkers en krijgt eten dat in verhouding misschien iets duurder is, maar waar hij heel goed op functioneert. Mijn man vind het leuk om eens een game te kopen of iets voor zijn hobby. Wanneer één van ons een dure aanschaf wil doen, overleggen we eerst met elkaar of het financieel kan en ook wel echt nodig is. Verder houden we een kasboek bij, zodat we inzicht hebben in onze inkomsten en uitgaven. Heel handig!



Ik ben benieuwd naar jullie!
Alle reacties Link kopieren
Hier is al een soortgelijk topic van.
Alle reacties Link kopieren
quote:minnimouse schreef op 20 juni 2016 @ 14:59:

Hier is al een soortgelijk topic van.Toch niet zo uitgebreid, Minni.
Alle reacties Link kopieren
Mensen maken het zo uitgebreid als ze willen.

Ik ben wel benieuwd waarom je allerlei info deelt maar niet wilt zeggen hoeveel er op je spaarrekening staat?
Hoe komt het dat je de hypotheek volledig hebt afbetaald? Dat vind ik echt superknap!
Alle reacties Link kopieren
Baan: Industrie

Netto salaris: €2300

Relatie: Getrouwd

Baan van je partner: Freelancer

Netto salaris partner: nog niets

Kinderen: 1 op komst

Hypotheek/huur: €980,-

Boodschappen: Zo'n €60-70 euro per week

Overige vaste lasten: €1000,- (verzekeringen, benzine, etc.)

Saldo spaarrekening: 7000

Schulden: 1400 (studie)

Extra kosten: nvt



Het meeste geld gaat op aan leuke dingen, eten, uitgaan. Van teruggave belasting en het vakantiegeld hebben we de spaarrekening extra kunnen aanvullen. Dat is wel lekker. Straks gaat mijn inkomen erg omlaag (ga dan 32 uur werken), en komen er kosten van het kdv bij. Daar zie ik wel tegenop. Maar we moeten er van rond kunnen komen. En dan hopelijk volgend jaar een huis kopen! Dus de spaarrekening moet nog een stukje groeien!
Ik ben ook benieuwd naar je hypotheek-/huursituatie.



Ik vind dit soort topics leuk en deze vind ik ook anders dan de andere topics die hierover geopend wordt, maar toen ik mijn lijstje ging invullen voelde het toch niet goed om deze informatie zo bij elkaar op internet te gooien. Ik wil best in topics mijn inkomen vermelden, mijn vaste lasten, mijn spaargedrag. Maar alles bij elkaar opsommen in 1 topic inclusief uitgavenpatronen, relatie-info, hypotheekinfo. En dan geloept kunnen worden, zit me toch niet lekker.
Alle reacties Link kopieren
@japin: Pas volgend jaar een huis kopen en een kind krijgen en nu al teruggave belasting?



Wat krijg je dan terug en waarom?
óu sont les neiges d'antan

Alle reacties Link kopieren
quote:avondzon schreef op 20 juni 2016 @ 15:04:

Hoe komt het dat je de hypotheek volledig hebt afbetaald? Dat vind ik echt superknap!Tja, gewoon door af te lossen of wellicht een erfenis? Wij hebben onze hypotheek in 10 jaar afgelost. Enerzijds door niet zo'n hoge hypotheek af te sluiten, anderszijds gaf ons groeiend inkomen de mogelijkheid om de hypotheek af te lossen. Wij hebben hiervoor niet hoeven in te leveren op andere zaken. Wij hebben niet zoveel met luxe en materialistische zaken dus wellicht scheelt dat ook. En bewust kinderloos, scheelt ook heelveel.
.
quote:tinypotato schreef op 20 juni 2016 @ 15:08:

Ik ben ook benieuwd naar je hypotheek-/huursituatie.



Ik vind dit soort topics leuk en deze vind ik ook anders dan de andere topics die hierover geopend wordt, maar toen ik mijn lijstje ging invullen voelde het toch niet goed om deze informatie zo bij elkaar op internet te gooien. Ik wil best in topics mijn inkomen vermelden, mijn vaste lasten, mijn spaargedrag. Maar alles bij elkaar opsommen in 1 topic inclusief uitgavenpatronen, relatie-info, hypotheekinfo. En dan geloept kunnen worden, zit me toch niet lekker.Ja sorry dit. Eigenlijk wel mee eens
Alle reacties Link kopieren
Baan: ZZP

Netto salaris: 2000

Relatie: ja

Baan van je partner: financieel

Netto salaris partner: 4500

Kinderen: 2t

Hypotheek/huur: €1500,- (bruto)

Boodschappen: Zo'n €150 euro per week

Overige vaste lasten: €1800,- ((bruto) verzekeringen, benzine, kdv etc.)

Saldo spaarrekening: 35.000

Schulden: 0)

Extra kosten: 0



Ik werk zo goed als niet, af en toe een zzp klus. Kind 2 gaat 2 dagen in de week naar de opvang, kind 1 naar school en geen BSO. Veel geld gaat op dit moment in ons huis, net verhuisd. Volgend jaar hopen we weer wat meer financiële adem ruimte te hebben.
Alle reacties Link kopieren
quote:tinypotato schreef op 20 juni 2016 @ 15:08:

Ik ben ook benieuwd naar je hypotheek-/huursituatie.



Ik vind dit soort topics leuk en deze vind ik ook anders dan de andere topics die hierover geopend wordt, maar toen ik mijn lijstje ging invullen voelde het toch niet goed om deze informatie zo bij elkaar op internet te gooien. Ik wil best in topics mijn inkomen vermelden, mijn vaste lasten, mijn spaargedrag. Maar alles bij elkaar opsommen in 1 topic inclusief uitgavenpatronen, relatie-info, hypotheekinfo. En dan geloept kunnen worden, zit me toch niet lekker.Tinypotato, misschien heb je gelijk. Ik heb de openingspost wat geanonimiseerd. Misschien is dat beter.
Alle reacties Link kopieren
quote:merano schreef op 20 juni 2016 @ 15:08:

@japin: Pas volgend jaar een huis kopen en een kind krijgen en nu al teruggave belasting?



Wat krijg je dan terug en waarom?Owh, het ging maar om een relatief klein bedrag. Inkomstenbelasting. Maar na een mooie reis was het wel weer nodig om dat op de spaarrekening te zetten.
Alle reacties Link kopieren
quote:Dahlia74 schreef op 20 juni 2016 @ 15:09:

[...]





Tja, gewoon door af te lossen of wellicht een erfenis? Wij hebben onze hypotheek in 10 jaar afgelost. Enerzijds door niet zo'n hoge hypotheek af te sluiten, anderszijds gaf ons groeiend inkomen de mogelijkheid om de hypotheek af te lossen. Wij hebben hiervoor niet hoeven in te leveren op andere zaken. Wij hebben niet zoveel met luxe en materialistische zaken dus wellicht scheelt dat ook. En bewust kinderloos, scheelt ook heelveel.Ja, dit. Zelf een stukje afgelost i.c.m. erfenis.
Alle reacties Link kopieren
quote:spectral schreef op 20 juni 2016 @ 15:13:

Baan: ZZP

Netto salaris: 2000

Relatie: ja

Baan van je partner: financieel

Netto salaris partner: 4500

Kinderen: 2t

Hypotheek/huur: €1500,- (bruto)

Boodschappen: Zo'n €150 euro per week

Overige vaste lasten: €1800,- ((bruto) verzekeringen, benzine, kdv etc.)

Saldo spaarrekening: 35.000

Schulden: 0)

Extra kosten: 0



Ik werk zo goed als niet, af en toe een zzp klus. Kind 2 gaat 2 dagen in de week naar de opvang, kind 1 naar school en geen BSO. Veel geld gaat op dit moment in ons huis, net verhuisd. Volgend jaar hopen we weer wat meer financiële adem ruimte te hebben.Ik wil jouw ademruimte wel hebben hoor:)! Mooie lijst. Ik hopelijk over een paar jaar. Alleen wat lagere huur.
Inkomen: €1700 (netto, kinderbijslag nog niet bijgeteld)

Kinderen: Ja, een zoontje van bijna twee

Hypotheek/huur: €0,-

Boodschappen: €70

Overige vaste lasten: € 700 (kinderopvang, verzekeringen, benzine, etc.)

Saldo spaarrekening: ongeveer €15.000

Schulden: renovatielening, €380 per maand voor de komende 25 jaar

Extra kosten: Huisdier, zo'n €125 per maand



Ik red het makkelijk maar geef te veel uit aan extraatjes, daar begin ik nu op te letten. Minder dingen kopen die ik niet nodig heb, en verkopen wat in de kast staat te verstoffen. En de energieleveranciers ga ik ook maar eens vergelijken. Ik mag niet klagen, maar na een serieuze verbouwing met redelijk wat nieuwe meubels is het tijd om de spaarrekening terug te spekken, voor de auto ofzo het begeeft.
Alle reacties Link kopieren
Baan: management

Netto salaris: 1900

Relatie: ja

Baan van je partner: ambacht

Netto salaris partner: 2200

Kinderen: 0

Hypotheek/huur: €750,- (bruto)

Boodschappen: Zo'n €100 euro per week

Overige vaste lasten: €1300,- ((bruto) verzekeringen, benzine, kdv etc.)

Saldo spaarrekening: 14000

Schulden: 0

Extra kosten: 0



wij redden het goed en zetten vooral in op aflossen hypotheek
En doooooor!
Alle reacties Link kopieren
quote:minnimouse schreef op 20 juni 2016 @ 15:03:

Mensen maken het zo uitgebreid als ze willen.

Ik ben wel benieuwd waarom je allerlei info deelt maar niet wilt zeggen hoeveel er op je spaarrekening staat?
Alle reacties Link kopieren
.
Alle reacties Link kopieren
Inkomen : € 1950 netto

Kinderen : geen

Partner : geen

Huur : € 750.-

vaste lasten : 550.00 ( inclusief goede zorgverzekering )

boodschappen + benzine : circa 70 euro per week

spaargeld : € circa 2000

dan hou ik met beetje geluk 300 euro over daarvan spaar ik dus 50 euro ongeveer en de rest probeer ik kadootjes van te kopen, kleding etentjes lunch ect.

Ben wel andere leefgewoontes gewend geweest, maar dit is prima.

Buiten dat krijg ik altijd in dec 2 salarissen, ivm bonus maand. Erg fijn altijd.
Alle reacties Link kopieren
Ik heb toevallig net omdat ik weer alleen ga wonen een nieuw lijst gemaakt. Ben nog even aan het zoeken naar de verdeling:



Inkomen: ongeveer 3.700 netto

Kinderen: geen

Partner: geen

Hypotheek: 350 euro bruto

Vaste lasten: 575 euro per maand

Boodschappen: 250 euro per maand

Benzine: varieert van 100 euro tot 200 euro in de maand (krijg ik ook reiskostenvergoeding voor

Vrij te besteden: ongeveer 2.300 euro per maand (hiervan spaar ik een gedeelte en geld voor leuke dingen)

Spaargeld: prive hier gaat jaarlijks mijn belastingteruggave, bonussen en vakantiegeld heen.
Alle reacties Link kopieren
Inkomen 1900 netto voor 28 uur in de zorg.

Inkomen partner tussen 2200 en 2500 netto voor 40 uur jn de techniek.

Kind: 1 van 8 jaar.

Hypotheek: 1069 bruto per maand.

Boodschappen: 400

Benzine: 400

Overige vaste lasten: 1000

Spaargeld: 5.000 (laag ivm koop eigen huis vorig jaar) nog eens 5.000 euro apart voor een nieuwe keuken daar moet nog 5.000 bij voor het geheel.

Schuld: 1500 euro belastingdienst ivm teveel kinderopvang toeslag vorig jaar. Wij betalen dit in termijnen terug.
Alle reacties Link kopieren
Inkomen: ongeveer 2.000 euro netto

Kinderen: ja

Partner: ongeveer 2.400 euro netto

Kinderbijslag en belasting teruggave: 600 per maand

Hypotheek: 700 euro bruto

Aflossing hypotheek: 200 bruto

Boodschappen: 500 euro

Overige vaste lasten: 600 euro

Kinderopvang: 300 euro

Benzine: 200 euro



En van de overige 2.500 euro leven wij ruim.
Reik niet naar de hemel - maar haal hem naar je toe, Karin Bloemen.
Alle reacties Link kopieren
foutje
Reik niet naar de hemel - maar haal hem naar je toe, Karin Bloemen.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven