Werk & Studie alle pijlers

Stellingen scriptie

30-06-2016 20:15 25 berichten
Alle reacties Link kopieren
Okee, mijn scriptie is eindelijk klaar. Echter, voor mijn verdediging moet ik 5 stellingen bedenken. Mijn begeleider wil ze zo dat ze uitdagend zijn, dat er pro's en contra's bedacht kunnen worden. Dat ik bijna zelf denk: Ik weet het niet....

Het gaat over sociale vaardigheden, sociaal gedrag, sociale vaardigheidstraining. Mijn begeleider had deze:

1. Ouders zijn onbetrouwbare informanten als het om opinies t.a.v. hun kinderen gaat (datzelfde zou je ook kunnen stellen voor leerkrachten)

2. In het onderwijs gaat het er niet om hoe een kind zich voelt: het gaat om schoolresultaten.

3. Cognitieve en sociaal-emotionele capaciteiten sluiten naadloos op elkaar aan.



Zelf kan ik mij wel vinden in 1 en 2 zou ik tegen kunnen spreken. 3 vind ik een lastige.Maar ik moet er dus 5 in totaal...

Wie kan mij helpen?
Waarom vandaag doen wat morgen kan.
Alle reacties Link kopieren
Moeten we niet weten over welke onderwerpen het precies gaat voor een stelling? sociaal gedrag is best wel groot
i want your loving and all your lovers revenge, you and me could write a bad romance
Alle reacties Link kopieren
.
Ontbijt: Een Smoothie banaan Lunch: Een cracker/avocado en guinoa salade Diner:57 pizza broodjes,13 donuts,2 bakken gefrituurde kipkluif, 9 Rosé
Alle reacties Link kopieren
Onderzoeken en stellingen over sociale vaardigheden zijn onbetrouwbaar door vooringenomenheid en sociaal gewenste antwoorden.
Je hebt zo’n 26.000 dagen tussen níets en eeuwigheid, je kunt lachen, je kunt klagen, maar elke dag ben je voor eeuwig kwijt.
Waarom vind je 3 een lastige? Vind het wel een interessante stelling want daarop is wel de organisatie van ons onderwijssysteem is gebaseerd, maar de praktijk werkt niet zo waardoor kinderen vastlopen.
Alle reacties Link kopieren
Waarom zou je ze tegen moeten kunnen spreken? Volgens mij zijn er bij een goede discussie zowel voorstanders zoals tegenstanders nodig?
Het kenmerk van een stelling is dat er pro's en contra's geformuleerd kunnen worden.



Bij 1 denk ik: ja duh! dus die vind ik niet echt uitdagend.

Hetzelfde bij 3, daar kun je geen goede pro/contra discussie over voeren.



Het moet echt iets zijn (zoals bij 2) waar je verschillende mensen voor of tegen kunnen zijn. Dat vind ik bij 1 en 3 niet het geval, ze zijn niet uitdagend.



Zit je op de pabo of lerarenopleiding? Want iets meer info zou wel handig zijn. Ik kan wel zeggen dat ik:

"Bij de tweedekamerverkiezingen dient een kiesdrempel van 10% ingevoerd te worden" een goede stelling vind, maar als die niets met jouw opleiding/scriptie te maken heeft heb je daar niets aan.
Alle reacties Link kopieren
Sociale vaardigheidstraining is ongeschikt voor kinderen met een diagnose.



Zoiets?
Beetje vreemd trouwens, dat jij 5 stellingen moet bedenken en dat jouw begeleider er 3 voorzegt. (en dan zulke slechte)
Alle reacties Link kopieren
Ik studeer toegepaste psychologie en heb een effectmeting gedaan naar een sociale vaardigheidstraining op een middelbare school waarbij de leerlingen gediagnosticeerd zijn met gedrags-, leer- en/of sociaal-emotionele problematiek.
Waarom vandaag doen wat morgen kan.
Sociale vaardigheids trainingen zouden alleen gegeven mogen worden door.. (professionals, of juist ervaringsdeskundigen die gepest zijn.)



Soc. V. T. Moeten opgenomen worden in het curriculum van alle basisscholen.



Sociaal gedrag is een voornamelijk nature (vs nurture) vaardigheid, dus trainingen zijn zinloos.
Dan lijkt het me handig als je stellingen zoveel mogelijk daarover gaan. Wat was het resultaat van je meting? En kun je nav daarvan een stelling formuleren? Kun je stellingen formuleren over bijv. de voorwaarden waaronder zo'n training effect heeft? Over of de aard van de problematiek iets te maken heeft met het effect?
Alle reacties Link kopieren
Flitseflats: Die tweede had ik, maar was dus 'matig-slecht'.

Wollstonecraft: De training had geen effect, de leerlingen, ouders en mentoren vonden de leerlingen bij de voormeting al gemiddeld tot hoog sociaal vaardig. En bij de nameting was dit niet veranderd.
Waarom vandaag doen wat morgen kan.
Alle reacties Link kopieren
quote:Wollstonecraft1792 schreef op 30 juni 2016 @ 20:22:

Het kenmerk van een stelling is dat er pro's en contra's geformuleerd kunnen worden.



Bij 1 denk ik: ja duh! dus die vind ik niet echt uitdagend.

Hetzelfde bij 3, daar kun je geen goede pro/contra discussie over voeren.



Het moet echt iets zijn (zoals bij 2) waar je verschillende mensen voor of tegen kunnen zijn. Dat vind ik bij 1 en 3 niet het geval, ze zijn niet uitdagend.



Zit je op de pabo of lerarenopleiding? Want iets meer info zou wel handig zijn. Ik kan wel zeggen dat ik:

"Bij de tweedekamerverkiezingen dient een kiesdrempel van 10% ingevoerd te worden" een goede stelling vind, maar als die niets met jouw opleiding/scriptie te maken heeft heb je daar niets aan.



Misschien dat stelling drie toch wel een goeie is dan. Want ik vind die ook een no-brainer: lariekoek.

Als jij 'ja duh!' denkt is het wel discussiewaardig.
Je hebt zo’n 26.000 dagen tussen níets en eeuwigheid, je kunt lachen, je kunt klagen, maar elke dag ben je voor eeuwig kwijt.
Alle reacties Link kopieren
quote:Wollstonecraft1792 schreef op 30 juni 2016 @ 20:22:

Het kenmerk van een stelling is dat er pro's en contra's geformuleerd kunnen worden.



Bij 1 denk ik: ja duh! dus die vind ik niet echt uitdagend.

Hetzelfde bij 3, daar kun je geen goede pro/contra discussie over voeren.



Het moet echt iets zijn (zoals bij 2) waar je verschillende mensen voor of tegen kunnen zijn. Dat vind ik bij 1 en 3 niet het geval, ze zijn niet uitdagend.



Zit je op de pabo of lerarenopleiding? Want iets meer info zou wel handig zijn. Ik kan wel zeggen dat ik:

"Bij de tweedekamerverkiezingen dient een kiesdrempel van 10% ingevoerd te worden" een goede stelling vind, maar als die niets met jouw opleiding/scriptie te maken heeft heb je daar niets aan.



Oneens.



Als moeder ken ik mijn kind door en door. En waar de docent uit groep acht er niet veel meer in zag dan VMBO-T, en ik dacht dat havo vast ook zou moeten kunnen, bleek dat ik degene was die gelijk had en ze haalt niet eens ´maar´ zesjes. Docenten zien vaak wat ze willen zien en met hoog-opgeleide ouders sturen ze een kind sneller naar een hoger niveau dan kinderen uit een ´lager milieu`.



Echter; zelfs als niet-afgestudeerde-huismoeder vind ik dit meer een stelling voor een forum of verjaardag, niet iets dat ik zou verwachten bij afronding van een studie. Weet je zeker dat het niet slechts voorbeelden waren om je een beetje een idee te geven van wat hij verwacht??
De tand des tijds kan een antieke kast nou juist nét dat karakter geven. Zonde om over te schilderen. Avena.
quote:feow schreef op 30 juni 2016 @ 20:44:

[...]





Misschien dat stelling drie toch wel een goeie is dan. Want ik vind die ook een no-brainer: lariekoek.

Als jij 'ja duh!' denkt is het wel discussiewaardig.Haha, dat bedoelde ik niet, ik bedoelde ook dat ik 3 een lariekoek stelling vind. Het staat er inderdaad een beetje onduidelijk!
Alle reacties Link kopieren
Is het doel van huiswerk niet dat jij het zelf maakt zodat jij er iets van leert en de docenten kunnen toetsen of jij het snapt?
Alle reacties Link kopieren
Ceylon: absoluut daar ben ik het met je eens, maar anderzijds krijg je het probleem van sociaal wenselijk antwoorden. Vandaar dat het ook onbetrouwbaar genoemd kan worden.



Ik had nu ook: Onderzoeken naar sociale vaardigheidstrainingen zijn onbetrouwbaar, omdat je altijd te maken hebt met sociaal wenselijk gedrag.
Waarom vandaag doen wat morgen kan.
Alle reacties Link kopieren
chocolol: O absoluut, maar als je nou vastloopt in je stellingen en ook ideeën kunt opdoen van anderen, dan is dat toch fijn? Ik had er eerst 6, maar ze waren allemaal matig-slecht....
Waarom vandaag doen wat morgen kan.
Alle reacties Link kopieren
Misschien kun je een aantal verschillen SoVa-trainingen naast elkaar leggen en als stelling geven dat SoVatraining A beter is dan SoVatraining B?

Of per SoVatraining aangeven bij welke doelgroep deze het beste/minst goed past?



Een stelling over de duur van een gemiddelde SoVatraining? (Bijv. 10 lessen/bijeenkomsten is te weinig/te veel)



Of:



SoVatrainingen hebben geen nut bij kinderen met een IQ lager dan ... (vul in)



SoVatrainingen hebben meer zin bij meiden dan bij jongens.



SoVatrainingen zijn goed inzetbaar bij volwassenen.



SoVatrainingen zouden in land X (vul naam land in) hetzelfde zijn en dezelfde resultaten hebben als in Nederland.



SoVatrainingen houden geen rekening met (mogelijke) trauma's of ernstig leed bij kinderen.



SoVatrainingen zijn alleen zinvol als ouders ook participeren.



OF...



Weet ik veel. Het is jouw opleiding!



Veel te veel onzin wordt wetenschap genoemd
Alle reacties Link kopieren
quote:Bugs_Bunny schreef op 30 juni 2016 @ 23:31:

Veel te veel onzin wordt wetenschap genoemdToegepaste psychologie is ook geen wetenschappelijke studie, mocht het je geruststellen
Alle reacties Link kopieren
quote:baami schreef op 30 juni 2016 @ 20:53:

chocolol: O absoluut, maar als je nou vastloopt in je stellingen en ook ideeën kunt opdoen van anderen, dan is dat toch fijn? Ik had er eerst 6, maar ze waren allemaal matig-slecht....Is het dan niet handiger om met klasgenoten hierover te sparren?
Alle reacties Link kopieren
Bedankt iedereen voor het meedenken. Chocolol, daar heb jij zeker gelijk in, maar ik dacht hoe meer inzichten hoe meer kans.
Waarom vandaag doen wat morgen kan.
quote:blackberry1980 schreef op 30 juni 2016 @ 23:49:

[...]





Toegepaste psychologie is ook geen wetenschappelijke studie, mocht het je geruststellen Pak van mijn hart

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven