Lijf & Lijn alle pijlers

Het roer om met "Hormoonfactor" ?

01-06-2016 10:59 42 berichten
Alle reacties Link kopieren
Na het lezen van positieve verhalen omtrent hormoonfactor (ralph moorman) zojuist het boek besteld. Deze week het boek lezen en daarna er waarschijnlijk mee aan de slag. In mijn situatie:



Ik ben te zwaar. Altijd al wat zwaarder geweest maar nu is het zo ver dat het echt gevaarlijk wordt voor mijn gezondheid. Operatie zie ik niet zitten. Ik heb een enorm sterke discipline dus waarom lukt het niet?



Waarom ik te zwaar ben? Daar moet ik achter komen. Is het verkeerd wat ik eet? Dit wil ik uit (laten)zoeken.



Diverse diëtisten bezocht maar nooit echt afgevallen. Sterker nog tijdens/na elke nieuwe dieet (die ik voorgeschreven kreeg) en ondanks dat ik mij er goed aan hield en regelmatig bij dietist kwam, kwam ik aan. Het advies was keer op keer, volhouden maar na een jaar mij strikt eraan gehouden te hebben en niet afgevallen zijn maar aangekomen, was even genoeg. Dit klopt niet.



En er moet iets gebeuren. Heb voor mezelf op papier gezet hoe en wanneer ik zon beetje ben aangekomen in de afgelopen 10 jaar. Rode draad in mijn leven:

In situaties van stress kom ik aan/val ik niet af. Of ik nou weinig eet of niet. Stress = aankomen.

Ontspanning (bijv tijdens vakanties) = gewichtsverlies.

Zwangerschappen kom ik niet aan, maar val af ondanks dat ik meer eet. In de periode na bevalling kom ik aan. Ondanks dat ik volledig borstvoeding geef.



Kortom: mijn lichaam reageert nogal apart. De hormonen wellicht? Ik ben gaan zoeken op Internet en kwam zodoende bij de boeken van Ralph Moorman.



Ben erg benieuwd naar forummers die deze levenswijze volgen of hebben gevolgd. Wat doet/deed het voor jou? Tips uiteraard welkom!
Alle reacties Link kopieren
Het geval van met stress aankomen is bekend en bestaan theorieën over. Veel mensen denken dat je afvalt door stress maar vaak is dit juist het tegenovergestelde.



Stress is (bij korte duur) een gezond iets, het is een waarschuwing van je lijf op evt gevaar. Naast emotionele veranderingen, veranderd er in je lijf ook heel veel, zoals hartslag, ademhaling etc om je lijf voor te bereiden op gevaar. In extreme gevallen kan je lijf zelfs soort van 'uitgaan' zodat je Bv geen pijn voelt.

Als je stress hebt dan bereid je lichaam zich voor en gaat vet vast houden voor het geval je lijf straks niets krijgt. Maar je stress komt ergens anders vandaan en je krijgt wel eten, maar dit onderscheid maakt je lichaam niet en daardoor sla je teveel vet op.



Dit is nog naast dat veel mensen gaan emotie eten bij stress.



Veelal werd er gedacht dat je lijf door stress juist in de verbranding bleef maar dit is bij de meeste mensen niet het geval.
Alle reacties Link kopieren
Het boek is nog steeds niet binnen. Erg vervelend. Gisteren weer contact opgenomen met de webwinkel en zij zeggen hem echt verstuurd te hebben... hopelijk brengt de post heb vandaag. I'll keep you posted!
Alle reacties Link kopieren
Ik ben ook wel benieuwd naar het boek eigenlijk!
Slowly getting there....
Alle reacties Link kopieren
Eindelijk het boek binnen! Vanavond beginnen met lezen ben heel erg benieuwd
Alle reacties Link kopieren
Ken het boek niet maar weet wel dat je hormoonhuishouding voor gewichtstoename kan zorgen Ook al eet je volgens de striktste richtlijnen Daarom werkt khd arm vaak zo goed. Dat stabiliseert je hormoonhuishouding.

Ben benieuwd TO.
Wat is KHD?
Hoi Latulipe,



Veel leesplezier!

Ik heb het boek ook gelezen en het vervolgboek met recepten aangekocht en het dieet (zo goed mogelijk) gevolgd enkele maanden. Ik ben zelfs een week op soort van 'hormoontraining' geweest bij één van Ralph Moormans medewerkers. Wat trouwens een superweekje was!

En de hamvraag: ik ben inderdaad afgevallen. Maar ik kon het niet volhouden omdat ik absoluut niet graag vlees en vis en eieren lust en dat staat erg veel op het menu. Ik at daarvoor vrijwel vegetarisch. Ik denk dat het wel een heel goede blijvende levensstijl kan zijn voor mensen die deze zaken graag eten. Als het water je in de mond komt bij een lekkere biefstuk, gaat er wellicht een hemel voor je open gaan. Maar ik kon na een tijdje geen omelet meer ruiken of geen kipfilet meer zien...

Ik herken mezelf heel erg in je klachten en wil je gewoon behoeden dat je niet dezelfde weg aflegt als ik (eerst afvallen, het niet volhouden, en weer aankomen). Maar als het menu je bevalt en je kan er echt je blijvende levensstijl van maken, zou ik zeggen zeker proberen!

Maar los of het eten je nu wel of niet bevalt, er staat wel heel veel interessante informatie in over hormonen. Ik heb er ondanks dat het niet volledig mijn ding is, veel uit geleerd (aankomen door stress en dergelijke), dus het is het lezen zeker waard!



Succes!
Alle reacties Link kopieren
quote:retrostar schreef op 01 juni 2016 @ 12:21:

Sinds we zo rijkelijk bedeeld worden wat betreft aanlokkelijk voedsel kunnen nog maar weinig mensen op een spontane manier hun slanke figuur behouden. Zo gek is dat niet. Hoef je geen ingewikkelde theorieën op te werpen of de schuld buiten jezelf te zoeken.



Je natuurlijke eetlust wil, dat je meer eet dan je verbrandt, zeker als je ouder bent dan twintig.



Dus je moet minder eten dan je natuurlijke eetlust graag zou willen.



Precies DIT!! En niet anders....

Naar mate je ouder wordt, wordt je metabolisme trager, dat komt omdat je na je dertigste spierafbraak krijgt. Het engie wat helpt is een negatief caloriebalans. Je kan je lihf helpen door aan zware krachttrainen te doen, maar dan natuurlijk niet ineens heel veel meer eten. Nog steeds een negatief energiebalans. Mensen hebben de neiging om hun voedsel inname te onderschatten en hun lichaamsbeweging te overschatten....
Alle reacties Link kopieren
Bedankt voor alle reacties. Tot nog toe vind ik het erg interessant wat ik lees, vooral dat stresshormoon dus idd ervoor kan zorgen dat je niet afvalt. Dit is in mijn situatie zeker van toepassing.

Ben nu nog alle informatie goed tot me aan het laten doorwerken/doordringen.



@Asterix22 ik eet overwegen vegetarisch, denk zo'n 80-90%Vega en 10-20%vlees,vis,kip. Ben erg benieuwd of het vol te houden is voor mij. Heb jij ook het boodschappen boekje aangeschaft? Zo ja: was dat nuttig. Wat houdt de hormoontraining in die je hebt gevolgd?



@ednaloy: dit is dus precies waar ik (in mijn geval, met mijn eigen zoektocht naar gezond gewicht) de vraagtekens bij zet. Want ook wanneer ik mij strikt aan een dieet zoals van diëtiste hield (calorie beperkt dieet) en daarnaast ook een actieve levenstijl had viel ik niet af. En dat is zo enorm frustrerend. Ik had een topconditie was ontzettend sportief maar mijn lijf zei bij wijze van spreken "die vrouw eet enkel maar junk food"
Alle reacties Link kopieren
quote:latulipe schreef op 27 juni 2016 @ 09:54:



@ednaloy: dit is dus precies waar ik (in mijn geval, met mijn eigen zoektocht naar gezond gewicht) de vraagtekens bij zet. Want ook wanneer ik mij strikt aan een dieet zoals van diëtiste hield (calorie beperkt dieet) en daarnaast ook een actieve levenstijl had viel ik niet af. En dat is zo enorm frustrerend. Ik had een topconditie was ontzettend sportief maar mijn lijf zei bij wijze van spreken "die vrouw eet enkel maar junk food"Ik heb het ook een poos gedacht, was jaren lang fan van Moorman, maar sinds ik de site www.fitzonderfabels.nl heb gelezen ben ik helemaal omgeturnd. Daar was Guy Droog heel sceptisch over dat hele hormoon gebeuren, hij heeft Ralph verschillende keren uitgenodigd voor een discussie om dingen te onderbouwen, maar iedere keer wilde Ralph dat niet.



Guy Droog heeft een heleboel punten met wetenschappelijke artikelen onderuit gehaald.



Ik ben dus nu een poos bezig met My Fitness Pal...en ja daar moet je even de tijd in steken, via de Harris Benedict formule heb ik mijn calorie behoefte ingevoerd en zit daar iets van 200 calorieën onder. Ik houd mijn macro's bij dus eet gewoon (meerendeels goede) vetten, koolhydraten en eiwitten in de juiste verhoudingen.



My fitness pal was een giga eyeopener, ik bleek veel meer te eten dan ik dacht in verhouding dan dat ik bewoog. En daar zit echt de valkuil. vanochtend bijvoorbeeld heb ik een interval training gedaan vaan een half uur. Het zweet sprong uit mijn poriën, maar ik heb daar mee maar 79 calorieën verbrand.



Het gaat nu echt gewoon goed, ik ben mijn extra kilo's kwijt en via krachttrainen ben ik aan het finetunen, mag ik binnenkort ook meer eten want gaat mijn calorie behoefte omhoog.
quote:latulipe schreef op 01 juni 2016 @ 12:56:

@Ik eet veel minder dan de aanbevolen hoeveelheid en beweeg per dag inmiddels ca 2 uur (wandelen) Goed ik heb de nodige dingen meegemaakt waardoor de beweging een tijd nihil was, maar zelfs in de periode dat ik fanatiek aan sport deed -inmiddels alweer jaren geleden (5x pw 20 km fietsen, team sport training + wedstrijd en fitness 3 x per week) was ik niet slank. In die peiode ben ik dus idd naar diverse diëtisten gegaan en elke keer was het je eet te weinig, eet meer... of: volhouden gaat echt verbeteren. Maar dit gebeurde niet. Daarom vraag ik mij inmiddels af: Hoe kan dit? .



Als je aankomt betekent dit eigenlijk altijd dat je meer binnenkrijgt dat eruit gaat. In de zeldzame gevallen dat er een andere lichamelijke oorzaak is, heb je gegarandeerd ook veel andere klachten.



De 'aanbevolen hoeveelheid' is een typische valkuil. Veel vrouwen hebben een zuinige stofwisseling, en dan zijn de 2000 calorieën die het voedingscentrum aanraadt gewoon (veel) meer dan je gebruikt.

Iedere dag 100 calorieën meer dan je nodig hebt (nog geen glaasje wijn, of twee koekjes) betekent op jaarbasis 5 kilo erbij. Ieder jaar weer.

En een diëtist kan zeggen wat hij wil, maar als je aankomt eet je dus teveel of verkeerd, niet te weinig. De enige manier om af te vallen is dan meer bewegen of minder en anders eten.



Reken precies uit wat iemand met jouw lengte en gewicht verbruikt bij welke bewegingsintensiteit, ga daar met je calorie-inname 25% onder zitten. Hou zonder smokkelen bij wat je eet in een app als MyFitnesspall of zoiets. Dan val je af.

Moeilijker, makkelijker of leuker is het helaas niet. Met of zonder hormonen.
Alle reacties Link kopieren
Precies wat Cirque zegt....
Latulipe,

Hoe gaat het nu met je? En volg je de hormoonfactor nog?
Alle reacties Link kopieren
Hi! Was dit topic alweer helemaal kwijt. Wat bijzonder dat hij juist nu weer omhoog komt



Ik heb een tijdje gedaan (ca een maand) en viel inderdaad wel wat af, niet veel hoor. Ik geloof 2 kg. Nadeel was dat het thuis is het prima te doen is. Maar zodra je bij vrienden bent op een verjaardag, een etentje hebt bij iemand thuis, of buiten de deur je telkens je dieet moet doorgeven. Nu is dat misschien een 'excuus' maar ik vond onder meer dát vooral lastig en wat ik lastig vond was dat wanneer ik het druk heb dat ik niet wil nadenken over wat ik mag/kan eten... omdat ik gewoon geen energie heb om dan nog eens te bedenken. Nu zou je dat van te voren kunnen klaarmaken maar in praktijk lukte het mij gewoon niet.



Desalniettemin heeft het boek mij wel aan het denken gezet en ben ik recentelijk met wat handvatten aan de slag gegaan. Vooral het feit dat stress van invloed is op niet afvallen heeft mij behoorlijk aan het denken gezet.



Stress is denk ik wel een grote factor welke bij mij ervoor zorgt dat ik aankom. Onbewust ben ik altijd in mijn hoofd bezig met van alles. Ik ben altijd aan het zorgen voor anderen, maar niet voor mezelf. Niet alleen het fysieke zorgen, maar ook constant anderen helpen met hun papierwerk, het regelwerk, etc. En ook dingen als anderen helpen herinneren (denk aan kinderen vertellen dat ze hun gymspullen moeten meenemen, maar ook vrienden en familie helpen met dingen als sollicitatiebrief, bezwaarschriften etc) Ik merk dat ik veel meer naar mezelf toetrek als dat ik zou moeten doen, dingen die niet mijn verantwoordelijkheid zijn probeer ik dan ook niet te doen en de verantwoordelijkheid probeer ik ook bij die persoon te laten. Lastig! Als je je hele leven je verantwoordelijk hebt gevoeld voor anderen



Ik merk dat het nogal druk is/was in mijn hoofd. Met jonge kindjes thuis, weinig slaap, in privesfeer het nodige meegemaakt, veel van het huishouden wat op mijn schouders terecht komt, overbodige spullen in huis welke mij enorm storen (en meer stress veroorzaken) Dit is iets waar ik nu vooral mee aan de slag ben gegaan. Die vicieuze cirkel is nu iig doorbroken - door rust te krijgen in mijn leven, in huis, etc. merk ik dat het stressniveau omlaag gaat. Omdat de drukte (zowel in hoofd als in huis/omgeving) minder wordt, is het ook makkelijker om tijd voor mezelf maken waardoor ik me prettiger voel.



Ben ook nu een dagboek gaan bijhouden met wat ik eet/drink, hoeveel ik beweeg, maar ook hoe ik mij voelde. En wat blijkt: wanneer ik mij goed voel, kan ik meer bewegen, eet ik regelmatiger en ja.... dan val ik af. Andersom: ik heb stress, ik vergeet te eten, ik eet zelfs minder dan, beweeg minder, ik val niet af/kom aan. Een schot voor open doel wellicht, maar de correlatie tussen stress en aankomen is bij mij echt heel duidelijk zichtbaar dus ik probeer het stressniveau te verlagen/weg te nemen. Ben er nog lang niet, maar het gaat iig de goede kant op.



Het is zoveel meer dan alleen het boek volgen in mijn geval. Ik merk dat ik echt een lifestyle-change moet doen. En daar ben ik echt recentelijk mee begonnen. Daarom vind ik het ook zo bijzonder dat dit topic omhoog is gekomen. Alles waar ik niet 'blij' van wordt word nu door mij onder handen genomen. Zeg maar een complete metamorfose. En zodra alles even een beetje 'op rolletjes' is wil ik weer helemaal aan de slag met dit boek.



Ik zal de updates hierin plaatsen :-)
Wauw! Klinkt erg herkenbaar allemaal..ben erg benieuwd naar je updates dus ik ga volgen

Wil zelf misschien ook beginnen maar zie er ook tegen op dat even snel iets eten niet kan en ergens eten ook niet.. en daarnaast ben ik verslaafd aan ongezond eten mrgoed dat is afkicken zeggen ze he haha hoe heb jij dit ervaren? Of at je al redelijk gezond?
Lijkt het je anders leuk/fijn het samen op te pakken? Ik wil ook graag beginnen maar vind het erg spannend of het lukt. Lijkt me fijn om dit samen met iemand te doen zodat je recepten/ideeën etc uit kunt wisselen
Ik ben inmiddels begonnen op gebied van voeding.. wel op de 80/20 manier :) is er iemand die het leuk vind recepten etc uit te wisselen? Wil binnenkort ook met bewegen gaan starten!

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven