Nexit? Bijven of gaan.....

25-06-2016 01:03 663 berichten
Alle reacties Link kopieren
Wat zou jij stemmen?



Ik stem voor ja.

Nederland blijft in de E.U.

Totaal aantal stemmen: 318

ja (72%)
nee (28%)
Alle reacties Link kopieren
Ik ben voor een Nexit.



Ik ben niet per definitie tegen de EU maar wel tegen de manier waarop dit gedrocht gestalte heeft gekregen.

Ik wil zelfbeschikking terug voor ieder lid, het recht om nee te zeggen voor ieder land.



Economische unie helemaal okee, maar geen politieke unie met al die ongekozen zelfverrijkers aan het stuur. Het moet nu gestopt worden anders leven we straks in een dictatuur onder een Zonnekoning

Juncker is een Koning Niets. Die Kroon mag hij nooit vinden.



Ik wil terug naar de EEG met de oorspronkelijke landen. Dus ja, ik was voor Brexit en ik hoop vurig op een Nexit.
Hier ook Nexit! Wil de EU graag uit!
quote:CaptainJaneway schreef op 02 juli 2016 @ 06:36:

Ik ben voor een Nexit.





Ik wil terug naar de EEG met de oorspronkelijke landen. Dus ja, ik was voor Brexit en ik hoop vurig op een Nexit.Mee eens.
CaptainJaneway, ik ben het helemaal met je eens! Helaas denk ik dat er nooit een Nexit zal gebeuren.
Puinhoop Brexit



In het VK heeft Brexit niet alleen tot een politieke chaos bij de Conservative Party en Labour Party en een verscheurde samenleving geleid, maar ook tot een aanzienlijke economische schade en stilstand. Hoewel de schade voor het Britse pond en de beurzen geleidelijk wegebt, worden de Britten nu geconfronteerd met de echte Brexit-puinhoop. Vanwege de onzekere positie van het VK buiten de EU stellen bedrijven hun investeringen uit. Daarnaast zien we ondernemingen die naar een EU-land gaan verhuizen om zo te blijven profiteren van de interne EU-markt.



Om bedrijfseconomische redenen wachten ze het onderhandelingsresultaat over een nieuwe handelsrelatie tussen de EU en het VK niet af. Dat kan jaren in beslag nemen, experts gaan uit van zeker 5 jaar. Bovendien staat nu al vast dat deze uitkomst voor de meeste bedrijven minder voordelig zal zijn. Dat is de reden dat ondernemingen uit andere landen, die zich in het VK wilden vestigen, aankondigen daarvan af te zien en op zoek gaan naar een kantoor in een EU-land. Daarbij gaat het om bedrijven uit ondermeer Azië, de VS en Canada. Deze ontwikkeling kost het VK banen en kan tot een recessie leiden.

Unieke interne markt



Voor veel ondernemingen in de wereld levert een bedrijfsvestiging binnen de EU veel voordelen op. Het belangrijkste voordeel is de zogenoemde intern markt met vier vrijheden waardoor de EU wereldwijd beroemd is: een vrij verkeer van personen, van goederen, van diensten en van kapitaal. Deze markt met ruim 500 duizend consumenten is bij alle bedrijven in de wereld populair. Daardoor hebben vele duizenden buitenlandse bedrijven zich in de EU gevestigd en kon Londen uitgroeien tot het financiële centrum van de wereld



Ook Nederland profiteert



Zonder deze vrije markt zouden we in ons land geen hoofdkantoren van multinationals hebben gehad en ook veel minder buitenlandse bedrijven die nu goed zijn voor 2 miljoen voltijdsbanen. Voorstanders van een Nexit, zoals PVV-leider Geert Wilders, doen dit gegeven af als EU-propaganda en wijzen op landen als Zwitserland en Noorwegen die volgens hen volledig baas zijn in eigen huis en buiten de EU het goed doen.



Wilders moet even met het Brexit-kamp bellen dat hem snel uit de droom zal helpen. De Brexiteers gaven al vóór het referendum aan dat ze geen Noorse of Zwitserse positie willen. Die positie pakt namelijk veel slechter uit dan het lidmaatschap van de EU. Noorwegen en Zwitserland hebben namelijk hun toegang tot de interne EU-markt ‘gekocht’ via (handels) verdragen.



Daardoor zijn ze met handen en voeten aan de EU gebonden en moeten ze contributie betalen zonder dat ze in Brussel mogen meepraten. Bovendien wordt een belangrijk deel van de Noorse en Zwitserse regelgeving gedicteerd door Brussel. Zo mogen ze geen burgers en bedrijven uit EU-landen weigeren. Die inperking van hun beleidsvrijheid hebben ze geaccepteerd, omdat ze zonder de toegang tot de interne Europese markt veel banen en welvaart verliezen. Dat ze het goed draaien hebben deze landen voor een belangrijk deel aan de band met de EU te danken en als Wilders ook hier even de telefoon pakt, zullen ze dat zeker bevestigen.
Alle reacties Link kopieren
Mooi betoog Habbekratz.



Toch ga ik hierdoor niet van gedachten veranderen. Jouw betoog toont eigenlijk alleen maar aan dat het o zo gevaarlijk is om alles met elkaar te verweven op economisch, politiek en juridisch gebied. Niet doen dus.



Er zullen altijd figuren zijn zoals Juncker, Merkel en Tusk die alleen uit zijn op macht.

Hoe meer je alles aan elkaar linkt hoe meer risico je loopt op nog meer ellende als er ergens een steentje om valt in de keten van zogenaamde samenwerking en verdragen. Kijk maar naar wat er nu gebeurt in het VK.



Wat ik je hier zie doen is slechts bangmakerij. De VK heeft potientiele andere markten die aangeboord kunnen worden nu ze niet meer onder het juk van de EU zucht. Het VK is bebloed maar ongebroken. Ik hoop dat er meerdere landen ontwaken en het voorbeeld van het VK volgen.



En nogmaals, economische samenwerking okee... maar dat is het. Ik heb gelezen dat de EU bezig is met het opzetten van een Europese politie en legermacht. Waarom? Daar hebben we de NAVO voor. Als er ergens stront aan de knikker is, is de NAVO er als de kippen bij maar daar moet eerst wel over gedebatteerd worden. Met Juncker, die mafketel, aan het hoofd van de EU EN wellicht toekomstige Zonnekoning, heb je als land helemaal geen zeggenschap meer waar je je soldaten naar toe moet sturen als HIJ dat nodig vindt.

Is dat wat je wilt dan? Dat een of ander drankorgel met een grote muil uit een ander land zeggenschap heeft over waar je geliefden naar toe moeten om te knokken?
Als er oorlog komt staan we sterker met de EU dan zonder.
En Habbekratz, goed stuk heb je gepost.
Alle reacties Link kopieren
En dan nog wat



Als het nou een integer zooitje was geweest.. allez.



Maar we weten allemaal dat die figuren daar zitten om zichzelf te verrijken en verder niets.

We weten allemaal dat ze inklokken en een aanwezigheidspremie cashen, terwijl ze waarschijnlijk met een of ander duur hoertje op een hotel liggen te bonken.

We weten ook allemaal dat ze netto meer hebben dan ze bruto verdienen.

Het is een en al decadentie aan het Zonnehof. En deze figuren nemen beslissingen voor de mensen op de straat die kunnen gaan liggen bakkeleien als ZIJ vinden dat het moet.



Ik bedoel maar... op de dag dat Brexit een feit werd, werd er snel nog even een Europees wetje door gehaald waar niemand vanaf wist. Dat kwam stilletjes aan in onze Tweede Kamer een paar dagen erna en dat werd daar ook stilletjes behandeld.

Het wetje werd aangenomen binnen 1 dag.

Door 'volksvertegenwoordigers' die reikhalzend uitkijken naar hun termijn in het EU parlement zodat zij eens een keertje netto meer binnenhalen dan dat ze bruto op papier verdienen.



We weten ook van Neelie Kroes die hartstochtelijk verklaarde dat ze na haar termijn in het EU parlement zich zou terugtrekken uit het bedrijfsleven. Waar zit ze nu? Twee nevenactiviteitjes bij Uber en iets in de VS.

Hoe geloofwaardig ben je dan? En met haar eindigt het niet... zo rolt het daar in dat ons kent ons wereldje.



Door Brexit zijn ze nu gedwongen om helderheid te verschaffen en ik kan je op een briefje geven dat de geest uit de fles is.



Nogmaals: terug naar de EEG. Toen hadden we de meeste voorspoed.
Alle reacties Link kopieren
quote:elfje12 schreef op 02 juli 2016 @ 10:26:

Als er oorlog komt staan we sterker met de EU dan zonder.



waar baseer je dat op? Dankzij de EU worden we overspoeld met mensen die niet hier geworteld zijn. Denk je dat dit niet gaat zorgen voor een Burgeroorlog dan? Ik weet niet of je het door hebt, maar de prerevolutie is al aangevangen hoor.



Nooit gehoord van NAVO? Waarom zou EU de rol van NAVO moeten overnemen dan?
quote:CaptainJaneway schreef op 02 juli 2016 @ 10:33:

[...]





waar baseer je dat op? Dankzij de EU worden we overspoeld met mensen die niet hier geworteld zijn. Denk je dat dit niet gaat zorgen voor een Burgeroorlog dan? Ik weet niet of je het door hebt, maar de prerevolutie is al aangevangen hoor.



Nooit gehoord van NAVO? Waarom zou EU de rol van NAVO moeten overnemen dan?

Dat de EU gefaald heeft op het gebied van vluchtelingen ben ik het met je eens. De grenzen buiten Europa hadden beter gecontroleerd moeten worden en de EU landen hadden daarin veel meer moeten samenwerken. Maar dat kan nog hersteld worden.



De EU landen staan sterker, omdat we een groter front vormen dan dat we er alleen voor staan. Door met andere landen samen te werken kan een oorlog sneller afgewend of opgelost worden. We staan sterker als Europa dan zonder tegenover landen die eventueel een bedreiging vormen. Omdat we samenwerken is het leger dat we kunnen aanspreken ook groter.
Back to the basics! E.P. "light". Economische samenwerking prima en monetair wat meer gradaties. Politiek gedoe wat dichterbij houden, dan hebben we er tenminste nog wat zicht op. Weg met die kudde in Brussel en Straatsburg!
quote:CaptainJaneway schreef op 02 juli 2016 @ 10:30:

En dan nog wat



Als het nou een integer zooitje was geweest.. allez.



Maar we weten allemaal dat die figuren daar zitten om zichzelf te verrijken en verder niets.

We weten allemaal dat ze inklokken en een aanwezigheidspremie cashen, terwijl ze waarschijnlijk met een of ander duur hoertje op een hotel liggen te bonken.

We weten ook allemaal dat ze netto meer hebben dan ze bruto verdienen.

Het is een en al decadentie aan het Zonnehof. En deze figuren nemen beslissingen voor de mensen op de straat die kunnen gaan liggen bakkeleien als ZIJ vinden dat het moet.



Ik bedoel maar... op de dag dat Brexit een feit werd, werd er snel nog even een Europees wetje door gehaald waar niemand vanaf wist. Dat kwam stilletjes aan in onze Tweede Kamer een paar dagen erna en dat werd daar ook stilletjes behandeld.

Het wetje werd aangenomen binnen 1 dag.

Door 'volksvertegenwoordigers' die reikhalzend uitkijken naar hun termijn in het EU parlement zodat zij eens een keertje netto meer binnenhalen dan dat ze bruto op papier verdienen.



We weten ook van Neelie Kroes die hartstochtelijk verklaarde dat ze na haar termijn in het EU parlement zich zou terugtrekken uit het bedrijfsleven. Waar zit ze nu? Twee nevenactiviteitjes bij Uber en iets in de VS.

Hoe geloofwaardig ben je dan? En met haar eindigt het niet... zo rolt het daar in dat ons kent ons wereldje.



Door Brexit zijn ze nu gedwongen om helderheid te verschaffen en ik kan je op een briefje geven dat de geest uit de fles is.



Nogmaals: terug naar de EEG. Toen hadden we de meeste voorspoed.+1. Helemaal met jou eens. Je verwoord het heel goed allemaal!!
VerwoordT.

:-o
Alle reacties Link kopieren
Misschien moet die poll wat verduidelijkt worden. Dat het nog steeds net zo makkelijk is om je stedentripje naar Lissabon, Londen en Parijs te maken. Dat je nog steeds makkelijk een stage kan lopen in Praag, Rome of waar dan ook. Dat je op Facebook nog steeds vrienden kan blijven met die leuke jongen uit Spanje. Dat de gulden (want die krijgen we weer bij een Nexit) echt een daalder waard is en dat we het geld dat we besparen aan EU-kosten en het betalen aan die open financiële wond die Zuid-Europa heet, besteed kan worden aan gezondheidszorg, onderwijs en het eindelijk in guldens laten dalen van de staatsschuld.



Maar vooral dat je bij een landelijke verkiezing politici ter verantwoording kunt roepen i.p.v. overgeleverd te zijn aan een ondemocratische en maffiose moloch en veelkoppig monster dat de EU nu is en steeds meer wordt.
quote:smalltalkxpert schreef op 02 juli 2016 @ 11:16:

VerwoordT.

:-oPfff
quote:aquariusje7700 schreef op 02 juli 2016 @ 11:26:

Misschien moet die poll wat verduidelijkt worden. Dat het nog steeds net zo makkelijk is om je stedentripje naar Lissabon, Londen en Parijs te maken. Dat je nog steeds makkelijk een stage kan lopen in Praag, Rome of waar dan ook. Dat je op Facebook nog steeds vrienden kan blijven met die leuke jongen uit Spanje. Dat de gulden (want die krijgen we weer bij een Nexit) echt een daalder waard is en dat we het geld dat we besparen aan EU-kosten en het betalen aan die open financiële wond die Zuid-Europa heet, besteed kan worden aan gezondheidszorg, onderwijs en het eindelijk in guldens laten dalen van de staatsschuld.



Maar vooral dat je bij een landelijke verkiezing politici ter verantwoording kunt roepen i.p.v. overgeleverd te zijn aan een ondemocratische en maffiose moloch en veelkoppig monster dat de EU nu is en steeds meer wordt.

Uit de EU wordt het weer ouderwetse grenscontroles. Met de auto langs de douane en strengere controles op het vliegveld.



Als het allemaal zo makkelijk was zonder de EU, waarom hebben ze hem dan opgericht? En ook is alleen de PVV tegen de EU. Zelfs Europa critici SP ziet een Nexit niet zitten. Dat wil ook wat zeggen.
quote:Lovely7 schreef op 02 juli 2016 @ 11:26:

[...]



PfffEr kwam vroeger zeker een Imam bij jou op school? Ik wou je allen maar helpen, hoor :-)
De Gulden is niks meer waard. Hoe komen jullie erbij dat een munt die alleen in NL geldig is meer waard zou zijn? De Pond is ook in waarde gedaald buiten Groot Brittannië.



Als wij uit de EU stappen is het weer ouderwets naar de bank om je geld te wisselen, tegen betaling. Nu kun je gewoon in Europa betalen. Groot Brittannië heeft de Euro nooit gehad. Zij hadden andere afspraken binnen de EU.
Alle reacties Link kopieren
quote:elfje12 schreef op 02 juli 2016 @ 11:43:

[...]



Uit de EU wordt het weer ouderwetse grenscontroles. Met de auto langs de douane en strengere controles op het vliegveld.



Als het allemaal zo makkelijk was zonder de EU, waarom hebben ze hem dan opgericht? En ook is alleen de PVV tegen de EU. Zelfs Europa critici SP ziet een Nexit niet zitten. Dat wil ook wat zeggen.Alles heeft te maken met machtspolitiek. De EU is ook een speeltje van politieke establishment en dan is het niet zo gek als er uit die hoek geen verandering gewenst is. Het laat ook direct zien dat er een groot gat zit tussen wat het volk wil en wat politici willen. Als er maar één partij is die in elk geval de helft van het volk representeert, zit er iets goed fout.

Volgens mij zitten politici er juist voor het volk ipv andersom. We leven in een democratie maar het volk wordt wel geacht zijn mond te houden anders ben je een racist/fascist. Het heeft te maken met het feit dat de zeden van noord-Europa totaal niet aansluiten met de rest van de EU. Dat wij hier keurig belasting betalen en dat we garant staan voor leningen en armoede elders en dat ten koste gaat van onze welvaart. Het is niet een stukje van die welvaart gebruiken om hun op ons niveau te krijgen, het is onze welvaart afstaan aan de wereld van het grote geld. Aan een wereld waar geen enkele controle of invloed meer uit te oefenen is door ons, noord-Europeanen. Daarom zou het goed zijn als Nederland uit de EU en uit de euro zou stappen. Zelfbeschikking hoort bij het volk en niet bij technocraten met een heel andere agenda.



En wat waren we ongelukkig toen we vroeger ons paspoort moesten laten zien aan de grens. Wat een non-argument zeg.
Alle reacties Link kopieren
quote:elfje12 schreef op 02 juli 2016 @ 11:49:

De Gulden is niks meer waard. Hoe komen jullie erbij dat een munt die alleen in NL geldig is meer waard zou zijn? De Pond is ook in waarde gedaald buiten Groot Brittannië.



Als wij uit de EU stappen is het weer ouderwets naar de bank om je geld te wisselen, tegen betaling. Nu kun je gewoon in Europa betalen. Groot Brittannië heeft de Euro nooit gehad. Zij hadden andere afspraken binnen de EU.Het probleem is juist het omgekeerde. Het pond gaat straks sterk omhoog, dat zie je ook de munteenheden van landen buiten de EU als Zweden, Denemarken, IJsland, Noorwegen en Zwitserland. Als je geen Portugal, Spanje Griekenland maar vooral Italië aan je munt hebt hangen word je al snel ene sterke munt. Zwitserland heeft een tijdje zijn best gedaan om zijn munt gelijke tred te laten houden met de euro maar kon dat financieel niet meer volhouden. Daar steeg toen de Franc met 20% op één dag. Het nadeel is dus dat je jezelf uit de markt prijst door je dure munt. Dat is het enige voordeel dat Nederland nu heeft van de zwakke euro.



En dat argument dat maar steeds weer terugkomt over geld wisselen. Hoe vaak loop jij nog een bank binnen? Precies. Het maakt geen ene malle moer meer uit welke munt je hebt en al helemaal niet als er maar afspraken tussen landen gemaakt worden. En dat kan echt zonder politieke en monetaire unie.
quote:smalltalkxpert schreef op 02 juli 2016 @ 11:48:

[...]





Er kwam vroeger zeker een Imam bij jou op school? Ik wou je allen maar helpen, hoor :-)Dank je wel voor je hulp! Ik ben gewoon Nederlands net zoals mijn voorouders.
Elfje, in de meeste landen is pinnen heel normaal als je betaalt. Je hoeft dus geen geen geld om te wisselen tegen een woekerkoers.



Ik heb de Euro altijd een butmunt gevonden en zou het heerlijk vinden om de gulden weer terug te hebben! Maar goed, ik zou het ook fijn vinden als de EEG weer bestaat.



Ik wil wat dat betreft terug naar de jaren 90.
Alle reacties Link kopieren
Ik sta liever een paar uur voor de grens te wachten in alle veiligheid, dan dat ik overal vrij kan reizen maar het risico loop dat een pipo zijn bomgordel laat ontploffen en ik mijn hoofd kwijt raak. Alsof ik vroeger ook zo veel last had van al dat eeuwige wachten. Het leven was eigenlijk veel simpeler toen.



En bovendien, ik vind dat het gezegd moet worden, als vrouw zijnde ben je gewoon niet veilig met al dat gajes wat binnenkomt op last van Frau Merkel.

Ik voel me niet gesteund door zowel nadenkende heren EU politici als zogenaamd nadenkende dames feministen.

Het is allemaal een geldkwestie en eigenpijperij van diegenen die nu nog het woord voeren.



Moet je zien hoe snel er iets in zogenaamde EU wetgeving verandert als een van de dochters van een Leider wordt verkracht.

Maar goed, dat is weer een ander subject.
Alle reacties Link kopieren
Maar goed, er zal nooit een Nexit komen. Er zijn geen politieke partijen die dat voorstaan behalve de PVV en na de afgelopen referenda kijken politici er wel voor uit dat er bindende referenda komen. Never gonna happen.



Ik zie dat toch een beetje als dat ik mijn partner vraag om op vakantie ons naar Zweden te rijden maar hem onderweg niet kan corrigeren als we bordjes Athene tegenkomen en hij al het vakantiegeld uit het raam heeft gegooid.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven