Werk & Studie alle pijlers

Collega aanspreken?

23-06-2016 22:27 32 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik zit een beetje in dubio wat ik zal doen.



Vorige week was er iets niet gedaan op het werk. Collega vroeg aan mij of ik de opdracht gedaan had, ik had er niet meer aan gedacht waarop collega nogal pissig deed. Waarop ik zei, dat kan een ander toch ook wel doen? Ik ben hier toch niet alleen (we zijn een team en we moeten samen taken doen).



Vandaag kwam die ander dus verhaal bij mij halen waarom ik haar erbij betrokken had. Collega had het dus doorgebriefd. Nu zit ik te twijfelen. Collega daarop aanspreken of niet. Het betreft iemand die redelijk stiekem en achterbaks is, en ik ondertussen hebben zich veel dingen opgestapeld dat ik het redelijk zat ben dat gezeur achter iemands rug om.





Dus de hamvraag. Aanspreken of niet?
Alle reacties Link kopieren
quote:sandra1905 schreef op 24 juni 2016 @ 06:48:

Bizar dat mensen die in hun priveleven van alles kunnen regelen en organiseren veranderen zodra ze op hun werk in een team opereren. Vaak gaat het heel goed en versterken de teamleden elkaar, maar vaak ook resulteert het erin dat de teamleden allemaal vinden dat iemand anders het moet doen. Als zij maar vooral zelf het minste hoeven te doen. En zeker niet de kuttaken. Want dat moet die ene maar doen die er het laatste is bijgekomen. Of het jongste is. Of de dikste kont heeft. Of wat voor kulreden dan ook.Helemaal waar.
Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
Alle reacties Link kopieren
quote:lolily schreef op 23 juni 2016 @ 22:30:

Ik vind jouw gedrag eigenlijk vervelender! Je belooft iets te doen, vervolgens vergeet je dat, je wordt erop aan gesproken en dan is je reactie: 'dat kan Truus toch ook wel doen?'



Irritant, collega's die last hebben van het afschuif-virus!



+1



En ik vind het daarom heel goed dat je collega de verantwoordelijkheid terug bij jou legt als de taak die jij zou doen niet gedaan is.

Wat ik me afvraag is of dit vaker voorkomt? Van één keer niet aan een taak denken zou ze denk ik niet pissig zijn geworden. Tenzij dit verregaande gevolgen heeft gehad, maar zo komt het niet over.



En met vaker voorkomen bedoel ik niet of jou expliciet is gevraagd iets te doen, maar of je je verantwoordelijkheid normaal gesproken wel neemt en zoveel mogelijk taken afhandelt óók al kan een ander dat ook. Een team wordt samengesteld door een berekening hoeveel fte nodig is voor een x-aantal werk/taken. Dus nee, een ander kan dat niet ook doen. Als je inzet niet nodig was, was je daar niet aangenomen.
Can you remember who you were, before the world told you who you should be?
Alle reacties Link kopieren
quote:-Ange- schreef op 23 juni 2016 @ 22:53:

O.k. een ander (waargebeurd) voorbeeld.

Een team van vijf secretaresses. Altijd gedoe met wie doet wat. Omdat de taken niet op naam staan.

Er is een jaar geleden een dure externe coach ingehuurd om afspraken te maken.

De afspraak is als volgt.

Elke dag van de week is er een 'first lady'. Die is dan verantwoordelijk voor bestellingen, post, mensen van de receptie ophalen, enz.

Het werkt daar prima.



Ik zou echt moe worden in jouw werkomgeving.Ik zou de taken "bevriezen", dat wil zeggen dat er niet gerouleerd wordt. Rouleren werkt prima als er een rooster is of een tabel waarin staat wie welke week de "first lady" is. Zonder dat rooster draait het alsnog in de soep, vrees ik. Als je de taken niet rouleert is er niet zo'n rooster nodig.
World of Warcraft: Legion
Haha je gooide t over de schutting en die gooide het terug



En dan gaan zitten jankebalken



Team met -merendeel- vrouwen en geen leidinggevende taken gok ik zo?
Alle reacties Link kopieren
Op het werk hebben wij een soort taartrooster. D.w.z. wij willen graag gebak eten als er een collega jarig is. Die zou dan trakteren. Het personeel waar ik werk bestond vorig jaar uit ongeveer 70 collega's. De jarige zou dan 70 gebakjes moeten kopen en dat zou een dure bedoening zijn. Dan wordt er ook om de haverklap gebak gegeten en dat is vervelend voor collega's die op gewicht willen blijven.



Toen heb ik met een collega een systeem bedacht die als volgt werkt:

- Tien keer wordt er getrakteerd. Dat is ongeveer één keer per maand (in de maanden juli en augustus niet omdat dan voor een deel de zomervakantie is);

- Dat zijn dan tien groepen. In elke groep zitten ongeveer 6 personen (sommige collega's doen niet mee). Wie dat zijn wordt bepaald door de verjaardagen van die personen;

- De taak van elke groep is dat de eerste persoon (die in de groep het eerst jarig is) geld inzamelt (prijs van het gebak gedeeld door het aantal personen) en met hulp van de conciërge gebak bestelt. Die gaat het dan leveren. In het rooster staat de naam van die persoon vet weergegeven; de rest wordt normaal weergegeven;

- Het moment van de traktatie is de eerste dinsdag van de maand (maar niet in juli of augustus). Als er dan vakantie is of een andere reden dat de traktatie niet door kan gaan, wordt dat de tweede dinsdag van de maand;

- Het gebakrooster wordt gemaakt door een collega of mij. Ik heb daar een slim systeem in. Elk jaar vertrekken er collega's of er zijn nieuwe collega's, en dan wordt het rooster aangepast. Soms ook halverwege als er collega's vertrekken of er nieuwe komen.
World of Warcraft: Legion
Alle reacties Link kopieren
quote:diaa schreef op 25 juni 2016 @ 10:30:

Haha je gooide t over de schutting en die gooide het terug



En dan gaan zitten jankebalken



Team met -merendeel- vrouwen en geen leidinggevende taken gok ik zo?Dat is trouwens nog beter: een leidinggevende. Die kan erop toezien dat de zaak niet in de soep draait. Het management daarboven kan toch wel zoiets bedenken, i.p.v. het inhuren van een dure coach? Of zie ik nu dingen over het hoofd?
World of Warcraft: Legion
Alle reacties Link kopieren
quote:hans66 schreef op 25 juni 2016 @ 10:32:

[...]



Dat is trouwens nog beter: een leidinggevende. Die kan erop toezien dat de zaak niet in de soep draait. Het management daarboven kan toch wel zoiets bedenken, i.p.v. het inhuren van een dure coach? Of zie ik nu dingen over het hoofd?Of er is sprake van een zelfsturend team omdat iedereen vindt dat managers toch maar overbodig zijn. Heel modern tegenwoordig, maar echt goedwerkende zelfsturende teams zijn zeldzaam. Als het al goed werkt is het eerder een groep zelfstandig werkende professionals dan een team die met elkaar iets moeten realiseren.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven