Gastouder aan huis - financieel /ervaringen?

26-06-2016 22:08 28 berichten
Benieuwd naar ervaringen en wat info. Ben aan het denken om een gastouder aan huis te zoeken, we moeten mogelijk van 3 dagen naar 4 dagen KDV voor onze 2 kinderen en ik vind t veel... Ik merk dat een dag thuis heerlijk is voor ze, beetje rond rommelen, fijn als ze beetje ziek zijn, geen haasten om op tijd te komen etc. Een gastouder aan huis lijkt me dan heerlijk, omdat ze dan ook naast t KDV (waar ik erg achter sta voor de ontwikkeling, ze hebben t ook erg naar hun zin) ook een rustige dag hebben. Mogelijk zou ik 2 om 2 willen. Ben me nu aan t verdiepen in de materie en zie dat er toch wel wat bij komt kijken, je huis moet gekeurd worden en je hebt de regeling dienstverlening aan huis, waardoor je vakantie en ziekte tot 6 weken moet doorbetalen en dan ook geen KOT krijgt... Dat vind ik best heavy qua financieren. Hoe zien andere ouders dit? Hoe hebben jullie het geregeld? Benieuwd naar ervaringen en info.
Alle reacties Link kopieren
Ik lees even mee.
Wij hebben zelf iemand gevonden, zwart dus.
Je huis laten keuren valt wel mee, ze kijken of je trapveldjes hebt, bij iedere uitgang en verdieping een brandmelder, afgedekte stopcontacten. Ze controleren 2 x per jaar, (deze controle doet vaak dezelfde consulent dus het kan ook nog best gezellig zijn.)

De regeling aan huis is volgens mij vanaf 3 dagen, als je 2 dagen GO hebt dan is dat dus niet van toepassing.

De gastouder heeft nog wel wat verplichtingen (VOG, EHBO, evt legeskosten) maar dan merk jij weinig van.

Ik zou wel een goed gastouderburo kiezen dat geen hoofdprijs vraagt ( niet meer dan €100,- per maand gaan betalen bijvoorbeeld). Er zijn hele goedkope gastouderburo's, die zijn zo klein, brengt de nodige risico's met zich mee. Goedkoop kan duurkoop zijn in deze.
Iemand zwart, is vaak duurder dan wit omdat je zoveel kinderopvangtoeslag terug kan krijgen.
Alle reacties Link kopieren
Even een tip.

Je krijgt wel gewoon KOT als je GO die uren factureert. Tot aan het max. Uren uiteraard. En de kans dat je daar dan overheen gaat is wel aanwezig.

Uurtarief is ook meestel rond de 15.- en je krijgt maar tot 5.60 geloof ik vergoed. Per kind.



Heb je al eens aan een gewone GO gedacht? Of eventueel iemand die het aan huis doet zonder regeling dienst verlening maar gewoon als een gewone GO dus per kind factureert. Hoef je ook geen ziekte of vakantie door te betalen.



En het zal lastig te vinden zijn een goede GO die aan huis werkt.

Maar als je er een kan vinden dan is dat wel een fijne oplossing.
Alle reacties Link kopieren
Sommige gastouders hoef je niet door te betalen bij ziekte.

En hebben dan een vast persoon die voor ze invalt. Natuurlijk niet voor 1 dag maar bij langdurige ziekte.

Waar je ze vind weet ik niet.

Dus mocht je niks aan mn post hebben, sorry dan
quote:sushilala schreef op 26 juni 2016 @ 22:19:

Wij hebben zelf iemand gevonden, zwart dus.Via via of advertentie oid? Mag ik vragen hoeveel je betaalt voor hoeveel kinderen?
quote:crea73 schreef op 26 juni 2016 @ 22:20:

Je huis laten keuren valt wel mee, ze kijken of je trapveldjes hebt, bij iedere uitgang en verdieping een brandmelder, afgedekte stopcontacten. Ze controleren 2 x per jaar, (deze controle doet vaak dezelfde consulent dus het kan ook nog best gezellig zijn.)

De regeling aan huis is volgens mij vanaf 3 dagen, als je 2 dagen GO hebt dan is dat dus niet van toepassing.

De gastouder heeft nog wel wat verplichtingen (VOG, EHBO, evt legeskosten) maar dan merk jij weinig van.

Ik zou wel een goed gastouderburo kiezen dat geen hoofdprijs vraagt ( niet meer dan €100,- per maand gaan betalen bijvoorbeeld). Er zijn hele goedkope gastouderburo's, die zijn zo klein, brengt de nodige risico's met zich mee. Goedkoop kan duurkoop zijn in deze.Dank voor de info! Nog tips voor goede buro's? (Amsterdam)
Alle reacties Link kopieren
Ik heb al jaren een oppas aan huis. Ideaal en met twee kinderen en een hoog inkomen is de oppas goedkoper dan de naschoolse opvang. Ik betaal geen vakanties door en in de 10 jaar oppas aan huis en drie verschillende oppassen waren mijn kinderen vaker ziek dan de oppas. Dus dat was makkelijk een keer te regelen.



Ik vond de controle destijds niks voorstellen. Overigens werkt mijn huidige oppas zwart. Dat is haar probleem want ik huur haar maar voor twee middagen in en hiermee valt ze onder de regeling dat zij aangifte moet doen en ik geen werkgever ben.



Toen ik nog drie dagen voltijds oppas had dus wel een oppas via een bureau en toen betaalde ik de helft tijdens de vakantie. Was destijds wel duurder dan kdv, maar ik vond het het geld echt waard. De rust die het bracht voor de kinderen en voor mij was echt super. Geen stress meer als het een keer later werd op kantoor en de oppas kookte ook zodat de kinderen altijd op tijd aten en ik als ik eenmaal thuis was tijd had voor hen ipv dat ik nog moest koken. Als je het financieel trekt zou ik het zeker aanraden.
Alle reacties Link kopieren
Ik zit trouwens op een ander forum met andere GO. Ook aan huis en ze doen dus ook gerust een wasje of koken en stofzuigen enz.

Sommige vragen zelfs maar 11.50 per uur.

Maar in A'dam zal dat een ander verhaal zijn. En degene die kwaliteit leveren zullen deze dingen ook niet alle doen en hebben vast een hoger uurtarief. Maar dat zijn vooroordelen.
quote:Zusenzoo schreef op 26 juni 2016 @ 22:23:

Even een tip.

Je krijgt wel gewoon KOT als je GO die uren factureert. Tot aan het max. Uren uiteraard. En de kans dat je daar dan overheen gaat is wel aanwezig.

Uurtarief is ook meestel rond de 15.- en je krijgt maar tot 5.60 geloof ik vergoed. Per kind.



Heb je al eens aan een gewone GO gedacht? Of eventueel iemand die het aan huis doet zonder regeling dienst verlening maar gewoon als een gewone GO dus per kind factureert. Hoef je ook geen ziekte of vakantie door te betalen.

.



Goeie info! Je bedoelt dat ondanks ziekte de gastouder gewoon moet factureren? Maar als je BV vervanging hebt moeten er 2 gastouders betaalt worden.. Of snap ik m niet? 6 weken is lang om door te betalen! Snap de regels hoor, maar vind t pittig



Dat andere is ook nog een idee, gewoon factureren per kind, maar dat is minder lonend want die tarieven liggen wel lager (of samen besluiten dat omhoog te doen). Voordeel dat je dan niet met ziekte en vakantie gebeuren zit. Nu nog zo iemand vinden.. ????
quote:xxlisaaaxx schreef op 26 juni 2016 @ 22:28:

Sommige gastouders hoef je niet door te betalen bij ziekte.

En hebben dan een vast persoon die voor ze invalt. Natuurlijk niet voor 1 dag maar bij langdurige ziekte.

Waar je ze vind weet ik niet.

Dus mocht je niks aan mn post hebben, sorry danWel nuttig hoor! Ga hier eens naar kijken!
quote:dannas schreef op 26 juni 2016 @ 22:43:

Ik heb al jaren een oppas aan huis. Ideaal en met twee kinderen en een hoog inkomen is de oppas goedkoper dan de naschoolse opvang. Ik betaal geen vakanties door en in de 10 jaar oppas aan huis en drie verschillende oppassen waren mijn kinderen vaker ziek dan de oppas. Dus dat was makkelijk een keer te regelen.



Ik vond de controle destijds niks voorstellen. Overigens werkt mijn huidige oppas zwart. Dat is haar probleem want ik huur haar maar voor twee middagen in en hiermee valt ze onder de regeling dat zij aangifte moet doen en ik geen werkgever ben.



Toen ik nog drie dagen voltijds oppas had dus wel een oppas via een bureau en toen betaalde ik de helft tijdens de vakantie. Was destijds wel duurder dan kdv, maar ik vond het het geld echt waard. De rust die het bracht voor de kinderen en voor mij was echt super. Geen stress meer als het een keer later werd op kantoor en de oppas kookte ook zodat de kinderen altijd op tijd aten en ik als ik eenmaal thuis was tijd had voor hen ipv dat ik nog moest koken. Als je het financieel trekt zou ik het zeker aanraden.Klinkt goed!! Precies wat mij aanspreekt.
Alle reacties Link kopieren
quote:AnneAnna schreef op 26 juni 2016 @ 22:48:

[...]





Goeie info! Je bedoelt dat ondanks ziekte de gastouder gewoon moet factureren? Maar als je BV vervanging hebt moeten er 2 gastouders betaalt worden.. Of snap ik m niet? 6 weken is lang om door te betalen! Snap de regels hoor, maar vind t pittig



Dat andere is ook nog een idee, gewoon factureren per kind, maar dat is minder lonend want die tarieven liggen wel lager (of samen besluiten dat omhoog te doen). Voordeel dat je dan niet met ziekte en vakantie gebeuren zit. Nu nog zo iemand vinden.. ????



Volgens mij kan je dan gewoon 2 facturen opgeven bij de BD.

Uiteindelijk gaat het er om dat je niet boven je max. uren uitkomt.

( 70.% of 140% van je gewerkte uren)
quote:Zusenzoo schreef op 26 juni 2016 @ 22:47:

Ik zit trouwens op een ander forum met andere GO. Ook aan huis en ze doen dus ook gerust een wasje of koken en stofzuigen enz.

Sommige vragen zelfs maar 11.50 per uur.

Maar in A'dam zal dat een ander verhaal zijn. En degene die kwaliteit leveren zullen deze dingen ook niet alle doen en hebben vast een hoger uurtarief. Maar dat zijn vooroordelen.Is dat een openbaar forum of voor beroepsgenoten? Zou wel een oproepje willen plaatsen oid. Vind een algemene advertentie niet zo prettig. Had laatst berichtje op Facebook groep geplaatst en kreeg wel hele vage reacties...
(Daar bestaan die bemiddelaars ook voor natuurlijk )
Alle reacties Link kopieren
Mijn moeder heeft dit jaren gedaan. Zij en het gastgezin waren aangesloten bij een gastouderbureau die de facturen regelde, maar als gastouder aan huis bepaal je je eigen tarief. Zij is HBO geschoold (kleuterjuf) en had een vast tarief (€12,50 per uur voor 2 kinderen). Toen er in het gezin meer kinderen bij kwamen ging dit tarief iets omhoog. Volgens mij werd bij haar dit bedrag vervolgens gedeeld door het aantal kinderen zodat de ouders zo veel mogelijk KOT konden krijgen. Maar dit regelde het bureau... Zeker als je kinderen jonger dan 4 zijn (en/of je merr dan 3 kinderen hebt) kan dit de moeite zijn. Als een of meerdere kinderen naar school gaan wordt het wel duurder want dan kun je minder KOT krijgen maar de gastouder blijft vaak hetzelfde vragen (zeker als daar ook 3x brengen en halen, lunchen en dienen als achterwacht voor het schoolgaande kind bij komt).



Mijn moeder was vaak 's morgens om 07:00 in het gezin en dan sliepen de kinderen nog. Deze konden vervolgens rustig op staan, aankleden en ontbijten, etc. Oudere kinderen werden naar school gebracht en gehaald, ondertussen uiteraard de zorg voor de jongste. Als het uit kwam deed ze ook wat huishoudelijke dingen die met de kinderen te maken hadden (stofzuigen, vaatwasser/afwas, opruimen, doekje over de tafel en dergelijke) zodat ouders in een net huis thuis kwamen. Ook koken en evt. samen eten was geen probleem. In principe horen huishoudelijke taken niet bij het werk van een gastouder (dan kun je beter een nanny nemen, al worden die termen wel eens door elkaar gebruikt) maar mijn moeder heeft ook wel eens een gezin gehad waar ze tussendoor alle strijk deed. Daar kreeg ze dan extra voor betaald.



De kinderen vonden het in ieder geval heerlijk. Konden gewoon afspreken na school, af en toe naar een speeltuin of juist gewoon bankhangen en lekker hun eigen rustige omgeving. Zij kwam aan haar gezinnen via het bureau, via via en via sites als oudermatch/oppassen.nl/e.d. Ik heb dit ook een tijdje (zwart) gedaan en ben ook via dit soort sites aan mijn gezinnen gekomen.
quote:Zusenzoo schreef op 26 juni 2016 @ 22:52:

[...]





Volgens mij kan je dan gewoon 2 facturen opgeven bij de BD.

Uiteindelijk gaat het er om dat je niet boven je max. uren uitkomt.

( 70.% of 140% van je gewerkte uren)





BD= belastngdienst?



Wat voor facturen zijn dit dan?
quote:gsleutel schreef op 27 juni 2016 @ 11:03:

Mijn moeder heeft dit jaren gedaan. Zij en het gastgezin waren aangesloten bij een gastouderbureau die de facturen regelde, maar als gastouder aan huis bepaal je je eigen tarief. Zij is HBO geschoold (kleuterjuf) en had een vast tarief (€12,50 per uur voor 2 kinderen). Toen er in het gezin meer kinderen bij kwamen ging dit tarief iets omhoog. Volgens mij werd bij haar dit bedrag vervolgens gedeeld door het aantal kinderen zodat de ouders zo veel mogelijk KOT konden krijgen. Maar dit regelde het bureau... Zeker als je kinderen jonger dan 4 zijn (en/of je merr dan 3 kinderen hebt) kan dit de moeite zijn. Als een of meerdere kinderen naar school gaan wordt het wel duurder want dan kun je minder KOT krijgen maar de gastouder blijft vaak hetzelfde vragen (zeker als daar ook 3x brengen en halen, lunchen en dienen als achterwacht voor het schoolgaande kind bij komt).



Mijn moeder was vaak 's morgens om 07:00 in het gezin en dan sliepen de kinderen nog. Deze konden vervolgens rustig op staan, aankleden en ontbijten, etc. Oudere kinderen werden naar school gebracht en gehaald, ondertussen uiteraard de zorg voor de jongste. Als het uit kwam deed ze ook wat huishoudelijke dingen die met de kinderen te maken hadden (stofzuigen, vaatwasser/afwas, opruimen, doekje over de tafel en dergelijke) zodat ouders in een net huis thuis kwamen. Ook koken en evt. samen eten was geen probleem. In principe horen huishoudelijke taken niet bij het werk van een gastouder (dan kun je beter een nanny nemen, al worden die termen wel eens door elkaar gebruikt) maar mijn moeder heeft ook wel eens een gezin gehad waar ze tussendoor alle strijk deed. Daar kreeg ze dan extra voor betaald.



De kinderen vonden het in ieder geval heerlijk. Konden gewoon afspreken na school, af en toe naar een speeltuin of juist gewoon bankhangen en lekker hun eigen rustige omgeving. Zij kwam aan haar gezinnen via het bureau, via via en via sites als oudermatch/oppassen.nl/e.d. Ik heb dit ook een tijdje (zwart) gedaan en ben ook via dit soort sites aan mijn gezinnen gekomen.Uitgebreide reactie, Thanks! Ik ga dit soort sites zoeken. Zit zelf nog vooral met t stukje ziekte doorbetalen ed
Alle reacties Link kopieren
Nee, is een beroepsgroep dus niet voor advertenties.



BD is belastingdienst en de 2 facturen is voor beide gastouders. De zieke en de vervanger.
Als je een gewone gastouder in je huis hebt, (dus minder dan 3 dagen oer week en geen regeling dienstverlening aan huis dan stel je samen een contract op en maak je afspraken betreft doorbetaling. Zeg jij bijv. de oppasdag op binnen 24 uur dan kan je afspreken om deze door te betalen, zo maak je ook afspraken bij ziekte.

Een goed gastouderburo, ik zit al jarenlang bij Mare, deze zijn gevestigd in den haag maar behoren tot een van de grootste in NL, ze hebben weinig verloop in consulentes dus dat geeft duidelijkheid bij de huisbezoeken en ik vind dat ze actief zijn naar vraagouders en gastouders. Ze vragen een hele redelijke prijs, €37,50 per maand, ongeacht het aantal uren/kinderen.

Er zijn diverse gastouderburo's die een eigen site hebben waar gastouders zich presenteren. Bij gob (gastouderburo) mare bieden ze dit in ieder geval aan. Wie weet staat er iemand op die je wat lijkt.

Je mag altijd PB sturen als je nog meer wil weten.
Alle reacties Link kopieren
quote:AnneAnna schreef op 27 juni 2016 @ 11:48:

[...]





Uitgebreide reactie, Thanks! Ik ga dit soort sites zoeken. Zit zelf nog vooral met t stukje ziekte doorbetalen edMijn moeder kreeg niet doorbetaald bij ziekte of vakantie. Wel had ze (zoals hiervoor ook benoemd) vaak de afspraak dat ouders 24 (of 48) uur van tevoren af konden zeggen anders moesten ze de uren wel betalen. Je kan dus onderling afspraken hierover maken. Mijn moeder had bijvoorbeeld ook een gezin dat elk jaar 6 weken aan een stuk op vakantie ging. Daar hadden ze de uren op jaarbasis gedeeld door 12. Ze kreeg dus door het jaar heen iets minder maar in die 6 weken kreeg ze gewoon doorbetaald zodat ze niet ineens zonder inkomen zat... Bij ziekte kreeg ze niks (voor haar een van de redenen om iets anders te gaan zoeken met wat meer zekerheid op dat gebied).
quote:crea73 schreef op 27 juni 2016 @ 14:27:

Als je een gewone gastouder in je huis hebt, (dus minder dan 3 dagen oer week en geen regeling dienstverlening aan huis dan stel je samen een contract op en maak je afspraken betreft doorbetaling. Zeg jij bijv. de oppasdag op binnen 24 uur dan kan je afspreken om deze door te betalen, zo maak je ook afspraken bij ziekte.

Een goed gastouderburo, ik zit al jarenlang bij Mare, deze zijn gevestigd in den haag maar behoren tot een van de grootste in NL, ze hebben weinig verloop in consulentes dus dat geeft duidelijkheid bij de huisbezoeken en ik vind dat ze actief zijn naar vraagouders en gastouders. Ze vragen een hele redelijke prijs, €37,50 per maand, ongeacht het aantal uren/kinderen.

Er zijn diverse gastouderburo's die een eigen site hebben waar gastouders zich presenteren. Bij gob (gastouderburo) mare bieden ze dit in ieder geval aan. Wie weet staat er iemand op die je wat lijkt.

Je mag altijd PB sturen als je nog meer wil weten.Zo'n 'gewone' gastouder aan huis kan dus ook via een gastouder bureau gevonden worden begrijp ik? Ik ga eens kijken naar Mare! Thanks!
quote:gsleutel schreef op 27 juni 2016 @ 15:23:

[...]





Mijn moeder kreeg niet doorbetaald bij ziekte of vakantie. Wel had ze (zoals hiervoor ook benoemd) vaak de afspraak dat ouders 24 (of 48) uur van tevoren af konden zeggen anders moesten ze de uren wel betalen. Je kan dus onderling afspraken hierover maken. Mijn moeder had bijvoorbeeld ook een gezin dat elk jaar 6 weken aan een stuk op vakantie ging. Daar hadden ze de uren op jaarbasis gedeeld door 12. Ze kreeg dus door het jaar heen iets minder maar in die 6 weken kreeg ze gewoon doorbetaald zodat ze niet ineens zonder inkomen zat... Bij ziekte kreeg ze niks (voor haar een van de redenen om iets anders te gaan zoeken met wat meer zekerheid op dat gebied).Ja, snap heel goed hoor, dat het voor een gastouder natuurlijk fijner is als je wél gewoon door wordt betaald, maar als particulier is t best een kostenpost, 6 weken doorbetalen. Ik zou liever wat meer aan een gastouder bureau betalen en dat dit gecovered is zeg maar. Onderlinge afspraken zijn dus wel mogelijk, dank voor de info!

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven