Trouwen in Japan

18-07-2016 15:33 248 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hallo allemaal!



Even een nieuwe nick aangemaakt in verband met herkenbaarheid (alhoewel ik door de situatie die ik nu ga schetsen toch vast wel herkend zal worden ).

Het zit zo: mijn vriendin en ik gaan trouwen!!!

Alhoewel we nog niets concreets op papier hebben staan of geboekt hebben, hebben we wel een idee hoe we onze trouwerij willen houden: namelijk graag kleinschalig. Als we beginnen te tellen komen op niet zo heel veel mensen:



Ik en mijn vriendin

van 'mijn' kant: ouders, zus (+haar vriend), oma, oma, twee goede vrienden

van 'haar' kant: vader, broer (+zijn vriendin), oma, oma&opa, twee goede vriendinnen

--------------------+

18 mensen in totaal



Verder willen we eigenlijk niemand uitnodigen, ook geen ooms en tantes o.i.d. Niet omdat we niet van ze houden of zo, maar omdat we ze maar eens per jaar zien en dus niet een heel goede band hebben.



We willen graag trouwen in Japan omdat dit land voor mijn aanstaande heel speciaal is. Ze is altijd al verzot geweest op Japan, ze heeft zelf ook de taal geleerd, en we zijn er samen ook al een paar keer geweest. (In de toekomst willen we misschien ook wel emigreren naar Japan. Nouja, 'misschien'; mijn vriendin wil sowieso emigreren het enige wat haar nog tegenhoudt ben ik Ik twijfel ergens nog, maar ja, als zij dit echt wil dan ga ik natuurlijk heel graag mee! Ik kan niet zonder haar leven )

En Japan is voor ons beide ook heel speciaal, omdat zij mij in dit land ten huwelijk heeft gevraagd.



Nou goed, Japan dus! We zitten alleen wel in dubio met een aantal zaken. Zo wil ik graag mijn oma's uitnodigen maar ik weet niet of dat heel verstandig is, door de lange vlucht... Mijn ene oma vloog tot voor kort elk jaar naar Amerika (ze heeft daar familie wonen) en zij zal niet zo'n probleem hebben met zo'n lange vlucht.

Maar mijn andere oma heeft nog nooit gevlogen, en nu moet ze helemaal naar Japan!? Zij is lichamelijk ook de jongste niet meer, en ik wil haar eigenlijk die vlucht niet aandoen... Ik weet haast zeker dat ze wel mee zou gaan naar Japan om bij de trouwerij aanwezig te zijn als ik het haar vraag, maar dat zou ze dan puur om mij doen... Want als het even kan "zou ze voor geen goud gaan vliegen." De kwestie is dus of ik zo'n groot offer wel kan en mag verlangen van mijn oma? Moet ik haar dit wel aandoen?



En als die oma niet meegaat, (niet meekan), willen we eigenlijk helemaal geen oma's en opa uitnodigen... Of is dat heel cru?



Dan heb ik nog een goede vriend die ik er wel heel graag bij wil hebben, alleen hij heeft nu een vriendin.. Nou is het punt dat ik deze vriendin niet zo heel goed ken (ze is wel aardig verder, maar ons contact is heel oppervlakkig wat dat betreft). Het liefst zou ik alleen mijn goede vriend uitnodigen en zijn vriendin dus niet... Maar ik weet niet of ik dat kan maken? Ik zou daar zelf ook niet gecharmeerd van zijn denk ik, als alleen ik werd uitgenodigd en mijn partner mocht niet mee... Ik wil onze vriendschap ook niet bederven verder.

Wat zouden jullie hiermee doen?



Zo, sorry dat het zo'n lang verhaal geworden is. Vragen/tips/opmerkingen/suggesties zijn allemaal welkom!
Alle reacties Link kopieren
quote:trouweninjapan schreef op 18 juli 2016 @ 16:36:

- voor vrienden/vriendinnen geldt: geen aanhang mee. De desbetreffende vriend(in) komt alleen, of komt niet.Bied dan aan dat je voor vrienden plus aanhang voor allebei de helft van het ticket wilt betalen. Klinkt iets vriendelijker en komt op hetzelfde neer. Of ben je nu opeens van het hele idee van alle verblijfskosten betalen voor iedereen afgestapt?
Alle reacties Link kopieren
quote:calvijn1 schreef op 18 juli 2016 @ 16:42:

To, ben jij een man of een vrouw?



Mocht je ook een vrouw zijn, hoe staat Japan tegenover same-sex-marriage?



Sorry, ik ben een man!

We zijn een heteroseksueel koppel dus.
quote:trouweninjapan schreef op 18 juli 2016 @ 16:40:

[...]

Ja dat mag je zeggen. Sorry als het zo overkomt!

We zitten namelijk in een heel evenwichtige relatie hoor Je hoeft tegen mij geen sorry te zeggen hoor, het is jouw relatie!
quote:redbuIIetje schreef op 18 juli 2016 @ 16:43:

[...]

Who cares? Ze heeft blijkbaar geld dus TO zit gebeiteld
Alle reacties Link kopieren
De trouwerij verplaatsen als iemand zwanger blijkt te zijn lijkt me geen goed plan. Grote kans dat mensen dan al hun verlof dagen opgenomen hebben en dat niet nog eens voor je gaan doen. Als gast zou ik not amused zijn.
I've got nothing to do today but smile.
quote:redbuIIetje schreef op 18 juli 2016 @ 16:24:

[...]



Alles zonder aanhang om gedoe te voorkomen. Kunnen ze zelf bepalen of ze zo meewillen of toch liever thuisblijven.Dit.
Alle reacties Link kopieren
quote:trouweninjapan schreef op 18 juli 2016 @ 16:36:

[...]





Nou ja, dat is 't 'm nou juist, ik heb verder heel weinig contact met mijn neefjes en nichtjes. Ik zie die hoogstens eens per jaar (net als de meeste ooms en tantes). Wat mij betreft hoeven ze dus helemaal niet te komen, en daarom nodig ik ze ook niet uit (idem voor haar).

Die vrienden, ja dat zijn toch wel heel belangrijke personen geweest in mijn leven waar ik jaren mee opgetrokken heb (en nog steeds). Ik heb daar veel meer contact mee en zou ze er daarom graag bij willen hebben.



Hoe vinden jullie deze regeling dan?:

- voor broer en zus geldt: partner mag mee (en eventueel ook de kinderen, als daar sprake van is). Mocht iemand hoogzwanger zijn dan verplaatsen we de datum van de bruiloft.

- voor vrienden/vriendinnen geldt: geen aanhang mee. De desbetreffende vriend(in) komt alleen, of komt niet.Nou dan zou ik al helemaal niet gaan. Een week van m'n kostbare vakantiedagen opofferen en dan ook nog eens zonder m'n partner. Gezellige boel zeg.
Alle reacties Link kopieren
quote:trouweninjapan schreef op 18 juli 2016 @ 16:36:

[...]





Nou ja, dat is 't 'm nou juist, ik heb verder heel weinig contact met mijn neefjes en nichtjes. Ik zie die hoogstens eens per jaar (net als de meeste ooms en tantes). Wat mij betreft hoeven ze dus helemaal niet te komen, en daarom nodig ik ze ook niet uit (idem voor haar).

Die vrienden, ja dat zijn toch wel heel belangrijke personen geweest in mijn leven waar ik jaren mee opgetrokken heb (en nog steeds). Ik heb daar veel meer contact mee en zou ze er daarom graag bij willen hebben.



Hoe vinden jullie deze regeling dan?:

- voor broer en zus geldt: partner mag mee (en eventueel ook de kinderen, als daar sprake van is). Mocht iemand hoogzwanger zijn dan verplaatsen we de datum van de bruiloft.

- voor vrienden/vriendinnen geldt: geen aanhang mee. De desbetreffende vriend(in) komt alleen, of komt niet.

Zou het wel kindvrij houden en geen jankende baby en dreinende peuter mee laten gaan. Dan blijft de koude kant maar thuis.

En je kunt moeilijk je reis annuleren en verzetten mocht er eentje zwanger worden. Dan is t gewoon jammer maar helaas voor diegene maar dan gaat t aan haar neus voorbij.

Als je as toch loaded is zou ik iedereen businessclass laten vliegen, maar zeker de oudjes, om het n iets minder vermoeiendere onderneming te maken. Verder neem ik aan dat je voor iedereen die zonder partner reist een 1pk regelt?
Shoot first, ask questions later!
Alle reacties Link kopieren
quote:trouweninjapan schreef op 18 juli 2016 @ 16:23:

Bedankt voor de suggestie van trouwen/feestje in NL en dan op huwelijksreis naar Japan, maar dat gaat hem dus mooi niet worden



Omdat we al een paar keer naar Japan zijn gegaan en mijn vriendin elk jaar weer naar Japan wil, hebben we besloten om met de huwelijksreis iets anders te doen. (Ik bedoel, het zal heus niet de laatste keer zijn dat we in Japan komen.)

Met de huwelijksreis gaan we dus (waarschijnlijk) naar Australië! (omdat mij dat zo'n mooi land lijkt)Gefeliciteerd met de trouwplannen. Ik snap het idee: jullie zijn gek van Japan, dan is het een prachtig plaatje om daar te kunnen trouwen. Maar ikzelf zou waarschijnlijk al snel kiezen voor een meer praktische oplossing, zoals trouwen in Nederland en op reis naar Japan - en misschien daar in een tempel een ritueel met z'n tweetjes doen? Het klinkt namelijk wel een beetje, ja hoe zal ik het zeggen, verwend? Dat je van alles het maximale wilt hebben. Ook door je smiley en opmerkingen hierboven. Dat het toch lekker op júllie manier zal gaan en dat je niet echt serieus meeweegt wat deze beslissing vraagt van degenen die je er graag bij wilt hebben. Jullie familie en vrienden moeten nu naar Japan omdat jullie in plaats van een huwelijksreis naar Japan liever naar (jawel) Australië gaan, want 'naar Japan ga je vast nog wel eens een keer'. Ja, dat is de allerbeste optie voor júllie, maar waarschijnlijk niet voor de 18 mensen die je nu 'verplicht' tot een vermoeiende tijdrovende verre reis... En vergeet ook de jetlag niet. Niet zo heel romantisch als iedereen half slapend op jullie sprookjeshuwelijk zit te suffen. Ik zou zeggen: stel je eisen bij, tel je zegeningen en maak er gewoon in Nederland een mooi feest van.
quote:Mietrot schreef op 18 juli 2016 @ 16:40:

[...]





Geen aanhang mee, dan krijg je mij (of mijn partner) dus ook niet mee.

Echt niet dat ik een week naar Japan vlieg zonder mijn partner.

En hij denkt daar identiek over.



Binnen Nederland wil ik het nog overwegen, mijn partner zelfs dat niet.

Vind het altijd zo raar dat de partner per sé mee moet!

Of sterker nog het hele gezin (check 't topic waar TO voor het eerst afspreekt met een collega die komt eten en die collega het vervolgens heel normaal vindt ongevraagd haar hele gezin mee te nemen )
Alle reacties Link kopieren
Okee, dus je wil dat je naasten brak van de jetlag op een Japanse bruiloft komen poseren, maar daar dan niet Japans eten omdat je het vegetarische eten in Japan nog niet ontdekt hebt? Klinkt goed. Of, nou ja, niet echt...
En wij ons maar afvragen waar die afvalberg vandaan komt.
Alle reacties Link kopieren
quote:Taralina schreef op 18 juli 2016 @ 16:52:

[...]



Vind het altijd zo raar dat de partner per sé mee moet!

Of sterker nog het hele gezin (check 't topic waar TO voor het eerst afspreekt met een collega die komt eten en die collega het vervolgens heel normaal vindt ongevraagd haar hele gezin mee te nemen )Je vindt het serieus raar dat mensen het ongezellig vinden om een week aan vakantiedagen te spenderen om dan niet eens met hun partner te zijn?? Nou dan sta ik denk ik toch iets anders in mijn relatie. Kan prima dingen alleen of met vriendinnen doen, maar op vakantie gaan doe ik met mijn partner. En als onze vrienden ons niet samen op hun bruiloft willen dan kom ik helemaal niet.
quote:Taralina schreef op 18 juli 2016 @ 16:52:

[...]



Vind het altijd zo raar dat de partner per sé mee moet!

Of sterker nog het hele gezin (check 't topic waar TO voor het eerst afspreekt met een collega die komt eten en die collega het vervolgens heel normaal vindt ongevraagd haar hele gezin mee te nemen )



Naar een huwelijk dat een week duurt, ga ik in geen 100 jaar alleen.

Naar een huwelijk dat een paar uur duurt, wil ik dat overwegen.



Ik voel me altijd zo "kaal" en eenzaam op een huwelijk waar ik alleen ben. Mis altijd iemand.



Als ik dan ook nog es een week lang met heel zijn en haar familie opgezadeld zit ... wil ik iemand om af en toe tegen te spreken op mijn hotelkamer!
Alle reacties Link kopieren
Ik zeg: trouw in Nederland en vier het hier, en doe een tweede trouwerij in het klein in Japan. Met een geweldige fotoshoot. Hoe heet die kloosterstad bij Kyoto ook al weer, met die prachtige begraafplaatsen, daar kun je denk ik geweldig foto's maken.
En wij ons maar afvragen waar die afvalberg vandaan komt.
Alle reacties Link kopieren
Bizar die mensen die niets zonder partner willen doen. Als voor mij een week Japan wordt betaald zou ik daar best onbetaald verlof voor over hebben zodat mn andere reisplannen ook gewoon door kunnen gaan.
Shoot first, ask questions later!
Ik zou het vnl jammer vinden dat mijn partner die week Japan niet mee zou kunnen beleven.

Maar verder zou het wat mij betreft afhangen van de andere gasten. Want alleen met bruidspaar (die druk genoeg zullen zijn) en hun familie zou ik er niet zo´n zin in hebben. Zou die andere uitgenodigde vriendin mijn beste vriendin zijn, zou het wat anders zijn.
Alle reacties Link kopieren
Naar een weekend weg met vriendinnen hoef ik echt mijn partner niet mee. Naar een gelegenheid als een bruiloft (een liefdesfeestje nota bene) waarbij je jezelf uren mag vermaken met familieleden van het bruidspaar die je waarschijnlijk niet kent vind ik het bijzonder prettig als ik een vertrouwd persoon naast me heb, zo mogelijk mijn vriend. Nou ben ik wel een beetje een autist, maar toch. Met een bruiloft waarvoor je dagen met een bepaald gezelschap op pad bent geldt dit alleen maar meer lijkt me zo.
quote:redbuIIetje schreef op 18 juli 2016 @ 16:59:

Bizar die mensen die niets zonder partner willen doen. Als voor mij een week Japan wordt betaald zou ik daar best onbetaald verlof voor over hebben zodat mn andere reisplannen ook gewoon door kunnen gaan.+1
quote:redbuIIetje schreef op 18 juli 2016 @ 16:59:

Bizar die mensen die niets zonder partner willen doen. Als voor mij een week Japan wordt betaald zou ik daar best onbetaald verlof voor over hebben zodat mn andere reisplannen ook gewoon door kunnen gaan.



En jij gaat mijn vaste kosten thuis betalen?

De water-, elektriciteits- en telefoonrekeningen betalen zichzelf niet.



Een maand 1/4de minder werken betekent ook 1/4de minder inkomsten.



Bovendien zijn er altijd wel kosten die in Japan en onderweg niet betaald worden.

En is zo'n week Japan dus nooit helemaal gratis.

(Ik denk alleen al maar aan eten, uitstapjes, musea, drank, telefoonrekening, kaartjes, souvenirs, visum, ...)
Alle reacties Link kopieren
quote:trouweninjapan schreef op 18 juli 2016 @ 16:36:

[...]

- voor vrienden/vriendinnen geldt: geen aanhang mee. De desbetreffende vriend(in) komt alleen, of komt niet.



Het zijn goede vrienden, waarom bespreek je niet vooraf? Geef aan dat je liever geen aanhang erbij hebt omdat... of hij/zij dan wel/niet zou willen komen.

Stel je vriend geeft aan dat hij dan niet zou komen en jij vind het wel belangrijk/fijn, wat doe je dan?

Je zou ervoor kunnen kiezen dat de vriendin mee mag/welkom is maar dat ze zelf alles voor haar moeten regelen.
Als je bang bent dat alles in de soep loopt, neem dan een pannetje mee.
Alle reacties Link kopieren
Ik zou me prima zelf weten te vermaken in Japan, dus alleen de dag van het huwelijk met de familie hoeven opgescheept te zitten. Dat vind ik wel te overzien. Maar wat n pieperts die zich onvolwaardig voelen als ze hun aanhang ns niet mee mogen nemen. Singles gaan toch ook gewoon alleen?
Shoot first, ask questions later!
Alle reacties Link kopieren
quote:Mietrot schreef op 18 juli 2016 @ 17:06:

[...]





En jij gaat mijn vaste kosten thuis betalen?

De water-, elektriciteits- en telefoonrekeningen betalen zichzelf niet.



Een maand 1/4de minder werken betekent ook 1/4de minder inkomsten.



Bovendien zijn er altijd wel kosten die in Japan en onderweg niet betaald worden.

En is zo'n week Japan dus nooit helemaal gratis.

(Ik denk alleen al maar aan eten, uitstapjes, musea, drank, telefoonrekening, kaartjes, souvenirs, visum, ...)Als je al vast loopt als je 1 weekje geen inkomsten hebt kun je idd beter niet meegaan.
Shoot first, ask questions later!
Alle reacties Link kopieren
quote:redbuIIetje schreef op 18 juli 2016 @ 16:59:

Bizar die mensen die niets zonder partner willen doen. Als voor mij een week Japan wordt betaald zou ik daar best onbetaald verlof voor over hebben zodat mn andere reisplannen ook gewoon door kunnen gaan.



Dat moet ook maar net kunnen, no way dat ik zomaar een extra week onbetaald verlof mag opnemen, veel te druk op werk. Daarnaast kost het dan dus ook nog een lieve duit.



Iedereen is verschillend en dat geeft ook helemaal niet. De een wil niet zonder partner, de ander maakt dat niks uit. De een vindt dit idee schitterend, voor de ander is het niks. Daarom raad ik TO nu voor de derde keer aan om te overleggen met het gezelschap! Geen overbodige luxe voor een verre reis als deze!
Alle reacties Link kopieren
quote:redbuIIetje schreef op 18 juli 2016 @ 17:08:

Ik zou me prima zelf weten te vermaken in Japan, dus alleen de dag van het huwelijk met de familie hoeven opgescheept te zitten. Dat vind ik wel te overzien. Maar wat n pieperts die zich onvolwaardig voelen als ze hun aanhang ns niet mee mogen nemen. Singles gaan toch ook gewoon alleen?Niemand voelt zich onvolwaardig, gaat het ook helemaal niet om. Sommige mensen spenderen hun tijd en vakantiedagen graag met hun partner. Misschien moeilijk voor te stellen als je zelf single bent.
Alle reacties Link kopieren
quote:mittie schreef op 18 juli 2016 @ 16:45:

De trouwerij verplaatsen als iemand zwanger blijkt te zijn lijkt me geen goed plan. Grote kans dat mensen dan al hun verlof dagen opgenomen hebben en dat niet nog eens voor je gaan doen. Als gast zou ik not amused zijn.Kondig aan dat de gasten tot aan de bruiloft niet zwanger mogen worden

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven