Geld & Recht alle pijlers

Waar doe jij het van?

20-06-2016 14:55 592 berichten
Alle reacties Link kopieren
Met veel plezier lees ik in de Flair altijd de rubriek 'Waar doet ze het van?', waarin een vrouw vertelt over haar financiële situatie.

Nu ben ik ook heel benieuwd waar júllie het van doen. Waar geef je geld aan uit en waar aan juist niet? Spaar je, en zo ja: waarvoor? Ben je zuinig of heb je juist een gat in je hand? Wat zijn jouw persoonlijke shop- en budgettips?



TO trapt af. Om privacy-redenen vul ik niet te gedetailleerd in.



Inkomen: €3800 (gezamenlijk)

Kinderen: Nee

Hypotheek/huur: €0,-

Boodschappen: Zo'n €70-80 euro per week

Overige vaste lasten: €1240 (verzekeringen, benzine, etc.)

Saldo spaarrekening: Privé

Schulden: Nee

Extra kosten: Huisdier, zo'n €125 per maand



Toelichting:

Met boodschappen doen let ik meestal op of er aanbiedingen zijn, en kopen we meestal producten van een B-merk. Van sommige producten kopen we een A-merk, bijvoorbeeld wanneer we vinden dat dat specifieke product van betere kwaliteit is. Shoppen doe ik niet zo heel vaak. Eén keer in de paar maanden ga ik naar stad en koop ik een boel tegelijk zodat ik weer even vooruit kan. Qua kleding heb ik geen dure smaak, meestal koop ik bij Vero Moda of WE. We proberen zo'n €1000 in de maand te sparen (dat kan omdat we geen hypotheek meer hebben) en gaan daarvan graag op verre reizen. Verder vind ik het ook leuk om dingen te kopen voor in huis. Daar kan ik echt makkelijk geld aan uitgeven. Verder gaan we graag en vaak uit eten. Ons huisdier is ook erg belangrijk voor ons. Die wordt vaak verwend met wat lekkers en krijgt eten dat in verhouding misschien iets duurder is, maar waar hij heel goed op functioneert. Mijn man vind het leuk om eens een game te kopen of iets voor zijn hobby. Wanneer één van ons een dure aanschaf wil doen, overleggen we eerst met elkaar of het financieel kan en ook wel echt nodig is. Verder houden we een kasboek bij, zodat we inzicht hebben in onze inkomsten en uitgaven. Heel handig!



Ik ben benieuwd naar jullie!
quote:MinkeDeWit schreef op 25 juni 2016 @ 09:53:

In 12 maanden 23.000 sparen van zulke lage inkomens? Zijn jullie in een schuur gaan wonen?Dat kan gewoon niet, er komt 2500 binnen en er gaat 1100 naar de hypotheek. Er moet een tikfout staan ergens.
Alle reacties Link kopieren
Trouwens, als ik dit lees ben ik blij dat ik destijds (in de vorige eeuw) geen studieschuld had. Studiefinanciering was toen nog beter (en ook 6 jaar), ik kreeg een bijdrage van mijn ouders en had een lucratief bijbaantje. Weinig mensen gingen toen een hoge studielening aan.

Ik heb op het laatst alleen 3.000 gulden geleend omdat ik zo nodig met mijn luxe kont een maand naar China wilde.



Heeft nog jaren geduurd voordat dat afgelost was, want ik rekende mezelf rijk met mijn eerste salaris maar vergat de hogere kosten van huur en werkkleding en OV en het wegvallen van ouderbijdrage. Viel dat even tegen.
Alle reacties Link kopieren
quote:Marana_ schreef op 25 juni 2016 @ 10:32:

Dat kan gewoon niet, er komt 2500 binnen en er gaat 1100 naar de hypotheek. Er moet een tikfout staan ergens.Er komt zoals ik het lees 3350 binnen (2100 en 1250), en van die 1100 voor de hypotheek krijgen ze er 300 terug. Het kan dus wel volgens mij, als je maar op je uitgaven let.
Alle reacties Link kopieren
quote:taqa schreef op 24 juni 2016 @ 10:03:

Grappig, ik verbaas me juist hoeveel mensen soms uitgeven aan boodschappen. Wij geven gemiddeld zo'n € 270,00 per maand uit voor 2 personen en eten prima voor dat bedrag. Als ik hele hoge bedragen lees, denk ik altijd: waar geven die mensen dat dan aan uit?Dat wil ik ook, maar ik eindig toch altijd weer met minimaal 200 euro per week voor 4 personen. En dan doe ik niet gek. Hoe doe je dat????
"Boring conversation anyway"
Alle reacties Link kopieren
Inkomen: 1950 netto per maand bij 36 uur per week (excl vakantiegeld, incl auto van de zaak)

Hypotheek: 650 bruto

Boodschappen: 250 per maand

Overige lasten: 315 (sport,gas en licht, zorgverzekering, gem belastingen, tijdschrift abbo.)

Saldo spaarrekening: 17000

Schulden: 0, alleen hypotheek

Ik woon momenteel nog alleen, heb sinds 6 maanden een vriend en we gaan waarschijnlijk ergens volgend jaar samenwonen.
If kisses were snowflakes, I'd send you a blizzard
Alle reacties Link kopieren
Het antwoord betreffende het sparen: beide een nieuwe baan. Mijn man rijdt een auto van de zaak en wij betalen daar 60 euro per maand voor. Ook privé mee te rijden. Voor de hel losbrak hadden we een ford fiesta net nieuw. Toen de hel los brak gelijk verkocht. Zelf een 17 jaar oude Peugeot terug gekocht. Is voor 65 euro door de keuring gekomen. Het bedrag van de auto, het stopzetten van onnodige en dure abonnement voor telefoon tijdschriften e.d. Heeft ook geholpen.
Op zaterdag help ik tamme dieren weer het beest in zichzelf te vinden.
Alle reacties Link kopieren
Betreffende de inkomsten

Ik: 1250 euro

Man: 2100

Teruggave belasting 308

Kinderbijslag eens per kwartaal 193



Hypotheek lasten heb ik nagekeken

221, 66 euro aflossing

819,00 rente hypotheek



Verder over het sparen:

Ik bleek niet dood te gaan van de lidl, kon prima zonder nieuwe auto, zegde loterijen abonnementen en tijdschriften op.

Verkocht dus een gloednieuwe auto, wel met iets verlies. En we hebben heel lang nagenoeg niets gedaan betreffende uitjes, uit eten, kleding kopen e.d.
Op zaterdag help ik tamme dieren weer het beest in zichzelf te vinden.
Alle reacties Link kopieren
Laatste toevoeging:

Belastingteruggave van 3200

Moet nog wel nog 369 aan kinderopvang toeslag terugbetalen.



En met zuinig bedoel ik zuinig. Ik heb twee paar slippers bij zeeman gehaald voor 3 euro. Dat soort dingen.
Op zaterdag help ik tamme dieren weer het beest in zichzelf te vinden.
Alle reacties Link kopieren
Knap hoor MereldeMus, om alles zo om te gooien en dan zoveel te sparen.



Wat bedoel je met dat de hel losbrak? Dat jullie je realiseerde dat jullie blut waren en het zo niet langer kon?
Alle reacties Link kopieren
Nee een totale nervous break down.

Een baan die ik niet langer trok.

Een kind wat niet sliep en veel huilde.

Een man die ongelukkig was in zn werk.

De drang om "mee te doen" met de rest in financieel opzicht. Achteraf ben ik door een psychiater gediagnosticeerd met een burn out door veel te te veel en te hard werken. Gecombineerd met een depressie na de bevalling en een alles behalve gezellige Thuis situatie.



Een jaar later: ik heb pillen en therapie. Mijn kind is vrolijk en gezond. We hebben beide een leuke baan en de behoefte om mee te doen met de rest is volledig van me afgevallen. Een totale bevrijding van alles.



Desalniettemin als we 30 duizend hebben nemen we een nieuwe keuken. Niet super de luxe "gewoon" een van 5 duizend. Geen een van 12 omdat vrienden het ook doen.



Been there Done that got tshirt!
Op zaterdag help ik tamme dieren weer het beest in zichzelf te vinden.
Wat goed mereldemus!!!



Ik ben van plan de rest van dit jaar ook beter te sparen. Kledingkasten puilen uit dus dat moet lukken. Abonnementen ook net opgezegd.

Auto is geen nieuwe, hebben er wel 2 maar moet ook wel met ons werk.

Spulletjes voor zoonlief vaker eerst marktplaats checken, Lidl een kans geven, dat soort dingen.

Inkomsten: rond de 3500/3600 euro
Alle reacties Link kopieren
Ja wijze levenslessen voor mij: op de bodem van de put kun je goed afzetten.



Het zit hem in heel veel kleine dingen.

De vraag: heb ik dit echt nodig? Hielp.

Alle te kleine merkkleding van mijn zoon heb ik toen doorverkocht. De kinderboerderij is gratis. Bij de Lidl kost een doos ijs een paar centen. Een zwembadje in de tuin kostte bij action een paar euro. Vond mijn zoon net zo leuk als een duur uitje. Psychische problemen gecombineerd met kapsones was sowieso dubbel gestoord.



En als je eenmaal spaart heeft wel iets leuks.

Soms trakteer ik mezelf. Heb via Facebook een mooie jurk gekocht voor 12.50. Zie je niets aan doe ik zo aan naar mijn werk.
Op zaterdag help ik tamme dieren weer het beest in zichzelf te vinden.
Alle reacties Link kopieren
.
anoniem_294011 wijzigde dit bericht op 14-01-2018 20:00
99.84% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Helemaal waar Mereldemus.Zie mijn motto.

Wij hebben ook niet super veel te besteden,maar je wordt er wel handig in.
Bedenk niet wat je wilt hebben, maar geniet van wat je hebt
Ja dat heb ik dit nodig, die vraag moet ik me veel vaker stellen. Kleding van zoontje wil

ik nog niet verkopen omdat we binnenkort voor een tweede kindje willen gaan (bespaarsgewijs gezien dus het best een jongen haha). Het mee willen doen met anderen herken ik helaas wel van mezelf!
Alle reacties Link kopieren
Ja heb ik echt los gelaten. Word je ook gelukkig van. Voorheen kocht ik allemaal opleuk meuk voor mn huis. Klaar mee. Als ik op vrijdag werk loop ik aan het einde van de werkdag-week naar de markt en koop ik een grote bos bolchrysanten voor een euro oid.
Op zaterdag help ik tamme dieren weer het beest in zichzelf te vinden.
Alle reacties Link kopieren
Kom anders gezellig meeschrijven in het topic Consuminderaars, knieperds en mustachians deel 4, dat gaat hier helemaal over.
ik schrijf al mee maar het helpt nog niet echt
quote:MereldeMus schreef op 25 juni 2016 @ 19:38:

Desalniettemin als we 30 duizend hebben nemen we een nieuwe keuken. Niet super de luxe "gewoon" een van 5 duizend. Geen een van 12 omdat vrienden het ook doen.

Je moet inderdaad de dingen doen die je leuk vindt. Maar wat mij betreft heeft dat helemaal niets met de prijs te maken. Als ik bij het kopen van onze keuken naar vrienden had gekeken, was onze keuken de helft goedkoper geweest
Alle reacties Link kopieren
Inkomen: €2200 netto (excl vakantiegeld en 13e maand)

Kinderen: geen

Partner: geen

Hypotheek: €575 netto

Overige vaste lasten: €500 per maand

Boodschappen en eten werk: €400 per maand

Overige uitgaven( benzine, uitjes enz) ongeveer €200 per maand

Huisdieren: €150 per maand

Spaarrekening: €14000

Schulden: geen, alleen hypotheek
Voor 5000 heb je geen keuken. Ik heb niets geks gedaan en de mijne was al bijna 10.000. Voor slopen en nieuwe leidingen kwam er nog bijna 4000 bij.
Alle reacties Link kopieren
Inkomen: €1800

Kinderen: Nee

Hypotheek/huur: €500

Boodschappen: tussen €30 - €50 per week

Overige vaste lasten: €540

Saldo spaarrekening: op dit moment €1500

Schulden: geen (alleen hypotheek)

Extra kosten: bijdrage aan studie van een jonge vrouw in Nepal €35



Toelichting:

Ik ben altijd heel bewust van mijn uitgavenpatroon zonder te beknibbelen of echt het gevoel te hebben er dingen voor te moeten laten. Sinds januari 2016 heb ik tijdelijk geen inkomen omdat ik met onbetaald verlof ben en tot eind juli op wereldreis. Van tevoren heb ik in een jaar €10.000 gespaard en een ruime begroting voor die 7 maanden die ik weg ben. Gelukkig heb ik mijn appartement tijdelijk onder kunnen verhuren dus speel ik qua hypotheek en vaste lasten bijna quite. Verder heb ik naar aanloop van mijn reis afgelopen jaar wel bewustere keuzes gemaakt, vooral qua kleding. Ik ben erachter gekomen dat 'even de stad in' een soort verveling was en ik altijd iets moest kopen. Daar ben ik inmiddels vanaf. Besparen op lekker uit eten of een drankje doen heb ik niet gedaan, maar soms is het net zo gezellig om thuis lekker te koken met vrienden en te borrelen. Mijn spaargedrag is echt gericht op het maken van verre reizen en hoewel ik niet snel weer zo'n lange reis zal maken, vul ik mijn spaarrekening als ik straks weer aan het werk ben het liefst zo snel mogelijk weer aan om de vrijheid te hebben om dit soort dingen te blijven doen...
quote:MinkeDeWit schreef op 26 juni 2016 @ 14:57:

Voor 5000 heb je geen keuken. Ik heb niets geks gedaan en de mijne was al bijna 10.000. Voor slopen en nieuwe leidingen kwam er nog bijna 4000 bij.5000,- voor een keuken moet toch wel lukken? Zeker als je hem alleen bestelt en zelf gaat monteren. Of verkijk ik me dan zo op deze uitgave? Het wordt ons eerstvolgende project maar wij overwegen vooral een renovatie (vervangen frontjes, oven, koelkast en eventueel het aanrechtblad).
Alle reacties Link kopieren
quote:MinkeDeWit schreef op 26 juni 2016 @ 14:57:

Voor 5000 heb je geen keuken. Ik heb niets geks gedaan en de mijne was al bijna 10.000. Voor slopen en nieuwe leidingen kwam er nog bijna 4000 bij.



Inclusief apparatuur, slopen en plaatsen lijkt €5000 me inderdaad heel moeilijk!

Mijn keuken was €2500 (slechts over lengte van 2m, boven en onderkastjes, spoelbak + blad) en de inbouwvaatwasser hebben en kookplaat en afzuigkap heb ik apart gekocht. Slopen en montage is door m'n vader en oom gedaan. Met alle materiaalkosten en dus eigen aanschaf apparatuur kwam het totaal rond de €4000 denk ik, maar daar zitten dus geen sloop- en plaatsingskosten bij.
quote:prik schreef op 25 juni 2016 @ 11:16:

[...]



Er komt zoals ik het lees 3350 binnen (2100 en 1250), en van die 1100 voor de hypotheek krijgen ze er 300 terug. Het kan dus wel volgens mij, als je maar op je uitgaven let.

Ah ja



Goed gedaan Merel!

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven