Zou een dreumes doorhebben dat er een baby komt?

26-06-2016 14:13 37 berichten
Gekke vraag maar ik ben wel benieuwd. Zoontje is 16 maanden en ik ben 41 weken zwanger. Heb hem natuurlijk verteld dat hij een broertje krijgt maar daar snapt hij niets van natuurlijk.



Maar hij is echt gefascineerd door mijn buik, trekt mijn shirt omhoog en aait mijn buik en geeft kusjes. Doet hij pas sinds ik een dikke buik heb gekregen en hij doet het ook bij niemand anders.



Zou hij doorhebben dat er iets in mijn buik gebeurd?
quote:Moemoe64 schreef op 26 juni 2016 @ 15:10:

[...]



Onthouden mss wel, maar zo'n ukje kan zich niet voorstellen dat er echt een baby in de buik zit, want hij/zij kan dat niet zien! Kinderen onder de 3jaar snappen alleen hetgeen ze kunnen zien.

Zeg tegen zo'n kleintje dat papa een olifantje in zijn buik draagt; kind zal dat ook onthouden en geloven.Maar dat is niet gezegd er is gezegd dat er een baby in zit. Dus begrijpen zoals wij dat doen en hoe die baby of olifant daar komt ...niet maar wel dat er wat zit, groeit en dat het een 'baby' is.
quote:Moemoe64 schreef op 26 juni 2016 @ 15:10:

[...]



Onthouden mss wel, maar zo'n ukje kan zich niet voorstellen dat er echt een baby in de buik zit, want hij/zij kan dat niet zien! Kinderen onder de 3jaar snappen alleen hetgeen ze kunnen zien.

Zeg tegen zo'n kleintje dat papa een olifantje in zijn buik draagt; kind zal dat ook onthouden en geloven.

En als het kind wordt verteld dat dat olifantje er ook nog uit komt weet het kind dat er op een gegeven moment een olifantje zal zijn en dus helemaal niet verbaasd zijn als dat olifantje er is.



Zo werkte het bij mij. Als baby de baby groot genoeg is komt baby bij ons wonen. En toen de baby er eenmaal was was ik niet verrast, wel teleurgesteld want een baby was saai Maar dat die baby kwam dat wist ik wel. En ook dat het lang had geduurd.
Mijn 14mnd oude dreumes trekt ook mijn shirt omhoog, geeft er kusjes op, aait er op, etc.

Nou ben ik wel zwanger, maar nog lang niet hoogzwanger en volgens mij heeft het niks met de zwangerschap te maken. Hij is vooral gefacineerd door mijn navel en daarvoor moet dat shirt omhoog. En daarbij heeft hij net geleerd dat we aaien leuker vinden dan slaan, en doet hij dat veelvuldig. En mijn buik is precies een hoogte (en aardig oppervlakte ) om makkelijk bij te kunnen.

Ik zou dus zeggen, alles louter toeval of imitatie (bijv omdat jij zelf op je buik aait of je partner kusjes er op geeft).
Mijn dreumes geeft trouwens ook gerust kusjes op mijn tenen
Alle reacties Link kopieren
Ze zien dat anderen reageren (oma, tantes, vader) en wellicht 'zit' je zelf ook meer aan jouw buik. Dus ik denk wel dat ze oppikken dat er iets speciaals is. Maar wat en hoe, daar kunnen ze nog geen voorstelling van maken, wel napraten/papegaaien.



Mijn schoonzus meende ook dat zoonlief een speciale antenne heeft voor dit soort zaken. Want weet je nog... Nou, zoon roept dat te pas en te onpas dus op de tien vrouwen die volgens hem een baby in de buik hebben zal er vast eentje bijzitten die daadwerkelijk zwanger is.
Nee heb je, ja kun je krijgen
Ik was als driejarige - oké niet als 16-maander, maar omdat mensen hier ook voorbeelden geven over peuters - anders HOGELIJK verontwaardigd dat mijn moeder zomaar was bevallen van mijn 'broertje' terwijl ik weg was (gestuurd, naar de buurvrouw, maar dat had ik natuurlijk niet door ). En toen bleek het verdorie nog een zusje ook



En was ook direct gek op haar. Hielp met flesjes geven en luiers enzo, vertelt mijn moeder altijd. En de hele zwangerschap was ik ook erg geïnteresseerd.



Toen was ik al een pedagoogje in de dop



Ik denk dat je dreumes zeker snapt dat er IETS met jouw buik en de baby is en dat er wat gaat gebeuren binnenkort. In hoeverre hij het echt begrijpt, geen idee.
Alle reacties Link kopieren
Denk het wel. Iig zodra je echt een buik krijgt en ook de schopjes en zo kunt voelen.

Dat het daar binnen woont is wel een vaag en vreemd begrip Kan baby niet heel even buiten spelen, baby kan toch weer terug als het te koud word enz.
Alle reacties Link kopieren
Mijn 16 mnd oude zoon had ook geen benul hoor. Broertje was er gewoon ineens bij, nooit problemen mee gehad dat hij dit niet aan kon. Succes straks met de bevalling en 2 kids met zo weinig leeftijdsverschil is echt zó leuk!
quote:nina1966 schreef op 26 juni 2016 @ 18:29:

Denk het wel. Iig zodra je echt een buik krijgt en ook de schopjes en zo kunt voelen.

Dat het daar binnen woont is wel een vaag en vreemd begrip Kan baby niet heel even buiten spelen, baby kan toch weer terug als het te koud word enz.

Nou is mijn zoon 2 maanden jonger, maar hij heeft echt nog geen flauw idee van het begrip 'baby'.

Kan me niet voorstellen dat hij over twee maanden nadenkt over of de baby er niet even uit kan.
Alle reacties Link kopieren
Gefeliciteerd

Mijne is nu ook 16 maanden en ik heb een dikke buik... In bad wrijft hij er wel overheen en trekt mijn truitjes omhoog maar denk zelf dat dat meer te maken heeft met een natuurlijke interesse in alles wat dik en rond is. Hij heeft sowieso vrij weinig interesse in andere kindjes, is veel meer op volwassenen gericht.
The rain wil eventually stop and if not, we will learn to row.
Alle reacties Link kopieren
quote:Vergeetmenietje1980 schreef op 26 juni 2016 @ 14:20:

Nee heeft ie niet door. Mijn zoon was 3 toen ik zwanger was en hij wist precies te vertellen dat er een baby in de buik zat, maar dat die ook écht zou komen had ie geen besef van. (viel hem ook flink tegen )



Mijn zoon is 2,5, maar had het verrekte goed door. Hij kuste en aaide mijn buik, toen ik hoogzwanger was klopte hij op mijn buik en riep 'Baby! Kom eruit! Vaire-kind wil je een kusje geven!', en toen hij in het ziekenhuis kwam kijken waren zijn eerste woorden: 'Kijk! Baby is uit de buik gekomen!'

We hebben hem dan ook altijd heel veel verteld over de baby in mama's buik - hoe groot de baby was, wat ze allemaal aan het leren was in mijn buik (kijken, slikken, poepen), dat ze als ze groot genoeg was uit mijn buik zou komen, dat oudste dan een nachtje bij opa en oma zou logeren en een ijsje zou krijgen... enfin, al die informatie heeft er wel voor gezorgd dat hij het snapte en zelfs blij was toen de baby geboren was. Bij een kindje van 16 maanden ligt dat natuurlijk anders, maar dat hijj in essentie wel doorheeft dat er iets aan het gebeuren is lijkt me evident!
Als ik nu zwanger was geweest, had mijn oudste er een beter idee van gehad. Ze ziet nu baby's, herkent ze en benoemd ze. Dan zou ze de link misschien kunnen leggen. Maar zij was 21 maanden toen mijn jongste geboren werd en voor die tijd niet bezig met het krijgen van een zusje. Hoe vaak we het haar ook verteld hebben. Ook gefascineerd door de buik, maar ze vond mijn buik net zo interessant toen ze na de bevalling zag hoe de VK er op drukte. De weken daarna ben ik nog met regelmaat nog gecontroleerd door dochter.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven