Gezondheid alle pijlers

De pil permanent doorslikken (met af en toe een stopweek)

02-07-2016 00:33 35 berichten
Alle reacties Link kopieren
Iemand anders die dit doet? Mijn dokters (ik ben meermaals van huisarts gewisseld) hebben allebei gezegd dat het geen kwaad kan. Het verbaast me dat zoveel vrouwen nog ongesteld willen worden. Zeker omdat er zoveel zijn die er echt last van hebben. Mijn vraag dus: waarom slik jij wel/niet de pil door?
Ik zou in dat geval voor een mirena spiraal of een prikpil gaan, veel makkelijker toch?

maar ik gebruik helemaal geen hormonale anticonceptie dus ik moet gewoon ongesteld worden
Alle reacties Link kopieren
Ja al 10 jaar met als reden: Niet ongesteld willen worden. Gaat prima!

En nooit een stopweek gehad. Niet nodig.
Alle reacties Link kopieren
Ik stop ongeveer om de 3-4 maanden, anders krijg ik een doorbraakbloeding.

Ik heb dus ook vriendinnen die netjes na 1 strip stoppen, om zo de 'natuurlijke' cyclus na te bootsen.

Slaat nergens op want er is niets natuurlijks aan een pil.
Alle reacties Link kopieren
Ik heb soms doorbraakbloedingen dus dan stop ik, maar alleen als ze te lang duren. Kinderen wil ik niet, maar ik vind een medische ingreep te ver gaan.



Ik vertrouw een spiraal niet. De kans dat je toch zwanger wordt is groter dacht ik, en ik vind het fijn zelf de controle te hebben.
Alle reacties Link kopieren
Ik slik 'm door, maar heb wel af en toe een doorbraakbloeding (na ongeveer drie maanden) dus dan moet ik wel een stopweek inlassen. Heb simpelweg geen zin om iedere maand ongesteld te worden!
Alle reacties Link kopieren
Ik denk dat veel vrouwen ook niet goed geinformeerd zijn. Mijn moeder denkt dat het niet gezond kan zijn zo lang doorslikken, zelf wordt ze gewoon ongesteld elke maand, en haar ervan overtuigen dat het geen kwaad kan lukt niet. Misschien is het een generatieverschil? Ik ben 27 en mijn moeder in de 50.
quote:LePeridot schreef op 02 juli 2016 @ 00:40:

Ik vertrouw een spiraal niet. De kans dat je toch zwanger wordt is groter dacht ik, en ik vind het fijn zelf de controle te hebben.



ja bij een koperspiraal, de mirena geeft gewoon hormonen af

edit: zo goed ben je dus zelf ook niet geinformeerd
Ik gebruik de prikpil en vind het ideaal dat ik nooit meer ongesteld ben.
Een implanon kan ook nog
quote:LePeridot schreef op 02 juli 2016 @ 00:43:

Ik denk dat veel vrouwen ook niet goed geinformeerd zijn. Mijn moeder denkt dat het niet gezond kan zijn zo lang doorslikken, zelf wordt ze gewoon ongesteld elke maand, en haar ervan overtuigen dat het geen kwaad kan lukt niet. Misschien is het een generatieverschil? Ik ben 27 en mijn moeder in de 50.



ja dat is een generatieverschil, en een psychologisch verschijnsel

ik zou er ook niet aan moeten denken, maar ik ben heel erg gehecht aan mn cyclus
Alle reacties Link kopieren
quote:Elisabeth1988 schreef op 02 juli 2016 @ 00:43:

[...]





ja bij een koperspiraal, de mirena geeft gewoon hormonen af

edit: zo goed ben je dus zelf ook niet geinformeerdNiet over een spiraal nee, wel over de pil (die ik slik). Ik vind het vreemd dat vrouwen iets slikken wat ze niet begrijpen.
Alle reacties Link kopieren
quote:Elisabeth1988 schreef op 02 juli 2016 @ 00:45:

Een implanon kan ook nogIk zal binnenkort eens navraag doen bij mijn huisarts, als ik nog minder moeite hoef te doen... ik vraag me wel af of het niet veel duurder is dan de pil.
Alle reacties Link kopieren
quote:LePeridot schreef op 02 juli 2016 @ 00:43:

Ik denk dat veel vrouwen ook niet goed geinformeerd zijn. Mijn moeder denkt dat het niet gezond kan zijn zo lang doorslikken, zelf wordt ze gewoon ongesteld elke maand, en haar ervan overtuigen dat het geen kwaad kan lukt niet. Misschien is het een generatieverschil? Ik ben 27 en mijn moeder in de 50.Ik ben bijna 51. Ik denk niet dat het een generatieding is. Vorige week of zo was hier dezelfde vraag en toen waren er best ook jonge vrouwen die aangaven te stoppen omdat ze het een prettig idee vonden dat hun baarmoeder "gereinigd" werd. Ik zeg het mss wat ongenuanceerd maar het is laat en ik kan geen andere omschrijving meer verzinnen.
Alle reacties Link kopieren
quote:Elisabeth1988 schreef op 02 juli 2016 @ 00:47:

[...]





ja dat is een generatieverschil, en een psychologisch verschijnsel

ik zou er ook niet aan moeten denken, maar ik ben heel erg gehecht aan mn cyclusDaar kan ik me dan weer niets bij voorstellen. Gehecht aan je cyclus? Wonderlijk!! En mooi
music is my life
quote:LePeridot schreef op 02 juli 2016 @ 00:52:

[...]



Niet over een spiraal nee, wel over de pil (die ik slik). Ik vind het vreemd dat vrouwen iets slikken wat ze niet begrijpen.



ja dat vind ik ook heel erg..bijsluiters niet lezen etc.

Maar sinds ze erachter zijn dat je geen hormoonvrije stopweek nodig hebt (behalve dan wellicht voor het psychologische effect van de menstruatie) zijn de mirena, implanon en prikpil op de markt gekomen. dan snap ik niet waarom je ervoor zou kiezen om de handeling van elke dag een pil slikken zou blijven volhouden, met het risico op doorbraakbloedingen. Ze zijn ook betrouwbaarder dan de pil. Dus wanneer een arts dan zegt: je kan de pil gewoon doorslikken, snap ik niet waarom hij/zij dan niet aanraadt om over te stappen op een van de andere opties
Alle reacties Link kopieren
Misschien omdat ik toennog heel jong was (20) toen ik begon met doorslikken? Ik heb geen idee.



Is een spiraal duurder dan de pil of komt het ongeveer op het zelfde neer?
Alle reacties Link kopieren
Ik heb de pil nooit doorgeslikt, tijdens een pil strip voelde ik aan mijn lichaam dat het echt ongesteld moest worden. Als ik het een keertje doorslikte kreeg ik altijd buikpijn, rond de tijd dat ik ongesteld had moeten worden.



Verder vind ik het fijn en schoon dat alles daar beneden lekker wordt gereinigd.
Ik slik Cerazette en die moet je sowieso doorslikken. Ideaal, nooit meer ongesteld.
quote:LePeridot schreef op 02 juli 2016 @ 01:10:

Misschien omdat ik toennog heel jong was (20) toen ik begon met doorslikken? Ik heb geen idee.



Is een spiraal duurder dan de pil of komt het ongeveer op het zelfde neer?



heb even op internet gezocht en dit is wat ik kan vinden:



Implanon

196,08 euro (weet niet of dit in- of exclusief plaatsen is)

blijft drie jaar zitten, dus omgerekend ongeveer 65 euro per jaar



Prikpil

13,50 euro per 3 maanden (injectie en het prikken door de huisarts)

dus omgerekend ongeveer 55 euro per jaar



hormoonspiraal 290 euro inclusief plaatsen

blijft 5 jaar zitten dus ongeveer 60 euro per jaar



de prijs van een anticonceptiepil verschilt natuurlijk enorm per soort of merk, daar heb ik geen idee van

ooit in een ver verleden slikte ik de microgynon, ik zie dat die ongeveer 12 euro is voor 63 stuks. als je altijd doorslikt heb je er 365 nodig, dus iets minder dan 6 verpakkingen. dat is rond de 70 euro



hoe het dan allemaal zit met wat wel en niet (deels) vergoed wordt door de verzekering heb ik even buiten beschouwing gelaten want dat is afhankelijk van je aanvullende verzekering en je polisvoorwaarden. maar er zijn er vast die binnen een bepaald aanvullend pakket de plaatsing van een spiraal of implanon gewoon vergoeden.
Na drie strips las ik een stopweek in. Met als enige reden dat ik op een gegeven moment doorbraakbloedingen krijg en dat wil voorkomen. En dat ik het idee heb dat ik aan het einde van die drie strips ontzettend veel witte afscheiding heb elke dag en dat dat weer minder is als ik "ongesteld" ben geweest.



Oh, en de reden dat ik bijvoorbeeld geen spiraal heb: mijn huisarts heeft her me afgeraden omdat het nogal veel pijn schijnt te doen (het plaatsen), zeker als je nog geen kinderen hebt gebaard. En de pil bevalt me al meer dan tien jaar best goed (afgezien van de doorbraakbloedingen en de hoeveelheid witte afscheiding. Maar van dat laatste weet ik niet zeker of dat door de pil komt).
Alle reacties Link kopieren
Ik slik de pil al 4 jaar door. Nooit doorbraak bloeding gehad, maar dat komt mss ook omdat ik ook een mirena spiraal erbij heb.



Die gaat er wrs uit in dec en dan wilde ik de pil 'regulier' slikken, dus met stopweek. Maar nu ik lees dat zoveel vrouwen hem gewoon doorslikken denk ik dat kk dat ook ga doen.



Hoe lang duurt en hoe zwaar is een doorbraakbloeding? Of verschilt dat ook weer per persoon ? Toen ik van de neppe naar het echte merk ging ging ik 2 dagen wel heeeel licht bloeden, zat niet in m'n slipje maar merkte het alleen aan het toiletpapier.
Hier was zo'n ander halve week geleden ook al een topic over.



Slik al jaren door, nooit een doorbraak bloeding.
quote:Rue schreef op 02 juli 2016 @ 00:43:

Ik gebruik de prikpil en vind het ideaal dat ik nooit meer ongesteld ben.





Ik ook, maar word toch nog 1a 2x per jaar licht ongesteld, doorbraakbloeding. Soms 2 dagen licht en soms wat zwaarder maar nooit zo erg als een normale menstruatie van mij.



1a2x per jaar is nogal altijd beter dan 12x 2weken lang hel.
Alle reacties Link kopieren
@sprookjesbos

Ik heb ook een spiraal laten zetten zonder dat ik kids heb gehad. Je moet hem zowieso op de zwaarste dag van je menstruatie laten zetten, dan is je baarmoedermond het grootst ofzo.



Het was even een stekende pijn, maar zeker niet onhoudbaar. Vond het vervelendste dat bij met die tang aan m'n baarmoeder mond omdat ik een gekantelde baarmoeder heb en bij hem niet goed kon meten anders.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven