Geld & Recht alle pijlers

Waar doe jij het van?

20-06-2016 14:55 592 berichten
Alle reacties Link kopieren
Met veel plezier lees ik in de Flair altijd de rubriek 'Waar doet ze het van?', waarin een vrouw vertelt over haar financiële situatie.

Nu ben ik ook heel benieuwd waar júllie het van doen. Waar geef je geld aan uit en waar aan juist niet? Spaar je, en zo ja: waarvoor? Ben je zuinig of heb je juist een gat in je hand? Wat zijn jouw persoonlijke shop- en budgettips?



TO trapt af. Om privacy-redenen vul ik niet te gedetailleerd in.



Inkomen: €3800 (gezamenlijk)

Kinderen: Nee

Hypotheek/huur: €0,-

Boodschappen: Zo'n €70-80 euro per week

Overige vaste lasten: €1240 (verzekeringen, benzine, etc.)

Saldo spaarrekening: Privé

Schulden: Nee

Extra kosten: Huisdier, zo'n €125 per maand



Toelichting:

Met boodschappen doen let ik meestal op of er aanbiedingen zijn, en kopen we meestal producten van een B-merk. Van sommige producten kopen we een A-merk, bijvoorbeeld wanneer we vinden dat dat specifieke product van betere kwaliteit is. Shoppen doe ik niet zo heel vaak. Eén keer in de paar maanden ga ik naar stad en koop ik een boel tegelijk zodat ik weer even vooruit kan. Qua kleding heb ik geen dure smaak, meestal koop ik bij Vero Moda of WE. We proberen zo'n €1000 in de maand te sparen (dat kan omdat we geen hypotheek meer hebben) en gaan daarvan graag op verre reizen. Verder vind ik het ook leuk om dingen te kopen voor in huis. Daar kan ik echt makkelijk geld aan uitgeven. Verder gaan we graag en vaak uit eten. Ons huisdier is ook erg belangrijk voor ons. Die wordt vaak verwend met wat lekkers en krijgt eten dat in verhouding misschien iets duurder is, maar waar hij heel goed op functioneert. Mijn man vind het leuk om eens een game te kopen of iets voor zijn hobby. Wanneer één van ons een dure aanschaf wil doen, overleggen we eerst met elkaar of het financieel kan en ook wel echt nodig is. Verder houden we een kasboek bij, zodat we inzicht hebben in onze inkomsten en uitgaven. Heel handig!



Ik ben benieuwd naar jullie!
Alle reacties Link kopieren
Inkomen: €4700,- (gezamenlijk) + €270,- onkostenvergoeding

Kinderen: 1 onderweg

Hypotheek/huur: €650,-

Boodschappen: Zo'n €600,- euro per maand, inclusief drogist, cadeautjes en klein huishoudelijk

Kosten auto (inclusief "afschrijving"): €530 euro per maand

Zorgverzekering: €200,- per maand

Overige vaste lasten: €290,- permaand

Sparen: €1500,- per maand

Saldo spaarrekening gezamenlijk: €27000,-

Saldo spaarrekening ik: €18000,-

Saldo spaarrekening hij: Geen idee

Schulden: Ja, studieschuld, op dit moment zo'n €35.000,- gezamenlijk



Toelichting:

Op dit moment hebben we het financieel gezien extreem goed. Ik ben benieuwd hoe dat straks is als ons kind er daaedwerkelijk is. Vriend gaat 1 dag minder werken, ik blijf voorlopig 4x9 werken, dat kost ons elke maand al wat. Daarnaast gaan we zo'n 900 bruto aan het kdv betalen. Verder hopen we dat we volgend jaar rond deze tijd een huis gekocht hebben/gaan kopen en dan ziet het plaatje er nog weer heel anders uit.
Alle reacties Link kopieren
quote:Kaaaaaaaatje schreef op 20 juni 2016 @ 17:05:

Inkomen: €4700,- (gezamenlijk) + €270,- onkostenvergoeding

Kinderen: 1 onderweg

Hypotheek/huur: €650,-

Boodschappen: Zo'n €600,- euro per maand, inclusief drogist, cadeautjes en klein huishoudelijk

Kosten auto (inclusief "afschrijving"): €530 euro per maand

Zorgverzekering: €200,- per maand

Overige vaste lasten: €290,- permaand

Sparen: €1500,- per maand

Saldo spaarrekening gezamenlijk: €27000,-

Saldo spaarrekening ik: €18000,-

Saldo spaarrekening hij: Geen idee

Schulden: Ja, studieschuld, op dit moment zo'n €35.000,- gezamenlijk



Toelichting:

Op dit moment hebben we het financieel gezien extreem goed. Ik ben benieuwd hoe dat straks is als ons kind er daaedwerkelijk is. Vriend gaat 1 dag minder werken, ik blijf voorlopig 4x9 werken, dat kost ons elke maand al wat. Daarnaast gaan we zo'n 900 bruto aan het kdv betalen. Verder hopen we dat we volgend jaar rond deze tijd een huis gekocht hebben/gaan kopen en dan ziet het plaatje er nog weer heel anders uit.Naja kdv en minder werken gaat je dus ongeveer 1000e kosten per maand.
Alle reacties Link kopieren
Inkomen: 850 (studeer nog)

Kinderen: 0, ook geen huisdieren

Partner: 1200

Zorg en huurtoeslag samen: 320

Inkomen alles bij elkaar: 2370

Huur: 550

Boodschappen: 240

Vaste lasten (samen): 600 (hier zit sparen niet bij)

Spaarrekening: 12.000 (ik)



Best tevreden over hoe we het hebben. Binnenkort komt er een auto, dan zal er wat minder overblijven.
Alle reacties Link kopieren
quote:broadway schreef op 20 juni 2016 @ 15:25:

Baan: management

Netto salaris: 1900

Relatie: ja

Baan van je partner: ambacht

Netto salaris partner: 2200

Kinderen: 0

Hypotheek/huur: €750,- (bruto)

Boodschappen: Zo'n €100 euro per week

Overige vaste lasten: €1300,- ((bruto) verzekeringen, benzine, kdv etc.)

Saldo spaarrekening: 14000

Schulden: 0

Extra kosten: 0



wij redden het goed en zetten vooral in op aflossen hypotheekGeen kinderen maar wel kdv betalen? Lijkt me een mooie post om op te bezuinigen
Alle reacties Link kopieren
quote:Kaaaaaaaatje schreef op 20 juni 2016 @ 17:05:

Inkomen: €4700,- (gezamenlijk) + €270,- onkostenvergoeding

Kinderen: 1 onderweg

Hypotheek/huur: €650,-

Boodschappen: Zo'n €600,- euro per maand, inclusief drogist, cadeautjes en klein huishoudelijk

Kosten auto (inclusief "afschrijving"): €530 euro per maand

Zorgverzekering: €200,- per maand

Overige vaste lasten: €290,- permaand

Sparen: €1500,- per maand

Saldo spaarrekening gezamenlijk: €27000,-

Saldo spaarrekening ik: €18000,-

Saldo spaarrekening hij: Geen idee

Schulden: Ja, studieschuld, op dit moment zo'n €35.000,- gezamenlijk

Ben ik nou blond? Best veel spaargeld maar ook veel studieschuld? Wil je daar niet van af?
Rente studieschuld is lager dan op de spaar denk ik?
Alle reacties Link kopieren
Salaris: Varieert tussen de 1950 en 2250 euro netto

Kinderen: Nee

Woonsituatie: Alleen

Hypotheek: 354 euro bruto per maand

Overige vaste lasten: 629 euro per maand

Boodschappen: 150 euro per maand

Huisdieren: 40 euro per maand

Benzine: 80 euro per maand

Overig, zoals winkelen, uit eten en andere leuke dingen: 270 euro per maand

Sparen: probeer tussen de 400 en 700 euro per maand. En alle extra meevallers zoals vakantiegeld en belastinggeld.

Spaarsaldo: 10200 euro
Alle reacties Link kopieren
Leeftijd: begin 30ers, samenwonend (België)

Inkomen: €2650 netto (inclusief vakantiegeld+eindejaarspremie)

Inkomen partner: €2750 netto

Kinderen/huisdieren: 0

Hypotheek: €780/maand (nog 18 jaar te gaan)

Boodschappen: geen idee, iets rond de €300-350/maand?

Vaste lasten gezamenlijk: €420 (auto, internet, onderhoud appartement, syndicus, verzekeringen,nutsvoorzieningen)

Vaste lasten persoonlijk: €110 (zorg- en hospitalisatieverzekering, telefoon, pensioensparen, )

Belastingsteruggave: €5000/jaar gezamenlijk

Sparen: ieder minstens €1000/maand (geen gezamenlijke spaarrekening)

Saldo spaarrekening ik: +€30.000

Saldo spaarrekening hij: iets minder

Schulden: 0



Wij zijn beide goede spaarders. Het meeste van het geld dat we uitgegeven gaat naar vakanties, meermaals per jaar. Bij mijn partner naar sportbeoefening+gadgets, bij mij nog een deel naar boeken.

Dit jaar ook een nieuwe auto gekocht en partner eindelijk rijbewijs, dus vanaf dit jaar waarschijnlijk ook meer kosten qua brandstof.
Inkomen netto gezamenlijk: wisselt tussen de 1500 en 5000 netto per maand. Samen.

Kinderen: Nee

Hypotheek annuitair: bedrag is nu € 650,- bruto na aflossingen

Boodschappen en eten onderweg: € 120 euro per week

Overige vaste lasten: € 800 (verzekeringen, reiskosten, etc.)

Sparen: Altijd minstens 20% van het inkomen. Doel nu = weinig hypotheek + grote buffer

Extra kosten: Studie en hobby

Schulden: Kleine studieschuld. Hypotheek staat niet meer onder water.
Gezin; twee volwassenen, twee kinderen, vier huisdieren.



Gezamenlijk inkomen 3400,-



Hypotheek + verzekeringen (opstal, zorg, begrafenis, levens) ongeveer 1000,-

Auto's (verzekering, wegenbelasting, anwb, benzine, onderhoud) ongeveer 350,-

Kinderopvang 200,-

Gas, water, elektra, belastingen 250,-

Goede doelen 55,-

Boodschappen en drogist (dieet) 500,-

Kleding, huisdieren, cadeautjes, clubjes, fysio en muziekles 350,-

Hulp in huis ongeveer 80,-

Studieschulden aflossen 130,-

Sparen 400,- à 500,-

En dan nog heel veel kleine dingetjes
Alle reacties Link kopieren
Liever niet te gedetailleerd maar het komt hier op neer:



2 personen, 25 en 26, 1 werkt fulltime, 1 studeert en werkt parttime, geen kinderen en dieren, 2 auto's waarvan 1 lease



Inkomens: 3600

Vaste lasten: 1400

Variabele lasten (boodschappen huishoudelijk, benzine 2e auto): 700



Over: 1500, wordt in de praktijk zo'n 900 van gespaard. De rest (600) gaat op aan allerlei dingen zoals kosten voor hobbies, uitjes en leuke dingen, kleding, cadeautjes voor verjaardagen etc
Inkomen: Ruim €600,-

Kinderen: Nee

Hypotheek/huur: Hoef ik niet te betalen

Boodschappen: €300,- per maand

Overige vaste lasten: €125,- (zorgverzekering, abonnement)

Saldo spaarrekening: Beetje, genoeg om een iPhone 6s Plus 128GB te kunnen kopen.

Schulden: Nee

Extra kosten: Huisdier, zo'n 15 euro per halfjaar.
Alle reacties Link kopieren
Eind twintig en midden twintig



Gezamenlijk inkomen: 5500 euro per maand. Daarnaast nog bonussen en 13e maand partner.

Kinderen: Nee

Huur huis: 1100 incl. gas, water, licht

Huur flex werkplek: 450

Verzekeringen: 400

Boodschappen, benzine, telefoon: 500

Kleding: 300

Etentjes / lunches: 200

Cadeautjes: 150

Goede doelen: 30



Schulden: Nee

Spaarrekening: Samen 40.000



We genieten, gaan veel op reis en weekendjes weg. Proberen veel te sparen voor een nieuwbouw huis.

Maar we leven nu, en geld moet rollen. (Mijn mening)
Alle reacties Link kopieren
Gezamenlijk inkomen: 4000 euro per maand. Daarnaast nog bonussen en 13e maand partner.

Kinderen: Nee

Lening 1215

Elektriciteit: 275

Verzekeringen: 250

Boodschappen, benzine, telefoon: 700

Kleding: 75

Etentjes / lunch; 0

Cadeautjes: 0

Laatste twee zitten bij boodschappen



Schulden: Hypothecaire lening

Spaarrekening: Samen 10 000
Wat verdien ik toch slecht als ik hier sommige inkomens zie. Ik had echt een ander vak moeten kiezen.
Maar heb ook geen schulden, op 2 hypotheken na.
Alle reacties Link kopieren
quote:runningmonster schreef op 20 juni 2016 @ 18:41:

[...]





Ben ik nou blond? Best veel spaargeld maar ook veel studieschuld? Wil je daar niet van af?



Ik zou daar best van af willen, maar dat is niet de beste financiële beslissing want:

- we betalen minder rente dan we krijgen. Voor mijn deel nog precies, voor zijn deel ruim.

- alles wat we nu aflossen kunnen we niet anders aanwenden. Gedeelte van het geld is bedoeld om onze auto uit 1993 op termijn te kunnen vervangen bijvoorbeeld, maar ook om gewoon geld achter de hand te hebben voor wat als.

- we willen een huis kopen, je kunt tegenwoordig nog 102% financieren, de kosten zullen over het algemeen hoger zijn, zeker als je nog wat aan het huis wilt doen. Anders zal de hypotheekrente voorlopig nog hoger zijn dan de rente over de studieschuld en anders zijn de voorwaarden voor terug betalen in elk geval een stuk gunstiger (draagkracht, pauzeren).

- voor de hypotheek maakt het weinig uit dat we studieschuld hebben. Op 1 salaris kunnen we in deze stad niet kopen, dus het worden sowieso 2 salarissen maar dan lang niet maximaal (ik denk ergens tussen de 1,2 en 1,4) dus dat de studieschuld daarop in mindering wordt gebracht is prima.



Dus misschien wel blond ja ;). Overigens zou het wel anders zijn als het nog een paar duizend zou zijn. Dan is het wel zo overzichtelijk.
Alle reacties Link kopieren
quote:Kaaaaaaaatje schreef op 21 juni 2016 @ 07:59:

[...]





Ik zou daar best van af willen, maar dat is niet de beste financiële beslissing want:

- we betalen minder rente dan we krijgen. Voor mijn deel nog precies, voor zijn deel ruim.

- alles wat we nu aflossen kunnen we niet anders aanwenden. Gedeelte van het geld is bedoeld om onze auto uit 1993 op termijn te kunnen vervangen bijvoorbeeld, maar ook om gewoon geld achter de hand te hebben voor wat als.

- we willen een huis kopen, je kunt tegenwoordig nog 102% financieren, de kosten zullen over het algemeen hoger zijn, zeker als je nog wat aan het huis wilt doen. Anders zal de hypotheekrente voorlopig nog hoger zijn dan de rente over de studieschuld en anders zijn de voorwaarden voor terug betalen in elk geval een stuk gunstiger (draagkracht, pauzeren).

- voor de hypotheek maakt het weinig uit dat we studieschuld hebben. Op 1 salaris kunnen we in deze stad niet kopen, dus het worden sowieso 2 salarissen maar dan lang niet maximaal (ik denk ergens tussen de 1,2 en 1,4) dus dat de studieschuld daarop in mindering wordt gebracht is prima.



Dus misschien wel blond ja ;). Overigens zou het wel anders zijn als het nog een paar duizend zou zijn. Dan is het wel zo overzichtelijk.Dank voor je reactie, bij mij is het aflossen al best lang geleden en toen was het met dat renteverhaal waarschijnlijk heel anders. Het zou mij heerlijk lijken om schuldenvrij te zijn en niet een studieschuld en straks een hypotheek te hebben maar ieder zijn ding natuurlijk
Inkomen tas: €1.400

Inkomen tasman: € 4.500

Hypotheek/huur: €650-

Boodschappen: Zo'n €100- per week

Overige vaste lasten: €1.400(verzekeringen, benzine, etc.)

Saldo spaarrekening gezamenlijk: €20000 straks nog erfenis erbij

Schulden: Nee gelukkig niet meer



We zijn aan het rondkijken voor een koophuis. En gaan volgend jaar trouwen
Alle reacties Link kopieren
quote:runningmonster schreef op 21 juni 2016 @ 08:08:

[...]





Dank voor je reactie, bij mij is het aflossen al best lang geleden en toen was het met dat renteverhaal waarschijnlijk heel anders. Het zou mij heerlijk lijken om schuldenvrij te zijn en niet een studieschuld en straks een hypotheek te hebben maar ieder zijn ding natuurlijk



Mijn schuld roept bij mij niet zoveel emoties op. Ja ik vind het wel eens jammer dat we elke maand zoveel moeten aflossen, maar ik heb een leuke studietijd gehad en nu een goede en erg leuke baan, dankzij die studie. Dus voor mij is dat ding er gewoon en kan ik er maar beter verstandig mee om gaan.



Al kan ik me voorstellen dat het wel heel vrij kan voelen als je financiële verplichtingen dusdanig zijn dat je niet meer perse hoeft te werken, maar dat duurt bij ons sowieso nog wel 25 jaar en dan is de hypotheek versneld aflossen alsnog verstandiger dan de studieschuld versneld aflossen.
Alle reacties Link kopieren
Ah ok nu snap ik het, ik dacht dat je nog moest beginnen met aflossen daarom mijn onterechte aanname. Sorry
quote:Dubbz schreef op 21 juni 2016 @ 07:26:

Wat verdien ik toch slecht als ik hier sommige inkomens zie. Ik had echt een ander vak moeten kiezen.Ja dat heb ik ook haha
Alle reacties Link kopieren
quote:spectral schreef op 20 juni 2016 @ 15:13:



Ik werk zo goed als niet, af en toe een zzp klus.En dan toch 2000 netto in de maand verdienen? Wow! Ik doe echt iets verkeerd.
Alle reacties Link kopieren
Inkomen: 3000

Geen partner

Kinderen: 2

Hypotheek: 830 bruto

Boodschappen: 70 per week

Sparen: 1200 per maand

Spaarsaldo: 60.000

Schulden: geen
Alle reacties Link kopieren
quote:Birdynumnum schreef op 21 juni 2016 @ 08:38:

[...]





En dan toch 2000 netto in de maand verdienen? Wow! Ik doe echt iets verkeerd. Mja ik heb een aardig uurtarief... werk gemiddeld een dag per week.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven