Geld & Recht alle pijlers

Zelf een pensioen opbouwen?

01-07-2016 22:43 22 berichten
Als ik zo de laatste tijd het nieuws een beetje volg lijkt het me niet verstandig meer om via een pensioenfonds iets op te bouwen. Wellicht, is als het onze tijd is, is het potje behoorlijk leeg. Vandaar dat ik er overna denk om zelf een potje te gaan maken. Heel ouderwets gewoon sparen. Doen jullie dat al?
Alle reacties Link kopieren
Ligt er aan of je een keuze hebt, bij ons zit je gewoon automatisch in het pensioenfonds vanuit bedrijf, (groot fonds redelijk stabiel) daarnaast hebben wij over 27 jaar ons huis vrij, dan zijn we 55 en 57 dus ook een soort potje. Sparen doen we wel maar levert tegenwoordig qua rente niks meer op en kost op gegeven moment geld als je boven de belastingvrije voet komt, daarnaast hoeveel denk je te moeten sparen, is toch best. Flink bedrag wat je nodig hebt lijkt me.
Alle reacties Link kopieren
Ik spaar een bedrag per maand en los extra af op mijn huis.
Alle reacties Link kopieren
Wij zijn beide zelfstandige, dus moeten we onze eigen pensioen regelen. Dit doen we door zo snel mogelijk ons huis af te betalen en te sparen.



Misschien ga ik ooit nog eens beleggen, maar daar wil ik me eerst goed in gaan verdiepen.



Iedereen denk altijd dat je je vooral moet focussen op hoe je meer inkomen kan genereren. Maar vergeten dat er vaak meer winst te behalen valt door te zorgen dat je minder kosten/last hebt. Dus door onze hypotheek af te betalen gaan onze woonlasten fors naar beneden.
I can't control the wind but I can adjust the sail
explore, dream & discover
Alle reacties Link kopieren
quote:hamerhaai schreef op 01 juli 2016 @ 23:05:Iedereen denk altijd dat je je vooral moet focussen op hoe je meer inkomen kan genereren. Maar vergeten dat er vaak meer winst te behalen valt door te zorgen dat je minder kosten/last hebt. Dus door onze hypotheek af te betalen gaan onze woonlasten fors naar beneden.Dit dus. Ik hoorde laatst een financieel adviseur zeggen dat het tegenwoordig voor velen beter is te zorgen voor toekomstige lastenverlichting dan te gaan sparen. Dit met name omdat sparen tegenwoordig niets oplevert.
Een keuze heb je altijd, je mag kiezen voor een pensioenfonds. Een garantie heb je daarentegen niet, je weet niet wat dat fonds in de toekomst kan uitbetalen.



Over pensioensparen, alles wat je spaart is onbelast en daar betaal je geen loonbelasting over. De uitkering op bv. je 65e is wel belast, dus betaal je over je gespaard bedrag belasting.



Alles wat je 'normaal' spaart is wel onbelast op te nemen op je oude dag. Als je, ik neem maar een voorbeeld 35 bent, € 350,- per maand tot je 65e spaart, is dat een spaarpot van € 126.00,- als aanvulling op de AOW (als die er nog is) . Natuurlijk valt dat wel in box 3 maar dat is niets toz IB betalen of heb ik het totaal mis?
Ja, je hebt het mis. Bij veel pensioenfondsen is deelname verplicht en kun je dus niet kiezen om niet mee te doen.



Daarnaast zal de werkgever een deel in je pensioenfonds bijdragen, terwijl werkgevers niet bijdragen aan spaarrekeningen. Die bijdrage loop je dus mis als je - zou dat al mogen - van pensioen afziet.



Daarnaast spaar je belastingvrij voor je pensioen nu en betaal je pas belasting na je pensionering wanneer het geld tot uitkering komt. Het belastingtarief voor gepensioneerden is veel lager dan voor werkende mensen, waardoor je per saldo minder belasting betaalt over pensioenreserveringen.



En tenslotte betaal je over de pensioenspaarpot geen vermogensbelasting en over een spaarrekening wel.
Nee, in sommige sectoren zit je verplicht in een pensioenfonds. Dan kun je niet kiezen.



Bij de berekening van je spaarpot sla je het effect van rente op rente over. Als de rente stijgt is dat een aanzienlijk effect. Aan de andere kant is de rente nu zo laag dat je meer belasting betaalt dan dat je rente ontvangt. Aflossen op je huis kan dan voordeliger zijn.
Alle reacties Link kopieren
Ik heb mijzelf al een paar jaar geleden met pensioen gestuurd. Huis hypotheekvrij en een redelijk bedrag op de bank waar ik het de komende 25 jaar mee uit hoop te houden. En dan krijg ik een paar piepkleine pensioentjes en hopelijk nog AOW. Maar dat zie ik dan wel weer. Ik ben nu 46.



Ik heb hier wel naartoe gewerkt van kindsafaan.
Ruil hem in voor een ED! Veilig en warm. Dat is wat je nodig hebt!
Alle reacties Link kopieren
Hoeveel kun je sparen, rekening houdend met het leegmaken van je spaarpot als je ooit op noodvoorzieningen (uitkering) terug zou moeten vallen?
Can you remember who you were, before the world told you who you should be?
quote:-NummerZoveel- schreef op 01 juli 2016 @ 23:25:

Ja, je hebt het mis. Bij veel pensioenfondsen is deelname verplicht en kun je dus niet kiezen om niet mee te doen.



Daarnaast zal de werkgever een deel in je pensioenfonds bijdragen, terwijl werkgevers niet bijdragen aan spaarrekeningen. Die bijdrage loop je dus mis als je - zou dat al mogen - van pensioen afziet.



Daarnaast spaar je belastingvrij voor je pensioen nu en betaal je pas belasting na je pensionering wanneer het geld tot uitkering komt. Het belastingtarief voor gepensioneerden is veel lager dan voor werkende mensen, waardoor je per saldo minder belasting betaalt over pensioenreserveringen.



En tenslotte betaal je over de pensioenspaarpot geen vermogensbelasting en over een spaarrekening wel.Je hebt gelijk, ik ben zelf zelfstandige daar is de regelgeving anders voor waarschijnlijk. Sorry.
Ik heb er ook niet veel kaas van gegeten hoor eerlijk geschreven. hoop hier ook gewoon wat goede tips op te doen
quote:-NummerZoveel- schreef op 01 juli 2016 @ 23:25:

(...) Daarnaast spaar je belastingvrij voor je pensioen nu en betaal je pas belasting na je pensionering wanneer het geld tot uitkering komt. Het belastingtarief voor gepensioneerden is veel lager dan voor werkende mensen, waardoor je per saldo minder belasting betaalt over pensioenreserveringen.



En tenslotte betaal je over de pensioenspaarpot geen vermogensbelasting en over een spaarrekening wel.

Dit is wat ik (ZZP-er) doe op een geblokkeerde spaarrekening die bedoeld is voor mijn pensioen.

Hierdoor valt het in box 1 en is het tot mijn pensioen inderdaad belastingvrij. Het is daarnaast ook een aftrekpost zolang het binnen mijn jaarruimte valt.
quote:Fame schreef op 01 juli 2016 @ 23:31:

Ik heb mijzelf al een paar jaar geleden met pensioen gestuurd. Huis hypotheekvrij en een redelijk bedrag op de bank waar ik het de komende 25 jaar mee uit hoop te houden. En dan krijg ik een paar piepkleine pensioentjes en hopelijk nog AOW. Maar dat zie ik dan wel weer. Ik ben nu 46.



Ik heb hier wel naartoe gewerkt van kindsafaan.

Wow, wat goed van je!

Mag ik vragen hoeveel je op de bank hebt staan?
Alle reacties Link kopieren
De pensioenfondsen zijn voller dan ooit, maar de rente is ook lager dan ooit. Wanneer er met die rente wordt doorgerekend zijn de verplichtingen groter, daar gaat de discussie telkens over. Dat dit in het nieuws komt is alleen maar goed, dat betekent in elk geval niet dat het zich rijker willen rekenen dan ze zijn (hogere rekenrente hanteren) in ieder geval niet zonder slag of stoot wordt overgenomen. Ik zou me om je aanvullend pensioen dan ook minder (niet te verwarren met geen) zorgen maken dan over de houdbaarheid van je AOW. Het zou me verbazen als die het overleefd komende 40 jaar.
Alle reacties Link kopieren
Even de knuppel in het hoenderhok gooien maar of de AOW het overleefd komende 40 jaar weet niemand, maar het is hetzelfde als de hypotheekaftrek doordat het bestaat kun je het niet (bijna niet) afschaffen of verlagen zonder aan de andere kant maatregelen of iets nieuws op te zetten. Er zouden te veel mensen in hele grote, (lees: hele hele grote) financiële problemen komen. Dus verwacht niet dat het zo'n vaart loopt, mogelijk dat het wel uitgekleed wordt maar afgeschaft lijkt me moeilijk irt de economie
quote:Courage- schreef op 02 juli 2016 @ 00:15:

[...]



Dit is wat ik (ZZP-er) doe op een geblokkeerde spaarrekening die bedoeld is voor mijn pensioen.

Hierdoor valt het in box 1 en is het tot mijn pensioen inderdaad belastingvrij. Het is daarnaast ook een aftrekpost zolang het binnen mijn jaarruimte valt.Dat kan idd, maar dan zet je het niet op een normale spaarrekening maar op een rekening die aan de voorwaarden voldoet om het te kwalificeren als een "pensioenrekening".
quote:Maarjaatje schreef op 01 juli 2016 @ 23:54:

[...]

Je hebt gelijk, ik ben zelf zelfstandige daar is de regelgeving anders voor waarschijnlijk. Sorry.Ja en nee. Als zelfstandige val je niet onder een verplicht pensioenfonds en zul je geen bijdrage van een werkgever ontvangen. Verder zijn de fiscale mogelijkheden ongeveer hetzelfde (je mag de kosten uitsluitend aftrekken als je spaart op een rekening die aan de voorwaarden voldoet).
quote:-NummerZoveel- schreef op 02 juli 2016 @ 09:07:

[...]





Dat kan idd, maar dan zet je het niet op een normale spaarrekening maar op een rekening die aan de voorwaarden voldoet om het te kwalificeren als een "pensioenrekening".Precies.
Alle reacties Link kopieren
Ik ben ook ondernemer, dus moet ook zelf voor mijn pensioen zorgen. Ik doe dat door ervoor te zorgen dat tegen die tijd ons huis is afgelost en door daarnaast met ons spaargeld huizen te kopen die we gaan verhuren. We hebben er al eentje! Daarnaast was ik ooit begonnen met een lijfrente en daar ga ik mee door, maar dat zet niet zo heel veel zoden aan de dijk. Bovendien wil ik zelf kiezen wanneer ik mag en kan stoppen met werken en niet afhankelijk zijn van regels die de overheid daarvoor stelt, zoals ze ook al doen met die lijfrente.



Tegen de tijd dat wij zo ver zijn, verwacht ik niet dat we nog AOW krijgen, eigenlijk. Dat zal tegen die tijd wel weer inkomensafhankelijk worden en mijn man krijgt een goed ambtenarenpensioen en ik heb die lijfrente, dus tja, dan zullen we wel nergens voor in aanmerking komen.
..
Ik heb je een PB gestuurd Reizigster.
Alle reacties Link kopieren
PB terug Courage!
..

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven