Gezondheid alle pijlers

Ben ik nou aan het hypochonderen of?

27-06-2016 00:51 30 berichten
Alle reacties Link kopieren
Vorige week met wat klachten bij de ha geweest. Bloeddruk was aan de hoge kant (140/70) maar de rest was oké. Nu heb ik al een tijd last van een hoge bloeddruk, eigenlijk is deze (als die gemeten wordt) altijd aan de hoge kant. Soms zelfs 180. Maar het komt door stress en dan is het volgens de ha blijkbaar niet kwalijk in de zin dat er lichamelijk iets mis met me is. Toch zit dit me niet lekker. Ik hoor mijn hart de laatste tijd ook vaak kloppen in mijn oor (voornamelijk in de nacht, nu dus) en ik ben al buiten adem als ik een trap oploop.



Ik vraag me eigenlijk af of ik aan het hypochonderen ben. Het is net alsof mijn hoge bloeddruk niet telt omdat het door stress komt. Maar dit kan toch ook effect hebben op mijn hart en vaten?
Alle reacties Link kopieren
Mijn conditie is (nu) niet goed meer. Ik heb in het verleden 5 tot 6x in de week gesport. Misschien dat ik nu daarom ook zo let op veranderingen en voelt sporten niet meer fijn. Bang om nog benauwder te worden etc en mijn ademhaling al helemaal niet meer onder controle te krijgen.



Het is denk ik lastig om te accepteren dat het allemaal door angst/spanning veroorzaakt wordt. Klinkt gek, maar had misschien zelfs liever gehad dat het wel iets lichamelijks was. Dan had het een oorzaak.
Alle reacties Link kopieren
Tegenwoordig worden er ontzettend hoge eisen aan de jeugd gesteld. Je hoeft niet aan ieders verwachtingen te voldoen; alleen maar aan de eisen die het allernodigst zijn; waar jijzelf het meeste profijt van hebt. Misschien moet je leren er anders mee om te gaan en heb je iemand nodig die je daarbij helpt, bijvoorbeeld een therapeut.
En als het vuur gedoofd is komen er wolven
Alle reacties Link kopieren
Het klinkt voor mij niet gek, ik hoop soms ook dat er iets uit een bloedonderzoek komt, dat er iets lichamelijks is, wat op te lossen is met een medicijn.



Google eens op thuisarts overspannenheid. Hier staan jou klachten ook tussen, hartkloppingen en 'elke stap kost moeite' dus snel uitgeput/buiten adem. Er staat ook bij dat na het te accepteren het herstel pas kan beginnen en de ontspanning pas komt.

En er staan tips welke stappen je kunt nemen.

Ik ga er dan even van uit dat het stress is.



Is trouwens niks om je voor te schamen hoor. Het is niet leuk en lastig, je moet toch aan jezelf werken vaak om weer in balans te komen. En dat is moeilijker dan een pilletje slikken en al je problemen zijn ineens weg.



Je zou het kunnen proberen, accepteer dat het puur stress is, neem rust, doe leuke dingen als dat lukt, en kijk de komende 3 weken hoe het dan gaat. Gaat het daarna nog niet beter, ga je weer naar de huisarts.

Het is maar een ideetje.

Veel sterkte in ieder geval.
Alle reacties Link kopieren
Net de ha gebeld en ik blijk dus een vitamine D tekort te hebben. Ga ik bij de symptomen kijken, zie ik oa hyperventilatie en angstaanvallen staan... verklaart een hoop dit. Toch fijn dat ik naar de ha ben gegaan!
Alle reacties Link kopieren
Hoi Fance, Ik heb ook vit D tekort en herken me in klachten. Ik merk wel dat bewegen(ondanks duizeligheid) me goed doet. Dus lekker veel naar buiten wandelen etc. Hoe hoog was jouw waarde? En heb je vit d voorgeschreven gekregen?

Groetjes, Fleur

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven