Op naar de volgende Europese crisis: BREXIT

09-10-2015 21:55 2338 berichten
Alle reacties Link kopieren


http://nos.nl/artikel/206 ... campagne-voor-brexit.html



In 2017 mogen de Britten naar de stembus om voor een keuze of ze in de EU willen blijven of er uit willen stappen.

Het is een bindend referendum.



Er is geen peil op te trekken hoe er gestemd gaat worden maar de mogelijk is aanwezig dat Engeland de EU verlaat.



Vandaag is er een campagne gestart door "BB ers" (Bekende Britten) die willen dat Engeland uit de EU stapt.



Wat denken jullie hier van, gaat de EU ten onder als Engeland er uit stapt, valt het allemaal wel mee of heb je hele andere ideeën over dit onderwerp.



Persoonlijk ben ik van mening dat een BREXIT geen negatieve invloed zal hebben op de EU ze varen al jaren een eigen koers, hebben nog steeds de Pond en richten zich traditioneel toch meer op de VS dan op de EU
Voltaire: ik veracht u en uw mening, maar ik zal mijn leven geven om uw recht op die verachtelijke mening uit te mogen dragen.
Alle reacties Link kopieren
quote:mienietjefietje schreef op 27 juni 2016 @ 09:14:

[...]





Misschien moet je niet alles geloven wat je leest! Of lees meerdere bronnen en bepaal dan je mening....Wat klopt er volgens jou niet dan?
Alle reacties Link kopieren
quote:hollebollegijs schreef op 26 juni 2016 @ 23:25:

[...]





Dat is gisteren al voorgesteld in de EU top



In een ontwerpverklaring wordt gesproken van een "flexibele unie", waarin ruimte wordt geboden aan lidstaten die nog niet aan verdere stappen naar integratie kunnen of willen meedoen.

http://www.nu.nl/politiek ... -verenigd-koninkrijk.html



Turkije en Oekraïne dus.

Als ze dit door gaan voeren, wordt de eu een nog groter drama.
quote:mienietjefietje schreef op 27 juni 2016 @ 09:14:

[...]





Misschien moet je niet alles geloven wat je leest! Of lees meerdere bronnen en bepaal dan je mening....Wat klopt er dan niet aan haar bericht?
quote:mienietjefietje schreef op 27 juni 2016 @ 09:14:

[...]





Misschien moet je niet alles geloven wat je leest! Of lees meerdere bronnen en bepaal dan je mening....Ik heb allerlei bronnen gelezen, bijvoorbeeld vanochtend de pro-Brexit Daily Mail, maar kan me toch niet aan de indruk onttrekken dat er sprake is van enige politieke chaos. Zo is artikel 50 nog niet ingeroepen terwijl de regering had gezegd dat direct te doen na een pro-Brexit uitkomst.
Alle reacties Link kopieren
quote:PowerCube schreef op 27 juni 2016 @ 09:28:

[...]



Ik heb allerlei bronnen gelezen, bijvoorbeeld vanochtend de pro-Brexit Daily Mail, maar kan me toch niet aan de indruk onttrekken dat er sprake is van enige politieke chaos. Zo is artikel 50 nog niet ingeroepen terwijl de regering had gezegd dat direct te doen na een pro-Brexit uitkomst.



Vooropgesteld dat ik de Britten hun BREXIT gun.

Maar dan wel deze week beginnen met artikel 50



Ik hoorde vanmorgen op Radio1 dat de financiële markten onrustig blijven en het waanzin is dat de Britten dit tot oktober willen laten duren.
Voltaire: ik veracht u en uw mening, maar ik zal mijn leven geven om uw recht op die verachtelijke mening uit te mogen dragen.
Alle reacties Link kopieren
quote:PowerCube schreef op 27 juni 2016 @ 09:28:

[...]



Ik heb allerlei bronnen gelezen, bijvoorbeeld vanochtend de pro-Brexit Daily Mail, maar kan me toch niet aan de indruk onttrekken dat er sprake is van enige politieke chaos. Zo is artikel 50 nog niet ingeroepen terwijl de regering had gezegd dat direct te doen na een pro-Brexit uitkomst.



Tuurlijk is er chaos. Kost even tijd. Niemand weet waar die aan toe is.

Nu moet er een krachtig leider opstaan die eea in banen leidt. En dat zal een hele zware kluif worden in zo'n verdeeld land.
Alle reacties Link kopieren
http://thetab.com/uk/soton/2016/06/25/66533-66533
Alle reacties Link kopieren
quote:Dormouse schreef op 27 juni 2016 @ 09:55:

http://thetab.com/uk/soton/2016/06/25/66533-66533Hoe gezond ben je als organisatie als je voor 90% afhankelijk van eu-subsidie bent?
Alle reacties Link kopieren
quote:tvandattum schreef op 27 juni 2016 @ 09:55:

[...]





Tuurlijk is er chaos. Kost even tijd. Niemand weet waar die aan toe is.

Nu moet er een krachtig leider opstaan die eea in banen leidt. En dat zal een hele zware kluif worden in zo'n verdeeld land.Ik hoorde vanmorgen dat Farage verreweg de populairste is omdat Camaron opgestapt is, Johnson in paniek en Jeremy Corbyn de uitstraling heeft van een maatschappijleraar.
Voltaire: ik veracht u en uw mening, maar ik zal mijn leven geven om uw recht op die verachtelijke mening uit te mogen dragen.
Alle reacties Link kopieren
Er zijn 3 geldstromen welke een universiteit voorziet van geld voor onderzoek. 1) een gedeelte van de inkomsten gewonnen uit collegegeld 2) subsidies en 3) giften vanuit de particuliere sector. In die zin is het weinig vreemd dat subsidies het grootste deel van de inkomsten zijn, zou dat gecompenseerd moeten worden en uit een andere stroom betaald zou of het collegegeld torenhoog worden of en een zeer grote vergroting van het aantal giften moeten zijn. En niet in elke sector sluit het bedrijfsleven dusdanig aan op onderzoek dat er ook echt een substantieel bedrag binnen te halen valt.

Ik ben het met je eens dat 90% belachelijk veel is, maar het is straks de vraag in hoeverre dat af te vangen is en hoe dan ook vormt dat wel een probleem. Een Brexit is zeer waarschijnlijk, helemaal in de komende maanden en jaren, geen boost voor het bedrijfsleven. Wil de universiteit door kunnen gaan met haar onderzoeken, kan dit problematisch worden.

Anderzijds profiteert de EU ook weer van het geld dat zij hierin steken, net als het bedrijfsleven wanneer deze een gift geven, maar dat is vrij logisch.



Ik plaatste de link niet zo zeer om aan te tonen hoe afhankelijk (delen van) het VK is van de EU, maar eerder als illustratie van hoe ver sommige gevolgen kunnen gaan voor de individu.
Alle reacties Link kopieren
Interessant stuk van de BBC, niet alleen bereid Schotland een ferendum voor om onafhankelijk te worden van het VK, in de tussentijd proberen ze het overgaan tot uitvoer van de Brexit tegen te gaan; http://www.bbc.com/news/uk-scotland-36635012



Opmerkelijk is het commentaar van Johnson dat een Brexit geen bedreiging zou zijn voor de eenheid van het VK, au.
Alle reacties Link kopieren
quote:Dormouse schreef op 27 juni 2016 @ 10:09:

Er zijn 3 geldstromen welke een universiteit voorziet van geld voor onderzoek. 1) een gedeelte van de inkomsten gewonnen uit collegegeld 2) subsidies en 3) giften vanuit de particuliere sector. In die zin is het weinig vreemd dat subsidies het grootste deel van de inkomsten zijn, zou dat gecompenseerd moeten worden en uit een andere stroom betaald zou of het collegegeld torenhoog worden of en een zeer grote vergroting van het aantal giften moeten zijn. En niet in elke sector sluit het bedrijfsleven dusdanig aan op onderzoek dat er ook echt een substantieel bedrag binnen te halen valt.

Ik ben het met je eens dat 90% belachelijk veel is, maar het is straks de vraag in hoeverre dat af te vangen is en hoe dan ook vormt dat wel een probleem. Een Brexit is zeer waarschijnlijk, helemaal in de komende maanden en jaren, geen boost voor het bedrijfsleven. Wil de universiteit door kunnen gaan met haar onderzoeken, kan dit problematisch worden.

Anderzijds profiteert de EU ook weer van het geld dat zij hierin steken, net als het bedrijfsleven wanneer deze een gift geven, maar dat is vrij logisch.



Ik plaatste de link niet zo zeer om aan te tonen hoe afhankelijk (delen van) het VK is van de EU, maar eerder als illustratie van hoe ver sommige gevolgen kunnen gaan voor de individu.



Dat snap ik.

Maar dan nog. Wordt het dan geen tijd om ook andere financieringsstromen aan te boren? Dit hebben we in Nld ook meegemaakt. Stop op/ vermindering subsidies bij organisaties. De ene overleeft, de andere niet.

Uit de EU betekent niet dat er niet meer gesubsidieerd kan worden overigens. Wel dat het bedrag aanmerkelijk minder zal zijn.



Een Brexit biedt ook weer andere kansen: China en India zijn immense afzetmarkten.

Het heeft gewoon tijd nodig voor eea zijn.weg vindt. Het is niet zwart-wit. Alles heeft voor- en nadelen. En zeker het bedrijfsleven wereldwijd zal al eerste de voordelen weten te vinden als de nieuwe contouren helder worden.
Johnson riep trouwens ook ergens dat volgens hem niet de immigratie de doorslag had gegeven, maar de drang om de touwtjes weer in eigen handen te kunnen nemen. Wel interessant gezien de discussie die we hier gisteren hadden.
Alle reacties Link kopieren
quote:hollebollegijs schreef op 27 juni 2016 @ 10:06:

[...]





Ik hoorde vanmorgen dat Farage verreweg de populairste is omdat Camaron opgestapt is, Johnson in paniek en Jeremy Corbyn de uitstraling heeft van een maatschappijleraar.Als er geen verkiezingen komen, moet het een Tory worden. Kan zelf een "remainer" worden, al lijkt me dat niet handig.
Alle reacties Link kopieren
quote:tvandattum schreef op 27 juni 2016 @ 10:22:

[...]





Dat snap ik.

Maar dan nog. Wordt het dan geen tijd om ook andere financieringsstromen aan te boren? Dit hebben we in Nld ook meegemaakt. Stop op/ vermindering subsidies bij organisaties. De ene overleeft, de andere niet.

Uit de EU betekent niet dat er niet meer gesubsidieerd kan worden overigens. Wel dat het bedrag aanmerkelijk minder zal zijn.



Klopt. Ik verwacht ook zeker dat er gekeken gaat worden naar het werven van inkomsten uit andere bronnen en dat de EU, zij het in veel mindere mate, een bijdrage zal blijven leveren.

Ik vrees alleen dat het in de tussentijd een hoop projecten en mensen ermee in zwaar weer kan brengen en dat sommige onderzoeken, als ze al niet geheel stopgezet worden, vele jaren vertraging op zullen lopen.

Dit hoeft niet per se fout te zijn, en wellicht komen er een aantal instellingen sterker en onafhankelijker uit dan dat zij nu zijn, maar ik kan mij indenken dat het, net als voor vele andere sectoren, prettiger was geweest wanneer er of meer tijd voor zou zijn of meer zekerheid over wat hen te wachten staat. Idealiter waren ze niet afhankelijk, maar daar kan je nu achteraf weinig aan veranderen. Wat er ook van het systeem gevonden werd of word, het functioneerde wel dus is het niet vreemd dat er geen grote stappen zijn gezet om het toch te veranderen.
Alle reacties Link kopieren
quote:amarna schreef op 27 juni 2016 @ 10:30:

[...]





Als er geen verkiezingen komen, moet het een Tory worden. Kan zelf een "remainer" worden, al lijkt me dat niet handig.Wie het ook wordt, ik denk dat er zeer verstandig aan gedaan wordt om een "right hand man" aan te stellen en samen de gesprekken met de EU in te gaan. Deze zijn van dusdanig belang dat, in mijn optiek, het de verschillen tussen de Tories en Labour overstijgt. Uiteraard houd een van de twee het laatste woord, maar het laatste wat ze zouden moeten willen is een verdeelde bevolking nog verder tegen zich in het harnas jagen door de onderhandelingen vanuit (voornamelijk) een perspectief aan te gaan. Nu zal er sowieso wel een nuance zijn etc. Maar het zou, denk ik, een goed en positief signaal afgeven aan de bevolking dat het echt "samen" gedaan wordt en er geen groepen aan de kant gezet worden.
Alle reacties Link kopieren
quote:Dormouse schreef op 27 juni 2016 @ 10:34:

[...]





Wie het ook wordt, ik denk dat er zeer verstandig aan gedaan wordt om een "right hand man" aan te stellen en samen de gesprekken met de EU in te gaan. Deze zijn van dusdanig belang dat, in mijn optiek, het de verschillen tussen de Tories en Labour overstijgt. Uiteraard houd een van de twee het laatste woord, maar het laatste wat ze zouden moeten willen is een verdeelde bevolking nog verder tegen zich in het harnas jagen door de onderhandelingen vanuit (voornamelijk) een perspectief aan te gaan. Nu zal er sowieso wel een nuance zijn etc. Maar het zou, denk ik, een goed en positief signaal afgeven aan de bevolking dat het echt "samen" gedaan wordt en er geen groepen aan de kant gezet worden.



Inderdaad. Een breed draagvlak om paniek te voorkomen.

Ik vind het een nare, instabiele situatie nu. Hoe gaat dat aflopen met Schotland en Ierland/Noord-Ierland? Heeft een nieuw referendum zin? Hoe wordt de inflatie in het VK?
Alle reacties Link kopieren
quote:Dormouse schreef op 27 juni 2016 @ 10:34:

[...]





Wie het ook wordt, ik denk dat er zeer verstandig aan gedaan wordt om een "right hand man" aan te stellen en samen de gesprekken met de EU in te gaan. Deze zijn van dusdanig belang dat, in mijn optiek, het de verschillen tussen de Tories en Labour overstijgt. Uiteraard houd een van de twee het laatste woord, maar het laatste wat ze zouden moeten willen is een verdeelde bevolking nog verder tegen zich in het harnas jagen door de onderhandelingen vanuit (voornamelijk) een perspectief aan te gaan. Nu zal er sowieso wel een nuance zijn etc. Maar het zou, denk ik, een goed en positief signaal afgeven aan de bevolking dat het echt "samen" gedaan wordt en er geen groepen aan de kant gezet worden.



Dit lijkt me echt een enorme klus worden. Hoe kun je zo'n verdeeld land weer verenigen? Ik hoop van harte dat er snel mensen opstaan die dit kunnen en vk door deze transitie kunnen leiden.



In de tussentijd zit de eu met Merkel die nu zonder engels tegenwicht nog machtiger is geworden. De verschuiving van de macht binnen de EU zal ook niet zonder slag of stoot gaan, vermoed ik.
Alle reacties Link kopieren
quote:Dormouse schreef op 27 juni 2016 @ 10:15:

Interessant stuk van de BBC, niet alleen bereid Schotland een ferendum voor om onafhankelijk te worden van het VK, in de tussentijd proberen ze het overgaan tot uitvoer van de Brexit tegen te gaan; http://www.bbc.com/news/uk-scotland-36635012



Opmerkelijk is het commentaar van Johnson dat een Brexit geen bedreiging zou zijn voor de eenheid van het VK, au.



Die Schotse onafhankelijkheid speelt al eeuwen.

Ook zonder BREXIT is het altijd onrustig in het VK denk aan Noord Ierland



Overigens zal Spanje dwars liggen bij een toetreding van Schotland uit angst voor een uittreden van de Basken en Catalonië
Voltaire: ik veracht u en uw mening, maar ik zal mijn leven geven om uw recht op die verachtelijke mening uit te mogen dragen.
Alle reacties Link kopieren
Juist omdat het een enorme klus wordt lijkt het mij dus zinnig om, al is het maar voor het oog, het als 1 land te doen (even de kwestie met Schotland daarbuiten gelaten) in plaats van als een man van 1 partij. Wrijving is er, het is aan hun te taak om, in elk geval voor nu, te zorgen dat wat er ook gebeurt die tweedeling/wrijving niet erger wordt.



@amarna; ik linkte eerder dit stuk mbt Schotland, misschien vind je het wel intressant om te lezen: http://www.bbc.com/news/uk-scotland-36635012
Alle reacties Link kopieren
quote:hollebollegijs schreef op 27 juni 2016 @ 10:51:

[...]





Die Schotse onafhankelijkheid speelt al eeuwen.

Ook zonder BREXIT is het altijd onrustig in het VK denk aan Noord Ierland



Overigens zal Spanje dwars liggen bij een toetreding van Schotland uit angst voor een uittreden van de Basken en Catalonië



Dat laatste had ik me niet gerealiseerd.

Wat een consequenties! Het kan nog wel eens heel erg gaan rommelen binnen Europa.

En Poetin kijkt rustig toe en wacht zijn kans af.

Normaliter ben ik niet zo'n zwartkijker, maar ik ben geschrokken van de chaos in mijn geliefde Great Britain.
De EU moet zijn regels aanpassen. Ik ben benieuwd naar morgen wat de EU gaat doen als de britten hun ontslag indienen.
Dit kwam ik tegen op facebook. https://m.facebook.com/ph ... 8862443201&type=1&theater





Racisme is ook erger geworden. Nu krijg je al die racisten die voor eigen rechter gaan spelen.
Alle reacties Link kopieren
quote:hollebollegijs schreef op 27 juni 2016 @ 10:51:

[...]





Die Schotse onafhankelijkheid speelt al eeuwen.

Ook zonder BREXIT is het altijd onrustig in het VK denk aan Noord Ierland



Overigens zal Spanje dwars liggen bij een toetreding van Schotland uit angst voor een uittreden van de Basken en Catalonië



In Frankrijk wil ook een groot deel uit de EU.

Le Pen, maar ook Sarkozy ijveren daarvoor en zetten dat in in de verkiezingsstrijd.

In.Oostenrijk heeft bij laatste verkiezingen nipt een pro-eu president gewonnen. Dat scheelde maar een haartje.



Maar goed. De geschiedenis laat zien dat staten altijd in beweging zijn. Dat is niks nieuws. Wel rete-interessant.
Alle reacties Link kopieren
quote:Ttass28 schreef op 27 juni 2016 @ 11:13:

Dit kwam ik tegen op facebook. https://m.facebook.com/ph ... 8862443201&type=1&theater





Racisme is ook erger geworden. Nu krijg je al die racisten die voor eigen rechter gaan spelen.Ik weet niet of het per se erger is geworden, maar heb inderdaad ook veel berichten als deze langs zien komen de afgelopen dagen op de tijdlijnen van vrienden in het VK. Dat het in ieder geval opener lijkt te worden is volgens mij wel zo, alsof er een barrière die mensen eerder tegenhield "ga naar je eigen lad" te zeggen is weggevallen.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven