Het tegen-tegeltuinentopic

14-04-2016 23:15 3001 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik zie op deze pijler veel aversie tegen tuinen die helemaal dicht getegeld zijn. Dat is wel een eigen topic waard, vind ik (en dan hoeven we de andere tuinentopics niet over te nemen )



Klim hier op je zeepkist en vertel waarom kale tegeltuinen stom zijn. Of laat zien met plaatjes hoe het niet moet en hoe het wel moet. Misschien inspireren we op deze manier de twijfelaars.



voorbeeld:



Dit is geen tuin





Dit wel

Ik vind hier dingen van.
Alle reacties Link kopieren
Gefeliciteerd Koettie!

Moet er in het huis ook veel gebeuren, of kun je je meteen storten op je tegelparadijs?

En wanneer ga je verhuizen? De herfst is een fijne tijd om te tuinieren...????
Ik doe ze even als thumbnails anders zijn ze veel te groot! Het stelt nog niet heel veel voor, maar we wonen hier ook nog pas 3 maanden Dus de detailfoto's zijn het leukst.





































































Een deel van de foto's is ook van de voortuin. Die ik gisteren tegen alle adviezen in toch bijna heb leeggeplukt en opnieuw heb ingericht. En nu weer wachten, wachten, wachten tot het er niet meer zo zielig uit ziet. Ik heb de chaotische margrietjes er uit gehaald. Een hosta geplant, sedum geplant, kruipend zenegroen nog wat verspreid en de rozenstruiken op een andere plek gezet.
Alle reacties Link kopieren
Dat ziet er al veelbelovend uit Matroesjka!

Ik wil ook wel foto's plaatsen met Tinypic. Ik heb net een nieuwe camera en ben daar nog wat mee aan het stoeien,

En de tuin is een beetje plat en erg rommelig geworden door de harde buien.

Gelukkig geen hagelstenen als tennishallen gehad hier. Ik heb echt meelij met alle tuinierders die hun lusthof zagen veranderen in een puinhoop met dat rotweer.

Valt het mee bij jullie?
Alle reacties Link kopieren
Whaha, tennishallen bedoelde ik. Die zijn al erg genoeg....
Alle reacties Link kopieren
Gaat het weer fout met de autocorrect. Ik bedoelde ballen...
Ja ik klaag steen en been over het weer (zo veel water dat alles in potten er heeeeel zielig uit ziet. Ik blijf maar rotte bloemen er uit peuteren) maar geen hagel gehad dus eigenlijk mag ik niet klagen.



Wel paniek om iets anders. Ik zag gisteren dat er op de bomen achter in de tuin allemaal kleine zwarte rupsjes zitten. Die boom ziet er niet meer uit dus heb ik de lelijkste takken weggehaald en in de kliko gedaan. Wat blijkt? Die rupsen kruipen gewoon weer de kliko uit nu de kliko achterin de tuin gezet vannacht in de hoop dat de rupsen hun weg terug naar hun boom vinden ipv mijn planten gaan oppeuzelen maar er lopen na een nacht nog steeds rupsen de kliko uit en dat ding staat nu in de weg en moet eigenlijk terug op zijn normale plek. What to do?
Mevrouw merel heeft al 3 dagen het nest niet meer verlaten en meneer merel is de hele dag druk bezig zijn vrouwtje te voorzien van voedsel. Heel schattig.
Alle reacties Link kopieren
Eten de merels de rupsen niet op?

Wel vervelend als je planten worden opgevreten door rupsen. Hier is ook wel wat vraat links en rechts. Zo lang het binnen de perken blijft is het niet erg.



Ik hoop dat het vandaag een beetje droog blijft, zodat ik nog wat platgeregend spul kan opbinden.

Het enige voordeel van al die nattigheid is dat mijn gras er wel van opgeknapt is. Dat ziet er nu weer sappig groen uit, het werd steeds geler door de droogte in mei, ondanks sproeien.
Alle reacties Link kopieren
Koetie, proficiat met jullie tuin!!! .....en huis natuurlijk



Ik denk inderdaad dat de vreemde plant onder mijn heg een karmozijnbes kan zijn. Lijkt daar het meeste op.



Hier weining schade van de regenbuien. Alles groeit hier als kool. Ik blijf alleen alsmaar bladeren vegen die bij iedere bui omlaag komen en vanuit alle kanten steeds precies voor mijn tuindeuren aangewaaid komen.
Alle reacties Link kopieren
Koettie, gefeliciteerd met jullie huis en jullie tegeltuin. Ik ben benieuwd wat je er van gaat maken!
Alle reacties Link kopieren
Bedankt voor alle felicitaties ^^ Huis zelf is helemaal af. Zit een gloednieuwe keuken in. Niet echt helemaal onze kleur maar boeiend, hele fijne keuken wel. Alles is geschilderd, zitten sinds een jaar nieuwe kozijnen met dubbelglas in, de vloeren en alles blijven erin dus we hoeven alleen te verhuizen en nieuwe gordijnen te halen. De overdracht is 1 oktober. Had het graag een maandje eerder gewild maar de verkoper had zelf een huis gekocht en daar kan ze pas half september in. Dus uitpakken en aan de tuin beginnen!



Nu nog bedenken hoe en wat allemaal. Volgens mij wel een goede tijd om m'n appelboom en Pruimenboom te planten. Moet het nog even uitzoeken allemaal.
Alle reacties Link kopieren
Mooi matroesjka! Wat is die vijfde van onder? Met die witte bloemetjes?
Geraniums!!



Zijn heel schattig in de achtertuin (half schaduw). In de voortuin schijnt de hele dag de zon en werd het een soort van oerwoud dus die heb ik weggehaald.
Gefeliciteerd Koettie



Nu lekker plannen maken en veel geduld uitoefenen
Alle reacties Link kopieren
Oktober is een prima maand om lekker in je tuin te werken als het weer een beetje mee zit!
Alle reacties Link kopieren
Gefeliciteerd Koetie!!!!



En matroesjka, wat een mooie tuin al, dat smalle paadje tussen de planten door...
Gefeliciteerd Koettie met jullie nieuwe huis!
Alle reacties Link kopieren
Zo in plaats van in de tuin bezig te zijn zoals gepland, lig ik op de bank, combi van klachten door langdurige ziekte, ongesteld en veel te hard gewerkt en gewoon een heel slecht humeur Gelukkig woensdag wel wat dingen kunnen doen en blij met mijn vader die mijn postzegeltje gras netjes heeft gemaakt.



Zo blij met dit topic! Heb een hoop bij te lezen zie ik en dan heb ik nog het gevoel dat ik iets in de tuin gedaan heb
Tjezus, wat vals
Alle reacties Link kopieren
Haha net een plattegrond getekend en mijn vriend lacht me uit want helemaal geen rekening gehouden met de maten natuurlijk.. Ben niet zo van het ruimtelijk inzicht. Oh man ben zo blij. Ik wil een bijentuintje en een egel. Volgens mij hebben de buren ook een tuin tuin, ik heb een beetje egelhoop. En dan kan m'n dikke dame eindelijk weer naar buiten en spelen.
Koettie als ik je een tip mag gevrn: ga er wonen en dan rustig kijken wat je doet. Zet wat goede potten neer tegen de kaalheid en ervaar even een tijdje wat de zon doet, hoe het met de wind zit, hoe je het beste de ruimte kunt indelen etc. Ik ben in het begin heel fanatiek aan de slag gegaan en na een tijdje dan toch tot de conclusie gekomen dat dat eigenlijk niet zo handig was.
Alle reacties Link kopieren
Gefeliciteerd Koettie!!



Mooie foto's matroesjka!
Alle reacties Link kopieren
@CalamityCat: je konijnenhok is echt prachtig! Ik dacht toen je zei dat je hem ging schilderen dat naturel mooier zou zijn, maar dit is echt een hele goede kleur zeg! Zeker in combinatie met die blauwe bloemetjes erbij.



Balen van alle schade door de regen en hagel! Bij mij viel het gelukkig mee, stonden wel veel plassen in het gras maar die waren zo weg. Een paar planten lagen enigszins plat maar die heb ik wel weer opgekalefaterd.



Die tuin die je gepost hebt is wel een tegeltuin in het kwadraad koettie Succes met onderhandelen! Gefeliciteerd! Mijn buren hebben nu naast een terras, zwembad en kunstgras met palm ook een enorm canvas doek opgehangen met bloemen. Helemaal compleet

Ik vind jouw klaprozen echt gaaf overigens!



N.a.v. de eetbare tuin: ik heb een kersenboompje in een pot. Er hingen vorig jaar 7 kersen aan, dit jaar 8 De meesten zijn al aangevreten, ik heb een deal gemaakt met de vogels in de buurt dat ze er 1 laten hangen voor mij, de rest mogen ze hebben. Tenminste, ik laat ze hangen en dan hoop ik dat ze zich ook aan hun kant van de deal houden



Verder heb ik een boompje met vijgen waar (voor zo'n klein boompje) een heleboel oogst vanaf gaat komen en een frambozenstruik. Die laatste heb ik erg rigoureus teruggesnoeid dus ik hoop dat het nog wat wordt. De eerste frambozen komen al, vrij vroeg want het is een herfstframboos. En daarnaast nog een blauwe bessenstruik maar die is net nieuw (zie wel de eerste komen), een paprikaplant die half opgegeten is door slakken, een komkommerplant en een tomatenoerwoud. Oja, en bietjes maar ook die zijn aardig opgegeten.



Bedankt voor je foto's Matroesjka! Ik wist niet dat geraniums zo mooi konden zijn. Ik ken ze alleen maar als de potplant en dan houd ik er nooit zo van.
Tjezus, wat vals
Alle reacties Link kopieren
Ik heb vorig jaar van de ah moestuintjes prei in de tuin gezet, maar omdat de bodem hier nogal verontreinigd is en ik ook twee keer een rat heb zien lopen durfde ik het niet op te eten. Resultaat: hij staat nu prachtig te bloeien! Ik heb speciaal plaatjesplakrecht aangevraagd om een foto te kunnen plaatsen haha. Zodra ik plaatjes kan plakken komt de foto eraan.
Alle reacties Link kopieren
Bedankt MevrouwJack! Die kleuren zaten al zo lang van tevoren in mijn hoofd, ook wat ik grijs wilde en wat blauw, het moest gewoon Ik ben zelf ook nogal van naturel hoor, maar ik wilde van dit konijnenpaleis echt een blikvanger maken en dat is gelukkig boven verwachting goed gelukt.

Sterkte trouwens, hoop dat je je snel wat beter voelt



Wat een leuke foto's Matroesjka! Die witte geranium is inderdaad echt heel mooi, wat veel bloemen zeg!

En je terras en pad zijn prachtig aangelegd, mooie steentjes ook.



Ik lees altijd met zoveel plezier jullie berichten over eetbare tuinen Behalve een vijgenboom en kruiden heb ik zelf eigenlijk helemaal geen eetbare planten/struiken maar wil daar absoluut nog eens een plan voor maken. Vooral frambozen en rode bessen, omdat ik die erg lekker vind.



Hier gelukkig geen schade door hagel. Wel een zitkuil met een halve meter water door diverse wolkbreuken maar dat is inmiddels alweer weggezakt. Ik zag gisteren een filmpje op de site van RTL nieuws van iemand die gefilmd had tijdens die hagelbui, dat waren echt tennisballen die naar beneden kwamen, wat een kabaal. Doodeng eigenlijk zo'n supercell En die kassen waar geen raam meer heel was. Arme mensen....
...
Alle reacties Link kopieren
@matroesjka, haha, fair enough. Teveel enthousiasme.







Deze even in elkaar geknutseld qua looppad. Qua planten gaan we allemaal wel zien, ook wat ik krijg qua stekjes enzo.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven