Geld & Recht alle pijlers

Een week is ze begraven en nu al ruzie om het huis.

30-06-2016 14:00 152 berichten
Alle reacties Link kopieren
.
anoniem_296381 wijzigde dit bericht op 01-07-2016 11:48
Reden: Ivm herkenbaarheid OP aangepast
% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
En aan de andere kant wisten TO en zonen hoe het ervoor stond en hebben hun zelf ook geen maatregelen getroffen mbt de woning. Dus om nu alles op T te schuiven..
Alle reacties Link kopieren
quote:wyandotje schreef op 30 juni 2016 @ 20:00:

[...]



Die kanker hebben ze zelf ook niet besteld denk ik. Zij en de twee dochters zijn het hardste getroffen nu.Wat een nare reactie... Die jongens zijn hun vader en nu ook hun moeder kwijt! Ik vind het leed van alle betrokkenen heel erg en ik vind niet dat je kan zeggen dat het voor de een erger is dan de ander.
Alle reacties Link kopieren
quote:wyandotje schreef op 30 juni 2016 @ 20:08:

[...]





Klopt, maar niet iedereen heeft dat geregeld. Mijn man kreeg in 2014 zomaar ineens een hartstilstand, ik was overrompeld.Wat verschrikkelijk, het lijkt me dat heel je leven dan opeens stil staat. Natuurlijk ben je bij zoiets overrompeld en inderdaad heeft niet iedereen wat geregeld, maar het gaat hier om een langer ziekte bed waar gesproken is over de verdeling. Dan heb je juist tijd om het nog te doen, T had ook toen dingen ter tafel te brengen en had bijvoorbeeld om 6 maanden ipv 3 kunnen vragen.
Alle reacties Link kopieren
quote:wyandotje schreef op 30 juni 2016 @ 20:11:

En aan de andere kant wisten TO en zonen hoe het ervoor stond en hebben hun zelf ook geen maatregelen getroffen mbt de woning. Dus om nu alles op T te schuiven..Er waren afspraken gemaakt en dat was Hoe het er voor stond, to, zonen en hun moeder hadden maatregelen getroffen. Wat hadden ze dan moeten doen? Wat voor andere maatregelen hadden ze volgens jou kunnen en moeten nemen? T was er bij en wist er ook van, maar heft niks gedaan en probeert het acteren te veranderen.
Alle reacties Link kopieren
Gecondoleerd.



Ga z.s.m. naar de notaris, de erfenis moet tenslotte beschreven en beneficiair aanvaard worden. Beneficiair aanvaarden moet omdat er minderjarige kinderen zijn.



Het kan zijn dat bio-moeder bij testament heeft bepaald dat T. haar erfgenaam is, en haar dochters niet.

Bio-moeder kan ook besloten hebben om alles na te laten aan de kinderboerderij, het Rode Kruis of de plaatselijke kantklosvereniging.

Misschien heeft ze net een flinke schuld gemaakt bij de Wehkamp.



Je weet gewoon niets, dus ga naar die notaris. Binnen drie maanden.





https://www.notaris.nl/een-erfenis-aanv ... -verwerpen



Uw keuze: de erfenis zuiver aanvaarden, beneficiair aanvaarden of verwerpen

Wanneer u een erfenis zomaar aanvaardt, kan dat grote gevolgen hebben. U erft niet alleen alle goederen, zoals meubels of sieraden, een huis of geld, maar ook eventuele schulden. Is er bijvoorbeeld een belastingschuld of een tv of laptop op afbetaling gekocht, dan zijn de erfgenamen hiervoor verantwoordelijk. Als er meer schulden zijn dan bezittingen kunnen schuldeisers het resterende bedrag verhalen op uw privévermogen.

En verder is erfgenaam zijn niet vrijblijvend: de nalatenschap moet door of namens u worden afgehandeld.



Als erfgenaam heeft u drie mogelijkheden:



Zuiver aanvaarden

U aanvaardt de erfenis zonder voorbehoud. Dat betekent dat u recht heeft op de bezittingen van de erflater, maar ook aansprakelijk bent voor zijn schulden. Samen met de andere erfgenamen bent u verantwoordelijk voor de afwikkeling van de nalatenschap. U kunt officieel zuiver aanvaarden door het ondertekenen van een verklaring van aanvaarding die door de notaris is opgesteld. Hier zijn kosten aan verbonden. Heeft u eenmaal de erfenis aanvaard, dan kunt u hier eigenlijk niet meer op terugkomen. Ook niet als er achteraf schulden blijken te zijn.



Let op: U kunt ook zuiver aanvaarden zonder dat u dat officieel aangeeft. Door u te gedragen als erfgenaam, bijvoorbeeld doordat u goederen uit de nalatenschap mee naar huis hebt genomen, de huur van de woning hebt opgezegd of te beschikken over de bankrekening. Het regelen van de uitvaart van de overledene valt hier overigens niet onder.



Beneficiair aanvaarden

U bent erfgenaam, maar u bent niet verantwoordelijk voor de schulden van de erflater. Die worden eerst betaald uit de erfenis. Als er dan geld over is, gaat dat alsnog naar de erfgenamen. Wanneer de schulden meer zijn dan de bezittingen, hoeven de erfgenamen niet uit eigen vermogen bij te betalen. En zij ontvangen dan ook niets.

Bij beneficiaire aanvaarding moet een verklaring bij de rechtbank worden afgelegd. Dit kan bij volmacht. U kunt dit regelen bij een notaris.

Na een beneficiare aanvaarding zijn de erfgenamen verplicht de natalenschap te vereffenen.



Verwerpen

U bent niet verantwoordelijk voor de nalatenschap en niet betrokken bij de afwikkeling ervan. Redenen om te verwerpen, zijn bijvoorbeeld wanneer er meer schulden dan bezittingen zijn. Of dat u niets met de nalatenschap of de rest van de familie te maken wilt hebben. U hebt dan geen enkel recht meer op de erfenis, ook niet op persoonlijke spullen, zoals fotoboeken of oude brieven. Het verwerpen van een nalatenschap kan alleen door een verklaring die geregistreerd wordt bij de rechtbank. Dit kunt u ook regelen bij de notaris.

Let op:

De beneficiaire aanvaarding of verwerping op zich brengt kosten met zich mee. Denk aan griffiekosten voor het afleggen van de verklaring bij de rechtbank. Meer informatie kunt u krijgen via de griffie van de rechtbank, zie www.rechtspraak.nl, of bij de notaris.



Drie maanden termijn

Gedurende een periode van drie maanden na het overlijden kunnen schuldeisers geen schulden verhalen op de nalatenschap. Dit geeft de erfgenamen de tijd een onderzoek te doen naar de omvang van de nalatenschap voordat een keuze wordt gemaakt: zuiver aanvaarden, beneficiair aanvaarden of verwerpen. Onder omstandigheden kan de kantonrechter deze termijn verlengen. Voor dit laatste kunt u contact opnemen met de griffie van de rechtbank van de plaats waar de overledene woonachtig was vóór het overlijden.

Zodra de nalatenschap zuiver aanvaard is, kunnen de schuldeisers van de nalatenschap zich verhalen op de nalatenschap.

Tip: raadpleeg binnen drie maanden de notaris en informeer naar de mogelijkheden en gevolgen van uw keuze.
Betty White: "Once you go blackberry... Hmmmmmhmmmm"
Alle reacties Link kopieren
quote:my-little-appletree schreef op 30 juni 2016 @ 22:11:

[...]





Wat een nare reactie... Die jongens zijn hun vader en nu ook hun moeder kwijt! Ik vind het leed van alle betrokkenen heel erg en ik vind niet dat je kan zeggen dat het voor de een erger is dan de ander.Klopt maar die jongens hoeven niet verplicht te verhuizen nu. Ik vind het gewoon echt heel zielig voor die vrouw.
Alle reacties Link kopieren
quote:my-little-appletree schreef op 30 juni 2016 @ 22:14:

[...]





Wat verschrikkelijk, het lijkt me dat heel je leven dan opeens stil staat. Natuurlijk ben je bij zoiets overrompeld en inderdaad heeft niet iedereen wat geregeld, maar het gaat hier om een langer ziekte bed waar gesproken is over de verdeling. Dan heb je juist tijd om het nog te doen, T had ook toen dingen ter tafel te brengen en had bijvoorbeeld om 6 maanden ipv 3 kunnen vragen.

Hij heeft het overleefd, wel met schade.

Maar destijds woonden we nog in ons koophuis en als we niet 4 dagen voor de hartstilstand getrouwd waren had mijn jongste dochter het huis georven. En uiteraard was die vrouw langer ziek maar ik vind het toch erg. Kanker is zo'n shitziekte.
Alle reacties Link kopieren
quote:wyandotje schreef op 01 juli 2016 @ 05:48:

[...]



Klopt maar die jongens hoeven niet verplicht te verhuizen nu. Ik vind het gewoon echt heel zielig voor die vrouw.De vrouw zou een bod kunnen doen op het huis, dan hoeft ze er misschien helemaal niet uit. En anders kunnen ze er tegen een kostenvergoeding nog wel even wonen, zelfs bij een hele snelle verkoop nog minimaal 3 maanden. Had ze gezegd dat ze emotioneel het nog niet aan kon en wat extra tijd kon krijgen denk ik niet dat to dat haar had geweigerd (mist er vastgelegd kin worden dat ze dan niet een huurder werd met de bescherming van dien). Ja het is zielig, ongelofelijk zielig net als voor haar dochters en de jongens, maar de manier waarop ze het speelt vind ik niet kunnen.
Alle reacties Link kopieren
quote:wyandotje schreef op 01 juli 2016 @ 05:51:

[...]



Hij heeft het overleefd, wel met schade.

Maar destijds woonden we nog in ons koophuis en als we niet 4 dagen voor de hartstilstand getrouwd waren had mijn jongste dochter het huis georven. En uiteraard was die vrouw langer ziek maar ik vind het toch erg. Kanker is zo'n shitziekte.



Fijn om te horen dat het hij het overleefd heeft, maar het is ook dan een hele klap natuurlijk. En kanker is een ook een shit ziekte, ik ben er zelf ook familie aan kwijt geraakt. Met de een hadden wel meer tijd dan de ander, 2 bleken en gelijk al onbehandelbaar en was een kwestie van maanden. Maar juist voor dit soort zaken hebben die toen de tijd voor genomen om goed te regelen.



Gevecht over de erfenis terwijl je heel duidelijk hebt gemaakt wat je laatste wens er mee was lijkt me wel het laatste van wat de overledene wil. En als het je partner was vind ik het moeilijk te begrijpen dat je die laatste wensen niet respecteert en al helemaal niet als je er zelf met die persoon over hebt gesproken en er invloed op hebt gehad.
Alle reacties Link kopieren
quote:wyandotje schreef op 01 juli 2016 @ 05:51:

[...]



Hij heeft het overleefd, wel met schade.

Maar destijds woonden we nog in ons koophuis en als we niet 4 dagen voor de hartstilstand getrouwd waren had mijn jongste dochter het huis georven. En uiteraard was die vrouw langer ziek maar ik vind het toch erg. Kanker is zo'n shitziekte.Kanker is idd een shitziekte, maar overlijden aan kanker komt vaak niet uit de lucht vallen en dan kun je nog zaken regelen als je dat nog niet hebt gedaan. Bij een hartstilstand of een ongeluk is dat anders. Daarnaast heb ik de OP nog eens gelezen en TO heeft nog helemaal niets tegen T gezegd, T begint zelf al met de hakken in het zand te steken.
Misschien een beetje mosterd maar stel dat TO met haar partner nog kinderen had gekregen dan hadden die nu ook recht op een deel van erfenis/huis gehad. Geld dit nu ook niet zo voor de dochters van de jongens hun moeder? Want tenslotte is het huis nog van vader en moeder(die zijn overleden)
Alle reacties Link kopieren
Niet als de moeder dat heeft uitgesloten in het testament zolang er genoeg ander vermogen is om het kindsdeel van de dochters uit te keren, een kind kan je namelijk niet helemaal onterven en krijgt minimaal het kindsdeel.



Maar dat weet je niet tenzij je de erfenis en het testament kent. Een advocaat of de notaris kan hier wel heel goed bij helpen.
Alle reacties Link kopieren
Is toch echt geen fijn idee dat als je overlijdt (en je ex) de nieuwe partner jouw geld/huis krijgt ipv de kinderen
Dus de vier kinderen van je overleden vriend bleven bij jou wonen maar zijn nu opgegroeid tot 3 prachtige heren?

Waar is dat 4e kind dan?
Alle reacties Link kopieren
quote:YellowDiamond schreef op 01 juli 2016 @ 09:12:

Dus de vier kinderen van je overleden vriend bleven bij jou wonen maar zijn nu opgegroeid tot 3 prachtige heren?

Waar is dat 4e kind dan?



'3 prachtige heren van 16 en 1 van 15'

3+1 = 4
Alle reacties Link kopieren
Hier echt een advocaat op zetten. Dat is niet Ruzie, dat is gewoon de wet duidelijk krijgen.



Het eigendomsrecht van het huis wordt op 100% gezet, daarna worden die percentages gedeeld over de belanghebbende door de fases heen.



Zie het huis als een BV waar ieder een aandeel in heeft. En de inkomsten voor die BV worden gegenereerd door de bewoners die feitelijk huurders zijn, zelfs al bezitten ze misschien ook een aandeel. De uitgaven van de BV zijn hypotheeklasten, onderhoud, belastingen, opstal verzekeringen etc.



Ik kan wel begrijpen dat die overgebleven vrouw er snel bij was met het stellen dat ze niet wou vertrekken, haar partner is net overleden en ze blijft achter met twee kinderen. Om dan ook meteen maar te moeten verhuizen is dan ook geen pretje.
Disclaimer: All presented text are opinionated and present only a written account of my mental state at that time.
Ik snap het probleem eigenlijk niet. Er is van alles blijkbaar vastgelegd op papier. Dan ga je naar de notaris, vraag je hoe het precies zit en ga je dat regelen. Het lijkt me heel redelijk dat je verkooptermijn op januari 2019 zet, ik vind dat zelfs erg ruim. Als T het aan wil vechten dan doet ze dat toch gewoon?



Ik lees eigenlijk ook geen ruzie. Als er afspraken op papier zijn dan worden die gewoon gevolgd.
Alle reacties Link kopieren
Vanmorgen contact gehad met de notaris. Volgende week vrijdag kunnen we er terecht.
Alle reacties Link kopieren
Fijn dat je daar heen kan, succes en sterkte met de hele situatie.
quote:wyandotje schreef op 01 juli 2016 @ 05:48:

[...]



Klopt maar die jongens hoeven niet verplicht te verhuizen nu. Ik vind het gewoon echt heel zielig voor die vrouw.Die vrouw kan zelf dat huis ook kopen. Lijkt mij een win-winsituatie.
TO, laat je nog weten hoe het af gaat lopen als je bij de notaris bent geweest?
Alle reacties Link kopieren
quote:Pientjexxxx schreef op 01 juli 2016 @ 12:38:

[...]





Die vrouw kan zelf dat huis ook kopen. Lijkt mij een win-winsituatie.Dat zou mooi zijn!
Alle reacties Link kopieren
quote:jaw schreef op 01 juli 2016 @ 09:41:

Hier echt een advocaat op zetten. Dat is niet Ruzie, dat is gewoon de wet duidelijk krijgen.



Het eigendomsrecht van het huis wordt op 100% gezet, daarna worden die percentages gedeeld over de belanghebbende door de fases heen.



Zie het huis als een BV waar ieder een aandeel in heeft. En de inkomsten voor die BV worden gegenereerd door de bewoners die feitelijk huurders zijn, zelfs al bezitten ze misschien ook een aandeel. De uitgaven van de BV zijn hypotheeklasten, onderhoud, belastingen, opstal verzekeringen etc.



Ik kan wel begrijpen dat die overgebleven vrouw er snel bij was met het stellen dat ze niet wou vertrekken, haar partner is net overleden en ze blijft achter met twee kinderen. Om dan ook meteen maar te moeten verhuizen is dan ook geen pretje.+ 1 mooi verwoord.
Alle reacties Link kopieren
quote:Pientjexxxx schreef op 01 juli 2016 @ 12:39:

TO, laat je nog weten hoe het af gaat lopen als je bij de notaris bent geweest?Komt goed!
Succes TO fijn dat je een afspraak hebt staan.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven