Explosies en geweerschoten op luchthaven Istanbul

28-06-2016 21:49 87 berichten
Alle reacties Link kopieren
Bij explosies en geweervuur op of bij de luchthaven Atatürk, bij de Turkse stad Istanbul, zijn dinsdag meerdere mensen gewond geraakt. Of er doden zijn gevallen, is vooralsnog niet bekend.

Het Turkse ministerie van Binnenlandse Zaken bevestigt berichten over twee hevige explosies op de luchthaven.



Turkse media tonen beelden van een hal in de luchthaven die gevuld is met rook. Ook is te zien dat plafondplaten naar beneden zijn gekomen.



Gewapende beveiliging is aanwezig op de plek waar de explosies zich hebben voorgedaan. De hulpdiensten zijn ter plaatse.



Volgens getuigen waren geweerschoten te horen vanaf de taxiplaats aan de voorkant van het gebouw. Gewonden zouden via taxi's worden vervoerd naar ziekenhuizen.
Iets wat vier dagen bloedt en niet doodgaat is niet te vertrouwen.
Alle reacties Link kopieren
Ik weet niet waarom 'de Koerden' hier nu bij worden gehaald maar de Koerdische bevolking in Turkije leeft prima naast de Turken. Zij hebben dezelfde rechten en plichten als alle Turkse burgers met welk geloof dan ook en gewone burgers (Turk/Koerd/Alevieten/etc) hebben geen problemen met elkaar.



Het is terreurorganisatie PKK die het probleem is, die door oa Nederland niet als terreurpartij wordt gezien maar als een soort spreekbuis der Koerden, terwijl heel veel Koerden niks van de PKK moet hebbem.

Zij zijn degene die voor verdeeldheid zorgen, door zich in het zuid oosten van Turkije terugtetrekken in dorpen, vandaar uit aanslagen te beramen om veelal jonge militairen die enkel even hun dienstplicht vervullen. En dan gek opkijken dat het leger met man en macht naar die dorpen toekomt?



Dat er in slechte tijden dagelijks aanslagen door terroristen van de PKK plaatsvinden op politiebureau's, kazernes en andere overheidsdoelen zie je niet op het Nederlandse journaal.

In het Turkse nieuws hoor je nergens dat 'de Koerde verantwoordelijk worden gehouden, nee het is de PKK.



En net zodat de gemiddelde moslim niet gelieerd is aan IS is de gemiddelde Koerd in Turkije dat ook niet aan PKK.

Het zijn niet de Koerdische burgers die worden onderdrukt door de Turkse overheid, het is de PKK die bestreden wordt en die ook nog eens hun 'eigen volk' bespeeld, manipuleerd en bedreigd om vooral te strijden tegen de Turkse overheid, niet met protestmarsen maar met zelfmoordaanslagen, bernbommen en andere vormen van geweld.



Vreemdzaam clubje ja, die zogenaamde arbeiderspartij.

Ik hoop dat ze net zoals andere terreurorganisaties zsm met de grond gelijk worden gemaakt en dat mensen weer gewoon naast elkaar kunnen leven.
Alle reacties Link kopieren
..

Sorry ik quote mezelf
Alle reacties Link kopieren
Ik ga waarschijnlijk een heel domme vraag stellen, maar waarom valt IS Turkije aan? Is dat omdat de Koerden tegen IS aan de Syrische grens strijden? Ik dacht dat IS tegen alle niet of anders gelovigen waren en pro moslim zijn. Het overgrote gedeelte van de Turkse bevolking is moslim.
quote:GateKeeper schreef op 29 juni 2016 @ 07:22:

Ik ga waarschijnlijk een heel domme vraag stellen, maar waarom valt IS Turkije aan? Is dat omdat de Koerden tegen IS aan de Syrische grens strijden? Ik dacht dat IS tegen alle niet of anders gelovigen waren en pro moslim zijn. Het overgrote gedeelte van de Turkse bevolking is moslim.

IS doodt juist heel veel moslims, ook in de gebieden die ze onder controle hebben.

Verder zit Turkije in de internationale coalitie tegen IS, en IS dreigt (en daar blijft het niet bij) terreurdaden uit te voeren in alle landen die deel uitmaken van die coalitie.
Alle reacties Link kopieren
IS is niet zozeer pro Islamitisch, ze willen dat iedereen leeft zoals in hun zelfuitgeroepen kalifaat.

De meeste moslims zijn veel te vrij volgens IS en worden als ongelovigen gezien.

Ze maken geen onderscheid hoor, moslimland of niet. Kijk maar naar de aanslagen in Syrië en de gruwelijke moorden die ze daar plegen. Niemand wordt gespaard.
Alle reacties Link kopieren
PKK is ontstaan door de onderdrukking. Zoiets komt niet uit de lucht vallen. Vaak reageren zij op een aanslag die Turkse overheid op doorsnee Koerdische burgers pleegt.



Overigens heeft geen enkele minderheid in Turkije de vrijheid om vredig naast Turken te leven. Dat 'Turken' beweren van wel, is de ontkenning die ze van kleins af aan hebben aangeleerd door omgeving, nationalisme en politiek.

Dat minderheden in Turkije zwaar onderdrukt worden door de overheid en nationalisten, is geen nieuwsflash.
Ik heb 66 problemen en op z'n kop staan is daar 1 van.
Alle reacties Link kopieren
Oh joh dat wist ik niet. Thnx voor de toelichting.
Alle reacties Link kopieren
quote:getailleerdbreinaaldje schreef op 28 juni 2016 @ 23:54:

[...]





Misschien kom ik bot over via tekst. Zo is mijn bericht absoluut niet bedoeld.



Best vreemd en kwalijk dat BBC de Islamitische Staat aan de Koerden linkt. Dit klopt namelijk niet. .



Ik snap het beter nu, dacht echt dat ik je ermee gekwetst had en dat was mijn bedoeling niet



Het staat er wat lullig op de BBC: Recent bomb attacks in Turkey have been linked to Kurdish separatists or the so-called Islamic State group.



Dat lijkt er inderdaad op dat ze het over dezelfde groep hebben , maar dat hebben ze niet, ze hadden het wellicht duidelijker moeten schrijven: maar wat ze zeggen is dat de recente aanslagen in Turkije door OF de Kurdisch Separatists, OF de zogenaamde IS zijn gepleegd.



Ik denk dat ze het zo geschreven hebben omdat ze eerder naarbuiten brachten dat het erop leek een aanslag van de Kurdish separatists te zijn. En er op deze manier op terugkomen en zeggen dat het dat is, of Daesch.



Recentelijk is er nogal wat gedoe over geweest dat elke aanslag direct op Daesch wordt afgeschoven en dat die partij dat wel makkelijk vindt, gratis 'reclame' (brrr..) Hierop heeft Daesch gereageerd met een oproep alle aanslagen live te filmen en openbaar te maken zodat men weet dat zij het zijn (in FR heeft Abballa dat dan ook gedaan, toen hij het politie koppel gijzelde en vermoorde, gefilmd en op FB gezet)



De BBC heeft nu de recentelijke aanslagen in Turkije ook naast elkaar gezet, waaruit duidelijk(er) wordt dat het twee verschillende partijen zijn.



Major recent attacks

2016

7 June, Istanbul: Car bomb kills seven police officers and four civilians. Claimed by Kurdish militant group TAK

19 March, Istanbul: Suicide bomb kills four people in shopping street. IS blamed.

13 March, Ankara: Car bomb kills 34. Claimed by TAK.

17 February, Ankara: 29 killed in attack on military busses. Claimed by TAK

12 January, Istanbul: 11 Germans killed by Syrian bomber in tourist area

2015

23 December, Istanbul: Bomb kills cleaner at Istanbul's Sabiha Gokcen airport. Claimed by TAK

10 October, Ankara: More than 100 killed at peace rally outside railway station. Claimed by IS

20 July, Suruc, near Syrian border: 34 people killed in bombing in Kurdish town. IS blamed



En Dormouse zei het al, voorbarig zijn in vingertje wijzen is dom en onnodig (en ik had de BBC gewoon niet moeten herhalen, mijn excuses dus!)

want, wie het ook op zijn geweten heeft, het is gewoon verschrikkelijk. Weer zoveel slachtoffers. Triest.
Geweldig.



Dochter gaat over 4 weken lekker op vakantie met pa naar Turkije, en er is geen argument dat hem tegenhoudt om te gaan. Verschrikkelijk. En ook erg dat ik primair aan mijn eigen kind denk, terwijl er doden en gewonden zijn gevallen.



Kutzooi.
Alle reacties Link kopieren
quote:GateKeeper schreef op 29 juni 2016 @ 07:22:

Ik ga waarschijnlijk een heel domme vraag stellen, maar waarom valt IS Turkije aan? Is dat omdat de Koerden tegen IS aan de Syrische grens strijden? Ik dacht dat IS tegen alle niet of anders gelovigen waren en pro moslim zijn. Het overgrote gedeelte van de Turkse bevolking is moslim.





IS zijn alles behalve islamitisch, in tegendeel ze doen alles wat verboden is in de Islam.

Ze hebben een eigen extreem geloof gecreëerd waarbij iedereen die niet dezelfde ideeën aanhangt heiden is.

Ben zelf moslim maar zie deze terreurgroep absoluut niet als moslims omdat het niet reimt met wat ze doen.
Girls compete with each other, women empower one another
Alle reacties Link kopieren
quote:TheJoker schreef op 29 juni 2016 @ 09:26:

Geweldig.



Dochter gaat over 4 weken lekker op vakantie met pa naar Turkije, en er is geen argument dat hem tegenhoudt om te gaan. Verschrikkelijk. En ook erg dat ik primair aan mijn eigen kind denk, terwijl er doden en gewonden zijn gevallen.



Kutzooi.





Wat jammer dat je ex geen gehoor geeft aan je zorgen. Waar gaan ze precies heen?

Ex grootouders die misschien kunnen bemiddelen?
Girls compete with each other, women empower one another
Alle reacties Link kopieren
TheJoker, dat is toch heel natuurlijk dat je primaire reactie is om om je eigen kind te denken?

Ik hoorde het gisteravond, en mijn vriendin vertrok eergisteren naar Istanbul, dan voel je ook even opluchting dat ze niet een dag later daar stond met man en kinderen.



Ik persoonlijk zo ook niet naar Egypte of Turkije gaan dit jaar, maar miljoenen doen het wel en komen weer veilig thuis. De kans is klein dat er iets gebeurt, maar ik snap jouw gevoel van 'zoek het niet op' ook heel goed.
Alle reacties Link kopieren
quote:girasole3 schreef op 28 juni 2016 @ 22:17:

[...]





Ze waren nog niet binnenDe berichtgeving (CNN) was in het begin wisselend.
Alle reacties Link kopieren
quote:getailleerdbreinaaldje schreef op 28 juni 2016 @ 23:54:

[...]





Misschien kom ik bot over via tekst. Zo is mijn bericht absoluut niet bedoeld.



Best vreemd en kwalijk dat BBC de Islamitische Staat aan de Koerden linkt. Dit klopt namelijk niet. Het Koerdische leger en Koerdische defacto partijen zijn, zo goed als, de enigen die zich dmv offensieven, fysiek tegen de IS verzetten. Dit in tegendeel tot het Turkse leger, zij verhinderen de strijd van de Koerden tegen de IS. De reden hiervoor is dat de Koerden een (hun) stuk Syrische land willen opeisen of op zn minst daar een deelstaat willen worden. Echter wil Turkije dit stuk land ook opeisen(ten onrechte). Mede hierdoor levert Turkije wapens aan IS terroristen en kent het hen medische hulp toe. In ruil daarvoor krijgt Turkije er goedkope olie van IS voor terug.

De Turkse politiek is ingewikkeld en betrekt politieke zaken uit de oertijd op het heden. Het aantal minderheden en onderdrukte religies en volkeren in Turkije zijn niet op 1 hand te tellen. Islam is de superieure religie, maar het nationalisme zit hoger en die is erg lelijk en vooral cru.



Natuurlijk is het erg wat er gebeurt is. Er is een (grote) kans dat de aanslag door een Koerdische inwoner is gepleegd. Dat sluit ik niet uit. Sommige onderdrukte mensen voelen zich dusdanig machteloos, dat ze het heft in eigen handen nemen.

Er is een wet in Turkije die iedere man met een Turks paspoort verplicht tot dienstplicht(leger). Deze kan ook afgekocht worden, maar vaak leven de minderheden in armoede en kunnen zij dit niet doen. Veel Koerdische mannen (en andere minderhede )worden daar getreiterd, gepest en in elkaar geslagen. Ze worden gedwongen om hun "eigen" volk neer/dood te schieten. Tegen het einde van de dienstplicht worden ze dood aangetroffen, met als doodsoorzaak zelfmoord. Uit autopsie van Amnesty International is gebleken dat dit in veel gevallen om moord gaat; verwondingen zoals blauwe plekken en botbreuken die niet zelf aangebracht kunnen worden, verstikking, onmogelijke posities van zelfmoord, etc. Hier heeft de Turkse overheid lak aan en er wordt geen onderzoek naar geopend.



Buiten dit alles om, speelt er zich natuurlijk veel meer. Het verzet van de Koerden tov de Turkse staat is ook bevlekt. Hier sta ik dan ook niet achter. Kwaad met kwaad bestrijden is geen oplossing. Ik weet niet of je er uberhaupt in geinteresseerd bent, misschien verveel ik je met al deze informatie.. dus ik stop hier maar met mijn uitgebreide uitleg.



Precies wat de media het westen wil laten geloven. En die willen dat maar al te graag.

Ten eerste verheerijk je terrorisme. Dat de koerden strijdrn tegen IS, uiteraard voor hun eigen hachje, maakt ze nu geen helden. Als je Turks staatsburger bent ga je in dienst, of je koerdische roots hebt of niet. En er zijn genoeg rijke koerden die het kunnen afkopen. Ze zijn niet allemaal zwak en arm hoor. Net zoals al die andere jonge mannen kun je kmkomem, veelal tijdens aanslagen door pkk. Het wordt tijd dat koerden zich aanpassen aan de normen en waarden van het land waar ze wonen, net zoals allochten dat in nederland moeten. Veel koerden zijn bang voor pkk, maar worden gedwongen ze te helpen. In tegenstelling tot het westen die ze met allerlei middelen steunt.

Een eigen deel in Syrie van koerden zal opgevouwd moeten worden met Turks geld. Ten kosten van de burger. Dus dan kan het maar beter in Turkse handen vallen als er dan echt iets verdeeld moet worden. Turken zijn nationalistisch en daar kun je door aanslagen weinig verandering in aanbrengen. Er is een turkse gezegde die zegt: of er van houden of vertrekken.



Triest dat dit is gebeurt, een mooi land die kampt met vele problemen. Hoop dat de rust snel herstelt.

Ga in juli op vakantie en gewoon met Turkisch airlines. Met een overstap in Oekraine.
Alle reacties Link kopieren
quote:Kuzu schreef op 29 juni 2016 @ 01:11:

Ik weet niet waarom 'de Koerden' hier nu bij worden gehaald maar de Koerdische bevolking in Turkije leeft prima naast de Turken. Zij hebben dezelfde rechten en plichten als alle Turkse burgers met welk geloof dan ook en gewone burgers (Turk/Koerd/Alevieten/etc) hebben geen problemen met elkaar.



Het is terreurorganisatie PKK die het probleem is, die door oa Nederland niet als terreurpartij wordt gezien maar als een soort spreekbuis der Koerden, terwijl heel veel Koerden niks van de PKK moet hebbem.

Zij zijn degene die voor verdeeldheid zorgen, door zich in het zuid oosten van Turkije terugtetrekken in dorpen, vandaar uit aanslagen te beramen om veelal jonge militairen die enkel even hun dienstplicht vervullen. En dan gek opkijken dat het leger met man en macht naar die dorpen toekomt?



Dat er in slechte tijden dagelijks aanslagen door terroristen van de PKK plaatsvinden op politiebureau's, kazernes en andere overheidsdoelen zie je niet op het Nederlandse journaal.

In het Turkse nieuws hoor je nergens dat 'de Koerde verantwoordelijk worden gehouden, nee het is de PKK.



En net zodat de gemiddelde moslim niet gelieerd is aan IS is de gemiddelde Koerd in Turkije dat ook niet aan PKK.

Het zijn niet de Koerdische burgers die worden onderdrukt door de Turkse overheid, het is de PKK die bestreden wordt en die ook nog eens hun 'eigen volk' bespeeld, manipuleerd en bedreigd om vooral te strijden tegen de Turkse overheid, niet met protestmarsen maar met zelfmoordaanslagen, bernbommen en andere vormen van geweld.



Vreemdzaam clubje ja, die zogenaamde arbeiderspartij.

Ik hoop dat ze net zoals andere terreurorganisaties zsm met de grond gelijk worden gemaakt en dat mensen weer gewoon naast elkaar kunnen leven.



Ik ben het onmiddellijk met je eens dat elke aanslag er een te veel is en dat de PKK verschrikkelijke dingen heeft gedaan en nog steeds doet.

Maar het is ook een mythe om te zeggen dat Koerden niet onderdrukt worden in Turkije. Niet elke Koerd individueel. En inderdaad zijn er heel veel koerden die geld hebben, die goede banen hebben en hun plaats in de maatschappij hebben.

Maar koerden als groep worden wel onderdrukt tot op zekere hoogte. De Turkse staat laat weinig ruimte voor de eigenheid van burgers van minderheden (Armenen, Grieken, Koerden).

Koerden willen meer autonomie, meer ruimte voor eigen cultuur/taal en zeggenschap over hun eigen gemeenschap.

De Turkse staat wil volkomen assimilatie. Je hebt Turken die zelfs ontkennen dat Koerden bestaan (het zijn gewoon berg turken) en dat beeld wordt gevoed door de turkse staat.

De laatste jaren leken er positieve ontwikkelingen te zijn (meer ruimte voor de koerdische taal in het onderwijs) maar onder de huidige regering is daar natuurlijk geen sprake meer van.



Het ironische is natuurlijk dat de Turkse staat absoluut niet wil dat turken in het buitenland zich assimileren aan het land. Nee, hun eigenheid moet wel gerespecteerd worden en zij moeten zich wel turk blijven voelen. Zeker voor het huidige regime natuurlijk zeer aantrekkelijk gezien veel turken in het buitenland conservatief zijn en het huidige regime steunen.
Alle reacties Link kopieren
Koerden zijn vergelijkbaar met Marokkanen van hier.

En eens met bovenstaande , je moet koerden niet linken aan de pkk.



Ws is dit niet een daad van pkk, maar van IS. Voor pkk lijkt me dit ook too much. Die houden zich meer bezig met militaire eenheden.
quote:muurbloempje66 schreef op 29 juni 2016 @ 10:53:

Koerden zijn vergelijkbaar met Marokkanen van hier.

Wat bedoel je daarmee???
Alle reacties Link kopieren
Het vliegverkeer is weer zo goed als hervat hoor ik net. Da's al snel.

Overigens vind ik de Turken niet zo vreedzaam naast de Koerden samenleven als jij dat ervaart Kuzu. Ik vind dat er behoorlijk wat haat en nijd is onderling, in het dagelijks leven. Veel (verder progressieve) Turken kijken neer op de Koerden alsof ze n soort tokkies zijn.
Iets wat vier dagen bloedt en niet doodgaat is niet te vertrouwen.
Alle reacties Link kopieren
Volgens de Volkskrant is IS verantwoordelijk voor de aanslag.



http://www.volkskrant.nl/ ... erantwoordelijk~a4329452/
~Energy flows where attention goes~
Alle reacties Link kopieren
quote:SallySpectra schreef op 29 juni 2016 @ 11:00:

[...]



Wat bedoel je daarmee???Nou gewoon. Je kent het Marokkanen probleem van Nl toch wel.
Alle reacties Link kopieren
quote:Very__Cherry schreef op 29 juni 2016 @ 11:06:

Het vliegverkeer is weer zo goed als hervat hoor ik net. Da's al snel.

Overigens vind ik de Turken niet zo vreedzaam naast de Koerden samenleven als jij dat ervaart Kuzu. Ik vind dat er behoorlijk wat haat en nijd is onderling, in het dagelijks leven. Veel (verder progressieve) Turken kijken neer op de Koerden alsof ze n soort tokkies zijn.Ja als je als Turkse burger de taal niet eens spreekt. Als je niet integreert veroorzaakt dat problemen. Van beide kanten.
Alle reacties Link kopieren
quote:muurbloempje66 schreef op 29 juni 2016 @ 10:53:

Koerden zijn vergelijkbaar met Marokkanen van hier.

En eens met bovenstaande , je moet koerden niet linken aan de pkk.



Ws is dit niet een daad van pkk, maar van IS. Voor pkk lijkt me dit ook too much. Die houden zich meer bezig met militaire eenheden.



er is PKK en TAK - het is TAK die de recentere aanslagen opeist, niet PPK....en TAK is niet alleen gerricht op militaire eenheden (Ankara aanslagen bv)



Tak, a radical Kurdish group that claims to have split from the outlawed Kurdistan Workers’ party (PKK) but that experts say retains links to it, has also claimed responsibility for the bloody suicide bomb attack that killed 29 people less than a month ago in Ankara. Then the group had threatened that attacks would continue.



“We are dealing with an entirely new phenomenon,” said Metin Gürcan, an independent security analyst and columnist for Al Monitor. “This is not violence initiated by the PKK, but violence that is PKK-affiliated, and inspired by the Kurdish struggle against Isis in Rojava, [or northern Syria]. These youngsters have learned to fight there, and have learned from Isis tactics. This type of violence is now being outsourced to Turkey.”
Alle reacties Link kopieren
Pkk , TAK, allemaal 1 pot nat die heel snel moet ophouden met bestaan.
Alle reacties Link kopieren
quote:TheJoker schreef op 29 juni 2016 @ 09:26:

Geweldig.



Dochter gaat over 4 weken lekker op vakantie met pa naar Turkije, en er is geen argument dat hem tegenhoudt om te gaan. Verschrikkelijk. En ook erg dat ik primair aan mijn eigen kind denk, terwijl er doden en gewonden zijn gevallen.



Kutzooi.



Ik vind dat helemaal niet gek Joker, misschien dat Pa zich nog bedenkt en omboekt.

Het zou mij ook niet lekker zitten.
Ontbijt: Een Smoothie banaan Lunch: Een cracker/avocado en guinoa salade Diner:57 pizza broodjes,13 donuts,2 bakken gefrituurde kipkluif, 9 Rosé
quote:muurbloempje66 schreef op 29 juni 2016 @ 11:15:

[...]





Nou gewoon. Je kent het Marokkanen probleem van Nl toch wel.Slechte vergelijking. Héél slecht zelfs.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven