Geld & Recht alle pijlers

Waar doe jij het van?

20-06-2016 14:55 592 berichten
Alle reacties Link kopieren
Met veel plezier lees ik in de Flair altijd de rubriek 'Waar doet ze het van?', waarin een vrouw vertelt over haar financiële situatie.

Nu ben ik ook heel benieuwd waar júllie het van doen. Waar geef je geld aan uit en waar aan juist niet? Spaar je, en zo ja: waarvoor? Ben je zuinig of heb je juist een gat in je hand? Wat zijn jouw persoonlijke shop- en budgettips?



TO trapt af. Om privacy-redenen vul ik niet te gedetailleerd in.



Inkomen: €3800 (gezamenlijk)

Kinderen: Nee

Hypotheek/huur: €0,-

Boodschappen: Zo'n €70-80 euro per week

Overige vaste lasten: €1240 (verzekeringen, benzine, etc.)

Saldo spaarrekening: Privé

Schulden: Nee

Extra kosten: Huisdier, zo'n €125 per maand



Toelichting:

Met boodschappen doen let ik meestal op of er aanbiedingen zijn, en kopen we meestal producten van een B-merk. Van sommige producten kopen we een A-merk, bijvoorbeeld wanneer we vinden dat dat specifieke product van betere kwaliteit is. Shoppen doe ik niet zo heel vaak. Eén keer in de paar maanden ga ik naar stad en koop ik een boel tegelijk zodat ik weer even vooruit kan. Qua kleding heb ik geen dure smaak, meestal koop ik bij Vero Moda of WE. We proberen zo'n €1000 in de maand te sparen (dat kan omdat we geen hypotheek meer hebben) en gaan daarvan graag op verre reizen. Verder vind ik het ook leuk om dingen te kopen voor in huis. Daar kan ik echt makkelijk geld aan uitgeven. Verder gaan we graag en vaak uit eten. Ons huisdier is ook erg belangrijk voor ons. Die wordt vaak verwend met wat lekkers en krijgt eten dat in verhouding misschien iets duurder is, maar waar hij heel goed op functioneert. Mijn man vind het leuk om eens een game te kopen of iets voor zijn hobby. Wanneer één van ons een dure aanschaf wil doen, overleggen we eerst met elkaar of het financieel kan en ook wel echt nodig is. Verder houden we een kasboek bij, zodat we inzicht hebben in onze inkomsten en uitgaven. Heel handig!



Ik ben benieuwd naar jullie!
Alle reacties Link kopieren
quote:spectral schreef op 21 juni 2016 @ 10:35:

[...]



Mja ik heb een aardig uurtarief... werk gemiddeld een dag per week.Netjes, doe je goed!
Alle reacties Link kopieren
Verbaas me weer over de hoge inkomens van een aantal mensen, en afgeloste hypotheken. Ik doe toch echt iets niet goed.
Alle reacties Link kopieren
quote:Ttass28 schreef op 21 juni 2016 @ 08:14:

Inkomen tas: €1.400

Inkomen tasman: € 4.500

Hypotheek/huur: €650-

Boodschappen: Zo'n €100- per week

Overige vaste lasten: €1.400(verzekeringen, benzine, etc.)

Saldo spaarrekening gezamenlijk: €20000 straks nog erfenis erbij

Schulden: Nee gelukkig niet meer



We zijn aan het rondkijken voor een koophuis. En gaan volgend jaar trouwen Welk beroep moet je uitoefen om 4500 euro te verdienen?
Alle reacties Link kopieren
Inkomen: €5.800 (gezamenlijk)

Kinderen: 1

Hypotheek: € 1.325 (bruto)

Boodschappen: tussen € 550 en € 700

Kosten 2 auto’s: ± € 600

Kinderopvang: ± € 500

Overige vaste lasten: ± € 800

Overig (kleding, uit eten, cadeautjes, etc.): tussen € 500 en € 1.000

Sparen: € 1.000

Saldo spaarrekening: € 67.500

Schulden: Nee
Alle reacties Link kopieren
quote:muurbloempje66 schreef op 21 juni 2016 @ 11:26:

Verbaas me weer over de hoge inkomens van een aantal mensen, en afgeloste hypotheken. Ik doe toch echt iets niet goed.Dat is altijd in dit soort topics, veel mensen met hoge inkomens vinden het blijkbaar interessant om dat te delen.........
Oh dear, how sad, never mind.
quote:muurbloempje66 schreef op 21 juni 2016 @ 11:26:

Verbaas me weer over de hoge inkomens van een aantal mensen, en afgeloste hypotheken. Ik doe toch echt iets niet goed.Volgens mijn vader is het belastingtechnisch helemaal niet zo verstandig om helemaal geen hypotheek te hebben...
Alle reacties Link kopieren
quote:Woldertje schreef op 21 juni 2016 @ 12:09:

[...]





Volgens mijn vader is het belastingtechnisch helemaal niet zo verstandig om helemaal geen hypotheek te hebben...Wil je dan eens vragen waarom dat zou zijn? Ik heb het vaker gehoord, maar kan het niet plaatsen.
Oh dear, how sad, never mind.
Alle reacties Link kopieren
quote:Hayek schreef op 21 juni 2016 @ 12:15:

[...]



Wil je dan eens vragen waarom dat zou zijn? Ik heb het vaker gehoord, maar kan het niet plaatsen.Dat was tot 2005 zo. Bij geen of een hele kleine hypotheek moest je wel het eigenwoning forfait betalen, en dat kon ongunstig zijn.
quote:muurbloempje66 schreef op 21 juni 2016 @ 11:26:

Verbaas me weer over de hoge inkomens van een aantal mensen, en afgeloste hypotheken. Ik doe toch echt iets niet goed.

Ik denk dat dit soort topics een vertekend beeld geven. Ik heb ook jaren geen spaargeld gehad bijvoorbeeld. Ja, net genoeg om een wasmachine te vervangen en vaak zelfs dat niet. En dan las ik dit soort topics en dan werd ik helemaal zenuwachtig van mensen die 40.000 aan spaargeld hadden. (ok, dat word ik nog steeds Ik kan heel slecht sparen) maar ik denk dat dat eerder uitzondering is dan regel. Bij 40ers met HBO+ banen en bijv zonder kinderen snap ik dat wel, maar ik denk dat er ook een hele hoop 40ers zijn waarvan zij in de supermarkt achter de kassa werkt, 20 uur per week, en hij zit op de heftruck en dan geloof ik niet dat je zoveel spaart.



Mensen met een uitkering, schulden of een laag inkomen zullen dat niet zo snel melden hier. Mensen die blij zijn met hun inkomen melden dat waarschijnlijk sneller. Mensen die sparen niet belangrijk vinden zullen dat hier niet melden en mensen die dat héél belangrijk vinden wel, en die hebben ook veel meer spaargeld.
Alle reacties Link kopieren
quote:Tale schreef op 21 juni 2016 @ 12:20:

[...]



Dat was tot 2005 zo. Bij geen of een hele kleine hypotheek moest je wel het eigenwoning forfait betalen, en dat kon ongunstig zijn.Dan zijn er banken die al meer dan 10 jaar profiteren van mensen die zich baseren op achterhaalde informatie.
Oh dear, how sad, never mind.
Alle reacties Link kopieren
quote:Hayek schreef op 21 juni 2016 @ 12:15:

[...]



Wil je dan eens vragen waarom dat zou zijn? Ik heb het vaker gehoord, maar kan het niet plaatsen.Dat is ook complete onzin namelijk...
Alle reacties Link kopieren
Waar ik het van doe...? Ja, dat vraag ik me ook af!

Inkomen (salaris+uitkering+pensioen+kgb) €1900, kinderen 3, partner geen, huisdieren veel, vaste lasten plus OV plus boodschappen €1900.



Spaargeld, wat denk je na dit lijstje.....
Alle reacties Link kopieren
quote:Tale schreef op 21 juni 2016 @ 12:20:

Dat was tot 2005 zo. Bij geen of een hele kleine hypotheek moest je wel het eigenwoning forfait betalen, en dat kon ongunstig zijn.Precies. Er is nu geen enkel nadeel meer aan hypotheekvrij leven hoor. Integendeel!
Alle reacties Link kopieren
Wij doen dat van twee universitaire studies waarvan één in de beta hoek en van samen 76 uur in de week werken. Volgens mij is het viva forum behoorlijk hoog opgeleid, dat vertekend behoorlijk als je het vergelijkt met een MBO opleiding zoals de meeste mensen in Nederland hebben. Bovendien denk ik dat een bij een groot deel van de huishoudens op het viva forum in elk geval 1 persoon parttime werkt.



Wij hebben beiden een goede baan en mijn vriend gaat de komende jaren ook nog wel behoorlijk doorgroeien qua salaris omdat hij de mazzel heeft dat hij slimmer is dan de meeste mensen en dat combineert met behoorlijke sociale vaardigheden.
quote:muurbloempje66 schreef op 21 juni 2016 @ 11:29:

[...]





Welk beroep moet je uitoefen om 4500 euro te verdienen?Financiële sector hij is dit jaar ook nog omhoog gegaan met zn loon. Hij reist dan ook veel. En tasman is ook WO afgestudeerd. Ik verdien helemaal niks niet eens de helft.
Alle reacties Link kopieren
om wat tegenwicht te bieden zal ik ook plaatsen....



Inkomen: €2300 ( ben alleen)

Kinderen: 4

Hypotheek: € 840 (bruto)

Boodschappen: € 600



Kinderopvang: ± € 450

Overige vaste lasten: ± € 2.000

zakgeld (kleding, uitjes, cadeautjes, benzine.): € 5.00



Sparen: zero

Saldo spaarrekening: zero

Schulden: helaas... rond € 2.500
--
Alle reacties Link kopieren
quote:Hayek schreef op 21 juni 2016 @ 12:08:

[...]



Dat is altijd in dit soort topics, veel mensen met hoge inkomens vinden het blijkbaar interessant om dat te delen.........Maar de vraag is toch "waar doe je het van"? Mag je dan alleen met een modaal inkomen reageren....
quote:tinnifin schreef op 21 juni 2016 @ 13:29:

om wat tegenwicht te bieden zal ik ook plaatsen....



Inkomen: €2300 ( ben alleen)

Kinderen: 4

Hypotheek: € 840 (bruto)

Boodschappen: € 600



Kinderopvang: ± € 450

Overige vaste lasten: ± € 2.000

zakgeld (kleding, uitjes, cadeautjes, benzine.): € 5.00



Sparen: zero

Saldo spaarrekening: zero

Schulden: helaas... rond € 2.500Dan kom je elke maand behoorlijk tekort, of lees ik dat verkeerd?
Alle reacties Link kopieren
quote:geluksolifantje schreef op 21 juni 2016 @ 13:43:

[...]





Dan kom je elke maand behoorlijk tekort, of lees ik dat verkeerd?nee, ik heb toeslagen en belastingteruggave en kinderbijslag niet in overzicht gezet.
--
quote:tinnifin schreef op 21 juni 2016 @ 13:48:

[...]





nee, ik heb toeslagen en belastingteruggave en kinderbijslag niet in overzicht gezet.Gelukkig
Alle reacties Link kopieren
quote:spectral schreef op 20 juni 2016 @ 15:13:

Baan: ZZP

Netto salaris: 2000

Relatie: ja

Baan van je partner: financieel

Netto salaris partner: 4500

Kinderen: 2t

Hypotheek/huur: €1500,- (bruto)

Boodschappen: Zo'n €150 euro per week

Overige vaste lasten: €1800,- ((bruto) verzekeringen, benzine, kdv etc.)

Saldo spaarrekening: 35.000

Schulden: 0)

Extra kosten: 0



Ik werk zo goed als niet, af en toe een zzp klus. Kind 2 gaat 2 dagen in de week naar de opvang, kind 1 naar school en geen BSO. Veel geld gaat op dit moment in ons huis, net verhuisd. Volgend jaar hopen we weer wat meer financiële adem ruimte te hebben.Wow zo goed als niet werken en dan 2000 euro netto hebben als zzp'er, dat is lekker zeg. Vraag me af wat je doet.
Alle reacties Link kopieren
Inkomen: rond modaal

ben alleen

hypo plus VVE netto: 675

gas, water, licht: 125

zorgverzekering: 100

andere vaste lasten: 250

boodschappen 275 per maand

benzine: 50-100

sparen: 150 per maand plus vakantiegeld en belastingteruggave

spaarrekening: 10.000,-



Blijft er gemiddeld 300,- per maand over voor kleding, uitgaan, cadeautjes en vakanties.



Vind het zelf heel netjes, maar moet regelmatig mijn uitgaven indammen omdat het te snel opraakt. Vergeleken met mijn omgeving heb ik weinig inkomen (veelal samenwonende tweeverdieners die (ruim) meer dan 4 keer modaal verdienen) en alleen leven is duur.



Als ik mezelf niet streng toespreek kan ik ook jaloers worden van de bedragen van anderen.



Oja, komt ook nog bij dat ik een dure smaak heb, op bijna alle gebieden, met uitzondering van vakanties en auto, daar geef ik relatief weinig aan uit.

Boodschappen en uitgaan en kleding daarentegen heb ik graag luxe.
quote:Ttass28 schreef op 21 juni 2016 @ 13:24:

[...]

Financiële sector hij is dit jaar ook nog omhoog gegaan met zn loon. Hij reist dan ook veel. En tasman is ook WO afgestudeerd. Ik verdien helemaal niks niet eens de helft.



Houdt hij €4500 netto over? Dat is een heel goed betalende baan!

Jij verdient toch €1400 netto? Dat is toch niet helemaal niks?
Inkomsten: 1546 ( bijstand incl alle toeslagen.

1 kind

Huur: 524

Boodschappen : 300-325 per maand is incl glutenvrij dieet

Vaste lasten. 600 ongeveer

Sparen .soms 25-50 euro

Schulden..GEEN

Saldo spaar. 550



Ik kom bijna elke maand uit.

Soms niet, maar vil spaar zo snel mogelijk weer aan tot 500.

Géén vetpot maar we komen ook niet echt iets te kort.

Gaan zelfs een weekje op vakantie!!



Maar kijk wel met grote ogen naar wat sommigen te besteden hebben.

Lijkt mij ook wel eens fijn.

Helaas door chronische ziekte zal mijn situatie niet snel veranderen, maar er mag zich een leuke man met dito inkomen melden
Alle reacties Link kopieren
krijg een beetje een jeuk gevoel bij dit topic, vergis ik me, of is de gedachte achter de meeste berichten: zie ons eens veel geld hebben, wij zijn beter dan jullie want we hebben een hoger inkomen

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven