Iemand ervaring met een kraamhotel??????

24-11-2008 17:50 17 berichten
Alle reacties Link kopieren
Kan iemand hier mij helpen aan wat ervaringen hiermee?

Heb een drukke eigen zaak aan huis en kreeg een foldertje van de huisarts mee over kraamhotels.

Is dit een optie en wordt het verzekerd?
Alle reacties Link kopieren
Alweer bijna acht jaar geleden werd het vergoed afgezien van een eigen bijdrage gelijk aan de kosten van een normale dag kraamzorg.

Je zit er natuurlijk wel in je up samen met je baby. Ik vond dat niet zo bezwaarlijk, kwam er prima tot rust. Ik had de keuze tussen een maaltijd van het huis of zelf meegebracht eten. Kraamzorg was eerder op het niveau van wijkkraamzorg dan van volledige kraamzorg, werd wel geholpen met de baby in bad doen en zo.

Het was mijn vierde kindje dus ik heb geen idee hoe zo iets zou zijn bij een eerste kindje. En je doet er goed aan om te zorgen dat je goed in de visite zit voor de broodnodige afleiding.



Heel groot nadeel vond ik wel dat ik pas ernaar toe kon op het moment dat mijn verloskundige groen licht gaf, en dat was behoorlijk ver in de ontsluiting. Niet bepaald een pretje in de taxi.
Euh, hoe moet ik weten of het voor jou een optie is?



In 2006 werd mijn bevalling in kraamhotel volledig vergoed.
Alle reacties Link kopieren
Je kan er bevallen en/of kramen! Ik had mij er ook voor ingeschreven, maar beeb kwam eerder dan gepland en moest ik naar t ZH. Maar van vriendinnen heb ik gehoord dat t fantastisch was..Je word er super verzorgd en je hebt je eigen kamer met alles wat je nodig hebt..heerlijk voor de kraamvisite , je hoeft nergens naar om te kijken. Bij de 2e zou ik me er weer voor in willen schrijven. Bij mij werd t geloof ik gedeeltelijk verzekerd, even je verzekering bellen dan weet je voldoende. En de extra dingen die je kan bestellen en zelf moet betalen, die kosten zijn zo laag, daar hoef je t niet om te laten.



Succes er mee
Alle reacties Link kopieren
Ik ben in 2002 in het ziekenhuis bevallen en heb gekraamd in het kraamhotel. Was echt een zaligheid! Ons eerste kindje, en ik vond het vooral heel fijn dat ik midden in de nacht ook "hulp" in kon roepen, dat heb je bij gewone kraamzorg thuis natuurlijk niet. Voor het bezoek werd alles geregeld, op welk tijdstip ze ook kwamen.

Het kraamhotel kreeg de maaltijden uit de keuken van het gewone hotel 1 deur verder, kon ook gewoon van de kaart van dat restaurant bestellen. Voor eigen rekening natuurlijk, maar die biefstuk was heeeeeeeeeerlijk!!



Op het geboortekaartje hadden we vermeld dat we in het kraamhotel zouden zijn de eerste dagen en bezoek liefst dáár zouden ontvangen. Daar werd goed gehoor aan gegeven dus eenmaal thuis konden we in alle rust ons eigen ritme vinden.



Ik kan het eigenlijk alleen maar aanraden!
Iets anders
Alle reacties Link kopieren
Heb nog geen ervaring met een kraamhotel, maar heb me voor de komende bevalling daar wel ingeschreven.



Woon zelfs sinds dit jaar in het buitenland, maar wil nog wel graag in Nederland bevallen. Mijn bevalling is in het ziekenhuis en daarna ga ik nog zo'n 8 dagen naar het kraamhotel.

Kan ik lekker op mijn gemak iedereen ontvangen en hoef me nergens zorgen om te maken. Het ziet er allemaal heel mooi uit en van vrienden en kennissen heb ik alleen maar goede verhalen gehoord!
Alle reacties Link kopieren
Mijn vraag hierbij is ook: waaróm kozen jullie voor een kraamhotel? Waarom niet lekker thuis?
Alle reacties Link kopieren
Ook ik ben inhet kraamhotel geweest.



Grootste voordeel vond ik de hulp die je 24 uur hebt. Zoon heeft flink gespookt en ik was kapot! Ondanks mijn schuldgevoel heb ik toch gevraagd of ze hem 's nachts mee wilden nemen. Kon ik eindelijk SLAPEN!

Kosten vond ik meevallen. Met overnachtingen van manlief erbij en wat maaltijden was ik rond de 250 euro kwijt. En het was echt elke euro waard!

Ik kanhet iedereen zeker aanraden!
Alle reacties Link kopieren
quote:Cherise1981 schreef op 25 november 2008 @ 10:05:

Mijn vraag hierbij is ook: waaróm kozen jullie voor een kraamhotel? Waarom niet lekker thuis?



Een van mijn redenen was dat er toen in mijn regio een tekort aan kraamverzorgenden was, ik zou thuis wel kraamzorg krijgen maar met een beetje pech was dat 1 uurtje per dag of zo. In het kraamhotel was 24 uur per dag een kraamverzorgende aanwezig.



Een andere reden was dat mijn ouders 150 km hier vandaan wonen. Mijn man en ik bleven met ons kindje in het kraamhotel en mijn ouders in ons huis, ze konden zo lekker vaak op bezoek komen en meegenieten van hun kleinkind. Mijn man had geen omkijken naar het huis en de huisdieren, mijn ouders zorgden overal voor. Zo konden we met z'n 3-tjes die eerste dagen volop van elkaar genieten.
Iets anders
Alle reacties Link kopieren
De reden dat ik ervoor gekozen heb was deze:



Ik had eigenlijk nog nooit een pasgeboren baby gezien. Laatst staan verzorgd. Ik vond het idee dat ik alleen met verse baby thuis zou zijn doodeng. De hulp die je daar 24 uur krijgt voor dezelfde prijs als gewone kraamzorg heeft bij mij de doorslag gegeven.

Ik ging dan ook vol zelfvertrouwen naar huis! Dat was anders geweest als ik thuis was gebleven.
Alle reacties Link kopieren
Binnen nu en 3 weken hoop ik ook in een kraamhotel te bevallen van ons eerste kindje.

Wij hebben hiervoor gekozen, omdat:

we gewoon niet zo heel veel over babies weten (alleen wat in de boekjes staat). Verder een stuk bescherming van mijzelf, want ik ben een bezige bij en ik denk dat ik thuis, ongeacht of het nou wel of niet kan, me met allerlei huishoudelijke dingen ga bemoeien. Terwijl dat,zeker in een eerste week, helemaal niet nodig is.

Tot slot heb ik ook last van lichte bekkeninstabiliteit. De verloskundige heeft aangeraden om de eerste week geen trappen te lopen. In ons huis hebben we meerdere trappen, dus das weer niet zo handig.



Wij hebben twee weken geleden gekeken bij de opening van het kraamhotel en alles zag er super de luxe uit. Alles bij de hand en toch kleinschalig. (8 hotelkamers en 2 geboortekamers).



En de vraag of het verzekerd is of niet kan je beter aan je zorgverzekeraar stellen, want dat verschilt nog al eens.

Bij ons wordt het wel vergoed. Materiaalkosten en maatijdkosten komen voor eigen rekening. Al met al rekenen we erop dat het rond de 350 euro gaat kosten.

Als je nog een paar weken hebt dan kan ik je straks onze ervaringen vertellen.



Succes ermee
Alle reacties Link kopieren
Ik zou het zelf helemaal niks vinden en ik was ook erg blij dat ik thuis was. Gewoon mijn eigen spulletjes, bed en omgeving. Ik had ook de neiging om de ochtend na de bevalling de was te gaan doen, maar in een vlaag van verstandig zijn dacht ik, ja dáááááág, dat mag de kraamhulp zometeen lekker doen . De rest van de week heb ik ook lekker haast niets gedaan, afgezien van een paar keer koken en de kooi van onze cavia verschonen. De rest heeft de kraamhulp allemaal gedaan, en mijn vriend een heel klein beetje (de boodschappen en paar keer koken). Maar wel lekker allemaal thuis, zou niet anders willen.



En degene die het wel zouden willen die al een kindje hebben, hoe doe je dat dan met je eerste kindje? Ik denk dat ik haar het liefst ook de hele tijd om me heen heb dan.
Alle reacties Link kopieren
Idd de meeste hulp die je nodig hebt is snachts...en dan in het hotel heb je 24 uur zorg.

Ik zou zelf maar 3 uur per dag zorg hebben gekregen en dan 3 dgn ofzo..daar heb je dus niks aan.



En ook een goed idee ja daar ja visite ontvangen en dan zodra je naar huis gaat voorlopig even geen visite.



En voor de moeders die dus de dag erna alweer de afwas staan te doen...daar word je gedwongen te rusten zodat je dus lekker snel weer opgeknapt bent, en je verdient t toch ook om even lekker gepamperd te worden!!!



Ik heb zelf na een KS 6 dgn in het ZH gelegen waar ik superverzorgd ben en ik vond het helemaal niet erg om niet thuis te zijn....want thuis zou ik idd alweer aan de slag gegaan zijn. En na die 6 dgn ben ik lichamelijk snel opgeknapt..
Alle reacties Link kopieren
Het verschilt ook heel erg per persoon, ik had na mijn bevalling alleen wat last van mijn bekken en heb mede daarom weinig trapgelopen, maar verder kon ik alles meteen weer doen, had nergens last van en was ook helemaal niet moe.

De meeste hulp 's nachts nodig, waarom dan precies? Ik had 's nachts helemaal geen hulp nodig, dus ik kan me er eigenlijk niet zoveel bij voorstellen.
Alle reacties Link kopieren
Nou mijn beeb sliep overdag veel en snachts was t 2x voeden (en met BV is t vaak nog vaker) dus ik was dan echt wel beetje brak en als je dan bijv zoals ik een KS heb gehad, is best wel beetje auww...maar zoals jij ook al zei het verschilt per persoon...



Maar ik ben wel overtuigd dat als je thuis bent dat je dan veel sneller weer wat in huis gaat doen dan bijv kraamhotel dan word je lekker gedwongen om rust te houden en te genieten van je beeb..zonder dat je ziet dat er eigenlijk gestofzuigd moet worden bijv.



Niet moe snoopy, wauw nou ik was super moe hahaha...klein rondje in het ZH over de afdeling en was blij als ik weer bij mn bed was...hihi maar zo zie je iedereen is anders.



Jackie ben je al wat wijzer geworden weet je al wat je gaat doen??
Alle reacties Link kopieren
Onze dochter viel altijd net in slaap vlak voor de kraamhulp kwam . De eerste week was ze 's nachts veel wakker, of sliep alleen bij ons (om en om bij mijn vriend en mij om de 3 uur zodat de ander kon slapen ). En om de 2/3 uur kwam ze voor een (borst)voeding. Ik had de laatste 4 weken van mijn zwangerschap heftige jeuk over mijn hele lichaam en sliep daardoor maar zo'n 3 uur per nacht. Dus na de bevalling kon ik veel meer slapen en ik was al meteen helemaal uitgerust . En ik was zo opgelucht dat mijn dochter er eindelijk gezond en wel was. Ik heb ook een redelijk makkelijke bevalling gehad, zo'n 6 uur weeen en niet geknipt/gescheurd. Wel aardig wat last van mijn bekken door verkeerde ligging, maar dat was echt het enige.

Onze kraamhulp deed echt alles, behalve boodschappen, avondeten en soms moesten we nog een was in de droger doen of ophangen. Maar de rest deed ze echt allemaal, dus mezelf voorbijlopen kon ook niet echt .
Alle reacties Link kopieren
Thanks voor alle info.

Cherise1981,

Ik vraag of het een optie is, omdat het voor mij thuis niet gemakkelijk is. Ik heb namelijk een drukke eigen zaak. Vind het dus niet zo prettig om heel de dag mensen om me heen te hebben dan. Daarom mijn vraag hoe het de mensen bevallen is die er zijn geweest.



Plukkie78,

Ook jij bedankt voor je info en ik hoor heel graag van je hoe het bevallen is. Ik verwacht mijn kindje in mei dus heb nog even he.



Missworld,

Vind het wel fijn om veel reacties hier te krijgen. Ik denk dat ik er toch voor ga, sowieso de bevalling zelf en misschien daarna weer na een paar dagen naar huis. Het kan ook maar zo lopen, dat je op het laatse moment naar het ziekenhuis moet, dan gaan natuurlijk al mijn goeie voornemens over boord!

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven