Een eigen blog hebben

01-10-2014 16:19 1102 berichten
Alle reacties Link kopieren
Dag!



Ik vroeg me af of er hier meerdere mensen zijn die een eigen site bijhouden? Misschien leuk om ervaringen uit te wisselen, elkaar tips te geven en feedback te krijgen?



Je mag hier de link naar je eigen blog posten mits deze niet commercieel is. Geen links naar webshops, websites die veel inkomen genereren of andere commerciele sites dus! Mensen die dit toch doen zullen gestaft worden.
Een goeie weggever werkt zeker wel. En het opbouwen van een mailinglijst is ook belangrijk.



Commercieel hangt er wel een dienst aan vast.

Maar wanneer je op mijn site komt, is het de bedoeling dat je dat niet direct merkt. Het gaat in eerste instantie om mijn blog.

Het is dus niet een zakelijke site met blog.

Die heb ik ook wel, maar dat is toch wat anders.
@fientje, nu word ik toch wel nieuwsgierig! Blogs uitruilen via PB?
Mijn nieuwe site komt denk ik volgende maand uit. Ik ben nog druk bezig.
Alle reacties Link kopieren
Ik zou ook wel graag wat linkjes naar jullie blogs ontvangen, kan ik vast nog wat van leren.
Just because a certain amount is good, doesn't make a crapload great - BioLayne
Bij mij kakt het nu echt in qua bezoekers. Zou het aan de zomer liggen?
Bij mij nu ook. Schijnt inderdaad de zomer te zijn.
Poeh, en ik riep nog wel dat ik de hele zomer lekker door ging bloggen. Wordt wel wat minder motiverend zo...
Alle reacties Link kopieren
Mijn schrijfmotivatie hangt dan weer niet af van bezoekersaantallen. Scheelt dat even
Later is nu
Inderdaad. Bij mij ook niet, maar het is wel een bekend 'probleem' (tenminste, als je er een probleem van wilt maken)
quote:Dreamer schreef op 24 juli 2016 @ 12:29:

Nee, ik volg geen bloglovin. Ik ken verder jouw blog ook nog niet



Ik ga denk ik gewoon googlen op boekenblog en vervolgens volgen die boekenblogs weer andere boekenblogs en zo kom ik al een eind. Op twitter volg ik trouwens ook al boekenbloggers, bedenk ik me nu

Sowieso is de ene blogger natuurlijk beter in recensies schrijven dan de ander

Zon en maan is een goede, The Book Review van Vivian ook. En Leesdame, die heeft weer hele andere boeken dan YA.
Alle reacties Link kopieren
Dankje

Ik had gisteren al wat bekeken, maar moet tot m'n schande bekennen dat alleen de recensies me niet zo boeiden. Ik mis dan toch meer een gevoel ofzo. Of de bloggers waren gewoon niet leuk genoeg
Later is nu
Dat zou goed kunnen De betere boekbloggers plaatsen ook meer dan alleen recensies. Zo plaatst de ene veel over events en een soort dagboekstukjes, de ander ook veel columns en dingen waar ze over heeft nagedacht etc. Een goede boekenblog is meer dan alleen boekrecensies plaatsen.
Alle reacties Link kopieren
Oh dear, dus over die vorm moe tik ook nog na gaan denken
Later is nu
Vandaag eerste recensie geschreven. Was ook een boek wat ik sowieso al wilde delen met de wereld haha. Maar jeetje, ik vond het maar lastig hahah
Alle reacties Link kopieren
Ja, vond ik ook de eerste keren. Ik las in de regels dat je officieel vanalles over de schrijver erbij moet schrijven, maar dat is dan toch vaak copy-paste. Ik ben op hebban dan ook altijd blij als anderen mij voorgegaan zijn. Hoef ik alleen nog maar te schrijven over het boek
Later is nu
quote:Dreamer schreef op 28 juli 2016 @ 17:35:

Ja, vond ik ook de eerste keren. Ik las in de regels dat je officieel vanalles over de schrijver erbij moet schrijven, maar dat is dan toch vaak copy-paste. Ik ben op hebban dan ook altijd blij als anderen mij voorgegaan zijn. Hoef ik alleen nog maar te schrijven over het boek Zou ik misschien mogen weten waar jij blogt? Ik hou namelijk van boeken :D
Alle reacties Link kopieren
Ik heb geen boekenblog, Sproetjespost. Ik heb mij wel aangemeld bij hebban.nl een boekensite. Regelmatig kun je boeken winnen, onder bepaalde voorwaarden, zoals het schrijven van een recensie. Je hebt daar ook de mogelijkheid tot het bijhouden van een blog, maar dat heb ik nog maar 2x gedaan.



Ik wil dus wel meer gaan boekenbloggen, maar ik weet nog niet op welke van mijn 2 blogs
Later is nu
Die ongeschreven regel kende ik helemaal niet en dat terwijl ik dus best wat boekenblogs volg.
Alle reacties Link kopieren
Ik heb het hiervan Schattigmeisje:



Hoe schrijf je een goede recensie volgens Hebban.nl



Natuurlijk kun je op je eigen boekenblog je eigen gang een beetje gaan. Het is jouw blog waar je jouw draai aan geeft. Ik vind het bijvoorbeeld lastig om 'ik' en 'mijn' niet te gebruiken. De reden volgens Hebban is dat een recensie sowieso jouw mening is, dat hoef je niet te benadrukken. Maar als ik zeg dat een bepaald boek realistisch overkomt, wil dat nog niet zeggen dat dat ook echt bij iedereen zo binnenkomt. Dan zeg ik liever dat het op mij realistisch overkomt.

Maar goed, al doende leert men, denk ik dan, en het is wel een leuke schrijftraining, zo'n recensie volgens hun regels.
Later is nu
Alle reacties Link kopieren
Bij Hebban is trouwens ook de mogelijkheid je eigen boekenblog te maken. Misschien dat ik dat ga doen. Zij kleden 'm aan en je hoeft 'alleen maar' te schrijven. (en te lezen, denk ik) Ik kan ze natuurlijk ook op mijn eigen blog plaatsen dan.
Later is nu
Oke ... Even kijken vanuit de ogen van een - durf ik toch wel te zeggen, als was het onderdeel van mijn andere blog - ervaren boekblogger.



Punt 1 - duidelijk hebben wie de doelgroep van je recensie is, is een goed idee. Een duidelijk standpunt innemen ook. Maar zeker als je doelgroep wat jonger is, omdat je bijvoorbeeld YA recenseert, is er niets mis mee om lekker te fangirlen als je een boek geweldig vindt. Wat niet zegt dat je niet kritisch mag zijn op zo'n moment, maar er zit gewoon een verschil tussen 'ik vond dit boek erg goed' of 'ik vond dit boek zo supergeweldig!' Ook als dat laatste eigenlijk niet goed verdedigbaar is met argumenten, mogen de lezers van een recensie best merken dat een boek je erg geraakt heeft.



Punt 2 - ik lees eerder dat als je informatie over de auteur geeft, het relevant moet zijn. Geen 'je moet over de auteur schrijven' dus, maar wel 'wat je over de auteur schrijft moet relevant zijn'. Spoilers zijn inderdaad niet tof, al is het soms lastig om ze helemaal weg te houden.



Punt 3 - De woorden 'ik' en 'mijn' zijn juist soms nodig om een recensie wat persoonlijker te maken. Het is natuurlijk al je mening, maar zonder die woorden kan je een recensie veel moeilijker opleuken met een leuke anekdote over hoe je aan het lezen was, en je kan ineens veel moeilijker aangeven hoe je mening is beïnvloed door je eigen emoties bij een bepaald onderwerp. Zo heb ik wel eens een boek gerecenseerd over een meisje wiens vader zelfmoord gepleegd had, een paar weken nadat mijn man een poging had gedaan. Het boek raakte me gigantisch, en al was het echt een mooi boek, mijn emoties beïnvloedden enorm hoe ik het boek las. Dat is een extreem voorbeeld, maar je moet dingen die direct met jou te maken hebben en die invloed hadden op hoe je het boek las ook meenemen. Anders wordt de recensie minder waardevol.



Punt 4 - vind ik eigenlijk een hele goede, al wordt die nadere uitleg soms lastig als je geen 'ik' of 'mijn' mag gebruiken.



Punt 5 - is een hele goede. Je recenseert het boek, niet de auteur. Aan de andere kant vind ik wel dat je een boek mag vergelijken met eerder werk van een auteur, zeker als je een serie recenseert. Andere lezers zullen een deel twee ook lezen met deel een in het achterhoofd.



Punt 6 - Een waardering in sterren die aansluit bij de recensie hoeft niet, vind ik. Een boek kan op technische recensiepunten niets mankeren, maar je gewoon totaal niet liggen. Of het is een cliché chicklit of keukenmeidenromannetje die je in andere verpakking al tien keer gelezen hebt, maar je vond deze verpakking erg leuk, en je hoofd stond precies naar zo'n soort boek. Hoewel ik daarom altijd uit zal leggen waaróm ik een boek een bepaald aantal sterren geef, is dat voor mij een indicatie van mijn eerste intuïtieve 'dat vond ik ervan', terwijl ik in de tekst vertel waarom ik een boek goed vond of niet - en waarom een boek ondanks weinig sterren misschien wel helemaal jouw ding is, of ondanks veel sterren niet perfect is.



Punt 7 - Research doen en zeker weten dat wat je schrijft, ja duh!



En wat ik eigenlijk mis in het hele verhaal:

Kritisch zijn mag, eerlijk zijn moet. Ook als je een immens populair boek recenseert en het eigenlijk niets vindt, ook als je zo blij bent met je gratis gekregen boek en het eigenlijk niets vindt, ook als je de schrijver enorm leuk vindt maar het boek eigenlijk niets vindt ... Maar probeer wel ten minste één positief punt uit het boek te halen, kritisch zijn is wat anders dan een afzeikfeestje.



Het hele stuk van Hebban is in ieder geval niet per sé hoe ik mijn recensies wil schrijven, als ik eerlijk ben.
Als dit trouwens hun eisen zijn voor jouw 'blog' op hun site, zou ik er zelf dus niet zo snel voor kiezen om voor hen te schrijven. Zoveel moeite is het ook weer niet om een blogspot-blog neer te zetten.
quote:Dreamer schreef op 28 juli 2016 @ 22:27:

Ik heb geen boekenblog, Sproetjespost. Ik heb mij wel aangemeld bij hebban.nl een boekensite. Regelmatig kun je boeken winnen, onder bepaalde voorwaarden, zoals het schrijven van een recensie. Je hebt daar ook de mogelijkheid tot het bijhouden van een blog, maar dat heb ik nog maar 2x gedaan.



Ik wil dus wel meer gaan boekenbloggen, maar ik weet nog niet op welke van mijn 2 blogs Ah hihihi. Dat is eigenlijk wel tof!
Alle reacties Link kopieren
quote:schattigmeisje schreef op 29 juli 2016 @ 15:50:

Als dit trouwens hun eisen zijn voor jouw 'blog' op hun site, zou ik er zelf dus niet zo snel voor kiezen om voor hen te schrijven. Zoveel moeite is het ook weer niet om een blogspot-blog neer te zetten.





Dit is niet voor je eventuele blog, maar de recensies die je schrijft over gekregen boeken. Daaraan hangt deze voorwaarde. Als je een recensie in de krant leest, komt die daar ook redelijk mee overeen, qua ik en mijn, bijvoorbeeld. E.e.a. moet wat objectiever en minder persoonlijk.



Op je eigen blog heb je natuurlijk veel meer vrijheid, ook als ik bij hebban ga bloggen. Een blog over een boek is wat anders dan een recensie.
Later is nu
En toch wil ik op mijn blog ook kwalitatief goede recensies zetten. Ik zie dat alleen anders dan bij de krant - of Hebban, blijkbaar. Lezen is namelijk een ervaring, en niet iets wat je aan alleen feitjes kan koppelen, die indruk krijg ik bij de recensies in de krant vaak wel.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven