Gezondheid alle pijlers

Pil en antibiotica

26-06-2016 00:14 17 berichten
Ik heb blaasontsteking gehad en daarvoor Nitrofurantoïne gekregen.

Is de pil dan nog veilig? Op internet staat overal wat anders.
Alle reacties Link kopieren
Vraag het je apotheek.
Once you’ve accepted your flaws, no one can use them against you.
Alle reacties Link kopieren
Ik ken iemand die zo zwanger is geworden. Nee, mrt antibiotica is de betrouwbaarheid van de pil een stukken minder. Extra voorbehoedsmiddelen dus. ;)
Hakuna Matata
En na hoeveel tijd is die dan weer betrouwbaar? Ben nu met een nieuwe strip begonnen. Geen stop week gehad, dat doe ik maar 1x in de 3maand
Alle reacties Link kopieren
quote:spinnetje_ schreef op 26 juni 2016 @ 00:16:

Ik ken iemand die zo zwanger is geworden. Nee, mrt antibiotica is de betrouwbaarheid van de pil een stukken minder. Extra voorbehoedsmiddelen dus. ;)Dit is een fabel.
Once you’ve accepted your flaws, no one can use them against you.
Alle reacties Link kopieren
quote:spinnetje_ schreef op 26 juni 2016 @ 00:16:

Ik ken iemand die zo zwanger is geworden. Nee, mrt antibiotica is de betrouwbaarheid van de pil een stukken minder. Extra voorbehoedsmiddelen dus. ;)

Dat is afhankelijk van het soort antibiotica. Dus even je apotheek bellen.

(Bij braken en diarree, vaak voorkomende bijwerkingen van antibiotica, is de pil sowieso minder betrouwbaar)
"Even if I knew that tomorrow the world would go to pieces, I would still plant my apple tree."
Alle reacties Link kopieren
quote:Moirai schreef op 26 juni 2016 @ 00:20:

[...]



Dit is een fabel.Zeker niet. @TO: ik zou na je antibiotica behandeling weer de extra voorbehoedsmiddelen laten, ook nadat je je weer beter voelt. Wil je het echt zeker weten, dan inderdaad doen wat Moirai zegt.
Hakuna Matata
Alle reacties Link kopieren
quote:spinnetje_ schreef op 26 juni 2016 @ 00:24:

[...]





Zeker niet. @TO: ik zou na je antibiotica behandeling weer de extra voorbehoedsmiddelen laten, ook nadat je je weer beter voelt. Wil je het echt zeker weten, dan inderdaad doen wat Moirai zegt.

Zeker wel.



Bel de apotheek TO. Al zeggen ze het er gewoon bij als het de anticonceptie beïnvloed.
Once you’ve accepted your flaws, no one can use them against you.
Alle reacties Link kopieren
Ok we zijn het er in ieder geval allemaal mee eens dat je de apotheek moet bellen Dus bel die maar ;)
Hakuna Matata
Sommige antibiotica kunnen de werking van de pil beïnvloeden. Er is een kleine kans dat de antibiotica rifabutine, rifampicine, amoxilline, tetracycline, doxycycline en minocycline de pil in meer of mindere mate onbetrouwbaar maken. Niet alle bijsluiters maken hier overigens melding van. Sommige producenten van antibiotica menen dat de werking van de pil niet of slechts zeer minimaal wordt beïnvloed. Toch zijn er zwangerschappen beschreven die ontstonden tijdens het gebruik van antibiotica en de pil.

Om die reden kun je tijdens de dagen dat je de antibioticakuur neemt het beste voor extra bescherming tegen conceptie zorgen, bijvoorbeeld in de vorm van condooms. Omdat de antibiotica ook na het stoppen van de kuur nog een tijdje doorwerken, is de extra bescherming tot twee weken na de kuur nog nodig.



Bron: https://www.gezondheidsne ... wanneer-werkt-de-pil-niet
Alle reacties Link kopieren
Ik heb het de dokter gevraag toen ik AB kreeg voor blaasontsteking (urfadyn).

Pil was geen probleem bij deze AB, nog perfect betrouwbaar!
Alle reacties Link kopieren
Is gewoon betrouwbaar hoor, behalve bij braken/diarree. Vroeger stond het altijd op het doosje/ werd het gemeld in de apotheek, maar dit is al jaren geleden gewijzigd.
bellen dus, hoewel je er vanuit kan vaan dat de apotheek je waarschuwt als de ab je pil beïnvloedt.
Ik gooi 'm er maar weer eens in: het farmacotherapeutisch kompas.



Er werd een interactie verondersteld tussen gebruik van bepaalde antimicrobiële middelen (tetracycline, amoxicilline) en anticonceptiva. Factoren die hierbij een rol zouden kunnen spelen zijn: verstoring van de enterohepatische circulatie van oestrogenen, resorptiestoornis door maag-darmstoornissen en een variabele interindividuele biologische beschikbaarheid van oestrogenen en progestagenen. Er is echter geen onderbouwing gevonden voor deze veronderstelling. Studies lieten geen daling zien van de serumspiegels van de bestanddelen van de pil en ook geen hogere zwangerschapscijfers bij langdurig gebruik van diverse antibiotica. Aanvullende maatregelen zijn dus niet nodig bij gebruik van niet-inducerende antimicrobiële middelen. Dit betreft alle antimicrobiële middelen behalve rifabutine en rifampicine. De NHG-standaard anticonceptie adviseert nog wel aanvullende maatregelen voor de overige middelen indien sprake is van hevig braken of waterdunne diarree.
Alle reacties Link kopieren
Anders neem je gewoon het zekere voor het onzekere. Gedurende de kuur een condoom en 7 dagen erna.
Alle reacties Link kopieren
Bij mij op de opleiding (apothekersassistente) wordt ons geleerd dat het niet het geneesmiddel zelf is die er voor zorgt dat de anticonceptie niet meer werkt maar de bijwerking. Omdat antibiotica vaak voor maag en darmklachten kunnen zorgen, waardoor je kan gaan overgeven of diarree krijgt. Niet iedereen houdt er rekening meer dat de pil dan niet meer werkt
Alle reacties Link kopieren
Nou moet ik zeggen dat ik trouwens wel ook altijd het zeker voor het onzekere neem

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven