Het tegen-tegeltuinentopic

14-04-2016 23:15 3001 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik zie op deze pijler veel aversie tegen tuinen die helemaal dicht getegeld zijn. Dat is wel een eigen topic waard, vind ik (en dan hoeven we de andere tuinentopics niet over te nemen )



Klim hier op je zeepkist en vertel waarom kale tegeltuinen stom zijn. Of laat zien met plaatjes hoe het niet moet en hoe het wel moet. Misschien inspireren we op deze manier de twijfelaars.



voorbeeld:



Dit is geen tuin





Dit wel

Ik vind hier dingen van.
Alle reacties Link kopieren
Gebruiken jullie geen milieuvriendelijke slakkenkorrels, die geen gevolgen hebben voor vogels of egels wanneer die zo'n slak eten.
Alle reacties Link kopieren
Slakken zijn hier ook een crime dit jaar. Vorig jaar niet zo veel last van gehad. Schijnt een recordjaar voor slakken te zijn door de warme winter en het natte voorjaar (en nu natte zomer).

Ik strooi nu maar een ecologisch, diervriendelijk (voor dieren anders dan slakken) goedje, dat helpt wel. Ik ben geen fan van bestrijden van beesten, maar dit is gewoon niet normaal meer. Als ik nu niet zou strooien hield ik geen groen meer over in mijn tuin. Dus met tegenzin toch maar gestrooid.

Ik heb hier ook vooral naaktslakken. Die zijn ook het ergste qua vraat. In één nacht zo een plant weg. Huisjesslakken (die van gewoon formaat, niet de wijngaardslakken) beperken zich tot wat gaatjes knagen in bladeren, dat vind ik niet zo'n punt.
hier ook wel slakken, maar ik laat ze lekker rondbanjeren. Het valt nog wel mee met wat ze opvreten. Hosta's zijn toch wel favoriet.

Gisteren 2 potjes jam gemaakt met zwarte bessen uit mijn tuin, gemengd met wat bosvruchten uit de diepvries.
Alle reacties Link kopieren
quote:toiletrol schreef op 26 juni 2016 @ 09:31:

Gebruiken jullie geen milieuvriendelijke slakkenkorrels, die geen gevolgen hebben voor vogels of egels wanneer die zo'n slak eten.Is mij te bewerkelijk. Dan moet je dat steeds rond elke plant strooien.
Ik vind het ook te bewerkelijk en vertrouw toch niet helemaal dat het veilig is voor mijn kleine dreumes.



Hier hebben de hostas het nog redelijk gered. Geen idee meer wat ernaast stond, maar het was kennelijk lekker...

Alle reacties Link kopieren
Koettie gefeliciteerd!! En nu maar tuinplannen maken geblazen.



Ik strooi geen slakkenkorrels omdat ik hier kippen heb loslopen. Toen ik nog een moestuin had strooide ik nog wel eens gebroken schelpen rond de kwetsbare planten en dat hielp aardig.



Die zwarte vlier is mooi zeg! Die gaat op mijn lijstje.



Nursy, pompoen is ook lekker
Ik vind hier dingen van.
Alle reacties Link kopieren
Dat lijkt een beetje op de onduidelijke stengeltjes die hier nog staan ZonnigKleintje



Ik strooi geen slakkenkorrels, veel te bang dat er een vogeltje het loodje legt omdat ik zo nodig een mooie tuin wil.
Tjezus, wat vals
Alle reacties Link kopieren
Zouden jullie tuinen niet vergeven moeten zijn met volgevreten merels door al die slakken?
Ik vind hier dingen van.
quote:Sabeltandcavia schreef op 26 juni 2016 @ 11:21:

Zouden jullie tuinen niet vergeven moeten zijn met volgevreten merels door al die slakken? ik heb heel wat merels en andere vogels in de tuin, dus dat kan kloppen
Alle reacties Link kopieren
quote:Sabeltandcavia schreef op 26 juni 2016 @ 11:21:

Zouden jullie tuinen niet vergeven moeten zijn met volgevreten merels door al die slakken? Ja... maar niet vanwege de slakken, maar om wormen te snaaien Ik heb nog nooit een vogel een slak zien opsmikkelen, ook niet als die werkelijk als een invasie door de tuin kruipen. Maar de vogels komen wel lekker rondhippen om wormen uit de grond te trekken. Zo leuk om te zien hoe zo'n eigenwijze vogel dan staat te trekken aan zo'n onwillige worm. (Sneu eigenlijk, maar ik heb toch meer met vogels dan met wormen )
Alle reacties Link kopieren
Sierui zou het kunnen zijn ja!



Hier heel veel slakken maar ze zitten eigenlijk vooral in de Biobak en in het deel van de tuin dat we voor de beestjes hebben aangelegd dus dat is mooi.



Ik kan niet wachten tot onze tuin nog wat voller is. Het is al een enorm verschil met vorig jaar maar ik wil gewoon een kleurrijke jungle .



Vind het zo leuk om jullie tuinen te zien!
Alle reacties Link kopieren
Merels eten toch wel graag de kleine slakken? Wij hebben behoorlijk wat merels in de tuin. Ik heb heel weinig slakken in de tuin, vooral dankzij de merels. Ik spuit en strooi niks. Behalve koffiedik en eierschalen. En net als ik denk dat een plant het begeeft van bv de bladluizen komt er een invasie van lieveheersbeestjes die mijn tuin binnen een week schoon hebben gegeten
quote:Frizz schreef op 26 juni 2016 @ 09:07:

Ik word gek van die slakken. Mijn moeder gaat na elke bui en elke avond slakken rapen maar daar vind ik die naaktslakken echt te vies voor. Dus ik leg me er maar bij neer dat ze mijn dahlia hebben doodgevreten, iets anders ook en mijn stokroos vecht nog.



De rupsen verwijder ik met een stukje toiletpapier.

Van die plastic handschoenen (zulke zoals vaak bij tankstation hangen) daarmee kan het ook. Die kan je gewoon vaker gebruiken.

Kan je ook in een voederbakje voor de lieve vogeltjes doen. Als ze niet dood wil maken.

Maar .... vorig jaar had ik een kaal gevreten plant en die is toch uitgegroeid tot een mooie bloemdragende en druk bezocht door hommels. Bij mij mag alles blijven staan tot het besmettelijk ziek of morsdood is. Een jaar overslaan geeft soms prachtige planten.



SIERUI! Leuk. https://nl.wikipedia.org/wiki/Look_(geslacht) Daar zijn 700 soorten van. Ik vind het lekker ruiken net als selderij. Jammer dat die vol zat met bladluis. Ik mis de geur na het terug snoeien.

Die ging lekker over de keuken en bbq heen van de buren.



Dames, ga zo door. Ik lees jullie graag. Als ik een grotere tuin krijg dan plak ik misschien ook plaatjes.

Nu heb ik alleen kleine en een paar grote potten. Is NU een voordeel mat die harde regenval.



EDIT (en toegevoegd na meerdere reacties algemeen)

quote:thistle schreef op 26 juni 2016 @ 12:37:

[...]



Rupsen koester ik, als er vlinders fladderen in mijn tuin maakt dat me zo vrolijk. Ik laat zelfs achterin een hoekje een paar brandnetels staan voor ze. En vorig jaar heb ik de broccoli van de AH moestuintjes laten staan, dat bloeit best mooi en was een feestmaal voor de rupsen.



Ach, anderhalve plant broccoli is niet genoeg. Rupsen gaan dan dood van de honger.

Hier komen ze altijd even om te genieten van de zon. Hommels doen het zonder rupsen. Die leven elders in holletjes.

Slaken gooi ik altijd in de tuin van de buren. Gewoon terug naar waar ze vandaan komen.

Ik spuit géén gif, maar evenwicht moet er wel zijn. Kruiden zijn leuk. Geven veel stuifmeel en dat eten de hommels ook.

Ik had trouwens wel een klein vogeltje dat de bladluizen op at. Maar met vogels moet je oppassen, want daar kan je ongedierte door krijgen als ze te dicht bij een woning komen. In zo'n grote tuin is wel de ruimte.

Dus als ik ooit de ruimte heb dan wordt het een dier en (voor) buur vriendelijke tuin. Zonder buren en zonder besmettingsgevaar waardoor die buren wel met gif gaan spuiten.

Het lijkt me zo lekker en spannend om zelf een stronkje van eigen teelt te eten.



Voor HOMMELS en bijen (maar weet niet welke allemaal) is de plakzooi van luizen ook een lekkernij. Dus dan is het weer afwegen.
Alle reacties Link kopieren
quote:Pumps_italiaans schreef op 26 juni 2016 @ 12:31:

[...]





De rupsen verwijder ik met een stukje toiletpapier.

Rupsen koester ik, als er vlinders fladderen in mijn tuin maakt dat me zo vrolijk. Ik laat zelfs achterin een hoekje een paar brandnetels staan voor ze. En vorig jaar heb ik de broccoli van de AH moestuintjes laten staan, dat bloeit best mooi en was een feestmaal voor de rupsen.
Alle reacties Link kopieren
quote:thistle schreef op 26 juni 2016 @ 12:30:

Merels eten toch wel graag de kleine slakken? Wij hebben behoorlijk wat merels in de tuin. Ik heb heel weinig slakken in de tuin, vooral dankzij de merels. Ik spuit en strooi niks. Behalve koffiedik en eierschalen. En net als ik denk dat een plant het begeeft van bv de bladluizen komt er een invasie van lieveheersbeestjes die mijn tuin binnen een week schoon hebben gegeten



Die lieveheersbeestjes komen hier maar niet. Maar dat komt misschien doordat de mieren een pact hebben gesloten met de luizen.



quote:Sommige miersoorten houden luizen als een soort van vee. Luizen zuigen sap uit een plant, maar voor hen is dat sap meestal veel te zoet. De luizen schudden het teveel aan bladsuikers wat zij eten uit, dat gekend is als honingdauw. En daar zijn mieren natuurlijk verzot op. De bladluizen voorzien de mieren dus van honingdauw en in ruil daarvoor geven de mieren hen bescherming. Wanneer bijvoorbeeld een lieveheersbeestje langskomt, zullen de mieren het roofdier aanvallen en verjagen.



De mieren 'melken' de luizen door met hun sprieten en achterpoten het lijf van de luis aan de achterkant te bevoelen. bron
Alle reacties Link kopieren
Wij hebben helemaal geen last van slakken, nooit!

Mijn hosta's staan jaar in jaar uit er helemaal ongeschonden bij. Als ik die foto van jou zie, zonnig kleintje, word ik akelig. Zoiets heb ik hier nog nooit meegemaakt.



Mijn mystery-plant, is waarschijnlijk toch de karmozijnbes.

Vandaag uitgegraven en er zit een dikke wortel aan. Niet wit, maar roze-oranje. Lijkt wel op een winterpeentje.



Alle reacties Link kopieren
Er was een naaktslak bezig mijn enige courgette in wording op te eten

En de kauwen hebben mijn rijpende kersen gevonden



Onvrijwillig doe ik zoveel voor de natuur!
Vervelend Missmartine!



De slakken doen zich hier te goed aan de aalbessen, maar daarvan zitten er zoveel aan de struik dat ik het geen probleem vind.



Ik krijg een compostvat voor mijn verjaardag. Eindelijk erdoor gekregen bij vriendlief :-). Maar nu moet ik natuurlijk wel gaan zorgen dat het werkt en niet stinkt... Iemand hier goede tips?
Bij de Action lagen goedkope netten tegen de vogels. Mijn aardbeien planten hebben nog steeds het formaat van smurfbeien.

Maar ik denk dat het toch echte aardbeien zijn. Wel bladluizen gezien. Géén smurfen.



Hee.... Ik heb wel een verzameling nep smurfen. Anderen zetten tuinkabouters neer. Dus waarom niet die smurfen bij de aardbeien?
..
Alle reacties Link kopieren
Je kunt het proberen, pumps, als slakken en luizenverschrikker
Poep, wie heeft jou gescheten?
Alle reacties Link kopieren
Mogen wij nog een foto van dat prachtige konijnenpaleis mét konijnen?
Poep, wie heeft jou gescheten?
quote:Nijevelt schreef op 26 juni 2016 @ 09:35:

Slakken zijn hier ook een crime dit jaar. Vorig jaar niet zo veel last van gehad. Schijnt een recordjaar voor slakken te zijn door de warme winter en het natte voorjaar (en nu natte zomer).

Ik strooi nu maar een ecologisch, diervriendelijk (voor dieren anders dan slakken) goedje, dat helpt wel. Ik ben geen fan van bestrijden van beesten, maar dit is gewoon niet normaal meer. Als ik nu niet zou strooien hield ik geen groen meer over in mijn tuin. Dus met tegenzin toch maar gestrooid.

Ik heb hier ook vooral naaktslakken. Die zijn ook het ergste qua vraat. In één nacht zo een plant weg. Huisjesslakken (die van gewoon formaat, niet de wijngaardslakken) beperken zich tot wat gaatjes knagen in bladeren, dat vind ik niet zo'n punt.





Welk spul gebruik jij?

En toiletrol?



Namen en rugnummers graag, ik word gestoord van de slakken,maar ik wil niet mijn ecosysteem in de tuin verpesten.
quote:louise1 schreef op 29 juni 2016 @ 14:05:

Je kunt het proberen, pumps, als slakken en luizenverschrikker



Slakken kan je eten. Ik heb het een echte tuinman wel eens horen vertellen. Die was er gek op.

Misschien ook een tip. Als anderen jouw eten opeten dan moet je gewoon de tering naar de nering zetten.

(Eten wat er over is.)



Verder veel plezier hier. (Ik ga nog meer kruiden zaaien met vooral veel stuifmeel. Vinden de hommels lekker.)
Alle reacties Link kopieren
Vandaag weer een prachtige kever in mijn tuin tegen gekomen.

Hij glom als puur goud:





De hortensias komen in bloei. Naast ons huis een zee van bloemen:

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven