Porto. Tips?

24-06-2016 18:46 31 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik ga binnenkort voor 5 dagen naar Porto.

Wat zijn de do's en dont's?
"Even if I knew that tomorrow the world would go to pieces, I would still plant my apple tree."
De porthuizen aan de overkant van de rivier, uiteraard!

Livraria Lello & Irmão is een hele mooie, Harry Potter-achtige boekenwinkel en die ligt vlakbij de universiteit van Porto, dus dat buurtje heeft een hoop leuke eettentjes en winkeltjes.

En als je van arhcitectuur houdt is de Casa da Musica, ontworpen door Rem Koolhaas, misschien nog leuk. Die staat vlak naast een groot kerkhof die ook het bezoeken waard is (dat klinkt misschien een beetje grimmig, maar het is zo'n heel mooi, Zuid-Europees kerkhof met allemaal kapelletjes en grafhuizen en -tombes).



Porto is niet zo heel groot, dus als het weer lekker is, kan je met de tram vanuit het centrum lekker een dagje naar het strand om daar rond te hangen.



Veel plezier!
Alle reacties Link kopieren
Ik vond Fundação de Serralves heel mooi, vooral de tuin en de art deco vila in de tuin. Igreja de São Francisco was ook de moeite waard. 5 dagen is best lang voor Porto. Genoeg ruimte om rustig wat porthuizen te bezoeken, inclusief proeverij.



Je zou ook een dag naar Coimbra kunnen gaan, met de trein goed te doen. Ik ben vanuit Porto ook nog naar het heilige bos van Luso geweest. Ik vond het helemaal fantastisch, een bos met overal trappen, vijvers en kappelletjes aangelegd door de kloosterorde die in het midden ook een fantastisch klooster heeft gebouwd. linkje.
Alle reacties Link kopieren
Klinkt alsof ik een goede keuze gemaakt heb met mijn bestemming!

Expres 5 dagen zodat alles op het gemakje kan. Heerlijk.



Bedankt voor de tips!
"Even if I knew that tomorrow the world would go to pieces, I would still plant my apple tree."
Alle reacties Link kopieren
Als je er van houdt: er zit een heel leuk vegetarisch restaurantjes vlakbij de Casa di Musica.
Alle reacties Link kopieren
Wij houden wel van een visje of vlees, maar zal het toch noteren. Wie weet. Thanks!
"Even if I knew that tomorrow the world would go to pieces, I would still plant my apple tree."
Alle reacties Link kopieren
Oh en een don't is een Francesinha bestellen. Erg verleidelijk omdat het de 'plaatselijke specialiteit' is, maar ook gewoon erg vies.
Alle reacties Link kopieren
Wat is het dan?
"Even if I knew that tomorrow the world would go to pieces, I would still plant my apple tree."
Alle reacties Link kopieren
Ik heb het even gegoogled. Ziet er niet erg appetijtelijk uit nee!
"Even if I knew that tomorrow the world would go to pieces, I would still plant my apple tree."
Wij zijn deze zomer ook een paar dagen in Porto dus ik lees mee.

Weet je de naam van dat restaurant nog Apple?
Alle reacties Link kopieren
Geen francesinha eten: dat is ontzettend goor! Wel lekker zijn de pastel de nata / pastel de belem, te koop bij de bakker. Ga zeker ook een rondleiding/proeverij bij een van de porthuizen doen, ook al houd je niet van alcohol, het is erg interessant. Het Centro Portugues de Fotografia is ook de moeite waard als je van kunst/fotografie houdt: dit museum zit in een oude gevangenis. Zoals eerder genoemd: bibliotheek Livrario Lello is een echte aanrader voor iedereen die van boeken en/of mooie inrichting houdt. Je kunt ook mooi wandelen langs de kust (ga dan richting het noorden, dan kom je op een gegeven moment bij een stuk strand waar veel locals hun tijd doorbrengen). Ook gaat er een ouderwetse tram (ik weet de naam zo niet meer maar dat is vast te googelen) door de stad. Wel toeristisch, maar een leuke manier om de stad te bekijken. Ook een bezoek waard is het oude klooster naast de kathedraal (Sé). In dit klooster zit tegenwoordig de schatkamer van de kathedraal. Mocht je van Indiaas eten houden: Real Indiana in Vila Nova de Gaia heeft goed (en pittig) Indiaas eten.
Alle reacties Link kopieren
Ik zit op dit moment in porto.

Het is leuk om hier lekker rond de dwalen door de straatjes. Goede training voor de benen! Het is een redelijk overzichtelijke stad. Soms denk ik waar ben ik nu weer maar als ik dan iets door loop zie ik weer iets wat ik herken.

Vandaag aan de rivier gezeten, heerlijke plek om een boekje te lezen.

De bezienswaardigheden vind ik persoonlijk niet heel bijzonder maar de sfeer en straatjes maken het een leuke stad.
Alle reacties Link kopieren
Pak ook een middag de tram/metro naar het strand. Lopen Door de stad se be kijken en de port huizen in villa nova gaia. Varen over de duro.
This user may use sarcasm and cynicism in a way you are not accustomed to. You might suffer severe mental damage.
Alle reacties Link kopieren
Francesina is een tosti in tomaten saus met een ei er boven op. Stevige kost wel lekker. De markthal in het centrum is ook een bezoekje waard.
This user may use sarcasm and cynicism in a way you are not accustomed to. You might suffer severe mental damage.
Alle reacties Link kopieren
Ik weet niet of je van toertjes in een groep houdt, maar wij hebben onlangs met een groepje vriendinnen een "bike & surf" toer gedaan. Je gaat dan met een gids per fiets vanuit het centrum van Porto naar de kust, daar krijg je 2 uur surf les en daarna fiets je (via een andere route) weer terug. Onderweg ook nog een picknick. Wij hadden een erg leuke gids (mijn vriendinnen zwijmelen er nog van ) die ook veel leuke informatie over de stad en omgeving wist te vertellen.



Verder sluit ik mij aan bij bovenstaande tips!!
Alle reacties Link kopieren
Super tips allemaal!

Ik ga dit weekend alles eens opschrijven en bespreken met mijn reisgenoot.

Ik had al veel zin, maar na deze tips helemaal!
"Even if I knew that tomorrow the world would go to pieces, I would still plant my apple tree."
Alle reacties Link kopieren
Heerlijke stad, prima keuze! Hopelijk heb je geen regen want dan is het denk ik wel anders.



Ik ben er een keer 8 dagen geweest en had best nog langer willen blijven. Vergis je niet in de steile straatjes, op plattegronden lijkt alles dichtbij maar dat kan vies tegenvallen. :-) Ik voelde mijn kuiten ook wel na elke dag door de stad banjeren.



Wat dingen die volgens mij nog niet genoemd zijn:



- Het fotografiemuseum in een oude gevangenis. Mooi pand, en de drie tentoonstellingen destijds vond ik heel interessant, al hangt er nu natuurlijk wat anders.



- São Bento treinstation van binnen, erg mooi. Ik weet niet of je Google Afbeeldingen teveel een spoiler vindt...



- Aan de rivierkade een fiets huren en fietsen naar het strand (dat is een kwartiertje als je in 1x doorfietst, maar onderweg kom je mooie plekken tegen om foto's te maken). Gewoon de rivier volgen, kan niet missen. Gedeeltes moet je op de weg of op het trottoir fietsen, ze hebben daar niet overal fietspaden. Wel opletten dat de banden vol zitten en de remmen het doen. Die verhuurder die ik gebruikte, had nogal gare krotten...

De hele kust daar zit vol relaxte strandtenten.



- Als je er op een vrijdagmiddag bent, ga dan naar het ontzettend schattige, kneuterige (en lelijke TL-verlichte) fadocafé op Rua dos Caldeireiros 204, vrijdag tussen 17.00 en 19.00 uur. Allerlei mannen en vrouwen zingen om de beurt ongeveer drie liedjes per persoon, onder begeleiding van muzikanten. (Tijdens het zingen moet je stil zijn.) Sommigen zingen een beetje vals, sommigen tranentrekkend mooi. Sowieso vond ik de sfeer geweldig, het is net of je de jaren '80 in stapt, mannen met grote snorren, vrouwen met gehaakte schouderdoeken om. Wijn voor €0,80, snacks voor €0,50 en als je er daar een paar van eet zit je vol. Sommigen begonnen een praatje, een man bood me wijn aan uit zijn fles (hij zong later ook). Velen spreken ook Frans.

(Sowieso is dat wel handig om te weten, als je zelf wat Frans spreekt. Je maakt meer kans om Portugezen tegen te komen die Frans spreken, dan Engels.)



- De Ponte Luis I (de grote brug) langzaam over lopen. Vooral 's avonds erg mooi uitzicht op de stad. De kade beneden is ook leuk om de zonsondergang te kijken, als het niet regent. Veel mensen zitten dan gewoon lekker aan de rivier te kijken naar de lucht.



- Als je wilt uitgaan, is er een leuk café met deejay die leuke afwisselende dansbare muziek draait, en goedkope cocktails, het heet "Era uma vez no Porto" en je komt er via een onopvallende kantoor-achtige deur en dan een trap op, adres is Rua das Carmelitas 162 (vlakbij de bekende Lello boekenwinkel).



- Een beetje ruig Berlijn-achtig café is "Maus Hábitos". Het ligt er een beetje aan wat er die avond te doen is.



- Direct naast de Lello boekenwinkel zit een mooie oude winkel "A vida Português", daar mag je binnen wel foto's maken (in Lello niet). Ze verkopen daar prachtige oude zeep, sardinenblikjes, gadgets en veel meer.



- Rua de Miguel Bombarda is leuk met kunstgalerietjes en lekkere cafeetjes. Er is ook een gedeelte binnen overdekt.



- Lekker vaak pastel de nata (pastel de Belem) eten mmmmmmmmm!





- Op zaterdag is er een markt op Rua de Cândido dos Reis met veel zelfgemaakte sieraden, speelgoed etc.



- Op Praça de Carlos Albert was ook een rommelmarkt toen ik er was, ik weet even niet meer op welke dag... en een heel fijn terras met lang zon en spotgoedkope koffie, taart en bier. Toen ik moest betalen heb ik nog gecheckt of ze niet de helft vergeten waren, maar nee het klopte echt.

Op en rond Aliados is alles 2x zo duur (maar nog steeds niet duur).



- Als dagtripje vond ik Guimarães wel een mooi dorp.



Veel plezier!
You can never have too many hats, gloves and shoes
Alle reacties Link kopieren
quote:Kirikou schreef op 24 juni 2016 @ 21:56:

Wij zijn deze zomer ook een paar dagen in Porto dus ik lees mee.Mocht je nog accommodatie zoeken, ik was heel tevreden over dit schattige kleine appartement in een handige, centrale buurt: https://www.airbnb.nl/rooms/758709

Ze hebben er drie of vier in hetzelfde pand; twee van de appartementen kijken uit op die kerk, een of twee niet. (Als je op de verhuurder klikt, zie je al hun appartementen.)

Het zit vlakbij Lello, het fotografiemuseum, en veel restaurants en cafeetjes overal vlak in de buurt. Het kan 's nachts wel rumoerig zijn op straat dus neem oordoppen mee.
You can never have too many hats, gloves and shoes
Alle reacties Link kopieren
quote:Kirikou schreef op 24 juni 2016 @ 21:56:

Wij zijn deze zomer ook een paar dagen in Porto dus ik lees mee.

Weet je de naam van dat restaurant nog Apple?Ik heb even rondgegoogled en het was 'Em Carna Viva'
Alle reacties Link kopieren
dank!
"Even if I knew that tomorrow the world would go to pieces, I would still plant my apple tree."
Alle reacties Link kopieren
quote:AnAppleADay schreef op 25 juni 2016 @ 07:28:

[...]





Ik heb even rondgegoogled en het was 'Em Carna Viva'Haha grappige naam voor een vegetarisch restaurant. In levenden lijve. :-)
You can never have too many hats, gloves and shoes
quote:patsy--stone schreef op 25 juni 2016 @ 03:08:

Mocht je nog accommodatie zoeken, ik was heel tevreden over dit schattige kleine appartement in een handige, centrale buurt: https://www.airbnb.nl/rooms/758709

Ze hebben er drie of vier in hetzelfde pand; twee van de appartementen kijken uit op die kerk, een of twee niet. (Als je op de verhuurder klikt, zie je al hun appartementen.)

Het zit vlakbij Lello, het fotografiemuseum, en veel restaurants en cafeetjes overal vlak in de buurt. Het kan 's nachts wel rumoerig zijn op straat dus neem oordoppen mee.Oh wat goed! We moeten inderdaad nog accomodatie zoeken en wilde dat via Airbnb doen. Had al gespiekt, genoeg leuks te krijgen We zijn met twee kinderen dus vrees dat die van jou te klein is. Maar ik kijk even rond in dezelfde buurt. Bedankt!
quote:AnAppleADay schreef op 25 juni 2016 @ 07:28:

Ik heb even rondgegoogled en het was 'Em Carna Viva'Dankjewel! Man eet geen vlees dus we gaan ´m zeker opzoeken.
Alle reacties Link kopieren
quote:Kirikou schreef op 25 juni 2016 @ 14:14:

[...]



Oh wat goed! We moeten inderdaad nog accomodatie zoeken en wilde dat via Airbnb doen. Had al gespiekt, genoeg leuks te krijgen We zijn met twee kinderen dus vrees dat die van jou te klein is. Maar ik kijk even rond in dezelfde buurt. Bedankt!



Oh ja ik geloof dat het wel allemaal kleine appartementjes zijn van die lui. Alhoewel ik er eentje zag met wat meer ruimte.



Altijd goed de recensies lezen in Airbnb. En nooit buiten het systeem om betalen.



Veel plezier, alle Porto-gangers!
You can never have too many hats, gloves and shoes
Alle reacties Link kopieren
Je zou ook een dag naar Coimbra kunnen gaan, met de trein goed te doen. Ik ben vanuit Porto ook nog naar het heilige bos van Luso geweest. Ik vond het helemaal fantastisch, een bos met overal trappen, vijvers en kappelletjes aangelegd door de kloosterorde die in het midden ook een fantastisch klooster heeft gebouwd. linkje.[/quote]



oh cool dat staat nog op mijn lijstje!wij zijn iets meer in de buurt gebleven;aveiro(met costa nova)braga en guimaraes.dan ben je wel lang onderweg geweest om daar te komen?

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven