Geld & Recht alle pijlers

Onterechte snelheidsboete

27-06-2016 20:57 41 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik heb een vraag namens mijn beste vriend. Hij is vrachtwagenchauffeur en hij is laatst geflitst, hij zou binnen de bebouwde kom 90 km hebben gereden. Dat is 40km te hard!

Hij weet zeker dat hij niet te hard heeft gereden, sowieso gaat zijn vrachtwagen niet harder dan 85km per uur (is begrensd). Daarbij is hij vlak voor een verkeersdrempel geflitst. Zou hij daar echt met 90 km overheen gegaan zijn, dan zou de onderkant van zijn wagen eraf hebben gelegen



Nou schijnt het bij vrachtwagens wel vaker voor te komen dat er onterecht geflitst wordt hoor ik van meerdere mensen, echter kan er weinig op vinden op internet.

Uiteraard gaat hij in bezwaar. Mijn vraag is, heeft iemand zoiets wel eens meegemaakt? Zijn er nog dingen die hij kan meenemen in zijn bezwaar (buiten snelheidsbegrenzer en verkeersdrempel)? Tips en suggesties zijn zeer welkom!
Alle reacties Link kopieren
quote:sinnombre schreef op 27 juni 2016 @ 21:54:

Als de vrachtwagen niet harder dan 85 km kan, is dat genoeg bewijs. Zo niet, dan is er iets anders aan de hand en spreekt je vriend niet de waarheid.Dat hoop ik idd, dat ze dat accepteren. Je zou zeggen van wel
Alle reacties Link kopieren
quote:willem1959 schreef op 27 juni 2016 @ 21:59:

De foute meetuitslagen zijn het gevolg van radarbundels die reflecteren op de platte voor- of achterzijden van vrachtwagens of autobussen. Dat leidt dan tot een exacte verdubbeling van de werkelijk gereden snelheid.Ik denk idd dat dit is gebeurd.
Alle reacties Link kopieren
Alle gegevens van een digitale tachograaf moeten 1x per 90 dagen worden gedownload door de werkgever en minimaal 2 jaar bewaard worden.



De digitale tachograaf registreert rij- en rusttijden, snelheid, de afgelegde afstand, gegevens van de bestuurderskaart en verschillende soorten werkzaamheden.



En de werkgever skipt dan even de snelheid er tussen uit? Lijkt me heel sterk.

Overigens zit er een marge op de snelheidsbeperking. 85 is geen 85 maar eerder 90 of iets hoger
Alle reacties Link kopieren
quote:Saraatje schreef op 27 juni 2016 @ 22:00:

Lijkt me sterk dat de gegevens van de tachograaf niet zo lang worden bewaard. Gebruikt het bedrijf een digitale tachograaf?

Dan zijn de gegevens echt wel opgeslagen hoor, vrijwel elk bedrijf gebruikt deze gegevens om te kijken hoe er gereden wordt en waar nog wat valt te besparen (qua rijgedrag, remgedrag etc.). Bij de meeste transportbedrijven worden deze gegevens geanalyseerd dus moet vast nog ergens vandaan te halen zijn.

Ook als het nog een oude analoge tachograafschijf zou zijn, dan moeten deze minstens een jaar bewaard blijven. Alleen dan is het denk ik nog geen sluitend bewijs, als je bijvoorbeeld daarvoor op de snelweg reed. De tachograaf houdt wel je snelheid bij, maar niet je locatie.

Maar ik zou inderdaad in het bezwaar meenemen dat het technisch gezien onmogelijk (bij voorkeur met rapport garage) en de wegsituatie, net voor de drempel.

Het komt inderdaad wel vaker voor dat de snelheid van het flitsen bij vrachtwagens niet klopt, zelf ook wel eens meegemaakt. Mijn bezwaar is toen wel gegrond verklaard
Dat komt vaker voor bij vrachtwagens omdat het 2e paar wielen van de cabine sneller komt dan bij auto's waardoor er een korte afstand tussen zit en de "auto" sneller lijkt te gaan (heb ik me later vertellen, en natuurlijk bij een weglusmeting, niet bij een losse plaatsing)
Alle reacties Link kopieren
quote:LadyPhoxy schreef op 27 juni 2016 @ 22:12:

[...]



Ook als het nog een oude analoge tachograafschijf zou zijn, dan moeten deze minstens een jaar bewaard blijven. Alleen dan is het denk ik nog geen sluitend bewijs, als je bijvoorbeeld daarvoor op de snelweg reed. De tachograaf houdt wel je snelheid bij, maar niet je locatie.

Maar ik zou inderdaad in het bezwaar meenemen dat het technisch gezien onmogelijk (bij voorkeur met rapport garage) en de wegsituatie, net voor de drempel.

Het komt inderdaad wel vaker voor dat de snelheid van het flitsen bij vrachtwagens niet klopt, zelf ook wel eens meegemaakt. Mijn bezwaar is toen wel gegrond verklaard



Hij kwam van een rotonde af en 50 meter verder is hij geflitst vlak voor een drempel. Lijkt me heel knap als een vrachtwagen binnen 50 meter 90 km/uur kan halen

Ik ben blij te horen dat bij jou je bezwaar gegrond is verklaard, dat geeft weer moed!
Alle reacties Link kopieren
Klopt, maar denk dat er nog vrij weinig bedrijven zijn die een analoge tachograaf in de auto hebben, en zo ja, dan is het nog maar de vraag of die goed gebruikt is (analoog is er net iets meer te frauderen dan digitaal).

Maar als het goed is kan een chauffeur aan de hand van manifesten wel aantonen van waar naar waar hij heeft gereden, hoe laat hij is vertrokken en is aangekomen, en kan hij de route aan tonen die hij heeft gereden en zouden deze gegevens met de snelheden op de tachoschijf moeten overeenkomen.
Alle reacties Link kopieren
Strafbeschikking op naam zetten kan wel hoor. Als kentekenhouder krijg je een formulier bij de strafbeschikking waarop je de werkelijke bestuurder kunt doorgeven. Zorg ervoor dat hij zoveel mogelijk gegevens verzamelt, ook foto's van de plek van de overtreding bijv. Er kan wel 1,5/2 jaar zitten tussen het in verzet gaan en de strafkantonzitting.
Alle reacties Link kopieren
Een idee is om nu tijdig bezwaar te maken binnen de gestelde termijn, wat argumenten neerschrijven plus dat je nog bezig bent met bewijsmateriaal en argumenten te verzamelen en dat je dit later aanvult.



Dan is je bezwaar tijdig binnen binnen 6 weken na strafbeschikking.



En je aanvullende bewijsmateriaal en aanvullende argumente moet je binnen 6 weken opsturen. (Dus binnen 12 weken na dagtekening strafbeschikking).



Succes! Het is een behoorlijk bedrag.
Alle reacties Link kopieren
Vraag even bij een instantie of rdw of iets op hoe lamg de bewaar termijn is voor tachograafschijven of digitale informatie van een boord computer.
Alle reacties Link kopieren
quote:gelderka schreef op 27 juni 2016 @ 22:34:

Zo te lezen hoef je die foto eigenlijk niet eens op te vragen om bezwaar te maken.



Het helpt als je vriend stopt met dingen aannemen en die tachograafwaarden opvraagt.



Verder kun je in je bezwaar dingen meenemen als:

- de situatie. Hoe lang doet die vrachtwagen erover om op te trekken tot 90? Misschien was daar niet eens ruimte voor, of is het volkomen niet-aannemelijk.

- de drempel, waar hij met 90 nooit overheen kan.

- De wagen. Doe er een of twee foto's bij en wijs op platte (metalen) vlakken waar de radar op of tussen kan kaatsen.

- Wat was de lading (hoe zwaar was hij op dat moment, liefst met een of andere vrachtbrief erbij). Als hij zwaar was duurt het nog langer tot hij op 90 zit.

- De begrenzer. Als je er aan kunt komen: een ijkingsbewijs erbij. Misschien heeft dat ding details als een merknaam en typenummer, of is hij ingebouwd in de fabriek - ik zou het noemen. En een keurings of ijkingsdatum.



Ik zou echt even de tijd nemen om langs dat bedrijf te gaan om te voorkomen dat ze hem ermee laten zitten. Ze hebben zijn bezwaartermijn al bijna verpest.

500 euro is veel geld en het is een erg lelijke aantekening.Dit klinkt wel zinnig. Heb inderdaad al vaker nieuwsberichtjes voorbij zien komen dat vrachtwagens onterecht boetes krijgen.
Alle reacties Link kopieren
Bedankt allemaal voor de tips en reacties. Heb samen met mijn vriend vandaag het bezwaarschrift opgesteld en verstuurd. We hebben foto's van de vrachtwagen en van de situatie ter plaatse (meerdere foto's via streetview, waardoor de korte afstand van rotonde tot flitspaal goed te zien is en ook de verkeersheuvel) meegestuurd. Nu dus afwachten of het bezwaar gegrond verklaard wordt.
Alle reacties Link kopieren
Hoe verstuurd? Aangetekend? Als je niks hoort, bel dan tijdig on na te vragen of het bezwaarschrift binnen is gekomen.
“Intelligentie zonder vriendelijkheid is een zeer gevaarlijk wapen”. (Francoise Sagan)

"De moord die niet mocht worden opgelost". (Maaike Vaatstra)
Alle reacties Link kopieren
quote:simbalabimba schreef op 29 juni 2016 @ 00:15:

Hoe verstuurd? Aangetekend? Als je niks hoort, bel dan tijdig on na te vragen of het bezwaarschrift binnen is gekomen.Nee niet aangetekend. Had mss wel verstandig geweest ja... Goeie tip van dat nabellen! Gaan we zeker doen! Tnx!!
Alle reacties Link kopieren
Pfff wat n gedoe is dit zeg. Ik hoop echt dat t goed afloopt! Ik geloof echt 1000% in zijn onschuld, heb de situatie ter plaatse gezien en het is gewoon absoluut niet mogelijk daar zo hard te rijden! Niet eens met een personen auto laat staan met een vrachtwagen.

Ik vind het vooral zo naar voor m'n vriend dat dit niet een gewone boete is (buiten dat t zonde van het geld zou zijn) maar dat het ook n justitiële aantekening kan betekenen voor hem . En het is echt een goede chauffeur. Heeft in 15 jaar nog nooit schade gereden (zijn collega's maar al te vaak). Sterker nog ook in z'n privé auto rijdt hij altijd braaf (naar mijn idee rijdt ie als een ouwe lul maar goed ). Anyway ik hoop maar dat het goed afloopt en dat het niet heel kang gaat duren zoals hier gezegd is... Fingers crossed!!
Maak je nou niet zo druk. In de link die ik je meteen al gegeven heb staat uitgelegd waarom het vaak mis gaat. Willem heeft het daarna nog een keer uitgelegd. Wij zijn niet de enigen die dat weten, bij het CJIB weten ze ook hoe het mis kan gaan en als je even bezwaar maakt dan wordt het gewoon teruggedraaid.

Heb het zelf ook al aan de hand gehad en bij mij was de snelheid ook precies het dubbele van wat ik daadwerkelijk reed.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven