Gezondheid alle pijlers

Ben ik nou aan het hypochonderen of?

27-06-2016 00:51 30 berichten
Alle reacties Link kopieren
Vorige week met wat klachten bij de ha geweest. Bloeddruk was aan de hoge kant (140/70) maar de rest was oké. Nu heb ik al een tijd last van een hoge bloeddruk, eigenlijk is deze (als die gemeten wordt) altijd aan de hoge kant. Soms zelfs 180. Maar het komt door stress en dan is het volgens de ha blijkbaar niet kwalijk in de zin dat er lichamelijk iets mis met me is. Toch zit dit me niet lekker. Ik hoor mijn hart de laatste tijd ook vaak kloppen in mijn oor (voornamelijk in de nacht, nu dus) en ik ben al buiten adem als ik een trap oploop.



Ik vraag me eigenlijk af of ik aan het hypochonderen ben. Het is net alsof mijn hoge bloeddruk niet telt omdat het door stress komt. Maar dit kan toch ook effect hebben op mijn hart en vaten?
Zou kunnen. Wat doe je om de stress te verminderen? Probeer voor nu maar lekker te gaan slapen want door te piekeren wordt het er allemaal niet beter op xx
Alle reacties Link kopieren
Uhm wie heeft je gezegd dat een RR van 140/70 hoog is?
Kia aka brandhout voor de hel, aangenaam.
Alle reacties Link kopieren
quote:-Kia-Ora- schreef op 27 juni 2016 @ 02:02:

Uhm wie heeft je gezegd dat een RR van 140/70 hoog is?Nou, inderdaad zeg!
Alle reacties Link kopieren
140/70 is helemaal niet hoog.



Ja, je bent aan het hypochonderen.

Het klinkt alsof je anxiety hebt (weet niet precies hoe het genoemd wordt in het Nederlands). Had ik een paar jaar terug ook; hartklopping, kortademigheid, slecht ademhalen, enzovoorts. Door slecht ademhaling ga je je nog slechter voelen en ga zo maar door.



Praat met je huisarts erover, en vraag misschien voor een doorverwijzing naar een psycholoog
Alle reacties Link kopieren
Inderdaad is niet hoog en daarbij is eerder de onderdruk belangrijker dan de bovendruk en die is 70 dus prima
alles is energie
Alle reacties Link kopieren
Ik zou eerder hulp zoeken voor hypochonder gedrag het berooft je nl van het hebben van een ontspannen leven
alles is energie
Dat hart horen kloppen in je oor herken ik wel. Heel erg akelig.

Bij mij hing dat toen idd ook samen met stress.

Heb toen op internet ontspannings/ademhalings oefeningen gezocht.

Mss kan ook jij iets in die trant gaan zoeken?



Sterkte ermee!
Een onderdruk van 70 is zelfs laag!

Je moet naar de onderdruk kijken



Ik denk dat je veel te veel op kleine dingetjes let en jezelf gek maakt.

Nu is dat wel herkenbaar hoor, daar niet van
quote:Dionne36 schreef op 27 juni 2016 @ 02:39:

140/70 is helemaal niet hoog.



Ja, je bent aan het hypochonderen.

Het klinkt alsof je anxiety hebt (weet niet precies hoe het genoemd wordt in het Nederlands). Had ik een paar jaar terug ook; hartklopping, kortademigheid, slecht ademhalen, enzovoorts. Door slecht ademhaling ga je je nog slechter voelen en ga zo maar door.



Praat met je huisarts erover, en vraag misschien voor een doorverwijzing naar een psycholoogJe mag geen diagnose stellen.
Als een arts je vertelt dat je RR in orde is en je dat niet vertrouwt, wat verwacht je dan van ons?



Ik zou doorvragen bij de arts. Wat kun je aan de stress doen? En aan je kortademigheid e.d.?
Tegenwoordig wordt meer naar de bovendruk gekeken. Die mag niet boven de 140 zijn.
Alle reacties Link kopieren
Ik ben ook benieuwd wat je doet om stress en spanning te verminderen.

Je hartslag in je oor voelen heb ik ook als ik te druk ben geweest, ik hoor die klacht wel vaker ook bij vriendinnen. Het is vervelend maar niks ernstigs.

Moe of buiten adem na het traplopen, kan ook gewoon vermoeidheid zijn.

Neem dus meer rust.

De huisarts heeft het gecontroleerd dus alles is lichamelijk goed. Vaak helpt het om dat te accepteren. En je te richten op hoe je stress uit je leven weg krijgt. Psycholoog, haptonomie, fysiotherapie, mindfullnes.

Als je je zorgen blijft maken moet je terug gaan naar de huisarts.

Maar van stress om dit krijg je juist stress en dus oorkloppingen, dus dan kom je in een cirkel en die moet je zelf doorbreken.
Alle reacties Link kopieren
Dat het iets te hoog was, was een uitspraak van de huisarts, niet van mij.



Dankje voor de reacties. Zie nu ook in dat ik hier echt teveel op focus. De klachten zijn gewoon niet leuk, maar waarschijnlijk veroorzaak ik ze dus zelf met al mijn gestress en gepieker.
Alle reacties Link kopieren
Als je buiten adem bent als je een trap oploopt, dan hoop ik dat je tegen de 90 jaar loopt, zoniet, ga aan je conditie werken!!
[quote]MinkeDeWit schreef op 27 juni 2016 @ 07:12:

Tegenwoordig wordt meer naar de bovendruk gekeken. Die mag niet boven de 140 zijn.[/quote



Ook gestudeerd voor arts?
Alle reacties Link kopieren
Wat die kortademigheid betreft: hoe is je algehele conditie?



Die van mij is nl. nul, en bij warm of vochtig weer of bij stress (zo ongeveer altijd dus) ben ik in rust ook kortademig.

Wat zei je huisarts over de kortademigheid?



O ja, en ik heb een tijd het gevoel gehad alsof er een olifant op m'n borstkas stond, toch maar voor de zekerheid hartfilmpje laten maken (erfelijke belasting), niks aan de hand, was pure stress.
Alle reacties Link kopieren
De bovendruk is iets aan de hoge kant, tegenwoordig hebben we liever dat de bovendruk iets lager is. Je onderdruk is goed.



Je HA zal ook naar je andere klachten geluisterd hebben en daar een conclusie uit getrokken. Stress en piekeren kunnen een belangrijke rol spelen in je klachten.



Ik heb je oude berichten ook even doorgelezen, maar die bloeddruk is echt niet jouw grootste probleem. Het wordt tijd dat je de onderliggende problematiek.



Ga sporten, bewegen, ontspannings- en ademhalingsoefeningen doen, en misschien is het in jouw geval ook zinvol om eens een afspraak te maken bij een therapeut.
I can't control the wind but I can adjust the sail
explore, dream & discover
quote:mary57 schreef op 27 juni 2016 @ 08:10:

[quote]MinkeDeWit schreef op 27 juni 2016 @ 07:12:

Tegenwoordig wordt meer naar de bovendruk gekeken. Die mag niet boven de 140 zijn.[/quote



Ook gestudeerd voor arts?Das algemene kennis :-)
quote:hamerhaai schreef op 27 juni 2016 @ 08:34:

De bovendruk is iets aan de hoge kant, tegenwoordig hebben we liever dat de bovendruk iets lager is. Je onderdruk is goed.



Je HA zal ook naar je andere klachten geluisterd hebben en daar een conclusie uit getrokken. Stress en piekeren kunnen een belangrijke rol spelen in je klachten.



Ik heb je oude berichten ook even doorgelezen, maar die bloeddruk is echt niet jouw grootste probleem. Het wordt tijd dat je de onderliggende problematiek.



Ga sporten, bewegen, ontspannings- en ademhalingsoefeningen doen, en misschien is het in jouw geval ook zinvol om eens een afspraak te maken bij een therapeut.Dit.
quote:rechthoek schreef op 27 juni 2016 @ 08:46:

[...]



Das algemene kennis :-)Nou inderdaad. Bijdehand gedoe.
De behandeling van hoge bloeddruk is altijd vooral levenstijl aanpassing. Rekening houden met voeding, beweging, werken aan stress. Waarom begin je daar niet vast aan TO, voordat een hoge bloeddruk problemen gaat geven? In feite ben je dan langdurig aan het broeden op ellende tot er na jaren wellicht een 'zie je nou wel' moment optreed, terwijl je redelijk eenvoudig kan voorkomen.
Buiten adem zijn bij traplopen is niet ok.

Ik zou daar iets mee doen.
quote:rechthoek schreef op 27 juni 2016 @ 08:46:

[...]



Das algemene kennis :-)



Onzin, die 'kennis' heb je van een arts of van internet. En wat de ene arts een goede bloeddruk noemt, noemt een ander te hoog. Je kunt zonder meer informatie hier niets over zeggen of als leek iemand hier over adviseren.

Je bloeddruk is afhankelijk van je leefstijl, je leeftijd, je medicijngebruik etc. Dus niet zomaar wat roepen.
Alle reacties Link kopieren
quote:Ik hoor mijn hart de laatste tijd ook vaak kloppen in mijn oor (voornamelijk in de nacht, nu dus) en ik ben al buiten adem als ik een trap oploop.

Je hart moet zoveel kloppen vanwege angst in je hoofd dat het stressysteem aanstuurt en je spieren staan zó continu gespannen dat ze de energie niet meer kunnen opbrengen om normale prestaties zoals traplopen te leveren. Zoiets?



Oplossing kan zijn om in iets echt heel goed te worden zodat je je trotser voelt en voor voldoende lichaamsbeweging te zorgen om je energie kwijt te kunnen.
En als het vuur gedoofd is komen er wolven

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven