Een eigen blog hebben

01-10-2014 16:19 1102 berichten
Alle reacties Link kopieren
Dag!



Ik vroeg me af of er hier meerdere mensen zijn die een eigen site bijhouden? Misschien leuk om ervaringen uit te wisselen, elkaar tips te geven en feedback te krijgen?



Je mag hier de link naar je eigen blog posten mits deze niet commercieel is. Geen links naar webshops, websites die veel inkomen genereren of andere commerciele sites dus! Mensen die dit toch doen zullen gestaft worden.
Alle reacties Link kopieren
Ik heb bij blogtips wel eens gelezen dat afsluiten met een vraag leidt tot meer interactie en dus meer bezoekers. Maar als je het toe gaat passen als 'kunstje' en dus bij elke blog, dan is het idee wat weg, denk ik? Ik doe het eigenlijk nooit. (maar ga er misschien ook wel teveel vanuit dat ik toch niet gelezen word )
Later is nu
Jij bent niet de enige die deze tip gelezen heeft, Dreamer



Dat is mijn bezwaar. Het is een trucje geworden. De blogger is helemaal niet geïnteresseerd in het antwoord, maar stelt standaard een vraag aan het eind, omdat dit tot meer traffic leidt.



Nog zo'n 'ijzeren vuistregel' die veel bloggers helaas met ijzeren discipline toepassen: voor meer traffic zou je heel regelmatig moeten bloggen. Meerdere keren per week. Maar ja, je hebt natuurlijk niet altijd wat te melden of tijd om een fatsoenlijke blog te schrijven...
quote:Skaep schreef op 23 juni 2016 @ 16:10:



Nog zo'n 'ijzeren vuistregel' die veel bloggers helaas met ijzeren discipline toepassen: voor meer traffic zou je heel regelmatig moeten bloggen. Meerdere keren per week. Maar ja, je hebt natuurlijk niet altijd wat te melden of tijd om een fatsoenlijke blog te schrijven...Ik denk dat daar ook veel van die niemendalletjes posts vandaan komen. Zo zijn er bijvoorbeeld ook bloggers die elke maand een foto-post doen met wat ze allemaal wel niet gedaan en gegeten hebben, en dat afwisselen met gast blogs. Kan je 'strategie' zijn natuurlijk, maar vind ik ook vaak jammer.
Alle reacties Link kopieren
Ik vind dat inderdaad ook opvallend. Ik doe echt mijn best om mooie berichten te maken met foto´s erbij en ik maak ook interviews waar behoorlijk veel tijd in gaat zitten. Soms kom ik dan op blogberichten waarvan ik denk: WTF? Zelf kies ik liever voor 2x per week een mooi bericht dan dagelijks een flodder, maar iedereen heeft natuurlijk een eigen stijl...



En wanneer ik dan iets post dan wordt het goed gelezen en wordt er ook aardig doorgeklikt naar iedere berichten.
Ik gebruik een vraag op het eind ook lang niet altijd. Eigenlijk alleen als een einde anders 'raar' aanvoelt, of juist als ik ook echt nieuwsgierig ben naar de antwoorden. Maar het kan dan natuurlijk ook lijken of het een trucje is. Dat is het ergens natuurlijk ook, zo ben ik in ieder geval ooit wel begonnen met vragen onder een blog, maar ik probeer er dan in ieder geval geen standaard blogpost met standaard vraag van te maken Maar misschien ben ik dus juist wel een van de bloggers waar jullie het over hebben (ik heb het net even nagekeken, ik heb ook een keer de vraag gesteld wat voor dromen mijn lezers najagen maar wel onder een goede blogpost, vind ik zelf haha)
Haha schattigmeisje, de kans zat er natuurlijk dik in dat er hier mensen meeschrijven die regelmatig met een vraag afsluiten! Maar ik vraag me dan oprecht af: wil je echt weten wat voor dromen jouw lezers najagen? Als iemand bijvoorbeeld in een blog vertelt dat ie net is begonnen met beleggen en dan aan zijn lezers vraagt wat hun favoriete fondsen zijn en waarom, dan geloof ik dat die blogger echt geïnteresseerd is in de antwoorden. Maar de meeste afsluitende vragen zijn meer van dit kaliber: heb jij ook weleens een rotdag? Of: wanneer ben jij voor het laatst dronken geweest? En dan denk ik dus alleen maar: trucje.



Maar goed, het gaat natuurlijk ook om doseren: doe je het altijd of soms? En als er een goede blogpost vóór zo'n vraag staat, maakt dat natuurlijk al een groot verschil! Ik sta - net als BZB - op het punt om een aantal bloggers maar weer te ontvolgen, omdat ik er tussen alle niemendalletjes nauwelijks nog serieuze posts staan...
quote:Skaep schreef op 23 juni 2016 @ 20:37:

Als iemand bijvoorbeeld in een blog vertelt dat ie net is begonnen met beleggen en dan aan zijn lezers vraagt wat hun favoriete fondsen zijn en waarom, dan geloof ik dat die blogger echt geïnteresseerd is in de antwoorden. Maar de meeste afsluitende vragen zijn meer van dit kaliber: heb jij ook weleens een rotdag? Of: wanneer ben jij voor het laatst dronken geweest? En dan denk ik dus alleen maar: trucje.

Precies dit!
quote:Skaep schreef op 23 juni 2016 @ 20:37:

Haha schattigmeisje, de kans zat er natuurlijk dik in dat er hier mensen meeschrijven die regelmatig met een vraag afsluiten! Maar ik vraag me dan oprecht af: wil je echt weten wat voor dromen jouw lezers najagen? Als iemand bijvoorbeeld in een blog vertelt dat ie net is begonnen met beleggen en dan aan zijn lezers vraagt wat hun favoriete fondsen zijn en waarom, dan geloof ik dat die blogger echt geïnteresseerd is in de antwoorden. Maar de meeste afsluitende vragen zijn meer van dit kaliber: heb jij ook weleens een rotdag? Of: wanneer ben jij voor het laatst dronken geweest? En dan denk ik dus alleen maar: trucje.



Maar goed, het gaat natuurlijk ook om doseren: doe je het altijd of soms? En als er een goede blogpost vóór zo'n vraag staat, maakt dat natuurlijk al een groot verschil! Ik sta - net als BZB - op het punt om een aantal bloggers maar weer te ontvolgen, omdat ik er tussen alle niemendalletjes nauwelijks nog serieuze posts staan...Heb je daar voorbeelden van??
Mjah ik zit er soms een beetje tussenin denk ik, of niet Ik vind het, om bij mijn voorbeeld te blijven, ook erg fijn (en in de lijn van mijn blog passen) om te horen wat voor anderen de drijfveer is om dingen te doen, waar ze naartoe willen. Dat kan enorm inspirerend zijn. Daarbij eindig ik inderdaad lang niet alles met een vraag, soms is dat helemaal niet nodig.



En bij mij is het een combinatie van echt willen weten, en dat het soms een fijne manier is om mijn blogpost niet te abrupt af te laten lopen. Heel soms krijg ik het anders niet voor elkaar om niet te laten lijken of ik midden in een verhaal ophoud met schrijven - voor mijn gevoel dan, anderen vinden dat vast meevallen maar dan is zo'n vraag een fijne manier van 'ennnnn over naar de reacties, ik ben klaar!'



Aan een 'Ik had een rotdag, want ik knoeide koffie. Heb jij ook wel eens een rotdag?' heb ik net zo goed een hekel haha. Zeg dan gewoon dat je even wilt mopperen omdat je koffie knoeide, en laat het daarbij. Een vraag waarbij ik zelf zou kunnen antwoorden met 'ja duh!' wil ik al niet onder mijn blogposts hebben. Ben ik trouwens de enige die opvalt dat er dan ook nog eens vooral reacties komen als 'aaaahhhh wat naar voor je meis! Ik knoei ook wel eens koffie ja, vervelend he?' Vooral die 'ahhhh wat naar voor je meis!' en 'Meis, wat heb je dat mooi geschreven!' en zo brrrrr
Alle reacties Link kopieren
Ik heb zelf een een travelblog ongeveer een jaar. Ik ben begonnen omdat ik reizen en fotograferen erg leuk vind. Ik ben begonnen met reistips en wil steeds meer de kant op van reisverhalen vertellen.



Ik ben zelf webdesigner dus ik heb me website volledig zelf ontworpen en gebouwd wat heel veel vrijheid geeft omdat je echt kan maken wat je wilt.



Nu merk ik wel dat ik tijd te kort kom, omdat ik graag nieuwe reis artikelen wil schrijven over mijn stedentrip in San Francisco maar daar nog niet aan toegekomen ben. Wat ik ook merk is dat door het tijd gebrek soms dingen te haastig geschreven worden waardoor er wel eens een grammaticale fout insluipen, dit is ook de reden waarom ik nog niet heel erg mijn blog link overal neer zet.



Ik ontvang graag feedback om mijn blog te verbeteren op content niveau maar feedback op het design is ook altijd welkom. Where To Travel
Het ziet er ontzettend mooi uit, je hebt er duidelijk veel werk in gestoken om professioneel over te komen! Dat je artikelen per werelddeel en land gegroepeerd zijn vind ik erg fijn, zo kan ik relatief snel kijken naar de plaatsen waar ik interesse in heb.



Omdat je om feedback vraagt, en zo duidelijk iets professioneels (of professioneel ogends) neer wilt zetten, ga ik je wel een paar feedbackpunten geven. Dat is niet om je af te kraken, maar omdat ik denk dat je blog nog mooier/beter kan worden.



Zo laadt je blog wel heel erg traag. Ik denk dat je enorm grote foto's gebruikt, die kunnen het laden van je site heel erg vertragen (zeker als je er zoveel hebt). Kijk eens waar op je site het mogelijk is om met kleinere foto's toe te kunnen, en waar andere dingen in je site kunnen zorgen dat deze sneller laadt.



Verder is het denk ik goed om eens flink op je spelling en zinsopbouw te letten. Sommige stukken lezen heerlijk weg, maar dan kom ik in je artikel over zakkenrollers in Barcelona eerst al het woord lijden tegen in plaats van leiden, en dan het volgende stuk:

quote:Bij het uitstappen van de metro ben je een makkelijk doel wit voor zakkenrollers, helemaal al heb je portemonnee in je kontzak. Bij veel drukte is het voor een zakkenroller appeltje eitje om jou portemonnee te lichten

Ik neem aan dat je bedoelt 'helemaal als je portemonnee in je kontzak zit'? Of 'helemaal als je een portemonee in je kontzak hebt'? Ook is het 'jouw (bezittelijk voornaamwoord) portemonnee', niet 'jou (aanwijzend voornaamwoord) portemonnee'. Vervolgens trek je nog wat woorden uit elkaar die in het Nederlands aan elkaar geschreven worden (vogelpoeptruc...). Lange zinnen waarin je interpunctie vergeet lezen heel erg vervelend, alsof je heel monotoon iets opratelt.



Een enkele keer een fout of een zin die net niet helemaal loopt is niet erg, dat hebben we allemaal wel eens - maar een artikel vol van dit soort fouten gaat op een gegeven moment schuren bij de lezers. Lees je artikelen een keer over (zoals op de laatste twee pagina's al is aangegeven), of als je veel moeite hebt met dingen als spelling, laat het voor je nalezen voor je het publiceert. Doen hoor!



Verder zie ik in dit artikel dat je verschillende soorten kopjes gebruikt; eerst geef je de manieren waarop je gerold kunt worden dezelfde kopjes als de rest, dan kleinere, en dan weer andere. Die dingen een kleiner kopje geven is een goed idee, maar doe het dan wel bij al die mogelijke manieren van zakkenrollen. Lezers willen eenheid zien.



Los daarvan, blijf vooral schrijven - hoe meer je het doet, hoe beter je erin wordt, en hoe leuker het wordt!
Alle reacties Link kopieren
Wat een goede feedback Schattigmeisje1



Ik heb de site nog niet bekeken, maar betreffende die foto's: verklein je ze? Foto's gemaakt met een camera zijn vaak 3 MB of meer. Voor je website kun je ze makkelijk verkleinen naar 1 MB of zelfs minder, dat scheelt een hoop met laden en de kans dat ze gebruikt worden door anderen is ook kleiner.
Later is nu
Wat betreft foto's: ik haal ze altijd door Photoshop, zet ze in de goede grootte en sla ze op met de indeling 'publiceren op web' of iets in die trant (weet niet uit mijn hoofd hoe het heet). Daarna gaan ze soms nog door www.kraken.io, daar worden ze nog wat kleiner van.
Optimistic; ik weet niet of je nog terugkomt, maar Schattigmeisje geeft goede feedback.



Ik vind zelf je blog erg rommelig overkomen qua lay-out. Kan een smaak dingetje zijn, want ik hou van cleane en strakke blogs. Voorbij de grote foto's helemaal onderaan staat dan opeens weer een kaartje en zo bijvoorbeeld. Ik mis een beetje overzicht.



Verder vind ik dat je veel fouten maakt, en sommige stukken lopen helemaal niet lekker qua zinsopbouw. Als er in de header al een fout staat (catecomben) is dat gewoon slordig.



Voor verder feedback verwijs ik u naar boven
quote:Bumba1985 schreef op 24 juni 2016 @ 08:59:

[...]

Heb je daar voorbeelden van??Zonder hier nou uitgebreid aan naming and shaming te willen doen, dit vind ik nou zo'n typisch voorbeeld:

http://hypotheekweg.blogs ... ossing-op-restschuld.html
@optimistic-smile, ik sluit me aan bij @schattigmeisje. Je blog ziet er prachtig uit. Alleen haak ik wel af door de grote hoeveelheid taalfouten, grammaticale fouten en zinnen die niet lopen. Mocht je het echt professioneel willen aanpakken, dan zou ik als ik jou was een tekstschrijver inhuren. Maar je kunt het natuurlijk ook als een leuke hobby zien!
Alle reacties Link kopieren
Optimistic-smile: wat knap dat je zelf je website kunt bouwen! Kijk, daar ben ik nou jaloers op, zou zó graag een beetje meer technisch inzicht willen. Het liefst pleur ik gewoon mijn stukjes online met her en der een foto en that´s it Hou me graag zo min mogelijk met de vormgeving bezig, maar wel lekker schrijven.



Je site ziet er mooi uit en je kunt wel merken dat je veel van reizen en foto´s maken houdt. De foto´s op de voorpagina vind ik soms wel érg groot en het komt wat rommelig over. Misschien kun je wat meer overzicht maken. Verder sluit ik me aan bij de voorgaande bloggers, je zou meer op de inhoud kunnen letten van de teksten want die lezen soms niet zo fijn. Maar daar kun je natuurlijk mee oefenen en aan werken. Wellicht heb je iemand die het voor je kan nalezen voordat je het online zet. Succes verder met je blog, je bent op de goede weg!



Ik maak me ook wel eens schuldig aan een vraag precies om de reden die schattigmeisje zo mooi uitlegt: het is soms net even een goede overgang naar het einde. En ja, soms wil ik écht wel graag suggesties van lezers.



haha Skaep, moest lachen om je voorbeeld Een van mijn facebookvrienden spamt haar blog via fb en dat is er net zo eentje. Ik lees het een beetje uit leedvermaak Maar ja, ieder zijn ding toch? Als zij het fijn vinden om op die manier te werken is dat natuurlijk prima.



Inmiddels ben ik nu zes weken bezig (lijkt al veel langer!) en ben heel tevreden over de inhoud, het aantal lezers en reacties. De vormgeving, nou ja, it is what it is.....

Vanaf volgende week ga ik weer aan het werk in een nieuwe baan (zat tussen twee banen in) dus ga ik aanzienlijk minder tijd hebben om te bloggen. Jammer! Ik hoop twee keer per week aan te kunnen houden.
quote:sombrerito schreef op 24 juni 2016 @ 20:45:

Inmiddels ben ik nu zes weken bezig (lijkt al veel langer!) en ben heel tevreden over de inhoud, het aantal lezers en reacties. De vormgeving, nou ja, it is what it is.....



Grappig. Ik vind jouw vormgeving dus juist prettig strak. En ik ben - nogmaals - onder de indruk van hoe snel jij al zo'n lezersschare hebt opgebouwd!



En gefeliciteerd met je baan natuurlijk!
Ohw Skaep, dat is inderdaad precies het soort waar ik ook niets mee heb! Wat dat betreft volgde ik lang veel consuminderblogs, en toen ik net begon met blogs lezen was ik nog niet zo kieskeurig
Even zeuren: ik wil het thema van m'n website updaten maar het lukt maar niet

Uren werk zit er al in. En ik blijf maar aan de gang. Waarom kunnen ze niet gewoon updaten en mijn bestaande instellingen houden?
Update: het was niet m'n thema, maar de nieuwe update van Wordpress die m'n site op z'n gat legde.



Tip voor iedereen: maak altijd back-ups. Van alles. Dat was m'n redding.
Quq consuminderblogs heb ik ook het idee dat er steeds meer nieuwe bijkomen en dat de oude garde consuminderbloggers steeds meer over andere onderwerpen gaat schrijven. Op een gegeven moment ben je er ook wel een beetje over uitgeschreven denk ik
Alle reacties Link kopieren
quote:Skaep schreef op 24 juni 2016 @ 21:13:

[...]



Grappig. Ik vind jouw vormgeving dus juist prettig strak. En ik ben - nogmaals - onder de indruk van hoe snel jij al zo'n lezersschare hebt opgebouwd!



En gefeliciteerd met je baan natuurlijk!



Dank je Skaep!



Pangea: fijn dat het gelukt is. Uhhhh.... hoe maak ik een back-up? Hoe werkt dat?



BZB: ik ben wel benieuwd of je nog wat van die creep hebt gehoord?
Klopt, Bumba. Op een gegeven moment heb je op je blog wel alle interessante dingen geschreven, en houd je vooral óf de andere dingen over waar je nu ruimte voor hebt, óf de standaard riedeltjes van hoeveel je aflost en zo. De consuminderbloggers die na een tijd nog doorgaan met echt consuminderbloggen zie ik dat vooral doen, terwijl ik het eerste interessanter vind; ik vind het vooral interessant hoe mensen in het leven staan, niet de kale cijfertjes. (Net zo goed heb ik niets met lifestyle-blogs die alleen schrijven over hoe je een huis in kunt richten, en waar je leuke hebbedingetjes kunt kopen en zo, of boekenblogs waar alleen recensies geplaatst worden.) Als je het van die kale ik-bespaar-mijn-hypotheek-en-schulden-weg-posts moet hebben, krijg je blogs zoals Skaep die aanhaalde.
Ja, ik merk dat zelf ook wel, dat je dan inderdaad heel weinig te melden hebt. Toch mis ik het wel eens. Ik vond spaarcentje bijvoorbeeld heel inspirerend, maar dat gaat tegenwoordig vaker over haar katten dan over besparen. Ik snap het wel, maar vind het tegelijk wel jammer.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven