Sri lanka, reisschema en tips

21-06-2016 21:28 42 berichten
Ik ben op zoek naar tips tav ons reisschema



Het plan is nu eerst 2 dagen Negombo

Vanuit daar naar Kandy (taxi of evt trein?), we zijn in Kandy in het begin van de peshara iemand daar ervaring mee? Telt de optocht dan al iets voor?

Vanuit Kandy willen we naar Ella (in ieder geval graag het laatste stuk met de trein)

En nu komt de twijfel.

Gaan we vanuit Ella nog naar Yala NP of gaan we direct naar Trincomalee of omgeving? Vanuit Trinncomalle willen we graag naar Sigiriya, Dambulla en Minneriya NP of Kaudulla NP. Wat zou een handige locatie zijn om vanuit 1 plek dit te bezoeken?



Verder alle hoteltips voor een van deze plaatsen zijn welkom!
Alle reacties Link kopieren
Dank je! Het lijkt me echt een prachtig land om met de backpack doorheen te trekken. Ik lees er ook veel goeds over. En ook dat het nog redelijk voordelig te bereizen is, ben ook benieuwd naar :D Nogmaals, goede reis!
Alle reacties Link kopieren
quote:ingel schreef op 22 juli 2016 @ 23:43:

Zecora ben je al terug? Hoe hebben jullie het gehad?



Ik overweeg ook naar Sri Lanka te gaan in september. Is het goed solo te bereizen, als in, op de bonnefooi, ter plekke accommodaties en OV boeken? Ik zou in ca. 9 tot 11 dagen een rondje willen maken naar de culturele driehoek en dan afzakken naar omgeving Tangalle voor een dag of 5/6 strand. Heel globaal...



Tips, ervaringen en suggesties welkom! Ook, zou een budget van ca. 35 euro per dag voldoende zijn? (Exclusief ticket, puur om daar van rond te komen). Het liefst slaap ik gewoon in eigen kamers, ben geen voorstander van slaapzalen in hostels. Ik zou het liefst max 1100-1200 euro uitgeven aan het totale verhaal. Ticket heb ik voor rond de 450 euro gezien.



Dank!





Maybe ter indicatie.

In 2013 ben ik samen met een paar vriendinnen 3 weken naar Sri Lanka geweest. Op de bonnefooi. Ticket was €750 (hoogseizoen) en aldaar €650 pp uitgegeven aan eten, drinken, transport, overnachtingen, excursies etc. We hebben niet ernom op de centen gelet, wel een beetje. We gingen bijv voor de simpele hostels met eigen kamer en badkamer. Alles incl. dus €1400pp. Bijna alles met het OV gereisd (op 1 stuk met tuktuk en 1 stuk met taxi na). We deelden de kamers (2 of 4 persoons) dus dat scheelde wel in de kosten.
Alle reacties Link kopieren
Dank Bijenkoningin! Dat valt me reuze mee, 650 pp voor 3 weken. Ik zou iets korter gaan, kom ik misschien een beetje in diezelfde buurt uit. Was het transport goed te organiseren of zat je ook regelmatig ergens een dag langer 'vast' omdat bussen/treinen vol zaten?



Ik reis graag op de bonnefooi alleen vind ik het soms toch nog tegenvallen hoeveel tijd je soms ter plekke kwijt bent aan je volgende etappe/vervoer/accommodatie/tourtje organiseren en boeken.
Alle reacties Link kopieren
Klinkt interessant allemaal - ik ben nog aan het nadenken over een trip in september. Zo'n 10 dagen. Ik las wel dat het dan regenseizoen is in bepaalde delen?



Ik ben geinteresseerd in een leuke gids, de tijd is te kort om het allemaal zelf te regelen.



Ik ga dan eerst naar Saoudi, naar mijn man, om mijn visum te verlengen. Vanaf Saudi is het niet zo ver en duur naar Sri Lanka. Klinkt wel erg aanlokkelijk
quote:ingel schreef op 23 juli 2016 @ 00:18:

Dank Bijenkoningin! Dat valt me reuze mee, 650 pp voor 3 weken. Ik zou iets korter gaan, kom ik misschien een beetje in diezelfde buurt uit. Was het transport goed te organiseren of zat je ook regelmatig ergens een dag langer 'vast' omdat bussen/treinen vol zaten?



Ik reis graag op de bonnefooi alleen vind ik het soms toch nog tegenvallen hoeveel tijd je soms ter plekke kwijt bent aan je volgende etappe/vervoer/accommodatie/tourtje organiseren en boeken.

Bussen zitten nooit vol. Tenminste dat is mijn ervaring met India. Of je daar zelf zo gelukkig van wordt is de vraag .

Zelfde geldt volgens mij voorde (3e klas) trein coupes.

Ik heb al veel blogs gelezen (vnl van gezinnen) en de bus is vaak maar een paar euro.

Wat volgens mij wel duur is is dr entree voor sommige plaatsen. Leeuwenrots las ik over dat een familie 90 dollar kwijt was (dus iets van 25 pp voor een volwassene denk ik).
quote:Mystery schreef op 23 juli 2016 @ 01:16:

Klinkt interessant allemaal - ik ben nog aan het nadenken over een trip in september. Zo'n 10 dagen. Ik las wel dat het dan regenseizoen is in bepaalde delen?



Ik ben geinteresseerd in een leuke gids, de tijd is te kort om het allemaal zelf te regelen.



Ik ga dan eerst naar Saoudi, naar mijn man, om mijn visum te verlengen. Vanaf Saudi is het niet zo ver en duur naar Sri Lanka. Klinkt wel erg aanlokkelijk

Bedoel je met een gids een boek of een reisburo die het voor je regelt?

Bij bijv riksja kun je bouwstenen boeken.
quote:ingel schreef op 23 juli 2016 @ 00:18:

Dank Bijenkoningin! Dat valt me reuze mee, 650 pp voor 3 weken. Ik zou iets korter gaan, kom ik misschien een beetje in diezelfde buurt uit. Was het transport goed te organiseren of zat je ook regelmatig ergens een dag langer 'vast' omdat bussen/treinen vol zaten?



Ik reis graag op de bonnefooi alleen vind ik het soms toch nog tegenvallen hoeveel tijd je soms ter plekke kwijt bent aan je volgende etappe/vervoer/accommodatie/tourtje organiseren en boeken.



Er rijden af en aan bussen door het hele land. Allemaal voor de inwoners zelf, geen toeristenbussen. Het kan wel eens erg vol zijn, maar je kunt altijd mee, ik vond de bussen en treinen erg gemakkelijk en gezellig. En heeeel goedkoop.

Vaak waarschuwt het ticketmannetje je als je eruit moet, maar omdat in de meeste plaatsen ook boven de winkeltjes vaak straat en plaatsnaam in het Engels (dus ook voor ons leesbaar ) stonden, wisten we meestal wel waar we waren.

Daarnaast zijn er overal tuktuks en die bieden zich ook aan voor een aantal dagen als je dat wilt. Is duurder dan OV en was voor ons niet praktisch aangezien we letterlijk alle kanten van het eiland hebben gezien. Maar voor een kleiner rondje ook een goede optie.

Voor drie weken p.p. 600 euro gespendeerd, maar dat was dus met tweepersoonskamers.

Niet veel mensen tegengekomen die alleen reisden, maar had het zelf zo gedaan.

Ik zou even een vraag op bijv Thorn Tree Forum gooien wat de kosten per eenpersoonskamer zijn, daar reageren altijd wel mensen die dat hebben gedaan.



Qua entreeprijzen: Voor de grote trekpleisters (Polonna, Anuradha, Sigirya en nog iets) is de entree 25 euro p.p. Polonna was zeer de moeite waard (fiets gehuurd), Anuradha hebben we zelf verkend, niet het archeologische deel dus heen entree en in plaats van de druk bezochte rots van Sigirya hebben we een andere rots vlakbij beklomnen (1 euro entree via de tempel onderaan de rots, dacht ik), met uitzicht op Sigirya ( en maar drie andere personen i.p.v. tig mensen om je heen).
Alle reacties Link kopieren
Alleen reizen is er prima te doen! Ik kwam jonge meiden tegen die al 3/4 maanden op reis waren.

OV is goed te doen, en erg goedkoop. voor 10 roepies ging ik de derde klas trein in. En eerlijk gezegd, zo slecht was die nog niet.

Ook gerezen met taxi, tuktuk, luxe bus en gewone bus.



Iedereen is erg behulpzaam, dus als je van A naar B wilt komen helpt elke vreemdeling je wel, of je hostel of of of....

Hostels zijn rond de 11 euro per bed. rond de 30 euro per kamer.



Ik vloog voor 470 euro retour.
Alle reacties Link kopieren
quote:zecora schreef op 23 juli 2016 @ 10:19:

[...]



Bedoel je met een gids een boek of een reisburo die het voor je regelt?

Bij bijv riksja kun je bouwstenen boeken.Nee, ik bedoel iemand ter plaatse. Auto met gids, die je ter plekke boekt/regelt.
Alle reacties Link kopieren
quote:Mystery schreef op 24 juli 2016 @ 07:30:

[...]





Nee, ik bedoel iemand ter plaatse. Auto met gids, die je ter plekke boekt/regelt.Wil je in contact komen met de gids waar ik 4 dgn mee ben opgetrokken?
Alle reacties Link kopieren
Goed om te lezen allemaal, ik word steeds enthousiaster. Ik twijfel een klein beetje vanwege dezelfde reden als Mystery aangeeft, een dag of 10, hoe snel heb je het allemaal geregeld? Zo zonde als dat teveel tijd kost, dat je bijvoorbeeld ergens een dag langer moet blijven omdat je geen trein- of buskaartje meer kan krijgen. Of dat een tourtje vol zit en pas de volgende dag weer gaat. Iedere avond op zoek naar een slaapplaats... Het is mijn ervaring dat je daar soms toch nog lang mee bezig bent. Zeker als je iedere dag je volgende dag moet uitstippelen. Als je wat langer de tijd hebt is dat een stuk relaxter.



Een gids voor een paar dagen of desnoods via zo'n bouwsteen kan dan handig zijn. Nouja, ik heb nog even om erover na te denken hoe ik het ga organiseren.
Maar wat voor tourtjes bedoel je? En hoezo geen buskaartjes meer te krijgen? Je gaat niet naar een Thailand met toeristenbussen,, je stapt in de normale bus waar je onderweg een kaartje koopt, net als de mensen daar. Je reserveert niet van te voren, je loopt richting busstop of busstation.

Je hebt volgens mij een verkeerd beeld van Sri Lanka. Je draait als toerist gewoon met de bevolking mee, alleen is voor jou de entree bij de grote trekpleisters wat hoger.
Enige tourtje wat ik me kan voorstellen is een safari.

Maar als je thuis je route uitkient en weet wanneer je waar bent kun je dat ook wel alvast boeken.

Wij doen dat niet. Maar zijn met zijn 3en en ik wil toch het liefst een auto voor ons alleen.

Maar kan mevoorstellen dat je dat alleen te prijzig vindt.
Het olifanten weeshuis waar ze dus gebadderd worden schijnt dus niet geheel diervriendelijk te zijn. Bij meerdere touroperators is deze excursie al verwijderd uit t aanbod.

Ik zou deze dan niet aan doen alleen maar om zeker te zijn dat je t niet ondersteunt.
quote:marieka1984 schreef op 24 juli 2016 @ 23:43:

Het olifanten weeshuis waar ze dus gebadderd worden schijnt dus niet geheel diervriendelijk te zijn. Bij meerdere touroperators is deze excursie al verwijderd uit t aanbod.

Ik zou deze dan niet aan doen alleen maar om zeker te zijn dat je t niet ondersteunt.

Die bedoel ik niet.

Maar er zijn een aantal NP waar je een (jeep) safari kunt doen en oa olifanten in het wild zien.
Alle reacties Link kopieren
@ Eva-luna, dat klinkt prima! De laatste keer dat ik solo op pad was, inderdaad in Thailand, viel het me toch nog tegen dat ik lang in BKK zat vanwege regeldingen. Bus die vol zat, dus pas volgende dag. Was wel hoogseizoen maar ik was BKK wel een beetje zat. Op de volgende bestemming, boot die pas einde van de volgende dag, ook eind van de dag, ging. Is geen punt als je 3 of 4 weken hebt maar als je beperkt de tijd hebt wil je snel kunnen schakelen en niet te lang hoeven wachten/te lang in tourbureautjes hoeven rondhangen. Maar dat zal in Sri Lanka dus behoorlijk meevallen. Good to know!



Dieren"shelters"/opvangparken en "conservation projects" sla ik altijd uit principe over. Dieren worden vaak slecht behandeld. Die horen in het wild en niet opgesloten voor vermaak van toeristen. Dan moet je inderdaad een safari boeken. Ik snap werkelijk niet dat er nog mensen zijn die olifantenritjes, -wassen en dat soort ongein boeken.
quote:zecora schreef op 24 juli 2016 @ 23:57:

[...]



Die bedoel ik niet.

Maar er zijn een aantal NP waar je een (jeep) safari kunt doen en oa olifanten in het wild zien.

Dat klopt. Maar iemand hierboven opperde het weeshuis waar ze gebadderd worden. Vandaar dat ik zei dat er gezegd word dat dit niet heel diervriendeliijk is.



Yala is een prachtig park. Eko park ook (erg veel olifanten te zien)

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven