Kinderen met een taal/spraakachterstand

25-06-2016 13:58 85 berichten
Ik open dit topic omdat ik in een ander topic -onbedoeld- teveel afdwaal van waar het eigenlijk voor is bedoeld, dus vandaar dat ik hier verder ga met mijn zijsprongetje.



Zijn er meer ouders die een peuter/kleuter hebben waarbij een taal/spraakachterstand is geconstateerd? Wij zijn sinds maart dit jaar 'in behandeling' (groot woord, het heeft tot nog toe 1 bezoek aan het audiologisch centrum opgeleverd) voor onze zoon van 2 jaar+8 maanden.



Momenteel lijkt het heel goed te gaan, vooral thuis zien we veel vooruitgang. De achterstand van het actieve taalgebruik werd in maart op 3-7 maanden geschat, volgende maand wordt hij opnieuw getest. Op de peuterspeelzaal zien ze helaas nog niet zoveel vooruitgang. Komende week hebben we daar een gesprek met de leidsters (niet per se hier over trouwens). Ik ben heel blij met de zomervakantie voor de deur. Ondanks dat ik een beetje gedacht had de psz hem wellicht juist zou uitdagen om (ook daar) meer te gaan praten, lijkt hij dat eigenlijk enkel nog bij ons in de veilige thuisomgeving te doen.



Heb dit topic niet per se geopend met 'een vraag' maar merk dat ik het af en toe fijn vind over de taalontwikkeling van mijn zoon te kunnen schrijven en wil niet teveel op een zijspoor raken hierover in andere topics.



Ook ben ik wel benieuwd of er ouders zijn die het herkennen dat hun kind (al dan niet met taal/spraakachterstand) thuis wel (redelijk) praat, maar op de peuterspeelzaal/kdv/basisschool bijna niet.
quote:NYC schreef op 25 juni 2016 @ 14:44:

[...]





Ja, hij kan ook goed alleen spelen en dat laten we hem ook geregeld doen. Dan praat hij wel minder (over de handelingen die hij doet of de kleuren die hij pakt ofzo). Als het alleen spelen te lang duurt komt hij me overigens wel halen/roepen.Laten jullie hem al televisie kijken, Sesamstraat en dergelijke?
Alle reacties Link kopieren
Bij mijn zoon is op bijna 3 jarige leeftijd geconstateerd dat hij een taalachterstand had van bijna een jaar.



Hij is nu bijna 6 en kletst je de oren van het hoofd. Zijn passieve woordenschat is nu ruim boven gemiddeld en zijn actieve wokrdenschat iets boven gemiddeld.



Hij heeft wel wekelijks logopodie gehad tot nu toe maar daar gaan we bijna mee stoppen.
quote:Cateautje schreef op 25 juni 2016 @ 14:46:

[...]



Laten jullie hem al televisie kijken, Sesamstraat en dergelijke?Ja, we kijken naar Sesamstraat en meerdere filmpjes op Zappelin of op dvd. En lezen ook voor, al heeft hij voor het luisteren naar een 'verhaaltje' (zelfs een kort) vaak niet zoveel geduld. Boeken waarin veel te zien/te doen is kiest hij zelf het liefst uit en daarover vertelt hij dan ook, wat hij ziet en dergelijke.
quote:sugarmiss schreef op 25 juni 2016 @ 14:48:

Bij mijn zoon is op bijna 3 jarige leeftijd geconstateerd dat hij een taalachterstand had van bijna een jaar.



Hij is nu bijna 6 en kletst je de oren van het hoofd. Zijn passieve woordenschat is nu ruim boven gemiddeld en zijn actieve wokrdenschat iets boven gemiddeld.



Hij heeft wel wekelijks logopodie gehad tot nu toe maar daar gaan we bijna mee stoppen.Maakte de psz/kdv/basisschool zich zorgen? En jullie als ouders zelf? Zat er ook een verschil tussen wat hij thuis en op de opvang al liet horen?
Herken je iets in de omschrijving van selectief mutisme? praat hij bij jullie thuis bijvoorbeeld ook gewoon als er andere bij zijn of klapt hij dan dicht?
quote:NYC schreef op 25 juni 2016 @ 14:51:

[...]





Ja, we kijken naar Sesamstraat en meerdere filmpjes op Zappelin of op dvd. En lezen ook voor, al heeft hij voor het luisteren naar een 'verhaaltje' (zelfs een kort) vaak niet zoveel geduld. Boeken waarin veel te zien/te doen is kiest hij zelf het liefst uit en daarover vertelt hij dan ook, wat hij ziet en dergelijke.

Maar hoe kom je er dan bij dat hij een taal- spraakachterstand zou hebben?



Nogmaals, kijk eens of hij wel op zijn plek is op die PSZ. Misschien is het een plan om hem een tijdje bij zijn oude vriendjes te zetten in die hogere groep. Misschien heeft hij dan wel de aandrang om socialer te zijn. Wat moet hij met al die huilkindjes.
Alle reacties Link kopieren
Bij ons sprak de oudste ook bijna niet op de PSZ....Maar dat lag eraan dat we in het buitenland wonen...
Als er bij ons thuis bezoek is dan is hij eigenlijk gewoon zichzelf, zoekt ook contact met het bezoek. Niet meteen maar na 2-3 minuten wel. Dit geldt ook voor op bezoek gaan bij anderen waar wij dan ook bij blijven. Hij gaat ook zonder moeite spelen of logeren bij opa of een tante, waar wij er niet bij zijn. En op bezoek waar andere kinderen zijn (mits dit er geen twintig zijn) gaat hij eigenlijk ook gewoon zijn gang, is niet terughoudend of bang dan.

Met een indoor-speeltuin oid heeft hij verder ook geen problemen om daar er op uit te trekken (integendeel), terwijl het daar ook wel druk en lawaaierig is.
Selectief mutisme is een stoornis die zo weinig voorkomt, dat ik het raar vind dat het hier genoemd wordt.
quote:Cateautje schreef op 25 juni 2016 @ 14:59:

[...]



Maar hoe kom je er dan bij dat hij een taal- spraakachterstand zou hebben?



Dat was de conclusie van het AC op basis van de onderzoeken die in maart hebben plaatsgevonden. Of die achterstand er nog steeds is dat zullen we in juli horen, dan worden er onderzoeken herhaald en mogelijk ook een gehooronderzoek. In maart was hij verkouden dus toen was een gehooronderzoek niet geschikt. Ik vind zelf ook niet dat hij echt een taal/spraakachterstand heeft maar dat geldt dus enkel voor wat ik/wij zelf te horen krijgen. De psz zal de mening wel delen dat er een achterstand is omdat hij daar veel minder praat dan ze op basis van zijn leeftijd 'van hem mogen verwachten'.



quote:Nogmaals, kijk eens of hij wel op zijn plek is op die PSZ. Misschien is het een plan om hem een tijdje bij zijn oude vriendjes te zetten in die hogere groep. Misschien heeft hij dan wel de aandrang om socialer te zijn. Wat moet hij met al die huilkindjes.



Eens. Na de zomer mag hij direct door in de oudere groep. Deze vindt alleen in de middag plaats en hij slaapt 's middags nog. Vandaar dat ik hem nu nog niet wil overplaatsen.

Ik denk ook dat een groep met oudere kindjes hem goed zal doen hoor. Hij zoekt bij visite (bij ons of wij daar) ook liever oudere kinderen op dan leeftijdsgenootjes of jongere kinderen, ondanks dat hij niet met hen praat.
quote:Avondzon schreef op 25 juni 2016 @ 15:07:

Selectief mutisme is een stoornis die zo weinig voorkomt, dat ik het raar vind dat het hier genoemd wordt.Weet ik veel hoe zeldzaam dat is. Het dochtertje van een vriendin had het, dus ik gooi ook maar een kwartje op, misschien dat het nuttig is. Maar zo te lezen aan de reactie van NYC is er bij haar kindje zeker geen sprake van. Gelukkig maar!
quote:NYC schreef op 25 juni 2016 @ 15:08:

[...]





Dat was de conclusie van het AC op basis van de onderzoeken die in maart hebben plaatsgevonden. Of die achterstand er nog steeds is dat zullen we in juli horen, dan worden er onderzoeken herhaald en mogelijk ook een gehooronderzoek. In maart was hij verkouden dus toen was een gehooronderzoek niet geschikt. Ik vind zelf ook niet dat hij echt een taal/spraakachterstand heeft maar dat geldt dus enkel voor wat ik/wij zelf te horen krijgen. De psz zal de mening wel delen dat er een achterstand is omdat hij daar veel minder praat dan ze op basis van zijn leeftijd 'van hem mogen verwachten'.





[...]





Eens. Na de zomer mag hij direct door in de oudere groep. Deze vindt alleen in de middag plaats en hij slaapt 's middags nog. Vandaar dat ik hem nu nog niet wil overplaatsen.

Ik denk ook dat een groep met oudere kindjes hem goed zal doen hoor. Hij zoekt bij visite (bij ons of wij daar) ook liever oudere kinderen op dan leeftijdsgenootjes of jongere kinderen, ondanks dat hij niet met hen praat.

Met wat ik allemaal zo te lezen krijg van je is er bitter weinig mis met jullie jongetje en denk ik dat er problemen worden gezocht waar deze er niet zijn. De reden waarom ik dit schrijf is omdat ik je op het hart wil drukken je niet mee te laten slepen in statuutjes, vragenlijsten en onderzoeken en al dat soort fraais. Dat kind ontwikkeld zich gewoon prima.

Laat je niets wijsmaken en sta voor hem, want voor je het weet weten ze je aan te praten dat hij speciaal is en dat heeft invloed op zijn verdere leven, dus vecht voor hem, want ze flikken het tegenwoordig veel te gemakkelijk.
Hoeveel vinden jullie dat je zoontje zich ontwikkeld heeft in de tussentijd want wat hij nu laat zien is absoluut geen achterstand. En een AC is niet helemaal onafhankelijk omdat het hun brood is.
Alle reacties Link kopieren
Mijn kind heeft een taalontwikkelingsstoornis (met name fonologische problemen). Ik heb rond dezelfde leeftijd een topic hierover geopend en destijds, 2jr 11mnd, gebruikte hij ongeveer 30 losse woorden en maakte geen zinnen. Nu heeft hij al vele onderzoeken gehad en zitten ook weer in een nieuwe onderzoekstraject. Logopedie was hier de oplossing en na 1 jaar twee keer per week maakt hij ontzettende sprongen.



Woordenschat en zinsbouw zijn inmiddels op niveau. Enkel de articulatie is nog ondermaats. Hij draait nu goed mee op regulier onderwijs en we hopen dat zijn achterstand binnen 1-2 jaar is ingelopen.



Als ik het zo lees heeft jouw zoon geen spraak en/of taalachterstand. Enkel misschien wat onzekerheid in grote groepen. Wellicht voelt hij zich niet goed op de psz, hebben jullie alternatieven?
Dank je, Cateautje. Ik vind het zo lastig soms... Ik ben juist 'begeleiding' gaan zoeken juist omdat ik ons jongetje niet tekort wil doen maar wil hem uiteraard ook weer niet -zonder dat het ergens voor nodig is- een stempel laten opdrukken.
Alle reacties Link kopieren
Daarnaast zijn jonge kinderen ook lastig te testen, zeker als je al aangeeft dat hij thuis veel meer zegt dan elders.
Alle reacties Link kopieren
quote:[messagekm e=23261023,noline]NYC schreef op 25 juni 2016 @ 14:53[/message]:

[...]





Maakte de psz/kdv/basisschool zich zorgen? En jullie als ouders zelf? Zat er ook een verschil tussen wat hij thuis en op de opvang al liet horen?



Hij zei thuis net zo weinig als op de peuterspeelzaal. Hij heeft best lang gewoon helemaal niet gepraat.

Achteraf is gebleken dat hij als baby ook weinig brabbelde. Toen maakte ik mij nog geen zorgen want geen vergelijkingsmateriaal. Pas toen een leeftijdsgenootje bij de gastouder al in complete volzinnen praatte ( zij liep erg voor) en mijn kind bijna nog geen enkel woord zij heb ik mij vreselijk zorgen ge aakt of hij uberhaupt wel zou leten praten en of het niet praten een gevolg was van zijn v reacties oeggeboorte.



Maar toen hij een,aal begon geloofde ik er wel in dat het goed zou komen.
quote:NYC schreef op 25 juni 2016 @ 15:35:

Dank je, Cateautje. Ik vind het zo lastig soms... Ik ben juist 'begeleiding' gaan zoeken juist omdat ik ons jongetje niet tekort wil doen maar wil hem uiteraard ook weer niet -zonder dat het ergens voor nodig is- een stempel laten opdrukken.

Ja, is lastig, maar pas op met al die begeleiding, voor je het weet heb je niets meer te zeggen en hoe meer rapporten er over die jongen zijn, hoe zwakker je staat. Het is jouw woord tegen dat van hen en zij staan altijd sterker. Ik heb er heel veel ervaring mee en het is een ramp.

Voor zover ik het uit posts kan opmaken is er niets mis met hem, dus wat ik persoonlijk zou doen is verder bedanken voor de eer en over gaan tot de orde van de dag. Alles komt goed.
Alle reacties Link kopieren
Peuterspeelzaal maakte zich geen zorgen. Sterker nog zij vonden ons maar streberige

, overbezorgde ouders toen ik zei dat we naar logopodie gingen toen het ter sprake kwam. Toen ze eenmaal hoorden dat kind een achteratand had van een jaar kregen we te horen dat we wel met kind moesten praten en voorlezen. Alsof we dat voorheen nooit deden.



Toen hij net op de kleuterschool zat werd ons aangeraden om eens naar logopodie te gaan omdat hij onduidelijk praatte maar daar gingen we dus al heen.
Alle reacties Link kopieren
Mijn zoon heeft ook altijd onduidelijk gesproken in combi met regelmatig slecht horen. Audiologisch centrum vond dat we niets moesten doen omdat de ene keer zijn gehoor links slecht was, dan eens rechts (dus ook afwisselend aan een or normaal gehoor) . Hij sprak vlgs audiologisch centrum alleen binnen monds. Logopedie moesten we niet doen vlgs audiologisch centrum, zou voor zoon alleen frustrerend werken (zowel met net 3 jaar als met 4 jaar bij hun geweest )

Op school werd gelijk een flinke achterstand gezien. Toch naar logo van school. Zij zag dat zoon zijn tongspieren geheel niet ontwikkeld had. Geen binnen monds praten maar geen controle over de tong. , daarnaast een achterstand in taal ontwikkeling Hij wordt volgende week 6. We lopen nog steeds bij logo. Achterstand is wel ink ingelopen.



NYC we wonen ongeveer in dezelfde regio, dus wrs hetzelfde audiologisch centrum. Zit er boven op, want ik heb nog altijd spijt daf ik hun adviezen gevolgd heb.
Alle reacties Link kopieren
Onze oudste praatte best veel maar voor derden vrij onverstaanbaar. Hij heeft nu (10) een heel grote actieve en passieve woordenschat (cito en als ik hem vergelijk met andere kinderen), ik denk door veel lezen.

Jongste heeft van dreumes af aan heel netjes gesproken, duidelijk, daar moest de plat pratende oma van mijn vriend altijd zo om lachen, van dat keurige ABN.



Ik ken meerdere kinderen die tot hun 4e volledig onverstaanbaar spraken, werden alleen in eigen kring begrepen. Als ze dan naar school gingen vanaf 4 kwam daar heel snel verandering in, ze werden simpelweg niet begrepen door juf en andere kinderen en moesten dus wel duidelijker gaan articuleren.
Het is beter om een kaars aan te steken dan de duisternis te vervloeken
In memoriam AnnA_C
Ik zal wel mosterd zijn, maar maak je thuis ook filmpjes van je zoon als hij praat?
Alle reacties Link kopieren
Ik was een zeer late prater, praatte pas toen ik 5 was. Ik denk dat ik jonger was met mensen begrijpen. Hoewel ik niet praatte, begreep ik de opdrachten die anderen mij gaven (o.a. op het Medisch Opvoedkundig Bureau, voorganger van de RIAGG).



Toen ik 5 was ging alles extreem snel. Ik ging praten, leerde schrijven en lezen, en had ik op leeftijdsgenoten een voorsprong. Ik leerde notenschrift. Toen ik 8 was, leerde ik een paar woorden Duits en verstond ik eenvoudig Duits. Ik had op jonge leeftijd nog wel een gebrekkig woordenschat en gebruikte de lidwoorden, bijvoorbeeld: de raam, het tafel, of ik liet ze weg.



Dit alles is wel gerelateerd aan autisme en hoogbegaafdheid.
World of Warcraft: Legion
Alle reacties Link kopieren
Mijn dochter heeft ook een taalachterstand. Hoewel het geen officiële diagnose is, had zij iets wat het meest lijkt op broddelen. Woorden en zinnen in elkaar schuiven en niet duidelijk articuleren, wat de verstaanbaarheid niet ten goede komt. We zijn begonnen met logopedie met drieënhalf jaar en ze krijgt met tussenpozen weer logopedie (nu 8 jaar). Hier is de cognitieve ontwikkeling een belangrijke factor. Ze luisterde niet naar zichzelf en was ook niet zo gericht op contact. Nu ze steeds ouder wordt, gaat het steeds beter, omdat ze er ook bewust van wordt. Maar een heel eloquente spreker zal ze waarschijnlijk niet gaan worden. Nu is articulatie nog steeds een belangrijk aandachtspunt.
Alle reacties Link kopieren
NYC, mijn dochter (nu 8) heeft geen spraak achterstand maar heeft tot groep 3 amper gesproken op 't KDV en school. Extreem verlegen. Als 't echt moest dan zei ze wel iets, maar heel zacht en zonder aan te kijken.

Thuis was ze het tegenovergestelde en kletste ze de oren van ons hoofd.

Misschien is je zoon ook gewoon wat verlegen tegen "vreemden".

Een woordenschat van 400/500 vind ik niet echt als een achterstand klinken.
Misschien klopt het niet allemaal, maar het is wel waar

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven