Hardlopen deel 5

02-05-2016 12:55 3003 berichten
Alle reacties Link kopieren
Een topic voor alle hardlopers.

Beginners, gevorderden, opnieuw-beginners, semi-professionals: iedereen is welkom.



Deel hier je ervaringen, tips en vragen over alles wat met hardlopen te maken heeft: wedstrijden, rust, trainingen, schoenen, eten, kleding, muziek, blessures, etc.



Deel 4 vind je hier



Enkele handige links

Runner's World website van tijdschrift Runner's World met artikelen over van alles en nog wat

The Injured Runner Wat als je geblesseerd bent? Een expert is altijd de aangewezen persoon om voor jou te bepalen wat de beste oplossing is. Maar hier vind je informatie over soorten blessures en verschillende manieren om ze te voorkomen en verhelpen.

8 Hardloopapps voor android Gratis apps die je begeleiden bij het opbouwen van je conditie en/of die je gelopen afstanden, snelheid en routes bijhouden. Met o.a. het beginnersprogramma van Evy Gruyaert.

5 apps voor iPhone

Runinfo handig voor het samenstellen van schema's

Couch to 5k (Engels) oftewel: vanaf de bank naar 5 km lopen. Uitgeschreven schema met drie trainingen per week op de pagina, met onderaan een link naar de app.
What a nuanced anxiety
Vanochtend 12 km gelopen ondanks de warmte. Maar wat was het zwaar. Vanmiddag lekker in de tuin zitten met de beentjes omhoog



Donderdag hebben we intervallen gedaan en uiteindelijk toch nog 10 km gelopen. Weinig last van de regen gehad. Was wel verkoelend.



Ik merk aan mezelf dat ik 's avonds eigenlijk altijd beter loop dan in de ochtend. Ik denk dat dat komt door oa mijn ontbijt. Ik kan 's ochtends niet zoveel eten. Hoe doen jullie dat? Wat eten jullie voor een training in de ochtend?



Fijn weekend allemaal!
Alle reacties Link kopieren
Ik heb vanochtend ook gelopen, hier was het niet echt warm gelukkig. 9 km gedaan op een rustig tempo met een snelle laatste km.

Van tevoren had ik alleen koffie en water gedronken; ik eet niet altijd voordat ik ga lopen. Voor afstanden >10 km en bij intensieve trainingen wel, dan eet ik een banaan of een boterham met jam. Echt ontbijten doe ik na het lopen.



Baukje, ik ben wel benieuwd hoe je traint voor zo'n lange loop. Wat zal de afstand van je lange duurloop zijn bij de voorbereiding op de 100 km?
What a nuanced anxiety
Alle reacties Link kopieren
Tyche ik heb geen idee want mijn schema wordt maar week voor week opgebouwd. Ik denk dat mijn langste training een marathon wedstrijd wordt die ik als duurloop training ga lopen. En dat zou weleens een lange duurloop kunnen gaan worden gezien de vele hoogtemeters in die marathon.

Ik denk dat op die ene hele lange duurloop na (en eventueel nog een paar anderen) het niet eens zo zit in de lengte van de langste training in de week maar in de weekomvang die omhoog gevoerd wordt door meer langere trainingen.

Deze week heb ik het nog rustig vanwege die wedstrijd van afgelopen weekend maar voor volgende week staan er al weer 90km in totaal op het programma. En verder gaat mijn schema nog niet. Heb mijn trainer nog wel wat voorstellen gedaan van wedstrijden/trainingslopen in juli maar ik weet niet wat hij verstandig vind wat betreft afstand. En verder is het natuurlijk ook uitvinden wat mijn lichaam aankan. Waar ligt de grens dat ik nog aan het opbouwen ben en niet mijzelf aan het uitputten. Dat zal uiteindelijk de leidraad worden voor de opbouw van het schema.



Ik eet altijd voor het lopen 's ochtends. In principe is het voor een rustige niet hele lange training niet nodig want dan heb je voldoende glycogeen voorraad in de spieren. Maar ik functioneer niet zonder koffie en eten dus dan gaat hardlopen ook niet lukken.

Ik ontbijt altijd net als anders voor een training (drie volkomen boterhammen) en laat dat een uur zaken alvorens ik ga lopen. Voor een rustig duurloopje zou ik na een half uurtje al wel kunnen gaan lopen maar die heb ik eigenlijk nooit in de ochtend.

Vanochtend weer een HIT training. Eerst 3km ingelopen , daarna temop blokje van 2km en vervolgens 5 series van opeenvolgend 30, 60 en 90 sec snel, daarna weer een tempoblokje van 2 km en nog 3 km uitlopen. Morgen een heuvel training.
Alle reacties Link kopieren
Ik heb het de laatste tijd nogal druk gehad en was veel van huis door werk, dus ik heb geen tijd gehad om het topic te volgen, maar ik heb natuurlijk wel gewoon een paar keer per week hard gelopen!



Gisteren heb ik met m'n vriend een kilometer of 12 gelopen door het bos, was heerlijk! Voor mijn doen liepen we vrij snel omdat m'n vriend altijd een stuk sneller loopt, maar het voelde goed! Vrijdag heb ik ook gelopen maar toen vond ik het echt veel te benauwd! Ik was die dag in het zuiden van het land en ik kende de weg niet echt, normaal gesproken zou ik vanwege de warmte er een kort rondje van gemaakt hebben maar omdat ik verdwaalde heb ik toch nog 12 km gelopen. De week ervoor zat ik in het buitenland en toen heb ik tussen de werkzaamheden door ook nog even kunnen hardlopen. Het blijft een leuke manier om een stad te ontdekken. En de dagen dat ik wel thuis was probeerde ik ook wel even te gaan hardlopen, maar het was soms moeilijk combineren met wassen draaien/tas uitpakken/tas inpakken. Ik ben dus blij dat ik de komende weken weer gewoon thuis ben en mijn oude vertrouwde rondjes kan lopen!



@Sueheck: Het liefst ontbijt ik gewoon en ga ik pas een uur of 2-3 daarna lopen. Maar als ik daar geen tijd voor heb omdat ik bijvoorbeeld voor het werk ga lopen, dan eet ik een banaan of een yoghurtje en drink ik flink wat water. Daar hou ik het wel een tijdje op vol en dan ontbijt ik na het lopen.
Wow, wat zie jij er vandaag geweldig uit!
Alle reacties Link kopieren
Oh ja, ik had me in eerste instantie ook ingeschreven voor de afsluitdijk open. Het leek mij wel een mooie ervaring. Maar helaas kan ik niet meer omdat ze het evenement hebben verplaatst naar een ander weekend. Al vond ik het ook wel erg duur en een onhandige starttijd, dus zelfs als ik had gekund dan weet ik niet of ik mee zou doen.
Wow, wat zie jij er vandaag geweldig uit!
Alle reacties Link kopieren
Gioia beter geen tijd om het topic te volgen dan geen tijd om te lopen. Inderdaad een mooie manier om een vreemde omgeving te leren kennen. Sterker nog ik vind hardlopen ook de manier om je eigen omgeving echt goed te leren kennen.

Gisteren een heuveltraining gedaan en daarmee mijn 'rustweek' afgesloten met 46km. Voor deze week staat er weer het dubbele op het programma. Maar we beginnen weer met een rustdag....
Alle reacties Link kopieren
Klinkt druk maar leuk, gioia. Stippel je van tevoren een route uit als je in een onbekende plaats loopt?



Mijn halve marathon is afgelast.

Maar schoonvader en ik hebben al besloten dat we dan toch gewoon gaan lopen, een eigen route door de duinen.
What a nuanced anxiety
Alle reacties Link kopieren
Wanner zou die halve marathon zijn tyche en waarom is die afgelast?
Alle reacties Link kopieren
@Tyche: Oh wat balen dat je halve marathon is afgelast!

Ik probeer inderdaad van tevoren een route uit te stippelen, meestal richting een park en dan zie ik daar wel. En soms vraag ik mensen die daar vandaan komen voor tips. Ik laad ook altijd even de kaart ook mijn telefoon zodat ik nog de weg terug kan vinden.
Wow, wat zie jij er vandaag geweldig uit!
Alle reacties Link kopieren
Baukje, de hm zou eind september zijn, en ik geloof dat ze de financiering niet rond kregen.
What a nuanced anxiety
Alle reacties Link kopieren
Rond die tijd is er toch wel een alternatief te vinden? Het wordt voor evenementen steeds moeilijker voldoende sponsoren te vinden.
Alle reacties Link kopieren
Zo net terug van een bootcamp\intervaltraining 7 km, wat heb ik genoten. Kom straks even terug om bij te lezen.
I do not stop when I am tired, I stop when I am done
Alle reacties Link kopieren
Ik vond het zelf altijd fijn om 's morgens al te sporten, in het kader van goed begin is het halve werk. Maar daar ben ik op een gegeven moment van af gestapt. Ik ben er blijkbaar niet voor geschikt, want na het sporten heb dan ik gewoon weinig puf. Als ik in de middag of avond ga, heb ik er veel minder last van. Hardlopen 's ochtends was helemaal geen succes, vaak last van knieën, enkels, slap gevoel in de benen.

Gewoon een stuk fietsen of wandelen is geen probleem. Maar ik sport dus altijd 's avonds.
Als klagen telde als werk, dan had mijn ex zich ook moeiteloos een Mercedes kunnen veroorloven.
Alle reacties Link kopieren
baukje, ja ik ben aan het rondkijken voor een alternatief, maar aangezien we hem alsnog zelf gaan lopen is dat misschien niet nodig.



Lekker bezig mother. Wissel je dan stukjes hardlopen af met andere oefeningen?



Vanochtend had ik niet zoveel tijd maar ik wilde het lopen gedaan hebben voor ik ging werken, dus heb een tempoloopje van 5 km gedaan (en nog een stukje uitlopen). Bij elkaar bijna 6 km in een half uur. Was lekker, en toch wel aardig warm al.
What a nuanced anxiety
Alle reacties Link kopieren
Dianaf in het weekend kan ik prima 's ochtends trainen en maar goed ook want veel wedstrijden beginnen toch in de ochtend. Maar ik dan wel eerst goed ontbijten en goed laten zakken terwijl ik al in beweging komt (hond uitlaten , beesten verzorgen).



Net terug van een wisselduurloop van ruim20km in 1hr36. Steeds langere tempoblokken en steeds kortere blokjes herstel , op zijn laatst nog 6 minuten rustig uitlopen.

Volgens mijn garmin heb ik de 2000km grens dit jaar al overschreden. En dat ondanks een blessure periode in maart door een val partij en met deze maand nog 2 trainingen te gaan.
Alle reacties Link kopieren
Vandaag een rustig duurloopje van 75min samen met de hond. Wat een blubberzooi in het bos. Had gelukkig mijn trailschoenen aan, doe ik eigenlijk nooit bij een training maar was voor vandaag geen overbodige luxe. Morgen de baan weer op.
Jac-79, hoe is het met je enkel?



Tyche, dan heb je lekker doorgelopen 's morgens.



Mother, dat klinkt leuk zo'n bootcamptraining.



Hier baal ik, want mijn verkoudheid is meteen weer over gegaan in een bijholteonsteking en ik was er net 1.5 maand van verlost na een hele winter pijn. Ik ga toch maar eens moed verzamelen om een verwijzing voor de kno-arts te regelen, want ik vind het niet leuk meer. Ik heb mijn tandarts ook al de afgelopen twee winters tot wanhoop gedreven door steeds met kiespijn langs te komen, maar die pijnlijk tanden lijken nu dus ook veroorzaakt te worden door een kaakholteontsteking.

Ik train overigens wel een beetje, maar het gaat allemaal wat moeizaam, alhoewel ik gisteren ineens weer lekker liep.
Alle reacties Link kopieren
Anky er is duidelijk ook iets met je weerstand aan de hand. Sterkte en natuurlijk beterschap. Moet frustrerend zijn dit gekwakkel.
Alle reacties Link kopieren
quote:baukje schreef op 28 juni 2016 @ 16:23:

Dianaf in het weekend kan ik prima 's ochtends trainen en maar goed ook want veel wedstrijden beginnen toch in de ochtend. Maar ik dan wel eerst goed ontbijten en goed laten zakken terwijl ik al in beweging komt (hond uitlaten , beesten verzorgen).



Net terug van een wisselduurloop van ruim20km in 1hr36. Steeds langere tempoblokken en steeds kortere blokjes herstel , op zijn laatst nog 6 minuten rustig uitlopen.

Volgens mijn garmin heb ik de 2000km grens dit jaar al overschreden. En dat ondanks een blessure periode in maart door een val partij en met deze maand nog 2 trainingen te gaan.

Ik heb tot nu toe altijd mazzel gehad dat wedstrijden 's middags beginnen. 1x om 11 uur. Ik denk dat ik voor een wedstrijd die eerder begint gewoon op tijd er uit moet en dan een stukje wandelen of zo. Misschien helpt dat tegen slappe benen.



Hoe blijf je eigenlijk gefocust (d?) als je zo'n heel lang stuk gaat lopen? Of misschien beter, hoe voorkom je dat je gaat denken; waarom doe ik dit of zal ik stoppen als het minder lekker gaat (of als je moe wordt)? Ik ben een beetje op zoek naar tips en truuks.
Als klagen telde als werk, dan had mijn ex zich ook moeiteloos een Mercedes kunnen veroorloven.
Alle reacties Link kopieren
@Tyche, bootcamptraining was met hardloopgroepje van mijn werk dus idd. hardlopen en oefeningen.



@Anky, ja dit was een erg leuke en pittige training.



Zo vandaag is mijn laatste werkdag in mijn huidige functie, vanavond afscheidsreceptie samen met een collega en uiteten met 20 personen. Morgen 1e werkdag in mijn nieuwe functie. Spannend.
I do not stop when I am tired, I stop when I am done
Spannend Mother! Veel plezier vandaag en succes morgen.



Baukje, ja het is een combinatie van verminderde belastbaarheid en slechte weerstand. Heel frustrerend. 1 stap vooruit, 2 stappen terug. Zoiets. Het is wel een bekend fenomeen na mijn medische geschiedenis, en ik probeer maar te genieten van de trainingen die wel goed gaan (die zijn er gelukkig ook!). Ik zou alleen zo graag weer eens echt opbouwen.
Alle reacties Link kopieren
Dianaf bij wedstrijden speelt dat altijd door mijn hoofd in een bepaalde fase; die grote vraag van waarom doe ik dit mezelf aan. Je kunt trainen op het leren afzien. Die wedstrijdhardheid moet je ook in je trainingen opbouwen.

Desalnietemin loop ik toch tijdens wedstrijden tegen deze vraag aan. Maar dan is het doorzetten. Opgeven is geen optie dus je hebt ook geen keuze. Ik denk dat dat belangrijk is je brein geen ruimte te geven om stoppen series te overwegen.
Hoi allemaal,



Vandaag ben ik weer begonnen met het hardlopen nadat ik een paar weken (ruim twee á drie maanden geloof ik alweer!) gestopt ben in verband met rugklachten toentertijd. Vandaag lekker 5x 4 minuten hardgelopen, 1 minuut gewandeld. Nog 100 dagen tot ik een 'wedstrijd' heb wat ik gewoon voor mezelf en voor fun doe.
Alle reacties Link kopieren
Sproetjespost fijn dat je weer in de running bent. En wedstrijd lopen doen wij allemaal voor onszelf en de fun hoor. ER zijn maar weinig mensen die met hardlopen hun brood verdienen en dan moet je in ieder geval heel veel sneller zijn dan diegene die hier schrijven.

vanavond een hele pittige baantraining gehad. pittig wat betreft tempo's als omvang en een lijf wat niet in supervorm was. Ging dus niet vanzelf maar ik heb het wel gered de tempo's te halen. Dus wel een voldaan gevoel. Een beetje afzien is soms ook wel lekker. achteraf in ieder geval wel.
Alle reacties Link kopieren
succes met je nieuwe functie Mother. Kun je nog mee blijven gaan met het hardlopen?



sproetjespost: succes met de trainingen! Over welke afstand gaat je wedstrijd?



baukje: ik neem aan dat jij dat helemaal moet trainen: die wedstrijdhardheid en maar doorzetten. Want dat opgeven geen optie is, is ook een keuze! 2000km wow: heel veel mensen halen dat niet in een jaar!!



och Anky: beterschap maar weer. Geniet maar extra van alles wat wel lukt.

Tyche: zelf lopen is toch altijd weer anders als een wedstrijd of niet dan? dan mis je wat publiek en focus.



dianaf: ik denk heel vaak, waarom-doe-ik-dit , maar ik verzin altijd wel een reden variërend van "ik-ben-er-nu-toch" of "rennend-ben-ik-sneller-klaar" tot "ik-daag-mezelf-uit-en-ga-tot-het-uiterste-nu" en soms denk ik aan de douche, de winegums in de auto of hoe fijn ik me straks zal voelen als ik klaar ben. Als het echt niet lukt, zeg ik hardop Dit Is Best Leuk: vaak ga je het dan wel geloven. Of je kijkt op naar wat er ook maar om je heen gebeurt.



ik ben begonnen aan Het Schema voor de triathlon: even wennen dat er 6 of 7 dagen achter elkaar trainingen staan! dinsdag fietsen, woensdag hardlopen met het oude cluppie, donderdag hardlopen met het nieuwe cluppie, morgen weer fietsen, zaterdag zwemles, zondag doe ik mee aan een trail, maandag fietstraining en dan dinsdag staat er een hardlooptraining, maar die zou ik wel eens naar woensdag kunnen schuiven. Mijn trainer is van huis uit triatletentrainer, dus hij zal wel weten dat het kan. Ikzelf ga de trail lopen met een totaal nieuwe insteek: ik zie wel hoe lang ik er over doe, ik ga voor geen enkele snelheid.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven