(Wanneer) vertel je over je verleden?

02-07-2016 00:04 19 berichten
Alle reacties Link kopieren
Beste allemaal,



Al een tijdje zit ik met het volgende.



Ik ben nog jong (in de 20) maar heb een huwelijk van 4 jaren achter de rug. In dit huwelijk ben ik geestelijk en seksueel door hem mishandeld en misbruikt. Dit heeft de nodige sporen achter gelaten waar ik momenteel hulp voor heb.



Hetgeen dat ik niet voor mogelijk had gehouden in deze fase is aan het gebeuren.. Ik ben verliefd geworden op een nieuwe man. Maar nu zit ik dus met het volgende; mocht het daadwerkelijk iets worden (het is nog erg pril), hoe en wanneer vertel ik hem dan het beste over mijn 'verleden'? Bepaalde dingen ben ik 'gek' en moeilijk gaan vinden, zoals seks. Ik heb er nooit van genoten met mijn man en dus geen behoefte aan. Ik zou graag willen dat dit weg gaat maar dat kan wel een tijd duren. Ook ben ik heel onzeker geworden en heb ik veel bevestiging nodig. Het laatste dat ik wil is hem afschrikken. Dus ik ben oprecht benieuwd of iemand misschien met een soortgelijke situatie ervaring heeft. Alle tips zijn welkom!



Alvast bedankt.
Alle reacties Link kopieren
Heb je je verleden al verwerkt? Een nieuwe man wordt meestal niet blij van iemand die heel onzeker is en veel bevestiging nodig heeft.
Alle reacties Link kopieren
Wat vervelend voor je , het verleden bedoel ik natuurlijk. Ik heb het niet mee gemaakt dus zou niet weten hoe en wanneer je zoiets her beste kan vertellen aan iemand die je leuk vind maar ik denk dat ik het zou vertellen op het moment dat je het gevoel heb dat het iets kan worden. Dan ben je er maar van af en kan je je eigen echt zijn zonder her gevoel te hebben dat je iets achterhoud al zou dit achterhouden ook best begrijpelijk zijn. Als doe gene jou echt leuk vind dan vinden jullie samen vast een weg om er mee om te gaan. Het lijkt me vervelender voor hem om het pas na een aantal maanden te moeten horen. Plus het feit als het echt wat word Hoe langer je er mee wacht Hoe leuker je hem gaat vinden en hoe moeilijker het word.

Succes met alles
Ten eerste zou ik je nare ervaringen in het verleden niet verzwijgen, maar er ook niet direct een groot issue van maken. Als eerdere relaties ter sprake komen zeg je iets in de trant dat je getrouwd bent geweest maar dat het geen succes was, en dat je nu naar de toekomst kijkt. In een later stadium kun je toelichten hoe het werkelijk was.

Ten tweede wacht je met seks zolang je zelf nodig vindt. Als je seks gaat hebben omdat je denkt dat hij het van je verwacht gaat het nooit leuk worden. Gun jezelf de tijd om zelf nieuwsgierig en verlangend te worden. En als dat niet lukt, is bij óf niet de juiste man voor je, óf je hebt hulp nodig bij het verwerken van je verleden. In beide gevallen is seksen met je date geen goed idee.



Ik zeg dit ook omdat relaties die beginnen met je nart uitstorten en je trauma's op tafel leggen heel kwetsbaar zijn voor manipulatie en opnieuw misbruik.
Geen soortgelijke situatie hier, maar ik denk dat iedereen op een gegeven moment moet beslissen of hij of zij zich kwetsbaar op wil en durft te stellen.

Zodra jij het gevoel hebt dat hij een man is die kan luisteren zonder vooroordeel en dat hij jou een veilig gevoel geeft, dan kun je je bloot geven denk ik. Overigens zegt zijn reactie daarop meer over hem dan over jou. Als hij erdoor raakt afgeschrikt, is hij sowieso niet de juiste man voor jou.
Alle reacties Link kopieren
Hoe naar het ook klinkt, maar ik zou op dit moment die (mogelijke) relatie afhouden. Jij bent nog niet jezelf, nog niet in staat intieme relaties te onderhoud, of sexuele contacten, en je bent op dit moment nog aan jezelf aan het werk. Knap trouwens dat je dat doet.



Maar een jongen/man die een relatie met jou zou willen, zoekt natuurlijk gewoon een onbevangen partner waar hij alle aspecten van verliefd zijn en doorgroeiend naar houden van, mee kan beleven. Die kan jij op dit moment gewoon niet bieden. En ik zou het eerlijk gezegd erg veel gevraagd vinden als nieuw-verliefde van begin 20 om maar een paar jaren op mijn tenen te moeten lopen en af te zien van een normale sexuele omgang omdat de ander nog ervaringen uit het verleden moet verwerken. Misschien heb jij de witte raaf getroffen die dat prima vindt, maar over het algemeen gaat dat toch zijn tol eisen, vroeg of laat.



Wees dus vooral eerlijk en geef hem de vrije keus.
Time for the real me to emerge, Possum! Get out the gladiolas!
Ben je wel toe aan een relatie?

Het lijkt mij dat je eerst je problemen moet oplossen, voordat je zorgeloos in iets nieuws stapt?
Alle reacties Link kopieren
Geen seks willen hebben gaat in een bwginnende relatie vrij snel opvallen. Wat ha je tegen die man als smoes gebruiken, als je hem nog niet wilt vertellen over je verleden?
quote:julius schreef op 02 juli 2016 @ 01:27:

Geen seks willen hebben gaat in een bwginnende relatie vrij snel opvallen. Wat ha je tegen die man als smoes gebruiken, als je hem nog niet wilt vertellen over je verleden?



Want je moet met iemand die je pas kent direct naar bed?

Al wacht opstartster daar desnoods een jaar mee ...



Ik zou zelf eerst aankijken hoe het klikt. En hoe je hem inschat qua gevoeligheid.

Tegelijkertijd zou ik er ook geen eeuwen mee wachten en het wel na een paar dates of als het richting serieuzer gaat vertellen. Als hij als een botte hark reageert (wat kan gebeuren), weet je tenminste gelijk waar je staat.
Alle reacties Link kopieren
Helemaal eens met ginevra. Je kan vertellen dat je net uit een huwelijk bent en het daarom rustig aan doet. Maar ik zou niet direct met het misbruik te koop gaan lopen. Sowieso heel goed in de gaten blijven houden of dit wel echt een leuke vent is. De roofdieren onder de kerels voelen feilloos aan wat voor vlees ze in de kuip hebben helaas.
Alle reacties Link kopieren
Direct eerlijk zijn! Als hij er niet mee om kan gaan is t niet de nieuwe vriend/man voor je. Je hoeft niet alles te vertellen maar geef gewoon aan dat t allemaal niet makkelijk is geweest in het verleden.

Ik heb het van dicht bij meegemaakt (collega) en weet dat t anders enorm spannend wordt voor jezelf dus gewoon rustig en stukje bij beetje er over hebben met m.
Ik heb wel ervaring met jouw situatie en heb daar ook nog lang last van gehad. Denk aan een angststoornis, paniekaanvallen, pleinvrees, niet kunnen eten en altijd misselijk zijn.



Ik drink geen alcohol, gewoon omdat ik dan de controle over mezelf verlies en ik bovenstaande niet nog een keer wil meemaken. Dit valt natuurlijk ontzettend op bij dates, want wie drinkt er nu geen alcohol? Wanneer ik zeg dat ik het niet lekker vind haken de meeste mannen wel af, dan vinden ze het wel prima. Een enkeling vraagt door en dan komt bij mij vaak het echte verhaal. Niet in geuren en kleuren en met allemaal details maar gewoon luchtig over dat ik mishandeld ben in een vorige relatie en dat ik daar nog lang last van heb gehad. Tot nu toe is er nog niet een man geweest die ervan geschrokken is, maar misschien komt dat ook wel omdat ik altijd zeg dat ik er nu geen last meer van heb.



Doe wat voor jou goed voelt, ik zou als ik jou was het vertellen als je samen ergens op de bank zit, na een avondje samen gespendeerd te hebben. En als je het luchtig wilt houden dan is dat ook prima, je hoeft de diepgang nog niet in als dat niet goed voelt. Iemand die oprecht geïnteresseerd in jou is zal je verleden voor lief nemen en zal je steunen als het nodig is. Kun je dat in een vroeg stadium van hem verwachten? Nee, ik denk dat dat te heftig is. Maar je voelt vanzelf wel aan wanneer je je open wil stellen tegenover deze man en dan zal er ook een hele last van jouw schouders afkomen. Kort; blijf bij jezelf, doe wat voor jou goed voelt, wacht met seks totdat JIJ er klaar voor bent (!!!), en wees eerlijk naar jezelf en naar hem.
Ik denk dat jouw verleden helemaal niet terzake doet, TO. Het gaat erom hoe je nu bent, niet hoe dat zo gekomen is. Daar heeft die nieuwe man namelijk part nog deel aan.



Wat blijft er dan over voor hem? Een vrouw die heel veel bevestiging nodig heeft en seks problematisch vindt. Go with the flow, TO. Wie weet werkt het met deze man. Gewoon proberen. Rustig aan.
Alle reacties Link kopieren
Eens met Amand. Bij mij werkte het zo dat mijn man aanvoelde dat ik niet goed was in bepaalde dingen en dat was voor hem de kans om me een plezier te doen. Daar zoekt zo'n man naar: waarmee doe ik haar het meeste plezier? Geleidelijk, omdat hij door me heen scheen te kijken en vice versa, gingen we steeds meer vertellen, en er was voor mij geen aanleiding om op mijn woorden terug te moeten komen of afstand te nemen omdat hij iets raar vond.
En als het vuur gedoofd is komen er wolven
Alle reacties Link kopieren
Ik heb nooit in een misbruiksituatie gezeten overigens; niet zelf tenminste. Ik heb gewoon geen amusant reactiepatroon voor zo'n soort type.
En als het vuur gedoofd is komen er wolven
Alle reacties Link kopieren
some things are better left unsaid.



een wijze les die ik ooit geleerd heb.



er is altijd tijd om iets te vertellen van je verleden maar alleen als hij genoeg geïnteresseerd is om het je te vragen.

en die vragen komen heus wel als de relatie zich ontvouwt.



dan merk je ook of je je verleden hebt verwerkt als je daar makkelijk over kunt spreken.

merk je dat het anders is, dan zeg je niets zodat je later niets hoeft te verantwoorden over iets dat is gebeurd voor dat je je nieuwe partner leerde kennen.
Alle reacties Link kopieren
quote:minnimouse schreef op 02 juli 2016 @ 00:11:

Heb je je verleden al verwerkt? Een nieuwe man wordt meestal niet blij van iemand die heel onzeker is en veel bevestiging nodig heeft.



En nog belangrijker: ben je al dusdanig sterk dat je niet weer voor dat soort mannen valt?



Een bepaald type man (zoals TO's ex) zijn op zoek naar onzekere vrouwen zodat ze die kunnen mishandelen en onderdrukken.
Alle reacties Link kopieren
Direct eerlijk zijn. Ik ben slachtoffer van kindermishandeling en heb dat gelijk gezegd toen ik mijn vriend leerde kennen. Hij had tijd nodig om erover na te denken en dat heb ik hem gegeven. Ondertussen zijn we 7 jaar verder en trouwen we dit jaar. Hij zegt dat hij het fijn vond dat ik gelijk eerlijk was. Gelijk mijn kaarten op tafel gelegd, graag of niet.

Ik weet niet of je privé nog wil praten, mijn pb box staat open.
“Happiness can be found, even in the darkest of times, if one only remembers to turn on the light.”
Ik vraag me af of het verstandig is om weer aan een relatie te beginnen. Zorg dat jezelf sterker wordt. Je grenzen aan durft te geven. Grote kans dat je nog steeds op verkeerde types valt of deze aantrekt.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven