Én, wat eten we vandaag?

11-12-2015 12:32 3031 berichten




Dit is deel tig van een langer lopend topic, maar iedereen is welkom, kook en klets gezellig mee!



vorig topic vind je hier
Alle reacties Link kopieren
Zo, de verhuizing ook weer achter de rug, Teigera ! Veel geluk en plezier in jullie nieuwe huis !



Avocado-ijs is opgeslagen, GeorgieB ! Ben gek op avocado.



Zaterdag maakte ik op verzoek van kind chicken vindaloo (from scratch) met basmatirijst. Raita, papadums, sperzieboontjes en k&k chutneys on the side.



Gisteren aten we penne ricci met door kind gemaakte pesto alla genovese. Geroosterde troskerstomaatjes uit de oven erbij. Kind moet deze vakantie maar eens vaker aan de bak wat koken betreft - heeft er de leeftijd nu wel voor (dertien en een half) en heeft het eerste semester op school kookles gehad.



Vanavond zelfgefabriekte tartaatjes (met een gesnipperd sjalotje en peterselie erdoor), aardappelkroketjes, groene sla en nog eens een watermeloen/feta salade.



Nog 3 weken werken en dan eindelijk 3 weken vakantie. Ik kijk er naar uit !
Alle reacties Link kopieren
Goedemorgen. Vandaag kantoordagje. Vanavond gaan we bij de buren BBQ'en en dan EK kijken. Is een traditie en nu NL niet meedoet gaan we er gewoon mee door. Hoop dat het weer meezit.



Houdt je kind wel een beetje van koken, Irma? Ik vond het altijd superleuk.



Raisin, krijg je nog spannende uitslagen over je studie?



Fijn dat jouw studie er ook bijna op zit, Dolf.



Teig, ik duim mee dat frut vannacht goed slaapt.



Fijne dag iedereen
Alle reacties Link kopieren
quote:dolfje schreef op 27 juni 2016 @ 08:25:

Goedemorgen, zo alleen voor een overleg even naar mijn werk en daarna voor de laatste keer werken voor de studie.

We eten een roerbak van gehakt en boontjes met noedels, weet nog niet welke smaakmaker ik er aan toevoeg. Kan ketjap of curry worden.



Succes met de laatste dag studie!

En misschien heb je iets aan dit receptje, ik vind het lekker: http://cook-and-book.blog ... met-rundergehakt.html?m=1
Everytime you make a typo, the errorists win.
Alle reacties Link kopieren
Teigera, fijn dat de verhuizing achter de rug is. Nu lekker settelen! En hopelijk slaapt Frut vanaf morgen inderdaad beter.



Hier ook een paar onrustige nachten achter de rug met de kleine. Gelukkig slaapt ze daarna 's ochtends nog wel lang door, dus slapen we samen nog even uit (althans, op vrije dagen!)

Eten gaat trouwens best goed, naar de borstvoeding krijgt ze twee keer per dag bijvoeding en dat gaat er best in. Ze eet graag stukjes brood, pompoenpuree en banaan.



Gisteren ravioli gegeten met gebakken salie blaadjes en gecarameliseerde rode uit met saltimbocca en spinazie met pesto erbij. De twee dagen ervoor aten we een salade van parelcouscous met bietjes. Erbij falafel/lamsworstjes.
Everytime you make a typo, the errorists win.
Alle reacties Link kopieren
Teig, hoera! Hopen dat Frut snel went inderdaad (en dan jijzelf nog Moet je nog dingen aan het oude huis doen of is dat klaar om de sleutel in te leveren?



GB, klinkt weer goed, je eetclub! Foto's zagen er ook erg gezellig uit.



Familiediner zaterdag was erg geslaagd, alleen bleek mijn pastamachine het soort van begeven te hebben Bleef de hele tijd hangen en haperen, heb er met heel veel geweld en moeite net genoeg pastadeeg uit weten te persen voor mijn ravioli. Op een gegeven moment heb ik m zelfs achterstevoren gebruikt, pastadeeg van onderen invoeren en dan achteruit draaien zodat het er aan de bovenkant weer uit kwam, dat ging nog het best Verder kwam ik erachter dat ik toch blijkbaar wat moe en ongeconcentreerd was toen ik boodschappen deed, ik had teveel lopen funshoppen (oh, dit is leuk, dat kan er ook nog wel bij, oh, die zijn ook mooi, etc) waardoor ik wat veel had en vooral ook teveel componenten, waardoor ik een hele bak mooie gekleurde tomaten was vergeten te gebruiken en mijn gepocheerde kwarteleitjes vergeten was bij het gerecht waar ze eigenlijk bij moesten (het tomatentartaartje) Heb ze toen maar bij het hoofdgerecht geserveerd.. En een grote pan risotto weer warm krijgen (ik had m half gegaard vantevoren) is ook echt niet makkelijk, bleek. Duurde toch nog erg lang voordat-ie echt gaar was en het brandt, ook voordat je boter en kaas toevoegt, wel erg snel aan. Misschien een volgende keer toch in de oven doen (doen we bij grote cateringklussen altijd). Toppers van de avond waren de bouillon met wilde asperges en de raviolo met ricotta-spinazie-hazelnootvulling en de carrotcake bleek echt waanzinnig goed geworden te zijn. Moet ik echt het recept even van opslaan. Hij was nét gaar en daardoor behoorlijk vochtig, wat heel lekker was, en de smaak was super (lekker veel sinaasappelsap- en schil had ik erin gedaan, en ook nog door de mascarpone-topping)



Gisteravond was ik gesloopt en aangezien ik het de halve dag al koud had (we waren met de familie gaan wandelen en in een stortbui terecht gekomen, en ik had geen droge kleren bij me) moest ik soep. Courgette in een pan gegooid met een half litertje kippenbouillon en de left-over ravioli-vulling. Stevig soepje maar erg lekker.
Alle reacties Link kopieren
quote:infojunk schreef op 27 juni 2016 @ 09:53:

[...]





Succes met de laatste dag studie!

En misschien heb je iets aan dit receptje, ik vind het lekker: http://cook-and-book.blog ... met-rundergehakt.html?m=1



Ha zo maak ik het ook vaak maar dan zonder paprika.



Maar ik heb net besloten om de Mexicaanse kant op te gaan want heb nog een avocado en tomaten die op moeten en ik heb zin in chili con carne. Komt door het weer denk ik, heb het koud en heb behoefte aan stevig voedsel.
Vanavond spring rolls part 2
Alle reacties Link kopieren
Mijn vriezer was eruit geklapt vanochtend, en bleek ook nogal aangevroren aan de bovenkant, dus die heb ik maar ns uitgeruimd. Gelukkig paste alles in het vriezertje van de koelkast. Ik heb er een bakje pastinaaksoep uitgelaten, een bakje bonen en een paar karbonaadjes. Tikje eclectisch, maar vast lekker
Alle reacties Link kopieren
Sorry, heterocliet bedoel ik natuurlijk.
Dankjulliewel!! Morgen en evt overmorgen hebben we nog om het oude huis leeg te trekken en op te leveren donderdagochtend. Wil ook nog wat uit de tuin meenemen (m'n roos, nog wat andere dingen met bloemetjes). De appelboom hebben we op de verhuisdag al meegenomen en direct weer geplant. Heb de rabarber zaterdag ook meteen geoogst, vandaag aardbeien gekocht omdat ik een rabarber-aardbeiencompote wil maken.

Frut ligt nu net op bed, paar minuutjes, hoop dat het goed gaat.



Infojunk wat leuk dat mini-junkie ook lekker eet! Pompoen was hier ook favoriet, net als wortel. Oh, en bloemkool. Vond ze ook heel erg lekker. Vanavond zat ze op het aanrecht terwijl ik aan het koken was, heb haar wat komkommer en avocado gevoerd, gaat ook allemaal prima naar binnen. En dan gewoon d'r maaltijd nog, kind kan goed eten. Heerlijk.



@irmaladouce: je zoon heeft kookles op school? Wat superleuk! Dat had ik ook wel willen hebben op de middelbare school. Stuk leuker dan tekenen en nog zinniger ook.
Alle reacties Link kopieren
quote:koreveen schreef op 27 juni 2016 @ 09:15:

Raisin, krijg je nog spannende uitslagen over je studie?



Ik moet nog vijf vakken terugkrijgen. Een vak van de tweede periode, moest het dossier wat aanpassen en de rest van deze periode. Als ik iets niet haal kan ik volgende week herkansen, dus hoop wel dat ik uiterlijk donderdag alle uitslagen heb.



Moosey: Dat familiediner klinkt goed! Vooral die ravioli.. Wil ik ook ooit echt een keer zelf gemaakt. Nog nooit gedaan..



Vanavond een pastasalade gegeten met tomaat, paprika, avocado, komkommer, gerookte kip en pesto. Was weer handig ivm hardlopen om 19.00 uur. Vanmiddag trouwens een succesvol sollicitatiegesprek gehad. Werd al gebeld voordat ik thuis was dat ze me graag een baan aanbieden! Is wel tijdelijk, ivm ziektevervanging, maar waarschijnlijk wel voor een paar maanden en het is een mooie manier om ervaring op te doen!
Alle reacties Link kopieren
Fijn nieuws RaisinGirl!
Alle reacties Link kopieren
Morning



Gefeliciteerd RaisinGirl dat is goed nieuws!



Teig - ik hoop dat Frut beter geslapen heeft vannacht



Thuiswerkdagje hier, vanavond maak ik een roerbakje met paksoi, champignons en wat ik verder nog in de la heb. Ik ben wel in voor een heterocliet maaltje vandaag dus ik combineer wel wat





Fijne dag!
Alle reacties Link kopieren
Teigera, kind had een vak dat "économie familiale" heet, met een theoriegedeelte (voedingswaarden, mineralen, vitamines, kcal, piramide…) en een praktijkgedeelte (simpele gerechten bereiden zoals winterthee, groentencurry, ovenmacaroni, madeleines, knapperige kipnuggets, chocoladetaart…). Het tweede semester werden die lessen vervangen door een soort handarbeid (metaalbewerking).



Ik meen dat dit vak volgend jaar ook nog gegeven wordt, maar mss leren ze dan hoe ze een badkamer moeten schoonmaken of strijken . Wij hebben hier overigens een soort 2-jarige brugklas.



En ja, kind vindt koken wel leuk – maar alleen als het uitkomt en er niets anders/beters/coolers te doen is . Heeft wel al verchillende keren (kerst, verjaardagen) uit eigen beweging de chocoladetaart gemaakt. En die is heul lekker !



Eten… nog geen idee wat het wordt. Er liggen nog brocoli, sperziebonen en kerstomaatjes. Daar moet dus iets mee… maar WAT ?



Het is hier nog steeds lekker weer. Niet al te heet (vandaag 29° C) en ‘s avonds koelt het nog redelijk af.
Alle reacties Link kopieren
Stom ik ben vergeten kipfilet voor vanavond uit de diepvries te halen. Dadelijk maar doen. Maak dus vanavond ook een roerbak met kip en paksoi.

En ik maak ook vast een pasta voor morgen, hamblokjes en kaassaus en erbij sla.
Alle reacties Link kopieren
@Irma, wat leuk zo'n vak! Hier wordt af en toe ook wel gekookt op mijn stageschool, maar stelt niet heel veel voor. Waar woon je als ik vragen mag? 29 graden klinkt niet als NL op dit moment. ;)



Nog geen idee wat we vanavond eten, moet boodschappen doen en beslis in de supermarkt wel. Denk dat het iets met rijst wordt. Straks als lunch nog een restje rode linzensoep eten wat ik uit de vriezer heb gehaald.
Alle reacties Link kopieren
Gefeliciteerd met de baan Raisin! Voor volgend schooljaar neem ik aan?



Pastinaaksoepje met bonen was erg lekker gister. Had er nog een tomatensaladetje met kappertjes en ansjovis bijgemaakt. Nu moet ik kiezen wat ik straks voor lunch eet, want ik heb ook nog een restje risotto staan dat eigenlijk op moet, en vanavond eet ik niet thuis maar op de Parade in Rotterdam (half fun half werkbezoek met een collega/vriendin) Hm, ik splits die risotto wel bij lief in z'n maag, die eet wel thuis
Gefeliciteerd met de (tijdelijke) baan RaisinGirl! Al voor je afstuderen binnen, goed hoor.



Irmaladouce, haha schoonmaken als vak had ik een stuk minder leuk gevonden!



Frut sliep een heel stuk beter vannacht. Gistermiddag eigenlijk al, toen ik haar in bed legde voor haar middagslaapje zwaaide ze lief naar me en pas 2,5 uur later hoorde ik haar weer. Ze is best flexibel. En ze heeft gisteravond voor t eerst het potje gebruikt, whaha, dat je zó trots kunt zijn op zo'n kleine dreumes! Ok, het gaat niet over eten, maar heeft er wel zijdelings mee te maken, toch?



Vanavond wordt het falafel met pitabroodjes, daarbij knoflooksaus en gegrilde aubergine en een salade (avocado, tomaten, komkommer, ijsbergsla). Simpel maar lekker.
Alle reacties Link kopieren
Dat schoolvak klinkt als het vak verzorging dat wij een jaar hadden. Herinner me daar alleen niet echt leuke dingen van, alleen de logo's voor wasvoorschriften leren...



Ik at gisteren een turkse pizza. Dacht dat er nog een restje salade in een schaal in de koelkast stond, maar dat was een halve watermeloen met alufolie erover heen.
Everytime you make a typo, the errorists win.
Alle reacties Link kopieren
Baan is inderdaad voor volgend schooljaar Moosey! Kan ik vanaf volgende week écht vakantie gaan houden, al moet ik van het uwv volgens mij door solliciteren tot ik echt kan beginnen. Maar kreeg toevallig vandaag een oproep van het uwv voor een evaluatiegesprek, dus zal het wel horen dan.
Alle reacties Link kopieren
Gisteren maakte mijn vriend speklapjes a la terriyaki met boontjes en paprika. Daarbij rijst. Zondag was ik uit mijn hum en haalde ik uiteindelijk een bakje salade bij de appie, met quinoa en edame, daarbij at ik fruit.



Voor vandaag weet ik het nog niet, ik ga eens op zoek naar iets. Ik heb best wel last van mijn handen en kan niet zo goed dingen snijden dus iets wat niet te ingewikkeld is.
Alle reacties Link kopieren
Gefeliciteerd Raisingirl!



Wat leuk Irma, dat koken op school. Of schoonmaken een groot succes zou zijn betwijfel ik



Teig, fijn dat het bijna allemaal achter de rug is en dat frut al best goed begrijpt dat er in het nieuwe huis ook geslapen moet worden.



Ik heb erg drukke werkdagen gehad, beetje te veel. Gisteren ook aangegeven bij mijn leidinggevende dat ik het op deze manier niet ga volhouden. Er is veeeeeel vacature ruimte in ons team, met name voor mijn functie. Dus er komt veel naar mij toe met helaas veel verantwoordelijkheid. Ik ben het overzicht geheel kwijt wat niet fijn voelt.



Mijn vriend heeft gelukkig gekookt zowel gisteren als vandaag. Met name gisteren was ik er echt niet toe in staat (hoewel ik het ook wel fijn vind om mijn hoofd af te leiden) en vandaag was hij eerder thuis.

Gisteren aten we thaise soep. Vandaag eten we een heterocliete maaltijd met restjes groenen, een mix van vissaus, pindakaas, sojasaus, koriander en rode peper.
Lees met een half oog bij, maar ik heb het een beetje druk, dus ik heb even niet de rust om op alles te reageren.



Ik heb net snel een maaltijd salade in elkaar geflanst. Spinazie, tomaat, aardappel, peterselie, eitje, kappertjes en geroosterde pompoenpitten.
Alle reacties Link kopieren
Succes met de drukte Drift en Georgie!



Ik heb uiteindelijk een soort van tikka massala in elkaar geflanst. Was wel voor herhaling vatbaar.
Alle reacties Link kopieren
Parade was leuk! Omdat we ook op werkbezoek waren kregen we bandjes waarmee we voorstellingen konden kijken, we hebben er 3 gezien waar een enorm stijgende lijn in zat. De eerste was namelijk best heel slecht maar de tweede veel leuker en de derde echt goed en hilarisch. Ik heb aanstootgevend hard gelachen, vrees ik



Ook erg lekker gegeten, vriendin en ik gingen eigenlijk een rondje lopen over het terrein om te kijken wat er zoal was maar kwamen het eerste het beste restaurant niet voorbij omdat er teveel lekkere dingen op het bord stonden. We deelden een geitenkaas-bietenravioli, een ceasar salad en een prachtig gerechtje van geroosterde makreel met een heel frissig, felgroen natje en van die reuzencouscous (nog groter dan het arabische spul waar we het ooit ns over hadden en waar ik de naam niet meer van weet), erg lekker. Vond alleen de ceasar wat over de top qua vet&zout met veel kaas, bacon en ansjovis, en mayonaisedressing. Maar verder erg geslaagd.



Verder een beetje aangeslagen door het nieuws over alweer een aanslag in Istanbul. Wat krijgen de Turken het toch hard te verduren daar

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven