Imam op openbare school

01-07-2016 21:16 718 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hier in onze stad, op onze school is er in de combigroep 7-8 discussie ontstaan. Vanwege het suikerfeest kregen de moslim-kinderen twee dagen vrij. De andere kinderen vonden dat niet eerlijk en dat leverde een beetje vervelende sfeer.

De reactie van de school vind ik best opmerkelijk, om de gemoederen onder de kinderen te bedaren komt er een imam in de klas die even klassikaal gaat uitleggen wat het suikerfeest inhoud.

Persoonlijk vind ik dat idioot, het is een openbare school en tijdens kerstmis word er immers ook geen priester uitgenodigd.

Mijn eigen kind zit niet in die groep maar wel de zoon van een vriendin van mij en zij laat haar zoon gewoon naar die middag gaan. Ikzelf zou mijn kind die middag thuis houden denk ik. Ik vind namelijk dat religie niet in de schoolbanken hoort.

Wat vinden jullie?
Alle reacties Link kopieren
Niet alles in het leven is eerlijk. Dat vind ik een belangrijke les om (kinderen) te leren. De een heeft mooiere kleding/duurdere vakanties /duurdere hobby's/een dag of twee meer vrij dan de ander. So what? Hoort allemaal bij het leven. Accepteren dus.



Man, man, man wat zou ik een rotleven hebben als ik steeds zou kijken naar wat andere hebben/krijgen wat ik niet heb/krijg.



Geven en nemen. Gun elkaar eens wat.
Alle reacties Link kopieren
quote:guirne schreef op 01 juli 2016 @ 22:09:

[...]





Andere tijden Winterteen?

Ikzelf kreeg ook godsdienstles op de basisschool, dat was in de jaren '70/'80, de invloed van de verzuiling was toen nog goed voelbaar in de maatschappij. Ook waren er toen nog veel katholieken en christenen.

Ik mag toch hopen dat 'we' daar uitgegroeid zijn, dat we nu religie als een thuisaangelegenheid mogen beschouwen, en school als een plek om te leren, niet om zieltjes te winnen.Niet goed opgelet bij die godsdienstles.
Betty White: "Once you go blackberry... Hmmmmmhmmmm"
Alle reacties Link kopieren
quote:damocles schreef op 01 juli 2016 @ 23:15:

[...]





Ik ben er van overtuigd dat we daar uiteindelijk ook naar toe gaan, kan even duren, dat wel. Dan ben je overal vanaf dan kan je wat nationale, niet religieuze, vrije dagen invoeren zoals nieuwjaarsdag, koningsdag en Bevrijdingsdag en iedereen nog 5 vrij te besteden dagen bovenop zijn vakantiedagen.
Voltaire: ik veracht u en uw mening, maar ik zal mijn leven geven om uw recht op die verachtelijke mening uit te mogen dragen.
Alle reacties Link kopieren
Ik heb als kind op twee verschillende openbare scholen gezeten, maar op allebei kregen we godsdienstles en werd er aandacht besteed aan de achtergrond van kerst/pasen etc.

Is wel alweer lang geleden, maar op zich lijkt het mij verder geen probleem als er iemand komt uitleggen hoe dat zit met feestdagen van verschillende religies.

En die extra vrije dagen, tja, het lijkt mij dat elk kind wel eens een les mist, zolang het bij die twee dagen blijft is dat niet echt een probleem.
Alle reacties Link kopieren
quote:pejeka schreef op 01 juli 2016 @ 23:20:

[...]





Bruiloft is eenmalig (mag je hopen,), doop is op zondag, en dan is men al vrij.



Want er trouwt in elke familie maar één persoon?

Ik was als kind trouwens stikjaloers op de kinderen uit met klas, met grote trouwlustige families, in mijn familie trouwde er bijna nooit iemand, en ik vond bruiloften zo leuk
Alle reacties Link kopieren
quote:Snoesje666 schreef op 01 juli 2016 @ 23:21:

[...]





Niet goed opgelet bij die godsdienstles. Wel hoor. Protestanten worden veelal Christenen genoemd. Veel andere christelijke stromingen ook trouwens. Het grote verschil tussen katholieken en andere christenen is dat die laatsten zich vroeger of later afgescheiden hebben. Uiteraard berust het e.e.a. op dezelfde leer.
Alle reacties Link kopieren
Mijn zoon heeft in 13 jaar drie bruiloften meegemaakt, maar die waren toevallig na schooltijd. Jammer voor hem. De enige keer dat hij onder schooltijd naar een bruiloft ging was het de bruiloft van zijn juf.
Betty White: "Once you go blackberry... Hmmmmmhmmmm"
Alle reacties Link kopieren
quote:guirne schreef op 01 juli 2016 @ 23:41:

[...]





Wel hoor. Protestanten worden veelal Christenen genoemd. Veel andere christelijke stromingen ook trouwens. Het grote verschil tussen katholieken en andere alle andere christenen is dat die laatsten zich vroeger of later afgescheiden hebben. Uiteraard berust het e.e.a. op dezelfde leer.



Katholieken zijn christenen.

Syrisch-orthodoxen zijn christenen.

Jehovah's getuigen zijn christenen.

Baptisten zijn christenen.

enzovoort.



Allemaal christenen, zelfs de katholieken.
Betty White: "Once you go blackberry... Hmmmmmhmmmm"
Alle reacties Link kopieren
.
Alle reacties Link kopieren
quote:brb33 schreef op 02 juli 2016 @ 00:11:

Islam hoort niet thuis in Nederland, of welk westers land dan ook. Overal waar deze 'religie' de overhand krijgt is er steeds minder vrijheid.



Helaas groeit het aantal Moslims in Nederland gestaag , met alle gevolgen van dien. Dit is zorgwekkend. Als we niet oppassen worden we op den duur een minderheid in eigen land. Een etnische en culturele genocide staat ons te wachten als we niet op tijd ingrijpen.



Tolerant zijn tegenover intolerantie (de Islam) is uiteindelijk culturele zelfmoord.



Vervang het woord Islam met Jodendom en je ziet hoe fout deze uitspraak wel niet is

Daarbij is het percentage moslims in Nederland nog geen 6% en stijgt nauwelijks, hoezo meerderheid?
Cyrano de Bergerac: Er zijn veel mensen wier rapheid van de tong enkel voortkomt uit hun onmacht om te zwijgen
Alle reacties Link kopieren
quote:brb33 schreef op 02 juli 2016 @ 00:11:

Islam hoort niet thuis in Nederland, of welk westers land dan ook. Overal waar deze 'religie' de overhand krijgt is er steeds minder vrijheid.



Helaas groeit het aantal Moslims in Nederland gestaag , met alle gevolgen van dien. Dit is zorgwekkend. Als we niet oppassen worden we op den duur een minderheid in eigen land. Een etnische en culturele genocide staat ons te wachten als we niet op tijd ingrijpen.



Tolerant zijn tegenover intolerantie (de Islam) is uiteindelijk culturele zelfmoord.Geen woorden voor hoe kortzichtig en dom deze reactie is.
Nooit geweten dat kinderen 2 dagen vrij krijgen voor het suikerfeest.

Hmmm, ik denk dat ik dit jaar maar het loofhuttenfeest ga vieren.
Alle reacties Link kopieren
quote:brb33 schreef op 02 juli 2016 @ 00:11:

Islam hoort niet thuis in Nederland, of welk westers land dan ook. Overal waar deze 'religie' de overhand krijgt is er steeds minder vrijheid.



Helaas groeit het aantal Moslims in Nederland gestaag , met alle gevolgen van dien. Dit is zorgwekkend. Als we niet oppassen worden we op den duur een minderheid in eigen land. Een etnische en culturele genocide staat ons te wachten als we niet op tijd ingrijpen.



Tolerant zijn tegenover intolerantie (de Islam) is uiteindelijk culturele zelfmoord.



Dit kun je wel roepen. Maar ondertussen zijn moslims een onderdeel van deze samenleving of je nu wil of niet. Dit kun je niet negeren en ze in een hoek drukken.



Hetzelfde geldt voor de basisschool van het kind dat hier aan de orde is. De enige feesten die moslims groot vieren zijn Suikerfeest en offerfeest. Dan kan iedereen wel roepen afschaffen die handel etc. Maar feit blijft dat deze mensen hun feest willen en zullen vieren en hier in deze maatschappij meedoen. En daar op een acceptabele manier mee omgaan lijkt mij niet meer dan normaal. Als anderen ook vrij willen dan zou ik zeggen wordt dan ook moslim dan krijgen ze ook vrij. Niets oneerlijks aan. Het verbieden doet mij denken aan de jaren '40.
Alle reacties Link kopieren
quote:hadda schreef op 02 juli 2016 @ 00:38:

[...]





Dit kun je wel roepen. Maar ondertussen zijn moslims een onderdeel van deze samenleving of je nu wil of niet. Dit kun je niet negeren en ze in een hoek drukken.



Hetzelfde geldt voor de basisschool van het kind dat hier aan de orde is. De enige feesten die moslims groot vieren zijn Suikerfeest en offerfeest. Dan kan iedereen wel roepen afschaffen die handel etc. Maar feit blijft dat deze mensen hun feest willen en zullen vieren en hier in deze maatschappij meedoen. En daar op een acceptabele manier mee omgaan lijkt mij niet meer dan normaal. Als anderen ook vrij willen dan zou ik zeggen wordt dan ook moslim dan krijgen ze ook vrij. Niets oneerlijks aan. Het verbieden doet mij denken aan de jaren '40.



Van mij mag iedereen vrij hebben voor welke feestdag dan ook. Maar dan ook vrije dagen voor iederéén. Moslims genieten ook van de extra vrije dagen rond Kerst, Pasen, Pinksteren, enz. Nog nooit een moslim gehoord die dan zei "Weet je wat, die dagen zeggen me niks, dan kom ik gewoon werken". En dat is ook hun goed recht, het zijn algemene vrije dagen.



Maar dan moeten Suikerfeest en Offerfeest dus ofwel algemene vrije dagen voor iedereen worden, ofwel je regelt het zelf. Gelijke monniken, gelijke kappen. Het zou dan niet eerlijk zijn alleen moslims vrij te geven op die dagen, net zo min als dat we met Kerstmis zeggen dat alleen christenen vrij mogen zijn ofzo.
Time for the real me to emerge, Possum! Get out the gladiolas!
Alle reacties Link kopieren
quote:pejeka schreef op 02 juli 2016 @ 00:43:

[...]





Van mij mag iedereen vrij hebben voor welke feestdag dan ook. Maar dan ook vrije dagen voor iederéén. Moslims genieten ook van de extra vrije dagen rond Kerst, Pasen, Pinksteren, enz. Nog nooit een moslim gehoord die dan zei "Weet je wat, die dagen zeggen me niks, dan kom ik gewoon werken". En dat is ook hun goed recht, het zijn algemene vrije dagen.



Maar dan moeten Suikerfeest en Offerfeest dus ofwel algemene vrije dagen voor iedereen worden, ofwel je regelt het zelf. Gelijke monniken, gelijke kappen. Het zou dan niet eerlijk zijn alleen moslims vrij te geven op die dagen, net zo min als dat we met Kerstmis zeggen dat alleen christenen vrij mogen zijn ofzo.

Toen ik nog in de horeca werkte waren er juist zat moslims die zich vrijwillig aanboden voor kerst/pasen etc, maar je werk moet zich er wel voor lenen natuurlijk, veel bedrijven zijn dan gewoon dicht.

Verder heeft iedereen wel eens iets bijzonders, vind het tamelijk kinderachtig om over de feestdagen van een ander te gaan lopen miepen.

Plus dat dat meestal gewoon van de persoonlijke dagen van die mensen afgaat, alleen bij schoolkinderen ligt dat anders, nou ja, ik ben niet echt jaloers op die kleine moslimmetjes die één dag meer vrij hebben dan ik vroeger had hoor, het is ze gegund
Alle reacties Link kopieren
quote:Velma schreef op 02 juli 2016 @ 00:33:

Nooit geweten dat kinderen 2 dagen vrij krijgen voor het suikerfeest.

Hmmm, ik denk dat ik dit jaar maar het loofhuttenfeest ga vieren.Daarvoor kun je op een (basis)school zelfs 4 vrije dagen aanvragen :-). Wel jammer dat zo'n loofhut in oktober nogal koud kan zijn in Nederland, maar goed voor wat hoort wat :P De lusten en de lasten
Alle reacties Link kopieren
TO en medestanders, daar kan je wel wat van vinden, maar zoals je wellicht al gelezen hebt is het vrij zijn om religieuze redenen een wet, net zoals het wettelijk is geregeld dat kerst, Pasen of Pinksteren vrije dagen zijn. Jij kan het be-la-che-lijk vinden dat je niet mag stelen, moet stoppen voor rood licht of dat je na 3 bepaalde tijd contracten een contract voor onbepaalde tijd moet krijgen, maar dit is nou eenmaal onderdeel van onze wet- en regelgeving in Nederland. Daar mag je uiteraard wat van vinden door het er wel/niet mee eens te zijn maar wet is wet.



Overigens is diezelfde wet de reden dat 'anders gezinden' op reguliere feestdagen niet naar school kunnen komen. Docenten hebben namelijk ook recht op deze vastgestelde vrije (feest)dagen. Zelf zou ik het overigens prima vinden om met kerst te komen werken en deze dagen op een ander moment in de vorm van vakantie te krijgen, ik geef toch niks om kerst of Pasen dus geef mij maar extra dagen vrij bij zonnig weer in plaats van eind december vol regen of zelf sneeuw blegh. Overigens ben ik wel degene die regelmatig 24, 27 of 31 december heeft gewerkt, terwijl/zodat mijn collega's bijvoorbeeld de gelegenheid hadden om de feestdagen met familie in het buitenland te vieren, maar dat terzijde en off topic.



Tenslotte denk ik dat er niks mis mee is als een imam wat komt vertellen over het Suikerfeest. Wellicht leidt dit ook tot meer begrip en anders steek je er in ieder geval íets van op. Ik snap eerlijk gezegd het probleem niet zo...
Ben toch heel benieuwd hoe er gereageerd zou worden als er een een dominee, priester of iets dergelijk zijn verhaal zou willen doen over de feestdagen hier op een islamitische school. Ik denk dat dan de wel bekende pl****s uit zou breken.

Het is naar mijn gevoel pure eenrichtingsverkeer in dit land.. Wij moeten ons altijd maar verdiepen in de islam met al zijn gebruiken , ons aanpassen, begrip tonen , etc. Maar o wee als er iets gevraagd wordt door een christen, dan hoor en lees je steevast: Geloven doe je thuis, achter de voordeur, val ons er niet mee lastig. Komt het uit die andere hoek vandaan, kan er ineens alles en wees vooral niet jaloers, gun die arme kindertjes ook wat extra's etc.

Leerplicht is leerplicht.

Die Kuzu van Denk dacht het kunstje ook te kunnen flikken, alleen is het hem niet gelukt in de tweede kamer. Ook hij wilde vrij voor het suikerfeest. Mafkees. Geloven doe je maar lekker achter de voordeur toch??
Alle reacties Link kopieren
Toen ik op het mbo zat, zaten wij tijdens het Suikerfeest maar met 4 mensen in de klas. De rest was allemaal dus vrij. En de week erna moest alles wat in die les behandeld was weer opnieuw besproken worden, omdat de rest dat allemaal gemist had.



Toen ik op een basisschool werkte vond ik het Suikerfeest altijd wel leuk. Betekende de volgende dag allemaal lekker eten krijgen van de ouders :D :D

Ik zie trouwens niet in waarom het zo'n ramp is dat er iemand op school komt om uit te leggen wat het feest allemaal inhoudt? Het zorgt juist voor meer inzicht en respect, ipv met vingertjes wijzen hij/zij is vrij om zich vol te vreten.
Ik vind het goed dat mijn kinderen de achtergrond van meerdere geloven leren kennen. Daarom zitten ze ook op een openbare school. Daar leggen ze ook de betekenis van het kerst en paasfeest uit. Daar luisteren ook de moslim kindjes naar.



En dat je het niet eerlijk vindt dat er kinderen vrij krijgen voor het suikerfeest vind ik nogal zielig overkomen. Dit is een mooie situatie om je kinderen te leren elkaar iets te gunnen in het leven.
quote:guirne schreef op 01 juli 2016 @ 21:27:

Als er aandacht zou zijn voor alle religies zou het nog enigszins te begrijpen zijn. Daar is geen sprake van hoor. Er mogen bijvoorbeeld geen kerstliedjes gezongen worden waarin de naam Jezus voorkomt (dus alleen 'O denneboom') en als kerstversieringen slechts ballen en sterren, een verdwaalde kerstengel word zonder pardon weggegooid want is te christelijk. Voor het jodendom of Hindoeisme is al helemaal geen aandacht.Dit vind ik heel vreemd. De openbare scholen die ik ken heeft aandacht voor alle geloven.
Alle reacties Link kopieren
Op de katholieke basisschool van jongste zijn gewoon alle kinderen vrij met suikerfeest, drie hele dagen maar liefst. Ze noemen het studiedagen.

Een imam op school komt hier niet maar veel kinderen zijn uitgenodigd bij moslimkindjes om een dagje mee te doen.
Alle reacties Link kopieren
quote:jo-elise schreef op 02 juli 2016 @ 07:04:

Ben toch heel benieuwd hoe er gereageerd zou worden als er een een dominee, priester of iets dergelijk zijn verhaal zou willen doen over de feestdagen hier op een islamitische school. Ik denk dat dan de wel bekende pl****s uit zou breken.

Het is naar mijn gevoel pure eenrichtingsverkeer in dit land.. Wij moeten ons altijd maar verdiepen in de islam met al zijn gebruiken , ons aanpassen, begrip tonen , etc. Maar o wee als er iets gevraagd wordt door een christen, dan hoor en lees je steevast: Geloven doe je thuis, achter de voordeur, val ons er niet mee lastig. Komt het uit die andere hoek vandaan, kan er ineens alles en wees vooral niet jaloers, gun die arme kindertjes ook wat extra's etc.

Leerplicht is leerplicht.

Die Kuzu van Denk dacht het kunstje ook te kunnen flikken, alleen is het hem niet gelukt in de tweede kamer. Ook hij wilde vrij voor het suikerfeest. Mafkees. Geloven doe je maar lekker achter de voordeur toch??Die school moest niks. Deed dat gewoon. En nogmaals: geloven achter de voordeur gaat een stuk makkelijker als je die dagen daarvoor allang vrij hebt, zoals kerst, Pinksteren, Pasen etc.
Alle reacties Link kopieren
quote:pejeka schreef op 02 juli 2016 @ 00:43:

[...]





Van mij mag iedereen vrij hebben voor welke feestdag dan ook. Maar dan ook vrije dagen voor iederéén. Moslims genieten ook van de extra vrije dagen rond Kerst, Pasen, Pinksteren, enz. Nog nooit een moslim gehoord die dan zei "Weet je wat, die dagen zeggen me niks, dan kom ik gewoon werken". En dat is ook hun goed recht, het zijn algemene vrije dagen.



Maar dan moeten Suikerfeest en Offerfeest dus ofwel algemene vrije dagen voor iedereen worden, ofwel je regelt het zelf. Gelijke monniken, gelijke kappen. Het zou dan niet eerlijk zijn alleen moslims vrij te geven op die dagen, net zo min als dat we met Kerstmis zeggen dat alleen christenen vrij mogen zijn ofzo.Ik ken er zat. Het waren ook altijd de Turkse pizzeria's die open waren op 2e kerstdag, dan kon je als luie student tenminste nog eens een pizza afhalen op een dag dat alles gesloten was.
quote:Mevrouw75 schreef op 02 juli 2016 @ 07:48:

[...]





Ik ken er zat. Het waren ook altijd de Turkse pizzeria's die open waren op 2e kerstdag, dan kon je als luie student tenminste nog eens een pizza afhalen op een dag dat alles gesloten was.



Oh ja , dat is waar ook . Hier zijn de restaurants ook altijd nog gesloten op de 2e kerstdag, 2e Pinksterdag 2e Paasdag.

Wat goed dat je ons helpt herinneren dat de Nederlandse student te lui was om zelf te koken op dat soort dagen..

Wat te denken dan van alle mensen die het kunnen betalen om uitgebreid uit eten te gaan ? Op de tweede feestdag?

Ook luie mensen zeker ? Wat komen er toch wonderlijke reacties voorbij.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven