Geld & Recht alle pijlers

Waar doe jij het van?

20-06-2016 14:55 592 berichten
Alle reacties Link kopieren
Met veel plezier lees ik in de Flair altijd de rubriek 'Waar doet ze het van?', waarin een vrouw vertelt over haar financiële situatie.

Nu ben ik ook heel benieuwd waar júllie het van doen. Waar geef je geld aan uit en waar aan juist niet? Spaar je, en zo ja: waarvoor? Ben je zuinig of heb je juist een gat in je hand? Wat zijn jouw persoonlijke shop- en budgettips?



TO trapt af. Om privacy-redenen vul ik niet te gedetailleerd in.



Inkomen: €3800 (gezamenlijk)

Kinderen: Nee

Hypotheek/huur: €0,-

Boodschappen: Zo'n €70-80 euro per week

Overige vaste lasten: €1240 (verzekeringen, benzine, etc.)

Saldo spaarrekening: Privé

Schulden: Nee

Extra kosten: Huisdier, zo'n €125 per maand



Toelichting:

Met boodschappen doen let ik meestal op of er aanbiedingen zijn, en kopen we meestal producten van een B-merk. Van sommige producten kopen we een A-merk, bijvoorbeeld wanneer we vinden dat dat specifieke product van betere kwaliteit is. Shoppen doe ik niet zo heel vaak. Eén keer in de paar maanden ga ik naar stad en koop ik een boel tegelijk zodat ik weer even vooruit kan. Qua kleding heb ik geen dure smaak, meestal koop ik bij Vero Moda of WE. We proberen zo'n €1000 in de maand te sparen (dat kan omdat we geen hypotheek meer hebben) en gaan daarvan graag op verre reizen. Verder vind ik het ook leuk om dingen te kopen voor in huis. Daar kan ik echt makkelijk geld aan uitgeven. Verder gaan we graag en vaak uit eten. Ons huisdier is ook erg belangrijk voor ons. Die wordt vaak verwend met wat lekkers en krijgt eten dat in verhouding misschien iets duurder is, maar waar hij heel goed op functioneert. Mijn man vind het leuk om eens een game te kopen of iets voor zijn hobby. Wanneer één van ons een dure aanschaf wil doen, overleggen we eerst met elkaar of het financieel kan en ook wel echt nodig is. Verder houden we een kasboek bij, zodat we inzicht hebben in onze inkomsten en uitgaven. Heel handig!



Ik ben benieuwd naar jullie!
Alle reacties Link kopieren
Rond de 5000 zou echt wel moeten lukken hoor.

Ik was voor mijn keuken 3 m breed, met vaatwasser, kookplaat en afzuigkap, onder en bovenkastjes. En aan de andere wand 1 meter breed, 2 hoge kasten met koelkast en oven. Inclusief plaatsen 4250 kwijt. Het aansluiten heb ik door een klusjesman laten doen en hij heeft ook gestuct en leidingen gelegd. Denk dat 1000 euro was.

Heb wel de oude keuken zelf gedemonteerd en de tegeltjes er afgebikt.
If kisses were snowflakes, I'd send you a blizzard
Alle reacties Link kopieren
quote:BriannaF schreef op 25 juni 2016 @ 11:28:

[...]





Dat wil ik ook, maar ik eindig toch altijd weer met minimaal 200 euro per week voor 4 personen. En dan doe ik niet gek. Hoe doe je dat????



Wij zijn ook met 4 (kinderen zijn 11&8), ik pin elke week/maandag 120 euro contant, en op=op.

I koop ALLES bij de ah en jumbo, ook poets/drogisterij artikelen.

Ik ga op ma eten kopen voor ma-di

op woe voor wo-do

op vrij voor vrij-za,

op zondag halen we patat(ook van die 120 euro)

zo koop ik nooit teveel en gooi ik bijna niks weg.

1x per week haalt mijn man frisdrank en sapjes voor de hele week

sanex/deo/was/poets middel in voorraad in de bonus

Wij eten doordeweeks heel makkelijk, pasta/nasi/aard met vlees en groenten,mijn man en zoons eten liever braadworst en gehaktballen dan een biefstuk.
quote:Sweethome schreef op 24 juni 2016 @ 22:57:

Wij betalen hier ook studieschuld van vriend af naar rato.



Ik heb behoorlijk vaak gehaald van zijn studieschuld en dat ik daar nu aan mee af moet betalen. Maar het hoort er helaas bij als je samen bent.Waarom moet jij meebetalen? Het is zijn studieschuld, die hij moet afbetalen, daar ga jij toch niet ongewild aan meebetalen?!
Alle reacties Link kopieren
quote:Woldertje schreef op 27 juni 2016 @ 13:49:

[...]





Waarom moet jij meebetalen? Het is zijn studieschuld, die hij moet afbetalen, daar ga jij toch niet ongewild aan meebetalen?!



Ik heb ook nooit meebetaald aan mijn mans studie schuld zou mooi zijn ik heb altijd tig baantjes gehad

Om alles te kunnen betalen, en dan zou ik nu 20 jaar later alsnog studieschuld van mijn man moeten

Betalen omdat hij vroeger liever leende dan werkte.



Vind ook dat iedereen zou moeten trouwen op hwv
Alle reacties Link kopieren
quote:Woldertje schreef op 27 juni 2016 @ 13:49:

[...]





Waarom moet jij meebetalen? Het is zijn studieschuld, die hij moet afbetalen, daar ga jij toch niet ongewild aan meebetalen?!Dat snap ik ook niet. Ik had een studieschuld, Marits niet, maar heb deze juist express versneld afgelost voordat we gingen trouwen zodat Maurits daar geen last van had. En we zijn op huwelijkse vw getrouwd.
Toen ik schulden had leefde ik heel erg zuinig. Toen ik alles af betaald had. Ging ik naast mijn schoenen lopen doe dat nog steeds eigenlijk. Altijd de nieuwste outfits voor elke gelegenheid etentje hier etentje daar. Alleen maar A merken qua boodschappen. Ik moet gewoon weer terug naar bezuinigen.
Alle reacties Link kopieren
quote:Sweethome schreef op 24 juni 2016 @ 22:57:

Maar het hoort er helaas bij als je samen bent.Dat heeft je vriend je wijsgemaakt zeker? Er 'hoort' niets, het is maar net wat je zelf afspreekt. Zeker in het geval van een studieschuld zou ik die lekker laten aflossen door degene van wie die schuld is. En al helemaal als jullie niet getrouwd zijn, en er dus geen enkele sprake van gemeenschap van goederen kan zijn.
Ik snap het wel hoor, dat samen aflossen als je samen bent. Of het nu uit de lengte of de breedte komt doe aflossingen moeten gedaan worden. En is, tenzij er echt veel geld te verdelen is, de ruimte er simpelweg niet om dit volledig bij de ander te laten liggen. De draagkracht bij de gene met studieschuld is simpelweg lager, dus of je helpt mee aflossen, of de persoon met schuld levert een kleinere bijdrage aan de overige lasten. Per saldo maakt het niets uit.



Persoonlijk vind ik het als je samenwoont de netste oplossing om de aflossing gewoon te zien als vaste last en te verdelen. Bij een grote schuld wel huwelijkse voorwaarden opnemen, dat mocht je uit elkaar gaan de aflossingen verrekend worden.
Alle reacties Link kopieren
quote:prik schreef op 27 juni 2016 @ 14:04:

[...]



Dat heeft je vriend je wijsgemaakt zeker? Er 'hoort' niets, het is maar net wat je zelf afspreekt. Zeker in het geval van een studieschuld zou ik die lekker laten aflossen door degene van wie die schuld is. En al helemaal als jullie niet getrouwd zijn, en er dus geen enkele sprake van gemeenschap van goederen kan zijn.

Er hoort misschien niets, maar de financiële situatie van jou partner heeft natuurlijk wel invloed op jou eigen financiële situatie.



Als jou partner en schuld heeft en daarom minder te besteden moet jij meer betalen als je naar draagkracht betaald. Of je moet in een goedkoper huis gaan leven/goedkopere vakanties houden omdat jou partner het anders niet kan betalen. Andersom heb jij het financieel weer beter als je bij jou partner gaat wonen die een afbetaald huis heeft.



Indirect denk ik dat je vrijwel altijd meebetaalt aan de schulden van je partner.
Alle reacties Link kopieren
quote:NYC schreef op 26 juni 2016 @ 15:14:

[...]





5000,- voor een keuken moet toch wel lukken? Zeker als je hem alleen bestelt en zelf gaat monteren. Of verkijk ik me dan zo op deze uitgave? Het wordt ons eerstvolgende project maar wij overwegen vooral een renovatie (vervangen frontjes, oven, koelkast en eventueel het aanrechtblad).



Onze nieuwe keuken komt volgende week. Ik dacht met tienduizend klaar te zijn. Het is het dubbele geworden. Onze kastjes waren echt niet meer goed, anders was ik ook gaan renoveren. Dit is een vreselijk werk: alle leidingen herleggen, nieuwe vloer, OVERAL stof... en omdat de vorige een granieten aanrecht had, zijn we daar zo aan gewend geraakt dat we dat opnieuw wilden. Dat is dus duur. En ik vind het vreselijk om daar geld aan uit te geven. Geef het honderd keer liever aan een reis. Maar keuken was echt niet meer om aan te zien en ik wou niet over tien jaar nog eens een nieuwe moeten dus maar meteen goed.

Maar dit is beetje off topic, vrees ik.
Alle reacties Link kopieren
quote:prik schreef op 27 juni 2016 @ 14:04:

[...]



Dat heeft je vriend je wijsgemaakt zeker? Er 'hoort' niets, het is maar net wat je zelf afspreekt. Zeker in het geval van een studieschuld zou ik die lekker laten aflossen door degene van wie die schuld is. En al helemaal als jullie niet getrouwd zijn, en er dus geen enkele sprake van gemeenschap van goederen kan zijn.



Nee hoor heeft m'n vriend me niet wijs gemaakt. Als je een samenlevingscontract of huis koopt en fiscaal partner bent dan rekent de duo ook het inkomen van partner mee met de berekening hoeveel je per maand moet aflossen. Ik kan ook zeggen ik betaal meer aan de vaste lasten.. Maar dat komt door zijn schuld.. Hij heeft namelijk niet zo'n hoog inkomen dat hij t bedrag wat hij moet aflossen aan z'n schuld zelf kan betalen en 50/50 doen met de andere lasten. Hoe je het dus ook stelt ik betaal er direct of indirect aan mee. Ik wist dit voor we een huis gingen kopen en dat vond ik belangrijker dan wel/niet mee betalen aan zijn schuld. Natuurlijk baal ik er wel eens van. Wel hebben we onze lasten zo verdeeld dat ik per maand iets meer inleg op vasten lasten (waar afbetaling schuld ook bij gerekend wordt) maar niet helemaal naar rato, ik heb iets meer te besteden heb/voor mezelf spaar omdat ik meer verdien doordat ik net wat meer uren werk en wij beiden vinden dat daar iets tegenover mag staan.



Wel hebben we in het samenlevingscontract vastgelegd dat wanneer we uit elkaar gaan zijn schuld van hem blijft en mijn eigen spaargeld van mij.
Alle reacties Link kopieren
quote:Lapflop schreef op 27 juni 2016 @ 14:40:

[...]



Er hoort misschien niets, maar de financiële situatie van jou partner heeft natuurlijk wel invloed op jou eigen financiële situatie.



Als jou partner en schuld heeft en daarom minder te besteden moet jij meer betalen als je naar draagkracht betaald. Of je moet in een goedkoper huis gaan leven/goedkopere vakanties houden omdat jou partner het anders niet kan betalen. Andersom heb jij het financieel weer beter als je bij jou partner gaat wonen die een afbetaald huis heeft.



Indirect denk ik dat je vrijwel altijd meebetaalt aan de schulden van je partner.Inderdaad, indirect krijg je er altijd mee te maken wanneer je een 'stapje verder wilt' in ons vorige huis was onze huur zo laag dat het kon en hoefden we geen samenlevingscontract. Dus kon m'n vriend naar zelf zijn studieschuld betalen. Dit bedrag per maand was toen ook veel lager omdat her alleen op zijn inkomsten was berekend. De financiën van je partner hebben al snel invloed op je leven samen en je eigen financiën.
Alle reacties Link kopieren
quote:marilene26 schreef op 27 juni 2016 @ 13:59:

[...]





Dat snap ik ook niet. Ik had een studieschuld, Marits niet, maar heb deze juist express versneld afgelost voordat we gingen trouwen zodat Maurits daar geen last van had. En we zijn op huwelijkse vw getrouwd.Offtopic, maar wat vreselijk dat je je man 'Maurits' noemt.
quote:minnimouse schreef op 27 juni 2016 @ 16:33:

[...]



Offtopic, maar wat vreselijk dat je je man 'Maurits' noemt.Ik vond 'm eigenlijk wel geestig. Beter dan dan marileneman. of Bubbelman of bubbelientje kind of dat soort zoetsappige namen.
Alle reacties Link kopieren
quote:bubbelwijn schreef op 27 juni 2016 @ 16:43:

[...]





Ik vond 'm eigenlijk wel geestig. Beter dan dan marileneman. of Bubbelman of bubbelientje kind of dat soort zoetsappige namen.Ik vind het allemaal vreselijk
Dat mag ook.



NYC heb je ook weleens nagedacht over het laten spuiten van je keuken? Hier in de buurt zitten meerdere spuiterijen (van auto's normaal) die bijverdienen met het spuiten van keukens. Je moet zelf al je frontjes en plinten brengen, zij spuiten het, en je monteert zelf de boel er weer op. Als je alleen bent uitgekeken op de kleur van je keuken is dat nog een idee.
Alle reacties Link kopieren
quote:MinkeDeWit schreef op 26 juni 2016 @ 14:57:

Voor 5000 heb je geen keuken. Ik heb niets geks gedaan en de mijne was al bijna 10.000. Voor slopen en nieuwe leidingen kwam er nog bijna 4000 bij.



onzin. mijn keuken zit er al 10 jaar in. doet het hartstikke goed en was inclusief elektra verleggen en montage 6600 euro.



een keuken hoeft helemaal geen 10000 te kosten. dat maken ze je wijs



bij de grote duitse bouwmarkten heb je al een keuken voor 1500 euro. al weet ik niet hoe goed dat is, maar dan koop je gewoon na 5 jaar weer een nieuwe als het zo weinig kost
En doooooor!
Alle reacties Link kopieren
quote:ZonnigKleintje schreef op 27 juni 2016 @ 14:37:



Persoonlijk vind ik het als je samenwoont de netste oplossing om de aflossing gewoon te zien als vaste last en te verdelen. Bij een grote schuld wel huwelijkse voorwaarden opnemen, dat mocht je uit elkaar gaan de aflossingen verrekend worden.eens. zo is het hier ook gegaan. ik had een paar duizend gulden studieschuld. verder hadden we geen schulden, speciale bezittingen of vermogen, dus gewoon erbij op de hoop gegooid
En doooooor!
quote:Sweethome schreef op 27 juni 2016 @ 16:25:

...



Wel hebben we in het samenlevingscontract vastgelegd dat wanneer we uit elkaar gaan zijn schuld van hem blijft en mijn eigen spaargeld van mij.Klinkt prima. Als jullie de schuld hebben afgelost voor jullie uit elkaar gaan is het nog wel zo eerlijk maar de helft van zijn oorspronkelijke schuld mee te nemen. Jullie hebben immers samen afgelost.
quote:the4ofus schreef op 27 juni 2016 @ 15:36:

[...]





Onze nieuwe keuken komt volgende week. Ik dacht met tienduizend klaar te zijn. Het is het dubbele geworden. Onze kastjes waren echt niet meer goed, anders was ik ook gaan renoveren. Dit is een vreselijk werk: alle leidingen herleggen, nieuwe vloer, OVERAL stof... en omdat de vorige een granieten aanrecht had, zijn we daar zo aan gewend geraakt dat we dat opnieuw wilden. Dat is dus duur. En ik vind het vreselijk om daar geld aan uit te geven. Geef het honderd keer liever aan een reis. Maar keuken was echt niet meer om aan te zien en ik wou niet over tien jaar nog eens een nieuwe moeten dus maar meteen goed.

Maar dit is beetje off topic, vrees ik.

Hier was de nwe keuken 3000 euro. Incl apparatuur (kookplaat, koel/vriescombinatie, oven) (afwasmachine hadden we net nw gekocht in de oude keuken dus die is mee verhuisd). En dan hadden we bijna overal trekladen (niet onder de wasbak).

Wel in dld gekocht en incl installatie, maar volgens mij is dld ook nog wel een optie voor nyc.
quote:bubbelwijn schreef op 27 juni 2016 @ 16:50:

Dat mag ook.



NYC heb je ook weleens nagedacht over het laten spuiten van je keuken? Hier in de buurt zitten meerdere spuiterijen (van auto's normaal) die bijverdienen met het spuiten van keukens. Je moet zelf al je frontjes en plinten brengen, zij spuiten het, en je monteert zelf de boel er weer op. Als je alleen bent uitgekeken op de kleur van je keuken is dat nog een idee.Nee, vind ik veel te veel gedoe... En er moet nog wel meer gebeuren dan dat. Rubbers van de koelkast die loslaten (en steeds een plas water bij de groentelades) en als we alleen zouden laten overspuiten dan moet ook eerst het lelijke plakplastic er nog af (neem aan dat spuiten niet op het plakplastic gaat) en daaronder zit een soort mdf vermoed ik. Neuh, dit mag wel iets grondiger gerenoveerd worden maar ik vermoed dat er niet een compleet nieuwe keuken van de keukenboer in hoeft. Zo geen zin om daarvoor op pad te gaan...nu maar hopen dat de renoveerder wel wat leuks in huis heeft.
Nee, spuiten over plakplastic zal niet gaan lukken denk ik. Maar als je zo uitgebreid gaat renoveren als je beschrijft,dan is dat toch bijna al een nieuwe keuken? Dan zou ik toch eens een nieuwe overwegen. Zeker als je dicht bij DL woont (zou willen dat ik dat had..) Dan heb je alles in 1x klaar. Anders krijg je misschien dat je over een paar jaar toch weer een andere kraan wilt oid en dan bijf je bezig. Zo zou dat bij ons gaan.
Is Dld zoveel goedkoper dan? Onze keuken was 8000, zelf gesloopt maar wel incl plaatsen. Geldt dat ook voor badkamers dan?
Ik hoor er heel veel positieve verhalen over. Ik woon westerlijker dan westerlijk, maar zelfs hier in de buurt hoor ik mensen die naar Dld gaan. Badkamers geen idee, maar zal mij niet verbazen.
quote:bubbelwijn schreef op 27 juni 2016 @ 20:41:

Nee, spuiten over plakplastic zal niet gaan lukken denk ik. Maar als je zo uitgebreid gaat renoveren als je beschrijft,dan is dat toch bijna al een nieuwe keuken? Dan zou ik toch eens een nieuwe overwegen. Zeker als je dicht bij DL woont (zou willen dat ik dat had..) Dan heb je alles in 1x klaar. Anders krijg je misschien dat je over een paar jaar toch weer een andere kraan wilt oid en dan bijf je bezig. Zo zou dat bij ons gaan.Dat is ook wel een klein beetje het idee. Dat we over een aantal jaar dan eventueel alsnog voor een grotere renovatie kunnen gaan, misschien wel over de gehele benedenverdieping. Maar voor nu moet de basis eerst goed zijn want dat is het nu niet. Was het drie jaar terug toen we hier gingen wonen ook niet maar we hebben er de puf niet voor om grondig op zoek te gaan. Voor ons is zo'n basisrenovatie dus wel een uitkomst denk ik. Eerst maar eens kijken waar die renoveerder mee komt, zowel qua prijzen als qua aanbod (soort frontjes en grepen e.d.)

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven