Backpack kopen - tips?

23-06-2016 11:46 88 berichten
Hoi!



Voor mijn 'vakantie' wil ik graag een backpack kopen. Maar aangezien ik nog nooit een backpack heb gehad, ben ik op zoek naar tips. Ik zou graag tips willen horen waar ik op zou moeten letten bij het aanschaffen van een backpack.



Ik hoor graag van jullie, dappere reizigers! Thanks alvast!
Alle reacties Link kopieren
Ik had trouwens ook een kleine backpack bij me die ik tijdens het lopen op mijn buik droeg. Maar erg handig voor dagjes weg als je je backpack in het hostel laat liggen.
Alle reacties Link kopieren
quote:stippensokken schreef op 23 juni 2016 @ 13:24:

Niet allemaal. Ik heb een Osprey die alleen van boven te openen is (Atmos 50), er zijn meer modellen die dat hebben.

Ik ook. Maar ik gebruik 'm dan ook echt om mee te wandelen, dan telt draaggemak veel zwaarder dan gebruiksgemak.



Als je trouwens met een groepsreis naar Ethopië gaat zou ik niet moeilijk doen met een rugzak. Voor dat soort reizen gebruik ik een soort weekendtas met wielen en een draagriem, zodat ik 'm kan rollen, tillen en over m'n schouder kan dragen. Zo'n tas beschadigt minder snel dan een rugzak met alle riempjes en gespjes, zeker als je busje in busje uit gaat.
Alle reacties Link kopieren
Oeps vrijwel tegelijk met Sproetjespost gepubliceerd, weet niet of je mijn antwoord nu wel gezien had?
You can never have too many hats, gloves and shoes
Alle reacties Link kopieren
quote:Sproetjespost schreef op 23 juni 2016 @ 13:07:

Sowieso tijdens het reizen met de vliegtuig ga ik een vliegtuighoes kopen inderdaad.Ook handig voor als je met bus(je) onderweg bent in Ethiopië. Bescherming tegen stof, vuil, en je bandjes kunnen nergens tussen klem komen te zitten. Ik weet niet of ze jullie backpacks op het dak knopen of aan de achterkant buiten hangen. Dan wordt het erg stoffig.
You can never have too many hats, gloves and shoes
Alle reacties Link kopieren
Mijn kleine grote rugzak is van lowe alpine en is een top loader met rits aan de voorkant. Is 45 liter, dat is misschien wel wat voor je, ik ben 1.68.

Als ik 2 week naar etheopie zou gaan, nam ik mijn kleine rugzak mee, die s 28 liter, groot zat.
Alle reacties Link kopieren
Ik ben even groot als jij, ik heb een 46 liter van Osprey, deze:



http://www.bigtree.nl/osp ... 1_fsyFI6inPJvihoCxQ3w_wcB



Ik ga minstens voor een halfjaar weg, er kan echt verrassend veel in!

Je maakt hem open als een soort koffer, en alle riempjes enz kan je wegstoppen.

Heb er een flightbag bij gekocht die ook als regenhoes gebruikt kan worden.
quote:Asinum schreef op 23 juni 2016 @ 13:22:

Verder niet te hoge en niet te dikke tas kopen. Mijn vriendinnetje had met haar 165 een dikke tas en die is een paar keer als een schildpadje op haar rug komen te liggen Leuk als je met zijn tweeen bent, maar in je eentje kom je dan lastig weer op je pootjes terecht!



En wat ik ook handig vond was dat je aan de buitenkant klittebandjes heb zitten voor je handdoek of matje, schoenen, of whatever je even niet in je tas kwijt kan.

Heel veel plezier trouwens!



ik ging echt even helemaal stuk haha. Nee dat lijkt me inderdaad niet zo heel erg handig, zeker ook niet omdat we soms gewoon kleine stukken door mensenmassa moeten lopen.



Inmiddels meer info: we gaan twee weken op dezelfde plek slapen op een nachtje weg na. Maar na wat vragen bleek backpack toch ideaal te zijn mits je niet al te veel breekbare souvenirs koopt (wat ik al niet echt van plan was, neem sowieso iets (of meerdere dingen haha) mee terug maar probeer zo min mogelijk breekbaars te kopen en anders gaat deze in mijn handbagage voor de terugweg met het vliegen.



En die klittebandjes, SLIM! Thanks!
Patsy-Stone WAUW bedankt voor je uitgebreide reactie. Echt superfijn! Ik wil inderdaad wel een rugzak waarbij ik wat meer ruimte heb dan propvol want dan kan ik hem alsnog propvol maken als het nodig is en niet dat ik dan nog meer tassen nodig heb. Dit zou dan inderdaad ideaal zijn. Dank je. Ik lees het na het weekend nog even rustig door (ik ga op kamp morgen ). Dank je wel! :D
quote:Asinum schreef op 23 juni 2016 @ 13:24:

Ik had trouwens ook een kleine backpack bij me die ik tijdens het lopen op mijn buik droeg. Maar erg handig voor dagjes weg als je je backpack in het hostel laat liggen.Was ook mijn idee inderdaad, ik wil proberen zo'n backpack direct te combineren met de daypack als dat kan en past binnen mijn budget. Hihi.
quote:patsy--stone schreef op 23 juni 2016 @ 13:39:

[...]





Ook handig voor als je met bus(je) onderweg bent in Ethiopië. Bescherming tegen stof, vuil, en je bandjes kunnen nergens tussen klem komen te zitten. Ik weet niet of ze jullie backpacks op het dak knopen of aan de achterkant buiten hangen. Dan wordt het erg stoffig.Oh ja! Ze gooien hem inderdaad bovenop het dak van het busje haha. Vliegtuighoes maar er weer omheen als ik bij het busje ben dan :P
quote:jasminn schreef op 23 juni 2016 @ 22:14:

Ik ben even groot als jij, ik heb een 46 liter van Osprey, deze:



http://www.bigtree.nl/osp ... 1_fsyFI6inPJvihoCxQ3w_wcB



Ik ga minstens voor een halfjaar weg, er kan echt verrassend veel in!

Je maakt hem open als een soort koffer, en alle riempjes enz kan je wegstoppen.

Heb er een flightbag bij gekocht die ook als regenhoes gebruikt kan worden.OEH mooie! Maar eens kijken of ze ook zoiets hebben bij Bever Sport
quote:prik schreef op 23 juni 2016 @ 13:33:

[...]



Ik ook. Maar ik gebruik 'm dan ook echt om mee te wandelen, dan telt draaggemak veel zwaarder dan gebruiksgemak.



Als je trouwens met een groepsreis naar Ethopië gaat zou ik niet moeilijk doen met een rugzak. Voor dat soort reizen gebruik ik een soort weekendtas met wielen en een draagriem, zodat ik 'm kan rollen, tillen en over m'n schouder kan dragen. Zo'n tas beschadigt minder snel dan een rugzak met alle riempjes en gespjes, zeker als je busje in busje uit gaat.Het gaat inderdaad om een groepsreis maar we blijven grotendeels in de hoofdstad dus het is op 1 plek en daarnaast dan nog een nachtje weg waarbij we in principe wel weer alles mee moeten nemen geloof ik. Maar ik kan een tas niet lang over mijn schouder dragen en de weg is daar hobbelig dus dan werken wielen ook niet chill mee haha. Maar lief meegedacht! Ik ga ook niet voor de eerste de beste natuurlijk.
En nu is het tijd om te slapen: dromen over backpacks, Ethiopië en mijn vriendje (die niet mee gaat trouwens haha).
Alle reacties Link kopieren
quote:Sproetjespost schreef op 23 juni 2016 @ 23:46:

[...]





Was ook mijn idee inderdaad, ik wil proberen zo'n backpack direct te combineren met de daypack als dat kan en past binnen mijn budget. Hihi.Ik zou niet zo'n aanritsbaar dagrugzakje kiezen dat zogenaamd 'handig' aan je grote backpack vast kan. Dat hangt dan zowat een meter achter je, buiten je bereik (en lekker binnen bereik van zakkenrollers), en dan lig je straks alsnog als een schildpad of kevertje op je rug te spartelen.



Ook kan je dan niet kiezen voor een écht prettig dagrugzakje of schoudertas, eentje die lekker zit en waar precies je camera, een trui, water en nog wat spulletjes in passen voor de dagen dat je backpack gewoon in je accommodatie ligt en je dus alleen met kleine tas de deur uit gaat.



Misschien heb je gewoon al een tas die geschikt is als dagtas. Zoals gezegd vind ik zelf een schoudertas (met één band) het fijnst, tenzij ik echt ga bergwandelen. Die band draag ik diagonaal (tegen snelle diefstal).



Oh ja en wat betreft souvenirs kopen, in Nairobi airport lachte ik me rot om mensen die daar met een metershoge giraffe of ander houtsnijwerk liepen te klooien, helemaal in plastic ingepakt enzo. Op het Waterlooplein in Amsterdam koop je die ook gewoon kant en klaar. En waarschijnlijk komen die ook uit Kenia. En mooie beschilderde borden uit Marokko zag ik later ook bij de winkel in mijn eigen straat en dan nog goedkoper ook.

Wat ik maar wil zeggen: denk even na over wat je mee wilt slepen en of het niet gewoon in Nederland te koop is... Zelf vind ik de leukste aandenkens altijd sierraden die mooi genoeg zijn om eens naar een bruiloft of ander mooi feest te dragen.
You can never have too many hats, gloves and shoes
Alle reacties Link kopieren
Ik heb een bovenlader (3/2 van de backpack) met ook nog een stuk eronder (1/3 van de backpack), een soort combi dus. Is wel veiliger dan een lange rits op de voorkant. En minder risico dat je rits breekt. En heel handig omdat je in het onderste stuk al je zware spullen kunt doen en in het bovenste je kleding. Dus dat zou ik aanraden, ik heb er 5 maanden mee gebackpacked (veel gelopen ook) en kan je ook aanraden om hem inderdaad goed te laten instellen. Ook belangrijk: er zijn verschillende heupbanden voor mannen en vrouwen. Koop echt een goede die gemaakt is voor vrouwen, het maakt echt verschil. Misschien voel je het in de winkel niet, maar na een paar dagen lopen voel je het zeker wel!



Microvezel handdoekjes zijn ook een hele goede tip! Ik heb 5 maanden backpacken overleefd met 2 van die kleine handdoekjes. Ze zijn maar 30 bij 40 cm ofzo, maar zelfs met mijn lange haar was het geen probleem om me helemaal af te drogen. Echt super!



Daarnaast: koop ook vacuum zakken voor je kleding! Van die waar je geen stofzuiger ofzo bij nodig hebt, maar gewoon de lucht eruit kunt 'rollen'. Het scheelt echt superveel ruimte en je hebt gelijk je kleding op soort gesorteerd.
Alle reacties Link kopieren
Over microvezel handdoekjes: Xenos heeft die heel goedkoop en van prima kwaliteit en in meerdere maten. Dan is het ook niet erg als je er eens eentje vergeet aan de drooglijn, of er eentje gejat wordt (dat is mij wel eens overkomen). Wel eerst minstens een keer in de was.

Ik vind die handdoekjes niet heel prettig voelen om me mee af te drogen maar ze doen het wel heel goed. En komen ook van pas bij het sporten.
You can never have too many hats, gloves and shoes
Alle reacties Link kopieren
Ik heb ze ook van xenos. Ideaal
Alle reacties Link kopieren
quote:patsy--stone schreef op 25 juni 2016 @ 02:53:

Ik vind die handdoekjes niet heel prettig voelen om me mee af te drogen maar ze doen het wel heel goed. En komen ook van pas bij het sporten.Ik vind ze ook niet zo fijn. Daarom neem ik tegenwoordig (voor noodgevallen, want meestal is er wel een handdoek op de plekken waar ik overnacht) een hydrofielluier mee. Lekker licht, absorbeert goed en vrij snel weer droog.
Alle reacties Link kopieren
Ga naar Bever of een soortgelijke winkel, waar het personeel veel kennis en ervaring heeft, laat je goed voorlichten en pas alles met gewicht er in.



Als je er meer dan kleine stukjes mee gaat lopen is 10 kilo echt het maximum.



Neem een klein, licht rugzakje mee als dagtasje. Dit heb ik ook wel op mijn borst gedragen (dus grote rugzak op mijn rug, klein rugtasje aan de voorkant). Het ziet er niet uit, maar als je je rugzak langer draagt is het wel erg handig als je niet steeds je grote rugzak hoeft af te doen om je portemonnee, telefoon, camera, zakdoekjes, dropjes of tickets te pakken. En je maakt het zakkenrollers wat moeilijker.



Maak eens een wandeling met volle bepakking, een tijd voor je vertrek. Dan ga je daarna vanzelf wel kijken wat je thuis kunt laten.

Toen ik, in een grijs verleden, ging interrailen door Europa ben ik vooraf eerst een paar dagen door Nederland getrokken. Toen kwam ik er achter dat ik die zware bergschoenen niet echt nodig had. En dat een tent van vier kilo misschien wel lichtgewicht is, maar niet als je hem op je rug moet dragen. Die extra schoenen zijn dus uiteindelijk thuis gebleven, en we hebben een ultralicht sheltertje geleend.



Als je naar een warm land gaat, en je hoeft geen kampeerspullen mee te nemen, heb je ook echt geen 10 kilo bagage nodig. Neem luchtige kleding mee en een beetje waspoeder in een plastic zakje. Dunne kleding droogt snel: als je het 's avonds wast en ophangt is het de volgende ochtend droog.



Veel plezier!
Ik moet helemaal niks!
Alle reacties Link kopieren
quote:patsy--stone schreef op 25 juni 2016 @ 02:53:

Over microvezel handdoekjes: Xenos heeft die heel goedkoop en van prima kwaliteit en in meerdere maten. Dan is het ook niet erg als je er eens eentje vergeet aan de drooglijn, of er eentje gejat wordt (dat is mij wel eens overkomen). Wel eerst minstens een keer in de was.

Ik vind die handdoekjes niet heel prettig voelen om me mee af te drogen maar ze doen het wel heel goed. En komen ook van pas bij het sporten.ik vind dan net alsof je je met een vaatdoek afdroogt.
Alle reacties Link kopieren
quote:jasminn schreef op 26 juni 2016 @ 11:23:

[...]





ik vind dan net alsof je je met een vaatdoek afdroogt.



Een vaatdoek droogt lekkerder af! Althans, een theedoek (handdoek waarmee je afwas afdroogt). Serieus, daar heb ik jaren mee gereisd, toen ik nog niet die goedkope dingen van de Xenos had ontdekt. Omdat een dure handdoek dus een keer gejat was, en ik zelf ook wel eens wat vergat van de waslijn. Toen heb ik theedoeken gebruikt om me mee af te drogen: goedkoop, klein om mee te nemen, doen het prima (als je eerst de ergste druppels even van je lijf veegt), zijn snel weer droog. En dus niet zo erg als je er eens eentje kwijt raakt.



Alleen kunnen die Xenos handdoekjes nog meer vocht opnemen en drogen ze sneller, anders zou ik nog steeds met theedoeken reizen.
You can never have too many hats, gloves and shoes
Alle reacties Link kopieren
Nogmaals: hydrofielluiers! Dat zijn eigenlijk gewoon een soort grote theedoeken die absorberen als een malle. Veel fijner dan die microvezelhanddoekjes.
Alle reacties Link kopieren
quote:prik schreef op 26 juni 2016 @ 11:29:

Nogmaals: hydrofielluiers! Dat zijn eigenlijk gewoon een soort grote theedoeken die absorberen als een malle. Veel fijner dan die microvezelhanddoekjes.



Ik heb het wel eens eerder gehoord maar het klinkt zo vies, luiers!

Waar koop je dat?
You can never have too many hats, gloves and shoes
Alle reacties Link kopieren
Ik gebruik in plaats van die microvezeldingen (gaan bij mij altijd stinken na verloop van tijd en drogen niet fijn af) een Turkse hamamdoek. Die is ook van hydrofiel katoen, net als de luiers, maar dan zien ze er iets hipper uit In Nederland onder andere te koop van het merk Ottomania, ik heb er een paar van 50x100cm, ze nemen net zoveel ruimte in als een kleine microvezelhanddoek en drogen zo mogelijk nog sneller.
Alle reacties Link kopieren
@stippensokken: Ik heb inderdaad een hamamdoek mee, wel een wat grotere, maar die wil ik ook gebruiken op het strand. Valt op zich wel mee qua gewicht! Volgende week ga ik richting de stranden in Thailand, dan weet ik ook meer hoe snel ze drogen

Als ik me niet vergis waren ze pasgeleden bij de Hema goedkoop te verkijgen.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven