Geld & Recht alle pijlers

Hoe gezamenlijke huishouding bewijzen?

28-05-2016 11:09 43 berichten
Alle reacties Link kopieren
0
Andere stellen met gescheiden administratie maken waarschijnlijk wel geld naar elkaar over. Hebben jullie in al die jaren geen enkele keer een overschrijving naar elkaar gedaan?
Alle reacties Link kopieren
Eigenlijk alleen de 1e 2 jaar van het samenwonen hebben wij zichtbaar geld naar elkaar overgemaakt, tot eind 2014 geloof ik. Dus ik snap ook wel dat het ongeloofwaardig klinkt, maar het is écht zo en we voeren ook écht al jaren een gemeensch huishouding!
Alle reacties Link kopieren
quote:Sugarbaby schreef op 28 mei 2016 @ 11:22:

Wat vreemd dat je dat moet bewijzen. Ik heb nog nooit anders gehoord dan dat je je inschrijft bij de gemeente en bij de woningbouw en dat is het.



Dat is niet zo vreemd hoor. In veel plaatsen willen ze dat het aangetoond wordt, omdat er vaak misbruik van is gemaakt. Dan is iemand medehuurder gemaakt (een vriend of familielid) en gaat de hoofdhuurder vlak daarna verhuizen. Zo geef je een woning door. Iemand kan dan medehuurder worden als er een gemeenschappelijk duurzame relatie is met de hoofdhuurder.



Dit kun je aantonen door bijvoorbeeld:



Een aantal jaar samen te wonen (beiden ingeschreven op het adres voor minimaal 2 jaar voorafgaand aan de aanvraag), doordat je een gezamenlijke bankrekening hebt en/of samen de huur betaald. Doordat je samen boodschappen doet, de energie rekening op naam van de ene partij staat en bijvoorbeeld de televisie en internet op naam van de ander, of een gezamenlijke verzekeringspolis hebt, pensioenpartners bent of een samenlevingscontract hebt. Dat van die boodschappen en huur bewijs je niet wanneer de ene partij steeds het bedrag aan de hoofdhuurder overmaakt, in dat geval is het slechts een bewijs dat hoofdhuurder een bijdrage ontvangt van medehuurder.



Eén bed, of een gedeelde kledingkast toont helemaal niets aan. Het gaat erom dat je kunt aantonen samen een huishouden te delen (ook de kosten en verantwoordelijkheden) en van plan bent dat nog een tijd te gaan doen.
Can you remember who you were, before the world told you who you should be?
Alle reacties Link kopieren
Ik woon in Amsterdam en moest ook bewijzen dat mister vriend en ik echt samenwoonden. En het is twee keer afgekeurd.

Uiteindelijk heb ik een hele fotocollage meegestuurd, bewijzen van vakanties, overschrijvingen naar gezamenlijke rekening, uitgaven van die rekening aan boodschappen, mails van en naar elkaar (wel gedeeltelijk onleesbaar gemaakt), foto's van huisdieren meegestuurd. En dat was uiteindelijk genoeg.

Wij moesten ten minste twee jaar samen wonen, hebben wel ook sinds samenwonen een gezamenlijke rekening.
Alle reacties Link kopieren
Ik had van te voren nog gebeld met de woningbouwvereniging en die vertelden dat er geen vaste dingen zijn die ze willen zien.

Ik heb daarom op een gegeven moment maar alles gestuurd
Alle reacties Link kopieren
Dank voor de reacties! Ik heb ook van alles meegestuurd: foto's van vakanties, van thuis, de parkeervergunning, post met mijn naam. Echter willen ze andere documenten, die wij simpelweg niet hebben. Hoe moeten wij dit oplossen? Moeten wij dan nu opeens een gezamenlijke rekening openen om maar voor medebuurschap in aanmerking te komen? Lijkt me nogal omslachtig.
Hoezo omslachtig? Waarom zet je niet het gwl op jouw naam en ga je het bedrag wat je aan je vriend betaalt voor huur niet overmaken. Volgens mij is dat simpeler dan je in allerlei bochten te wringen om bewijs te leveren, wat toch niet voldoende is voor de woningbouw.
Alle reacties Link kopieren
Hoi Lady,



Thnx voor je antwoord. Dan zouden wij dus van alles in scene moeten gaan zetten om mij medehuurder te maken?
Hoe bedoel je in scene? Als jij vanaf nu het gwl op jouw naam neemt en betaalt, en de overige kosten weer via de bank gaat overmaken naar je vriend dan kun je toch in de toekomst dat bewijs gaan leveren?



Voor nu kom je er blijkbaar niet. Aangezien jullie niet uitelkaar willen, dan zou ik nu alles gaan regelen zodat ze je over twee jaar wel als medehuurder zien. Volgens mij heb je niet heel veel meer keus dan dat, om het uiteindelijk geregeld te krijgen.
quote:newyorkert schreef op 25 juni 2016 @ 21:27:

Hoi allemaal,



Gek genoeg hebben wij een brief van de woningbouw ontvangen waarin ze ons verzoek om mij medehuurder te laten worden, nu afwijzen. Ze willen nl bewijzen, zoals een gezamenlijke rekening, gezamenlijke verzekering of samenlevingscontract (of iets in die richting). Wij hebben al jarenlang een relatie en ik woon ook gewoon al jarenlang op het adres met hem. Wij hebben echter een aparte administratie en kunnen dus de gevraagde bewijsstukken niet leveren. Ik denk dat er heel veel stellen zijn die een aparte administratie voeren, lijkt me ook niet eens zo gek. Het toch toch raar zijn dat ze mij dan geen medehuurder kunnen maken?



Iemand hier ervaringen mee?Nee is niet raar. Het is raarder dat jij niet kan aantonen dat je een gez. fin. huishouding voert. Regel het nu goed en dien over tsee jaar weer een verzoek in. Waarom de haast?
quote:newyorkert schreef op 26 juni 2016 @ 09:38:

Dank voor de reacties! Ik heb ook van alles meegestuurd: foto's van vakanties, van thuis, de parkeervergunning, post met mijn naam. Echter willen ze andere documenten, die wij simpelweg niet hebben. Hoe moeten wij dit oplossen? Moeten wij dan nu opeens een gezamenlijke rekening openen om maar voor medebuurschap in aanmerking te komen? Lijkt me nogal omslachtig.Of je gaat het geld naar hem overmaken ipv contant. Niets omslachtigs aan toch? Probeer je het gewoon volgend jaar weer. Vanwaar de haast nu?
Alle reacties Link kopieren
quote:newyorkert schreef op 25 juni 2016 @ 22:32:

Hi Lady Vintage,



Ja, ik geeft mijn vriend gewoon iedere maand contant geld en dan wordt alles van zijn rekening afgeschreven. Is wat gek/ouderwets, maar zo zijn we ooit begonnen en altijd blijven doen. Jazeker, ik heb ook post meegestuurd, bijvoorbeeld van de apotheek en zelfs vakantiefoto's en foto's van samen thuis, maar dat is niet genoeg.



Hoe bewijzen andere stellen met gescheiden huishouding dit?



Een vriendin van mijn schoonmoeder hoefde niks te bewijzen toen ze een vriend kreeg, een buurvrouw heeft haar aangegeven (ivm AOW).

Jammer alleen voor de buurvrouw dat er al trouwplannen waren, de vriend in kwestie al bezig was met eigen huis verkopen en ze bezig waren met alles keurig te regelen. Dat krijg je als je een ander niks gunt, dan vertellen ze je ook niks.



En mijn tante verhuisde. Kreeg vervolgens een brief van de belastingdienst, ze moest de huurtoeslag terugbetalen vanwege een fiscale partner. Navraag leerde dat ze de vorige bewoner als partner zagen.



En dan zou het voor jou lastig moeten zijn??



Als je al jaren samenwoont heb je toch wel iets? Waar sta je ingeschreven? En anders schrijf je je morgen bij de gemeente in op dit adres en dan ben je over twee jaar medehuurder.

Of trouwen.
De tand des tijds kan een antieke kast nou juist nét dat karakter geven. Zonde om over te schilderen. Avena.
Alle reacties Link kopieren
quote:newyorkert schreef op 26 juni 2016 @ 09:58:

Hoi Lady,



Thnx voor je antwoord. Dan zouden wij dus van alles in scene moeten gaan zetten om mij medehuurder te maken?



Juist omdat veel mensen dit in scene zetten, willen ze de gebruikelijke bewijzen. Ik denk dat jullie gewoon pech hebben, maar vind het ook wel heel bijzonder dat jullie op een manier samenwonen dat jullie net zo goed slechts huisgenoten zouden kunnen zijn. Jullie delen namelijk niets én zorgen niet voor elkaar, doen alles afzonderlijk (behalve vakantie en opbergruimte/kledingkasten delen)?



Eerder noem je een gezamenlijke rekening omslachtig, maar is het niet veel omslachtiger om alles strikt gescheiden te houden? Elke euro die je aan boodschappen betaalt steeds weer naar verhouding van hoeveel hij eet omrekenen naar het percentage dat je aan het g/w/l meebetaalt en de rest terugkrijgen.
Can you remember who you were, before the world told you who you should be?
Alle reacties Link kopieren
quote:S-Meds schreef op 26 juni 2016 @ 11:05:

[...]



Nee is niet raar. Het is raarder dat jij niet kan aantonen dat je een gez. fin. huishouding voert. Regel het nu goed en dien over tsee jaar weer een verzoek in. Waarom de haast?



Eens, maar ik kan me 'haast' enigszins voorstellen. Zelf woon ik nu een jaar samen, en mijn vriend is inwonend. Als ik binnen een jaar doodga moet hij deze woning uit. Dus wij gaan medehuurderschap aanvragen zodra het kan (over een jaar). Maar wij kunnen dan aantonen al 2 jaar een gemeenschappelijk duurzame relatie te hebben.



Wij willen dan medehuurderschap gaan aanvragen omdat we niet alleen nu plezier willen hebben samen, maar ons huishouden en financiële verplichtingen samen voeren en ook goed voor elkaar(s toekomst) willen zorgen. Daarom ook een samenlevingscontract en een gemeenschappelijke rekening. Zolang wij niet trouwen is dit de manier om zijn recht op deze woonruimte 'veilig' te stellen.
Can you remember who you were, before the world told you who you should be?
Alle reacties Link kopieren
quote:Lady_Vintage schreef op 26 juni 2016 @ 09:53:

Hoezo omslachtig? Waarom zet je niet het gwl op jouw naam en ga je het bedrag wat je aan je vriend betaalt voor huur niet overmaken. Volgens mij is dat simpeler dan je in allerlei bochten te wringen om bewijs te leveren, wat toch niet voldoende is voor de woningbouw.Tenzij TO haar inkomsten zwart binnenhaalt. Dan begrijp ik de maandelijkse cash bijdrage wel...
Alle reacties Link kopieren
quote:emmeline schreef op 26 juni 2016 @ 14:11:

[...]





Tenzij TO haar inkomsten zwart binnenhaalt. Dan begrijp ik de maandelijkse cash bijdrage wel...



Of eigenlijk geen inkomen heeft. Dan kan het zelfs zijn afgewezen omdat zij haar verantwoordelijkheid als medehuurder niet alleen kan opbrengen.

Maar in dit geval zou het logischer zijn als zij alle boodschappen betaald, dan zou op het rekeningoverzicht van haar vriend geen uitgave in een supermarkt te vinden moeten zijn en kunnen ze dat aandragen (er wordt deels voor hem gezorgd, iemand anders haalt zijn boodschappen).
Can you remember who you were, before the world told you who you should be?
Alle reacties Link kopieren
Waarom pin jij het bedrag voor het huishouden en geeft dit contant aan je vriend? Dat vind ik pas omslachtig... Met een klik heb je het overgemaakt naar de rekening??



Ik zou als woningbouwvereniging daar ook mijn twijfels over hebben... Klinkt meer als huisgenoten, waarbij de 2e huurder zich niet mag inschrijven en contact de huur moet betalen. Nu gaat de 1e huurder weg en wil de 2e huurder zich daarom op het huurcontract laten schrijven?
quote:Flessenpost schreef op 26 juni 2016 @ 14:18:

Waarom pin jij het bedrag voor het huishouden en geeft dit contant aan je vriend? Dat vind ik pas omslachtig... Met een klik heb je het overgemaakt naar de rekening??



Ik zou als woningbouwvereniging daar ook mijn twijfels over hebben... Klinkt meer als huisgenoten, waarbij de 2e huurder zich niet mag inschrijven en contact de huur moet betalen. Nu gaat de 1e huurder weg en wil de 2e huurder zich daarom op het huurcontract laten schrijven?die indruk heb ik ook, want waarom nu ineens de haast om TO medehuurder te maken? Ga lekker verder met samenwonen, regel de zaken zoals iedereen ze regelt, een gezamenlijke rekening laat zien dat je samen boodschappen doet, op vakantie gaat en verzekeringen betaalt, dan is er niks aan de hand.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven