Lekker, gezond, <7 ingrediënten, <30 min

02-07-2016 07:30 162 berichten
Ik ben een luiwammes op kookgebied. En ik kan het ook niet goed. Als ik, zoals nu hip is, gewoon het een en ander in de pan mik wordt dat geen lekker hapje maar een sneue smurrie. Maar ik wil wel graag gezond en lekker eten, en vaker koken, en dan ook nog dat het snel op tafel staat. Al die healthy kookboeken helpen mij voor geen meter, want er staan te veel ingrediënten in die een kooknitwit echt niet op de plank heeft staan. En het zijn er ook zo veel: soms wel 20 ingrediënten in één recept! Ook zijn de recepten bijna altijd voor meerdere personen, en ligt mijn koelkast vervolgens vol met halve avocado's, restjes mierikswortel, berberisbessen, tamari, kokosyoghurt, tahin en allerlei andere toestanden waarvan ik geen flauw idee heb wat ik er verder mee kan. Dus hierbij de vraag van een (hopelijk) keukenprinses in de dop: deel je toprecept. Ook te doen voor 1 persoon (zonder veel onhandige restingrediënten) Maximaal 6 ingrediënten (buiten peper en zout en olijfolie of boter) en maximaal een half uur bereidingstijd. En wie weet breng ik dan nog eens mijn eigen kookboek uit: Simply healthy and doable.



Ik zal een aantal van jullie recepten ook echt gaan maken en jullie op de hoogte houden van hoe dit gaat! Receptrecensies van een kooknitwit.



Nog een aanvulling: meer ingrediënten is ok, als er maar geen onhandige restjes over blijven.
Pastasalade, ik maak het voor 2 volwassenen en 2 guppen, dus door de helft delen gewenst:



Gerookte kipfilet

1Avocado

4 tomaten

1 zakje sla

1 a 2 flinke lepels rode pesto

pijnboompitten

pasta



Rooster pijnboompitten, kook pasta (beetje aan de gare kant vs erg al dente) snijd de rest. De helft van de tomaten met de rode pesto blenden= dressing, naar smaak peper en zout. Assembleren, klaar.
Alle reacties Link kopieren
http://chickslovefood.com ... oekweit-wraps-glutenvrij/



Deze vind ik ideaal. Super makkelijk en snel

Sla erop, kip etc. Super gezond!



(ik meng altijd magere kwark met knoflook en kruiden (bieslook, peterselie etc) en smeer dat er op!)
Ik lees mee. Is ook mijn probleem.
Alle reacties Link kopieren
Pasta met broccoli en cashewnoten

Snijd een uitje, snijd cherrytomaatjes door midden en maak broccoli schoon en hak deze in kleine roosjes.

Zet een grote pan met water op, kook penne pasta en gooi na een paar minuten de broccoli hierbij zodat het tegelijk klaar is. Bak ondertussen de ui en doe de tomaten erbij. Roer er een bakje kruidenkaas door heen met evt. wat creme fraiche. Als de pasta en broccoli gaar zijn dan doe je die er door. Wat geraspte kaas erbij en cashewnoten er naast en je hebt een snelle en lekkere maaltijd.



Eventueel kun je er nog paprika of champignons o.i.d. aan toe voegen en ik eet er zelf graag sla bij.
Hoe erg het ook is, chocola helpt!
Alle reacties Link kopieren
Recepten van de allerhande box zijn in 20-45 min te maken.

Maar nog steeds citroen, kokosmelk, mie over daarna. Dat voorkom je niet.



Ik merk dat je best vaak producten in meerdere gerechten kunt gebruiken, of soms weglaten. Smulweb en kliekipedia worden er groot mee.



Makkelijk:

Knoflook persen, 1 teen.

1 kleine peper klein snijden (of kwart gewone)

1-2 cm gemberwortel schillen en fijnsnijden.

Vlees/vis/kip in blokjes snijden.

Broodzak pakken, leeg zonder kruimels.

1 eetlepel maïzena erin doen, met peper en zout en evt kruiden. Vlees/etc erbij. Zak opblazen alsof je een vis vervoert. Schudden tot maïzena goed verdeeld is.



Couscous/noedels/rijst? Dan water koken, couscous/noedels erin.

Olie in de pan.

Eerste drie dingen erin, minuutje bakken.

Vlees/etc erin. Kort bakken.

Zak groente erbij. Kort bakken.

Noedels o.i.d.erbij.

Klaar!
Alle reacties Link kopieren
Italiaanse roerbakgroenten kort bakken (of zelf snijden als je tijd hebt), deze in een wrap vouwen met geitenkaas en walnoten erbij. Dit maakte ik wel eens toen ik alleen woonde, want dat is erg snel klaar en mij smaakte het altijd wel.



De wraps die je over hebt schijn je in de vriezer te kunnen bewaren, ik heb het zelf nog niet geprobeerd.
Hoe erg het ook is, chocola helpt!
Alle reacties Link kopieren
Oh heerlijk, couscous met komkommer, tomaat, rode uit, feta &olijfolie

In 10 minuten klaar!
Alle reacties Link kopieren
quote:Madderijn schreef op 02 juli 2016 @ 07:44:

Recepten van de allerhande box zijn in 20-45 min te maken.

Maar nog steeds citroen, kokosmelk, mie over daarna. Dat voorkom je niet.



Ik merk dat je best vaak producten in meerdere gerechten kunt gebruiken, of soms weglaten. Smulweb en kliekipedia worden er groot mee.



Makkelijk:

Knoflook persen, 1 teen.

1 kleine peper klein snijden (of kwart gewone)

1-2 cm gemberwortel schillen en fijnsnijden.

Vlees/vis/kip in blokjes snijden.

Broodzak pakken, leeg zonder kruimels.

1 eetlepel maïzena erin doen, met peper en zout en evt kruiden. Vlees/etc erbij. Zak opblazen alsof je een vis vervoert. Schudden tot maïzena goed verdeeld is.



Couscous/noedels/rijst? Dan water koken, couscous/noedels erin.

Olie in de pan.

Eerste drie dingen erin, minuutje bakken.

Vlees/etc erin. Kort bakken.

Zak groente erbij. Kort bakken.

Noedels o.i.d.erbij.

Klaar!Of het weekmenu zo samenstellen dat je met zo min mogelijk blijft zitten? Een weekmenu maken vind ik ideaal.
Alle reacties Link kopieren
Avocado kan op brood, je kunt er guacamole van maken, is lekker in sla (groene sla maar ook tomaat/komkommer, /paprika, /feta), in een wrap met kip en tzatziki.

Voor die halve avocado in de koeling.
TO trapt af. Dit is mijn favoriete tomatensoep, recept is vrije interpretatie van het tomatensoeppakket van de Appie (ik gebruik Italiaanse kruiden in plaats van de verse tijm ).

Tomatensoep

Ingrediënten:

8 tomaten

1 ui

2 teentjes knoflook

1 wortel

blikje tomatenpuree

Italiaanse kruiden en bouillonblokje

Bereidingswijze:

Ui schillen en snipperen. Knoflook pletten (dit kan bijvoorbeeld eenvoudig met de onderkant van een mok), schilletjes er af halen. Wortel in stukken (sinds ik eens heb gelezen dat bij bespoten groente ook onder het oppervlak gif zit, schil ik wortels niet meer). Olijfolie in de pan, tomatenpuree, knoflook, wortel en ui erbij. Op laag vuur tot de ui glazig is. Tomaten in stukken, harde stukjes bij kroontje eruit snijden. In de pan erbij. Vuur hoger tot de tomaten blubberig zijn. Halve liter water erbij en bouillonblokje erbij (wel papiertje eraf). Vuur laag, deksel op de pan, half uurtje laten koken. Van het vuur af halen en de staafmixer erdoor. Als het te dik is: meer water erbij, en als het te flauw is eventueel nog een bouillonblokje erbij (dan wel weer even terug op het vuur zodat het vermengt met de soep).



Nu ben ik toch aan meer ingrediënten gekomen zie ik. Ik zal zo de OP aanpassen. Wat ik met deze soep ook nog wel eens doe:

- eetlepel suiker erbij voor het mixen, dit doet iets met de massa waardoor het gladder wordt (staat ook in het recept van de Appie, maar ik deed dit eigenlijk nooit)

- na mixen soepgroente en ballen erbij en nog 20 minuutjes terug op het vuur voor een maaltijdsoep

- minder water erbij en gebruiken als basis voor pastasaus

- van vegetarisch gehackt balletjes maken, deze los bakken en daarna in de soep gooien (ok, dit heb ik nog nooit gedaan maar ik ben wel van plan om het eens te doen. Het vegetarisch gehackt staat op mijn boodschappenlijstje!)
Alle reacties Link kopieren
Het favoriete recept dat mijn dochter van 7 graag kookt, supermakkelijk.



Pasta met rucola en garnalen



Nodig:

Pasta

125/150 gram Garnalen

150 gram (zak) rucola

Uitje en wat knoflook

Evt. Viskruiden



Kook 75 tot 100 gram pasta gaar in bouillon.



Bak in een wok de garnalen met een uitje, wat knoflook en/of wat viskruiden( kan ook gewoon peper en zout zijn, met wat dille ofzo)



Gooi de pasta erbij



Vuur uit. En op het allerlaatste een flinke zak rucola erbij. Een doorhusselen, smakelijk eten.



Je kunt de rucola ook vervangen door spinazie, ook lekker.
Niks moet, Niksen mag
Alle reacties Link kopieren
quote:Geertjepeertje schreef op 02 juli 2016 @ 07:50:

Het favoriete recept dat mijn dochter van 7 graag kookt, supermakkelijk.



Pasta met rucola en garnalen



Nodig:

Pasta

125/150 gram Garnalen

150 gram (zak) rucola

Uitje en wat knoflook

Evt. Viskruiden



Kook 75 tot 100 gram pasta gaar in bouillon.



Bak in een wok de garnalen met een uitje, wat knoflook en/of wat viskruiden( kan ook gewoon peper en zout zijn, met wat dille ofzo)



Gooi de pasta erbij



Vuur uit. En op het allerlaatste een flinke zak rucola erbij. Een doorhusselen, smakelijk eten.



Je kunt de rucola ook vervangen door spinazie, ook lekker.Lekker! Die komt bij mij op de kaart :)!
quote:wyandotje schreef op 02 juli 2016 @ 07:48:

[...]



Of het weekmenu zo samenstellen dat je met zo min mogelijk blijft zitten? Een weekmenu maken vind ik ideaal.Dit dus! En als je iets maakt, maak het dan vaker zodat dingen weer op gaan. En stoor je niet aan open pakken. Plak ze dicht met plakband of vouw ze dicht en doe er een elastiekje om, zet/leg ze in een mandje en kijk altijd eerst in dat mandje of er nog een open verpakking is. Ook met een heel gezin heb je dingen 'over'.
Wat veel reacties al!! Top. Ik ga zo de deur uit (buiten de deur ontbijten.... ), als ik vanmiddag terug ben ga ik alvast lekker wat receptjes uitzoeken en boodschappen doen. Ik heb er nu al zin in!! Tot later.
Je kent het 5 or less en het skinny six kookboek van chicks love food? Dat zijn echte aanraders voor de recepten die jij zoekt
https://www.bol.com/nl/s/ ... l/sc/media_all/index.html
Alle reacties Link kopieren
Leuk topic!



Mijn recept: pasta met broccoli en kerstomaatjes. Komt van een receptkaartje van de albert heijn.



Nodig:

- 1 broccoli

- 1 ui

- 1 bakje kerstomaatjes

- fusilli

- boursin cuisine met knoflook en kruiden



Kook de pasta zoals het moet. Kook de broccoli beetgaar (5-10 minuten). Fruit het uitje. Smelt de boursin erdoor. Daarna de broccoli en de gehalveerde kerstomaatjes toevoegen, even doorverwarmen. Serveren met de fusilli. Heerlijk!
Alle reacties Link kopieren
tvp....



Ik wil de maissoep van Rudolph gaan maken.

http://www.24kitchen.nl/s ... /recepten/romige-maissoep
Alle reacties Link kopieren
Ja check het chicks love food kookboek! Of hun website.
Alle reacties Link kopieren
Twee heel simpele recepten.

Rijst met prei, tomaat en kaas.

(Zilvervlies)rijst koken. Prei snijden en roerbakken, tomaten snijden en erbij roerbakken, kaas erbij (kan 30+ zijn) en kruiden naar smaak erbij. Kan eventueel ook met kip, maar is niet nodig.



Couscoussalade. Couscous maken, tomaat, paprika, komkommer en olijven in stukjes snijden en erdoor, feta erbij en als laatste citroensap erboven uitpersen en koriander erdoor.

Deze kan ook met gegrilde groenten ipv tomaat etc. Ook simpel en lekker couscous met gedroogde vruchten en feta.



Nog een salade: Bladsalade, paprika, tomaat, komkommer, olijven, feta en tonijn bij elkaar. Pijnboompitten erbij. Erg lekker met honingmosterddressing.

Ik maakte dan in mijn eentje zo veel dat het wel als maaltijd kon dienen. Er zou eventueel ook nog wat pasta door kunnen, maar vind ik niet nodig.



Ook lekker, maar net wat meer tijd.

Aubergine en courgette in repen/plakken snijden. Wat zout erop en aanbakken.

Ondertussen een uitje en knoflook fruiten in een pan. Gezeefde tomaten erbij en basilicum.

Vervolgens maak je een soort lasagne met saus, laag aubergine, laag courgette en gruyere kaas (kan ook met gewone kaas als je gruyere kaas te sterk vindt) en dat afbakken in de oven.

Erg lekker met (zilvervlies)rijst.
Alle reacties Link kopieren
Wat ik als student ook vaak maakte was

Kip met mango, ananas en kokos.



En gemarineerde kip met rijst en snijboontjes is hier ook een succes. Daarvan kun je de porties makkelijk aanpassen natuurlijk.
Alle reacties Link kopieren
Tvp
Alle reacties Link kopieren
Dat is ook mijn probleem. Jammer dat er zo weinig kant-en-klare mixen zijn die een echt culinair gerecht opleveren. Ik heb diverse currypasta's gekocht en ik vind ze allemaal niet om te hachelen.



Maar goed, volgens forums, ook in het buitenland, is de rode currypasta van het merk Mae Ploy de beste en wordt ook door restaurants gebruikt. Die heb ik nog niet geprobeerd overigens.

En als het vuur gedoofd is komen er wolven
Alle reacties Link kopieren
Oh ja, en dan moet je meestal vlees, water, kokosmelk, olie e.d. toevoegen. Dat zijn er vijf of zes.
En als het vuur gedoofd is komen er wolven

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven