Kinderen met een taal/spraakachterstand

25-06-2016 13:58 85 berichten
Ik open dit topic omdat ik in een ander topic -onbedoeld- teveel afdwaal van waar het eigenlijk voor is bedoeld, dus vandaar dat ik hier verder ga met mijn zijsprongetje.



Zijn er meer ouders die een peuter/kleuter hebben waarbij een taal/spraakachterstand is geconstateerd? Wij zijn sinds maart dit jaar 'in behandeling' (groot woord, het heeft tot nog toe 1 bezoek aan het audiologisch centrum opgeleverd) voor onze zoon van 2 jaar+8 maanden.



Momenteel lijkt het heel goed te gaan, vooral thuis zien we veel vooruitgang. De achterstand van het actieve taalgebruik werd in maart op 3-7 maanden geschat, volgende maand wordt hij opnieuw getest. Op de peuterspeelzaal zien ze helaas nog niet zoveel vooruitgang. Komende week hebben we daar een gesprek met de leidsters (niet per se hier over trouwens). Ik ben heel blij met de zomervakantie voor de deur. Ondanks dat ik een beetje gedacht had de psz hem wellicht juist zou uitdagen om (ook daar) meer te gaan praten, lijkt hij dat eigenlijk enkel nog bij ons in de veilige thuisomgeving te doen.



Heb dit topic niet per se geopend met 'een vraag' maar merk dat ik het af en toe fijn vind over de taalontwikkeling van mijn zoon te kunnen schrijven en wil niet teveel op een zijspoor raken hierover in andere topics.



Ook ben ik wel benieuwd of er ouders zijn die het herkennen dat hun kind (al dan niet met taal/spraakachterstand) thuis wel (redelijk) praat, maar op de peuterspeelzaal/kdv/basisschool bijna niet.
quote:cupcakegirl schreef op 26 juni 2016 @ 06:57:

Onze middelste heeft ook een taalontwikkelingsstoornis . Die sprak echt geen 400 woorden toen hij die leeftijd had. Volgens mij wonen jullie in Limburg toch? Praten jullie dialect? Dus dat hij dialect en nederlands hoort?We wonen in Limburg maar spreken geen dialect, ik kom ook niet uit deze regio. Mijn vrouw komt wel uit deze regio maar spreekt ook geen dialect, opa en oma hier ook niet. Hij zal ongetwijfeld wel iets van de tongval van hier meekrijgen en mogelijk pikt hij wel dialectwoorden op van de kinderen op de psz.
Verstaat hij de leidsters en andere kinderen dan wel? Ik ben een Randstedeling en bedoel dit zeker niet verkeerd, maar ik vind Limburgers vaak moeilijk te verstaan ook als ze niet in de streektaal spreken.
quote:PowerCube schreef op 26 juni 2016 @ 11:19:

Verstaat hij de leidsters en andere kinderen dan wel? Ik ben een Randstedeling en bedoel dit zeker niet verkeerd, maar ik vind Limburgers vaak moeilijk te verstaan ook als ze niet in de streektaal spreken.Dit is ook zeker iets om rekening mee te houden. Of wellicht kan het zo zijn dat hij hoort dat er op een andere manier wordt gesproken dan thuis en hij daar onzeker van wordt? Best lastig om in te schatten. Thuis heb ik hoe langer hoe minder het gevoel dat er nog sprake is van een (grote) achterstand.
Alle reacties Link kopieren
Ik zie geen achterstand eigenlijk.



Mijn zoontje van dezelfde leeftijd praat thuis veel. Maar bij de crèche (in de kerk. 1,5 uur per week) is hij erg stil. Hij speelt gewoon lief en je hoort hem niet. Heeft t prima naar zn zin. Dus ja wat zou hij dan moeten zeggen. Hij gaat over een tijdje naar de psz. Benieuwd of hij daar praat. Bij oma etc praat hij wel veel.
quote:NYC schreef op 26 juni 2016 @ 13:24:

[...]





Dit is ook zeker iets om rekening mee te houden. Of wellicht kan het zo zijn dat hij hoort dat er op een andere manier wordt gesproken dan thuis en hij daar onzeker van wordt? Best lastig om in te schatten. Thuis heb ik hoe langer hoe minder het gevoel dat er nog sprake is van een (grote) achterstand.Ik zou me kunnen voorstellen dat hij zich op de vlakte houdt als hij niet zeker is of ze daar dezelfde taal spreken als hij. Maar ik heb er totaal geen verstand van en weet ook niet hoe zwaar het accent in jouw regio is. Je zou eigenlijk ook denken dat hij eraan gewend moet zijn omdat hij het in de winkel, speeltuin, bij de buren waarschijnlijk ook constant hoort. Ik kwam op het idee omdat mijn eigen kind ooit een Twentse tongval (dus niet eens het dialect) hoorde en dacht dat het een andere taal was. Totaal ander voorval dus dan jouw situatie.
Alle reacties Link kopieren
Buiten alle andere dingen zoals het NAH en het autisme, kwamen ze er met 5/6 achter dat hij "onderwateroren" had. Zo noemde de arts het. Doordat de holte achter neus/oren '/keel erg klein was hoorde hij vaak alsof hij onder water was. Zeker met de hindernissen die hij verder ondervond voor zoon zeker een oorzaak van zijn late en slechte praten. Ze doen gehoortesten en kijken maar die holte kijken ze bijna nooit naar omdat het weinig voor komt (volgens de arts)
Alle reacties Link kopieren
Onze jongste, nu 6, was ook een late prater, maar begreep alles prima. Gebaarde veel en was communicatief een talent. Heeft logopedie gehad (laagfrequent), buisjes en mijn gevoel zei altijd dat er iets niet klopte. Hij was/is slim (Verbale intelligentie op hoog niveau) en waarom leert hij dan niet praten?

Nu zit hij eind groep 3 en wijst alles er op dat er sprake is van dyslexie.



Volg je gevoel! Dat is het allerbelangrijkst. Als jij denkt dat de taal thuis voldoende/ goed is, is logopedie weinig zinvol. Om je vraag te beantwoorden hoe het kan dat hij dan op de psz niet praat, kan je vragen of er een deskundige is die meekijkt/observeert (op de psz en evt ook thuis). Dat geeft meer antwoorden dan logopedie als hij thuis zo veel woorden kent.
Alle reacties Link kopieren
Ik heb nog niet alles gelezen maar onze zoon heeft ook een achterstand gehad, hij is ws lang doof geweest door oorontstekingen.

Dus het kwam gewoon heel laat op gang. Hij kreeg VVE voor de peuterspeelzaal. Hij begon thuis net als bij jullie al snel beter te praten maar op de peuterspeelzaal zei hij amper wat. Hij is gewoon geen haantje de voorste en als de juf iets vroeg dan waren er altijd andere kinderen sneller om het antwoord te geven, MAAR ik denk wel dat hij goed meeluisterde, want thuis ging het met sprongen vooruit. Toen hij bij het groepje 'oudste kinderen' hoorde werd hij zelf steeds bijdehanter en hij heeft zijn achterstrand ruimschoots ingehaald.
Stressed is just desserts spelled backwards
Alle reacties Link kopieren
quote:mardejo schreef op 26 juni 2016 @ 20:33:

Hij was/is slim (Verbale intelligentie op hoog niveau) en waarom leert hij dan niet praten?Ik was een late prater. Ik zag weinig in verbale communicatie dus ik wou tot aan mijn 5e niet leren praten. Therapeuten zagen wel dat ik erg slim was; ik kon wel luisteren, en ik begreep wat anderen tegen mij zeiden. Toen ik 5 was ging ik praten. Toen ik 8 was leerde ik zelfs een paar woorden Duits, omdat ik toen familie in Duitsland had wonen.
World of Warcraft: Legion
Alle reacties Link kopieren
Mijn zoontje van 2 jaar en 9 maanden is eerder een normale/goede spreker, denk ik (heb geen vergelijkingsmateriaal, maar hij maakt vlot zinnen van 10+ woorden die soms ook best ingewikkeld zijn - genre "als babyzusje 'boren wordt, gaat [Vaire-zoon] bij opa oma logeren en krijg veel ijsjes", of "Ik kan dat niet zeggen, ik weet de woorden niet zo goed").



Vorige week was ik door zijn juf uitgenodigd om zijn babyzusje aan zijn klas te laten zien (we wonen in België, dus hij gaat nu sinds een maand of drie naar school) en zag ik tot mijn verbazing dat het in de klas een draaikont is, maar ook een verlegen jongetje dat eenlettergrepige antwoorden geeft op de vragen van de juf, waar hij het toch goed mee kan vinden. Ik lees hier dat dat veel voorkomt bij late praters, maar het gebeurt dus ook bij de snellere. Niet per se reden voor zorg dus

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven