Hoeveel dagen gaat je kind naar kdv of gastouder?

24-06-2016 19:45 95 berichten
Zoals de titel al zegt; hoeveel dagen in de week gaat je spruit naar de opvang?



De mijne (14,5 maand), zal over een paar weken toch echt 3 volle dagen heen moeten. Ergens vind ik het lastig, maar zie het ook als noodzakelijk nut, ik wil graag (meer) werken en verder komen in het leven.



Toch stuit ik tegen veel kritiek op in mijn omgeving. Drie volle dagen zou erg veel zijn voor zo'n kleintje.



Hoe kijken jullie hier tegenaan, en hoe reageert jullie kind op meerdere dagen opvang?
Alle reacties Link kopieren
2 dagen kdv/bso. Man werkt 4x9 uur en ik 3x9 uur. De kinderen redden het prima. Zijn van jongs af aan dit zo gewend. Ze zitten ook allebei op een goede en leuke opvangplek, waardoor wij ze zelf met een gerust hart daar achter laten. Wij zelf zijn na een lange werkdag en reistijd soms wel uitgetelder dan hun
3 dagen kdv is niet veel. Voor een kind juist wel fijn om gewend te zijn. Vaak levert 1 dag problemen op omdat een kind zich nooit echt thuis gaat voelen op kdv.



Wat ik wel kan aanraden: zorg dat je kind vroeg wordt opgehaald. Ik had oppasmeiden die dochter altijd al voor 17h ophaalden van kdv en haar thuis al eten gaven. Wij zijn nl altijd pas tegen 19h thuis. Deze constructie was heel fijn voor kind want een lange dag kdv en dan nog thuis eten kan too much zijn. En het was heel relaxed voor ons.



Overigens gaat ze nu maar 1 dag naar BSO: na school nog naar de opvang gaan vond ze veel heftiger dan die hele dagen kdv. Dus daarom heb ik nu meer opa's en oma's ingeschakeld en ben ik zelf anders gaan werken.
Ps: wat een gek commentaar krijg jij. Bijna alle kinderen gaan toch paar dagen naar opvang?
Op veel kinderdagverblijven word er gewoon avondeten gegeven. Zeker als je expliciet vraagt.
1dag bso , na december 1x bso de oudste en jongste ene week 1dag kdv andere week 2 dagen
quote:Goede-Fee schreef op 25 juni 2016 @ 07:33:

Op veel kinderdagverblijven word er gewoon avondeten gegeven. Zeker als je expliciet vraagt.Niet op mijne. En dan nog: ging ons niet alleen om avondeten maar dat dochter al vroeg lekker thuis was en kon relaxen.
3 halve dagen kdv en 1 dag oma. Over een half jaar is ze twee en dat 2 halve dagen kdv en 2 halve dagen psz. In de vakantie als psz dicht is naar oma als wij moeten werken. Dochter moet altijd even opstarten als zij bij het kdv is en hangt aan me maar als we dr ophalen wil ze soms niet mee. Ze heeft het er dus wel leuk maar afscheid nemen blijft lastig in de ochtend. Dat vind ik wel erg rot.



Als oma aan jomt rijden rent ze naar de gang en weet ze niet hoe snel ze dr schoenen en jas moet pakken. Echt dol op dr oma.
Wat wil jij en wat past bij je kind, daar gaat het om. Ik heb vroeger een paar jaar op een kdv gewerkt en daar een paar keer een kind gezien waar het gewoon niet bij paste. Te veel prikkels. Dan zou ik een gastouder nemen.

Ik had ivm onregelmatige diensten een gastouder toen zoon klein was, ik ging hem echt niet om 9 uur naar het kdv brengen als ik pas om 1400 of 1600 weg hoefde. Maar va 2,5 jr 3 dagen kdv. Vond hij heel leuk. Ik heb toen 7 mnd 4 dagen gewerkt, had hij 3 dagen kdv en 1 dag papa, prima voor zoon, niet voor mij.

Ik dacht, va zijn 4e is hij 5 dagen per week buiten de deur voor altijd, en nu ben ik er niet?? nee. Dus toen ben ik 3 dagen gaan werken.

Ik heb ook eens een baan niet genomen omdat ik hem dan elke dag pas om 18.30 op kon halen. Maar goed zo maakt iedereen zijn eigen keuzes.

Nu gaat hij 3x kort naar de bso omdat ik meestal vroeg vrij ben. Dat vindt hij niet leuk, want hij moet weg als het spelen begint. Snap ik, maar reistechnisch en financieel ligt het nu even zo.
Alle reacties Link kopieren
quote:Pantax schreef op 24 juni 2016 @ 20:38:

Drie dagen is toch helemaal niet veel? Mijn kinderen gaan ook drie dagen, we werken 4x4. Heerlijk luxe dat we allebei een vrije dag hebben in de week.2x4 dan?
Alle reacties Link kopieren
Dochter van 9 maanden gaat 3 volle dagen naar het KDV. Vriend en ik werken allebei 4 dagen (OSV). In het begin vond ik het lastig om haar weg te brengen, maar ze vind het overduidelijk leuk bij de opvang, de leidsters lopen weg met haar en het contact met de andere kinderen is echt geweldig om te zien. De oudere kinderen zijn zo zorgzaam voor de kleintjes Ik heb er geen moeite meer mee
Mijn kinderen zijn beiden in eerste instantie drie dagen en later, toen ze ouder waren, 4

dagen naar het kdv gegaan. Dat ging echt prima. Nu zitten ze op de basisschool en zijn twee goed in hun vel zittende/ zelfstandige/ sociale kinderen. Ze hebben zeer veel geleerd/ veel plezier gehad op het KDV. Belangrijk is wel (mijn persoonlijke ervaring), dat ouders opzoek gaan naar een KDV dat bij ze past, er is veel verschil tussen KDV's, ook in kwaliteit. Wij vonden bijv stabiliteit vd groep/ medewerkers, het educatieve programma etc erg belangrijk. Natuurlijk is niet ieder kind hetzelfde, een bepaald percentage van de kinderen zal nooit goed aarden op het KDV, maar wanneer jouw kind daar wel past, dan vind ik het KDV, ook voor meerdere dagen per week, een zeer goede optie.

Ik heb toentertijd een hoop "kritiek" / zeer gewenst "advies" gekregen vanuit mijn omgeving ( mijn man overigens helemaal niet overigens, erg apart en het waren altijd mensen die ons en onze situatie niet goed kenden). Daar heb ik me in het begin ook wel eens wat van aangetrokken ( als kersverse moeder). Deze mensen hebben ongelijk gehad. Met onze kinderen en ons gezin gaat het zo goed, het KDV heeft hier een zeer positieve bijdrage aan geleverd (en zowel mijn man als ik hebben ons ook op andere vlakken verder kunnen ontwikkelen).

Ik vind trouwens in zijn algemeenheid dat er negatief gesproken wordt over het KDV. Natuurlijk zitten er slechte KDV's tussen, zie de nieuwsberichten. Jammer genoeg hoor ik de positieve verhalen, zoals de onze (en vele andere ouders die ik de loop der jaren he gesproken) veel te weinig.

Er zijn ook veel KDV's die goed voor kinderen zorgen, waar kinderen veel leren en die een stabiele omgeving bieden aan kinderen, wanneer de ouders werken.
3 dagen kdv is echt heel normaal.De meeste kinderen zitten 3 dagen op kdv.



Bso is meestal 3 of 4. Ook aantal 5, maar sommige ook maar 1 dag. Is maar net wat je nodig hebt.
1 dag pw oma. 1 dag pw kdv. Vind het perfect zo. Dochter(7 maanden) vindt het ook leuk. We treffen haar altijd vrolijk spelend aan met andere baby's en grotere kindjes om haar heen. Anderzijds vind ik die dag qualitytime met haar oma's ook prettig.



Wij werken 24 en 32 uur.
Alle reacties Link kopieren
Nu 1,5 kdv en eens per 14 dagen een dag oma. Voorheen om en om 3 dagen kdv/2 dagen kdv + 1 dag oma. Wij hadden het idee dat 3 dagen KDV toch wat veel was, toen hij door extra vrije dagen wat minder ging zat hij een stuk beter in zijn vel. Zelf vonden we allebei 4 dagen werken ook pittig, dus daarom gaan schuiven met uren. Wij zijn blij met hoe het nu geregeld is en zo zal ieder voor zich moeten uitzoeken wat het beste is voor jullie gezin, genoeg kinderen die meer.dagen KDV helemaal prima vinden.

Ik denk wel dat het voor (mijn) kinderen fijn is in ieder geval 2x per week aanwezig te zijn op het KDV omdat wennen dan sneller gaat/het meer routine blijft.
Alle reacties Link kopieren
Wij werken 80% en 90%. Jongste gaan de ene week 4 dagen en de andere week 3 dagen/week naar de GO.

Oudste gaat 3 dagen/week naar de BSO.

Gaat goed. Ook 5 dagen GO/week (komt wel eens voor) is geen probleem.

Geen oma's in de omgeving die op kunnen passen, maar dat vind ik niet erg.

Geen vervelende reacties over gehad trouwens, maar ik woon dan ook in het buitenland.
Alle reacties Link kopieren
met 3 maanden 3 dagen gastgezin en 1 dag oma. Nu 4 dagen + 1 dag oma bij anderhalf jaar. Enorm veel kritiek uit omgeving, dat een moeder bij kind hoort te zijn bladiebla. Kind leert veel en vind de opvang ontzettend leuk (houdt van flink bewegen). Ons gastgezin zijn schatten, zijn ook erg professioneel. Ik denk dat de gastouder vanaf het moment dat kind daar kwam hem non-stop vasthield en koesterde alsof haar eigen kind was.Of een kind opvang prettig vindt, verschilt natuurlijk per kind, maar basisregel, happy mom, happy kid. Dus lekker niets aantrekken van de kritiek in je omgeving. Vind je t fijn om te werken, lekker doen. Kritiek hebben en typische niet werken van moeders is een Nederlands iets (met alle respect voor de thuismama's die thuisblijven wel fijn vinden). De collega's van mijn man werken zowel de man als vrouw 5 dagen, ook als ze een kleintje hebben. Kortom, doe wat jij prettig vind qua werk en opvang, jij weet ook wat je kleintje t fijnste vindt. niet anderen, jij bent de mama. succes (Enne die opmerkingen ga je nogheel lang horen, als mensen dat zeggen gewoon vragen: 'en dat baseer je op wat ? of ben je pedagoog? '
Alle reacties Link kopieren
Sterker nog, kind gaat straks naar een andere opvang (we gaan verhuizen) en kind loopt al zover op ontwikkeling (2 jaar ipv anderhalf) dankzij liefdevol gastgezin dat hij naar een groep met oudere kinderen gaat (is een behoorlijke bijdehand:)
anoniem_274263 wijzigde dit bericht op 26-06-2016 07:46
Reden: foutske
% gewijzigd
Bij de eerste drie hadden we een au pair, de jongste (nakomertje) is gewoon FT naar het KDV gegaan.
Vanaf dat zoon 13 weken was (is nu 3) 2 dagen kdv, rest thuis waarvan 1 dag oma komt oppassen. Man en ik elk een dag thuis.
Alle reacties Link kopieren
Oudste zit op school en hoeft gelukkig niet naar NSO. Jongste gaat 1 dag in de week naar KDV, waar hij het erg naar zijn zin heeft. Bewuste keuze voor 1 dag. In oktober zit jongste ook op school en zijn we helemaal van KDV af. Hij hoeft ook niet naar de NSO.



Ik zou 3 dagen opvang gewoon proberen. Vaak gaan ze mee in het ritme dat ze gewend zijn. Je geeft zelf al aan dat het noodzakelijk is.
Alle reacties Link kopieren
hier tot 2e verjaardag 2 dagen kdv, daarna 3. Nu op school 2 middagen bso (heel af en toe een derde middag). En in de meeste vakanties 2 dagen per week BSO. Prima zo wat mij betreft.
Alle reacties Link kopieren
Ik vind zelf 3 volle dagen ook erg veel. Wij hebben een zoontje van 4 maanden en we zitten in de enorm luxe positie dat we veel oppas hebben. Eerste kleinkind, erste neefje, dus iedereen wil graag oppassen. Hij gaat sinds vorige maand naar kdv en hij gaat heel weinig, maar een paar dagdelen per maand, en dan alleen omdat wij vinden dat hij ook af en toe even naar het kdv moet om daar "in beeld" te blijven.



Ik zou me niet fijn voelen als ik mijn baby 3 hele dagen moest brengen.

Maar, als jij wil blijven werken en hoerop wil komen, ontkom je er niet aan om je kind vaker te brengen.
Alle reacties Link kopieren
Een Belgische reactie: mijn oudste ging (zoals veel kindjes hier) vanaf 3 maanden full-time naar de crèche, en is vanaf 2,5 full-time naar school gegaan, zoals vrijwel al zijn leeftijdsgenootjes. Hij heeft het altijd plezierig gevonden in de crèche, en gaat nu graag naar school. Naschoolse opvang probeer ik zoveel mogelijk te beperken, en woensdagmiddag past oma op.



(wij werken allebei full-time)
Alle reacties Link kopieren
Vanaf volgende week, na mijn verlof, gaat mijn dochter 2 dagen per week. Ik ben 2 dagen thuis, man 1 dag. Deze week gaat ze nog 1,5 dag wennen.

Thuis blijven wil ik niet, maar dochter naar het kdv brengen nu ze nog zo klein is (14wkn) vind ik toch wel spannend
Onze oudste is altijd drie dagen naar het KDV gegaan en dat vonden wij allebei prima (wel met het geluk van goede achtervang bij ziekte dankzij grootouders). BSO drie dagen bleek te veel te zijn, op vrijdagmiddag was het ventje afgedraaid. Nu hebben we het zo kunnen regelen dat we allebei om de week op vrijdag thuiswerken en hem dan zelf van school halen. De ander kan op die dag wat langer werken om aan voldoende uren te komen.



Onze jongste kon een dag naar mijn zus, en twee dagen naar het KDV. Dat was voor alle partijen nog leuker. Helaas stopt dit na de zomer en dan gaat ze ook gewoon drie dagen.



Overigens halen wij onze kinderen bijna altijd voor half zes op, omdat we de dagen anders wel erg lang vinden. Dan is thuis komen, eten en nog wat gezelligs doen voor het slapen zo'n gestress, dat bij ons daar niemand gelukkig van wordt. Liever wat stress op het werk om om half 5 weg te kunnen, dan thuis gedoe met twee moeie, hongerige kinderen!

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven