Leestips over Japan

29-06-2016 19:23 67 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hoi dames,



Ergens in de komende jaren (geen haast) wil ik een keer naar Japan, voor minstens drie weken. Behalve steden wil ik juist ook kleinere plaatsen en natuur zien. De contrasten lijken me bizar en mooi.



Ik ben op zoek naar tips voor mooie / leuke boeken over Japan om helemaal in the mood te komen en de cultuur wat beter te leren begrijpen, en wat meer te weten te komen over de geschiedenis.



Een Lonely Planet zal ik sowieso aanschaffen maar ik zoek eigenlijk tips voor mooie non-fictie boeken maar ook romans. Of bijzondere websites die ik niet zo makkelijk zelf zou vinden.



Ik heb vrijwel alles van Haruki Murakami al gelezen, en ook het boek van David Mitchell over Jacob de Zoet.



Alvast bedankt voor andere aanraders!
You can never have too many hats, gloves and shoes
Alle reacties Link kopieren
Het geluid van vallende sneeuw van Jannie Regnerus.

Memoirs of a geisha van Arthur Golden
Alle reacties Link kopieren
Memoirs of a geisha is inderdaad een schitterend boek!



Daarnaast is er een reisverslag geschreven door een Nederlandse vrouw die de Henro heeft gelopen. Een voettocht langs 88(?) tempels in Japan.
The 1000 autumns of Jacob de Zoet van David Mitchell. Weet niet precies hoe hij in het Nederlands heet. Prachtig boek over de Japans-Nederlandse handelsbetrekkingen in 1700 zoveel ergens. Speelt in Nagasaki. Door dit boek ga ik volgend jaar naar Nagasaki .
Alle reacties Link kopieren
Bedankt trouwens voor de tip van dat boek overJacob de Zoet. Misschien dat ik dat boek koop als ik met vakantie ga! Japan staat ook op mijn lijstje van vakantielanden waar ik graag nog een keer naar toe wil!
Alle reacties Link kopieren
quote:koekkie schreef op 29 juni 2016 @ 19:37:

Daarnaast is er een reisverslag geschreven door een Nederlandse vrouw die de Henro heeft gelopen. Een voettocht langs 88(?) tempels in Japan.

Dat is de Shikoku 88 tempelroute. Wij hebben dit voorjaar een deel gelopen. Als je van wandelen houdt en op zoek bent naar echt contact met de locale bevolking is het een aanrader! We zijn al meerdere keren in Japan geweest, maar gaan zeker nog een keer terug om de rest van die tocht te lopen (die in totaal trouwens zo'n 1200 km is, dus daar moet je echt wel wat tijd voor uittrekken).



O, en een leestip (om ontopic te blijven); de boeken van David Moreton over deze tocht en over de tempels.
Als je zin hebt om iets te kijken i.p.v. te lezen over Japan dan raad ik je de series "Begin Japanology" en "Japanology Plus" van Peter Barakan aan.



Dit is een Engelsman die al heel lang in Japan woont en alles weet over hun cultuur, landschap, literatuur, gebruiken, geloof, kunst enz. Hij is op YouTube terug te vinden.
Als je Memoires of a Geisha wilt lezen dan zou ik ook "Geisha of Gion" /"Geisha a life" van Mineko Iwasaki lezen, Arthur Golden's verhaal is op het leven van haar gebaseerd. Zijn ook Nederlandse versies van. Daarnaast vond ik Geisha van Liza Dalby leuk om te lezen. En als je wat meer van de geschiedenis wilt weten is wellicht het verhaal van Genji wel wat, is de eerste Japanse roman over het liefdesleven van de keizer.
Deze docu is ook best interessant: buitenlanders die in Japan wonen en de verschillen die er zijn tussen culturen.



https://www.youtube.com/watch?v=prNYOW0_kms
Misschien is het ook leuk om wat afleveringen van Begin Japanology te kijken. Helaas hebben ze niet alles op YT staan maar dat kan ook niet want die serie is er al jaren. https://www.youtube.com/channel/UCPMSNv ... Vy0GvsMxZg
Alle reacties Link kopieren
Bedankt! Ja dingen kijken op Youtube enzo vind ik ook leuk.



Oh ja een collega had het ook over die wandelroute langs 88 tempels. Ik hou wel van wandelen maar denk dat ik het bij een kwart of minder houd.



Memoirs of a Geisha heb ik ook gelezen herinner ik me nu opeens.



@Koekie ja dat boek van David Mitchell is ook wel een leuke roman alleen gaat het amper over Japan zelf... Juist over hoe de buitenlandse handelaren het land niet in mochten.



De rest ga ik opzoeken!
You can never have too many hats, gloves and shoes
Mijn tip: leer Japans! Wij zijn 6 mnd voor vertrek met cursus begonnen en dat was behalve leuk ook in Japan erg nuttig en grappig. Zodra je stopt met studeren/oefenen vergeet je alles weer, maar we hebben er toen veel plezier van gehad. Als je zoals jij eerder weet dat je erheen wilt, en dus meer tijd hebt om de taal te leren kun je nog meer profiteren.
Alle reacties Link kopieren
Als je inderdaad Japans zou willen leren: Japanese for busy people!
Alle reacties Link kopieren
Showa van Tessa Morris-Suzuki.

Non-fictie over Japan tijdens WOII, vanuit het perspectief van jonge mensen in die jaren. Er worden 3 of 4 mensen gevolgd / ze komen aan het woord, allen ergens tussen 1915 en 1926 geboren (zo uit m'n hoofd).



Verder vond ik Gail Tsukiyama, street of a thousand blossoms goed.



Als het wat wetenschapppelijker mag, zou je ook iets van Ian Buruma kunnen lezen: https://nl.wikipedia.org/wiki/Ian_Buruma
Alle reacties Link kopieren
Street of a thousand blossoms is inderdaad ook een mooi boek.
Alle reacties Link kopieren
Ik vond '90 day Geisha' ook heel interessant, meer over de moderne cultuur.
Alle reacties Link kopieren
Japanse Romans van Amelie Nothomb! Dat is een bundeling van 3 boeken van deze Belgische schrijfster. Geweldige boeken, vooral de laatste twee vind ik!
't Is al met al een heel gedoe
Alle reacties Link kopieren
O, ik zie dat ze niet meer te krijgen zijn in de gewone boekhandel. Hij staat wel op Boekwinkeltjes.nl, net als de afzonderlijke delen, Gods ingewanden, Met angst en beven en De verloofde van Sado. En misschien kun je het boek/de boeken nog wel via de uitgever bemachtigen. Ik heb ervan genoten, ze geven een verrassend en ook soms onthutsend inkijkje in de Japanse cultuur.
't Is al met al een heel gedoe
De laatste concubine & De courtisane en de samoerai beide van Lesley Downer, ze heeft ook non-fictie boeken geschreven over Japan en Geisha's. ik vond vooral de laatste concubine heel mooi
Alle reacties Link kopieren
Kitchen van Banana Yoshimoto.

Gewoon een leuk boek, en de achtergrond is Tokyo.

Edit: tenminste, ik weet bij nader inzien niet zeker meer of het Tokyo is. Maar Japan is het zeker.
En wij ons maar afvragen waar die afvalberg vandaan komt.
quote:

@Koekie ja dat boek van David Mitchell is ook wel een leuke roman alleen gaat het amper over Japan zelf... Juist over hoe de buitenlandse handelaren het land niet in mochten.



De rest ga ik opzoeken!



Ben ik het niet mee eens. Het gaat juist heel erg over de geschiedenis van Japan. Dat de Hollanders er niet echt in mochten, zegt juist heel veel over Japan in die tijd.

Daarbij vond ik het sowieso een van de mooiste boeken die ik ooit gelezen heb.
Alle reacties Link kopieren
quote:MiniMe3 schreef op 29 juni 2016 @ 23:19:

[...]





Ben ik het niet mee eens. Het gaat juist heel erg over de geschiedenis van Japan. Dat de Hollanders er niet echt in mochten, zegt juist heel veel over Japan in die tijd.

Daarbij vond ik het sowieso een van de mooiste boeken die ik ooit gelezen heb.



Het is al een tijdje geleden dat ik het gelezen heb, in mijn herinnering ging het vooral over die Jacob, en hoe hij met de andere Nederlanders omging, en ik geloof ook met andere handelaren (Engelsen??). Ik kan me amper iets herinneren over hoe Japanners zich gedroegen en met elkaar omgingen en praatten enzo.

Dat vind ik zo interessant in die boeken van Murakami. Zelfs de beschrijvingen van wat een hoofdpersoon voor eten kookt voor zichzelf. Zo anders.
You can never have too many hats, gloves and shoes
quote:Wollstonecraft1792 schreef op 29 juni 2016 @ 19:54:

Deze docu is ook best interessant: buitenlanders die in Japan wonen en de verschillen die er zijn tussen culturen.



https://www.youtube.com/watch?v=prNYOW0_kms

Dankjewel voor de tip, heb 'm vanavond gezien, erg interessant!

Wat een fascinerend land, zou er graag naartoe willen.
Alle reacties Link kopieren
Dit doet me denken aan een ander topic dat ik over Japan heb opgestart.



Ik wil daar ook niet alleen als toerist toe, maar ik wil daarnaast ook meer van weten. De cultuur (shrines, Japanse kastelen, torii), de taal (en het daarbij behorend schrift), de etiquette (die verschilt van de onze), de natuur. Ook het idee dat Japan verder is met computers, kunstmatige intelligentie, robots, dan wij.
World of Warcraft: Legion
Alle reacties Link kopieren
De Lonely Planet is in the pocket :-)



Nu nog wat van die andere boeken opzoeken en de filmpjes kijken.

Ik ga pas in 2017 of 2018 dus ik heb nog wel even. Ik heb het idee dat het een land is waar je niet effe op de bonnefooi heen gaat en ter plaatse pas bedenken wat je eigenlijk wilt zien. Dus ik neem de tijd en geniet voorlopig van Amsterdam in de zomer :-)



Nogmaals dank voor alle tips, meer zijn welkom.



Is er misschien een boekenwinkel ergens in Nederland die veel tweedehands boeken over Japan verkoopt?
You can never have too many hats, gloves and shoes

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven