Werk & Studie alle pijlers

Chronische ziekte en werk

01-07-2016 20:37 59 berichten
Mijn man heeft Parkinson. Diagnose sinds een jaar. Hij is 42 dus heeft eigenlijk nog wat werkjaren te gaan. Hij werkt nog volledig en hoopt dit nog even te kunnen doen. Echter, maakt zich wel zorgen. Wanneer is het moment dat je minder uren gaat werken wat gebeurt er dan financieel, mogen ze je ontslaan met een diagnose, als hij zich ziek meld voor x aantal uren mag dan ontslag of niet? Er liggen dus toch een heleboel vragen en we weten niet goed waar we daarmee terecht kunnen. Bedrijfsarts of zijn er onafhankelijke instellingen?

Het gaat zich dus vooral om een stuk geruststelling zodat we weten wat er mogelijk is voor de toekomst
Alle reacties Link kopieren
[quote]josje37 schreef op 01 juli 2016 @ 21:33:

Het parkinsonnetwerk heeft ook maandelijks een thema uitzending die later op Youtube geplaatst wordt. Dit is onder andere met een van de vooraanstaande neurologen in Nijmegen op dit gebied. quote]



Ha onze eigen Bas

Ik zit een verdieping hoger Josje. De wereld is klein..
Chocotime, die biofeedback klinkt interessant. Daar ga ik eens achteraan, hier ook veel spanning.

Zo zie je maar dat iedereen andere hulp nuttig en handig vind. Het is een kwestie van uitproberen wat bij je past en waar je wat aan hebt.
Alle reacties Link kopieren
quote:Isa_Bela schreef op 02 juli 2016 @ 09:16:

Chocotime, die biofeedback klinkt interessant. Daar ga ik eens achteraan, hier ook veel spanning.

Zo zie je maar dat iedereen andere hulp nuttig en handig vind. Het is een kwestie van uitproberen wat bij je past en waar je wat aan hebt.Ik hoop dat je er wat aan hebt! De neuropsycholoog wees me hier op nadat ik had verteld dat ik erg oppervlakkig ademhaal en mijn kaken soms erg gespannen zijn, ik had er zelf ook nog nooit van gehoord.
Hoe erg het ook is, chocola helpt!
man heeft morgen een afspraak staan met de bedrijfsarts, hebben jjullie nog tips wat te bespreken, welke vragen zijn belangrijk. dingen die hij moet aangeven.
Laat hem alvast nadenken of hij nu of in de toekomst aanpassingen in zijn werk(omgeving) nodig heeft en dat alvast bespreekbaar maken.
aanpassingen zullen zeker nodig zijn. wat en wanneer is echter nog niet duidelijk. dat kan varieren van aangepaste apparatuur voor zijn handen of meer thuis werken, tot gedeeltelijk ziektewet of afgekeurd worden.
Wat goed dat hij een afspraak heeft gemaakt bij de bedrijfsarts. Hij zou sowieso zijn zorgen kunnen bespreken zoals je die schrijft in je OP. Verder ga ik er even over nadenken.
quote:lisbeth schreef op 06 juli 2016 @ 07:47:

man heeft morgen een afspraak staan met de bedrijfsarts, hebben jjullie nog tips wat te bespreken, welke vragen zijn belangrijk. dingen die hij moet aangeven.



Wat fijn dat de afspraak geregeld is.



Man kan het beste gewoon bespreken wat er aan de hand is, dus:

- eerst de kennismaking

- dan de diagnose delen en vertellen hoe het op dit met hem moment gaat

- aangeven dat hij heel graag zo lang mogelijk wil blijven werken

- maar ook dat hij nu merkt dat zijn energie achteruit gaat en dat hij steeds vermoeider wordt

- dan delen dat hij heeft nagedacht over oplossingen, zoals bijvoorbeeld een dag thuis werken

- maar dat hij daarbij graag advies wil van de bedrijfsarts, omdat die misschien wel ervaring heeft met vergelijkbare kwesties

- en dan nogmaals herhalen dat zijn doel is om zo lang mogelijk te blijven werken, en dat hij daar graag in begeleid wil worden door de bedrijfsarts, zodat hij hierin de beste keuzes kan maken om doorwerken mogelijk te maken.
Oh, en ik vergeet helemaal jouw eerdere vraag. Man kan ook gewoon aangeven dat hij niet precies weet wat hem te wachten staat voor wat betreft werk en financiën, en vragen of de bedrijfsarts hem daar iets meer over kan vertellen. (Maar ik denk dat de CAO in dit geval een beter startpunt is voor de financiele info, omdat ambtenaren afspraken over procedure en financiele gevolgen hebben die in de CAO zijn vastgelegd).

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven