Werk & Studie alle pijlers

Wat vinden jullie van overuren?

22-07-2016 21:03 259 berichten
Graag wil ik eens de mening van anderen hierover horen, om te kijken hoe mijn man en ik hiermee om kunnen gaan.



Ik werk voor de overheid waar je alle uren moet registreren. Overuren krijg je uitbetaald of in extra uren terug maar ook als je gewoon eens een dag extra werkt, of op je roostervrije dag extra terugkom, kun je die uren later weer opnemen. Kortom, eigenlijk werk je nooit zomaar eens extra (al is dat wel per persoon verschillend op mijn werk, de een schrijft echt iedere tien minuten op, waar de ander gerust een kwartier later naar huis gaat zonder dit op te schrijven).



Mijn man werkt voor een commerciele IT bedrijf met zo'n 80 medewerkers. Hij heeft een contract voor 32 uur per week, maar werkt structureel minstens 2-4u per week meer. Deze uren komen helemaal nergens meer terug. Hij verantwoordt per week zijn uren en als dat er bijvoorbeeld 36 zijn, is dat fijn voor de baas, maar man moet dan heus niet denken dat hij een week of twee later een keer een middag een uur of 2-3 eerder naar huis kan.



Overigens mag man niet structureel thuiswerken (hij wou om de week een dag thuiswerken ivm een opvangprobleem) maar als hij 's avonds voor de baas nog een paar uur wat af maakt, is de baas natuurlijk hartstikke blij.



En ja, ik weet heus wel dat man hier zelf een rol in heeft (weet hij ook). Als hij het echt zat is, moet hij er gewoon mee ophouden/een andere baan zoeken, wat dan ook. Maar ik zou zo graag eens willen weten wat nu ongeveer de norm hierin is om te kijken of ik hierin te star denk (bij de overheid is het allemaal wel erg goed geregeld namelijk, dat realiseer ik me heus wel).



Hoeveel overuren maken jullie en hoe vaak (slechts tijdens piekmomenten of het hele jaar door)? Wordt je daarvoor gecompenseerd en zo ja, hoe? We werken trouwens allebei in een HBO functie en verdienen ongeveer hetzelfde.
Nausicaa, wat jij schrijft is denk ik heel erg waar. Dat het niet eens zozeer gaat over de hoeveelheid uren die iemand maakt, de financiële vergoeding die wel of niet gegeven wordt voor het maken van overuren en zelfs niet eens in hoeverre je je werk als "hobby" ziet, maar inderdaad wél in welke mate iemand zich vrij en autonoom voelt.



Of dat er nou over gaat of je ooit een keer tien minuten later kunt beginnen ivm een doktersbezoek of dat een wisseling van een vrije dag mogelijk is, of dat het soms kan dat je de ene dag 12 uur werkt en morgen maar 2 uur en dat je geen ellenlang teamoverleg hebt om te puzzelen wie wanneer en hoe lang op vakantie kan.



Maar ik denk ook dat er toch best veel mensen rondlopen die eigenlijk minder autonoom/vrij zijn dan goed voor hen is en dat dat niet goed is voor hun lichamelijke en geestelijke welzijn.
Alle reacties Link kopieren
Voor mij scheelt het inderdaad wel heel erg dat ik zelf kan bepalen hoe laat ik begin en stop, het normaal wordt gevonden als ik tussendoor een boodschapje ga doen, het geen probleem is dat ik langer pauze neem om op de dagen dat vrouw werkt de honden uit te gaan laten en het geen probleem is om af en toe eens te forummen. Dat maakt inderdaad een groot verschil. Als ik op vrijdagmiddag de vrije training van de F1 op m'n tweede scherm aan heb staan, kijkt er niemand raar.......
Oh dear, how sad, never mind.
Alle reacties Link kopieren
quote:Nymeria schreef op 23 juli 2016 @ 19:40:

[...]





Ik zie het ook niet echt als een hobby maar het is wel iets wat ik gewoon heel leuk vindt. Ook als ik op vakantie ben gaat er altijd vakliteratuur mee en werk ik vaak nog wat door aan verschillende zaken. Ik zie het overigens niet zo zeer aan loyaliteit aan de werkgever (die is niet heel groot) maar meer als iets wat ik voor mezelf doe. In mijn sector ben je ook wel heel erg je eigen product dus hoe meer tijd en aandacht je het geeft hoe meer leuke mogelijkheden er ontstaan en hoe meer nieuwe kansen.Mijn punt is dat zelfs dingen die ik echt ontzettend leuk vind, gaan afstompen als je er week in week uit mee bezig bent. Reisfotografie vind ik bijv. ontzettend leuk om te doen, maar zie mezelf ook geen 11 maanden per jaar reizen. Je hebt toch tijd nodig (langer dan telkens 'n weekendje) om indrukken te verwerken en je hoofd weer leeg te maken. Hoe ouder ik word, hoe slechter ik tegen het systeem kan dat we in principe bijna 11 maanden horen te werken per jaar. En die verhoogde pensioenleeftijd draagt ook al niet bij.
Shoot first, ask questions later!
quote:Hayek schreef op 24 juli 2016 @ 08:44:

Voor mij scheelt het inderdaad wel heel erg dat ik zelf kan bepalen hoe laat ik begin en stop, het normaal wordt gevonden als ik tussendoor een boodschapje ga doen, het geen probleem is dat ik langer pauze neem om op de dagen dat vrouw werkt de honden uit te gaan laten en het geen probleem is om af en toe eens te forummen. Dat maakt inderdaad een groot verschil. Als ik op vrijdagmiddag de vrije training van de F1 op m'n tweede scherm aan heb staan, kijkt er niemand raar.......



Dat scheelt denk ik al heel veel. Dan zou je tussendoor dus bijv ook vast even naar de supermarkt en de apotheek kunnen bij wijze van spreken. Werkt iemand 40 uur en zit men ook stipt vast aan 8:00 tot 17:00 zonder mogelijkheid ooit tien minuten later te mogen beginnen of eerder weg te gaan dan kost dat denk ik veel stress en is men voortdurend aan het haasten. Werkt men 32 uur (1 vrije dag per week) dan is men vaak van alles aan het proppen op die ene dag. Of het nu het kijken naar een nieuwe badkamer is, je afspraak bij de kapper of een lunchafspraak met een vriendin.



En zo leven volgens mij veel mensen, die hebben niks te zeggen over hun werktijden of moeten voor alles een vrije dag inleveren. En dan blijft er nog maar heel weinig over voor een lange vakantie, laat staan voor meerdere want zoveel vakantiedagen hebben mensen vaak niet.
Alle reacties Link kopieren
Toch, blijft pech voor dat soort mensen, wij kunnen niet zonder telefoniste, onze klanten willen ons minstens tijdens kantooruren kunnen bereiken, dus moet er ook een poppetje aanwezig zijn.
Alle reacties Link kopieren
Overigens, in onze branche lopen we over van vakantiedagen, effectief dient iedereen 10 maanden per jaar te werken en dat lukt ook niet, vrijwel niemand krijgt die dagen op.
Alle reacties Link kopieren
quote:NYC schreef op 23 juli 2016 @ 22:41:

Nausicaa, wat jij schrijft is denk ik heel erg waar. Dat het niet eens zozeer gaat over de hoeveelheid uren die iemand maakt, de financiële vergoeding die wel of niet gegeven wordt voor het maken van overuren en zelfs niet eens in hoeverre je je werk als "hobby" ziet, maar inderdaad wél in welke mate iemand zich vrij en autonoom voelt.



Of dat er nou over gaat of je ooit een keer tien minuten later kunt beginnen ivm een doktersbezoek of dat een wisseling van een vrije dag mogelijk is, of dat het soms kan dat je de ene dag 12 uur werkt en morgen maar 2 uur en dat je geen ellenlang teamoverleg hebt om te puzzelen wie wanneer en hoe lang op vakantie kan.



Maar ik denk ook dat er toch best veel mensen rondlopen die eigenlijk minder autonoom/vrij zijn dan goed voor hen is en dat dat niet goed is voor hun lichamelijke en geestelijke welzijn.



Oh, maar dat ben ik helemaal met je eens hoor. Ik denk dat heel veel mensen totaal geen autonomie hebben in hun werk, en dat dat veel stress oplevert. En natuurlijk snap ik ook wel dat als je in een winkel werkt, je niet ineens kunt besluiten om eens om 11 uur te beginnen, dan staan er klanten op de stoep. En dat ouders niet heel blij zijn als de crecheleidster pas om half tien komt opdagen. Toch zijn er zelfs binnen dat soort beroepen verschillende mates van autonomie, die vaak nog lang niet benut worden omdat de baas het niet aandurft/controle wil houden. En dat is jammer.



Mijn pleidooi was ook zeker niet dat iedereen maar enorm veel uren moet maken of zo. Ik snap heel goed dat er (veel) mensen zijn met andere prioriteiten, of niet zo'n leuke baan, of een vervelende werksfeer enz enz. Ik wilde alleen uitleggen dat het ook te kort door de bocht is om gewoon maar te zeggen dat overwerk áltijd dom en ongezond is.
quote:femke09 schreef op 24 juli 2016 @ 10:53:

Overigens, in onze branche lopen we over van vakantiedagen, effectief dient iedereen 10 maanden per jaar te werken en dat lukt ook niet, vrijwel niemand krijgt die dagen op.Hoezo niet? Mag je ook 6 weken achter elkaar weg bijvoorbeeld? Om op vakantie/reis te gaan? Ik zou het wel op krijgen, makkelijk.
quote:nausicaa schreef op 24 juli 2016 @ 11:08:

[...]



Mijn pleidooi was ook zeker niet dat iedereen maar enorm veel uren moet maken of zo. Ik snap heel goed dat er (veel) mensen zijn met andere prioriteiten, of niet zo'n leuke baan, of een vervelende werksfeer enz enz. Ik wilde alleen uitleggen dat het ook te kort door de bocht is om gewoon maar te zeggen dat overwerk áltijd dom en ongezond is.Dat ben ik inmiddels met je eens. En waarschijnlijk is het (economisch) wel gewoon niet haalbaar om dat beter mogelijk te maken voor iedereen. Misschien moet ik er ook gewoon wel niet mee bezig zijn dat zoveel mensen keihard aan het ploeteren zijn en er meer in het klein voor zorgen, in de begeleiding naar volwassenheid en de opvoeding van mijn zoons, ervoor zorgen dat zij later niet te hard hoeven ploeteren in een baan die ze vervelend vinden, weinig autonomie hebben én weinig vakantie kunnen opnemen én weinig verdienen... Voor zover je dat als ouder kúnt sturen.
Alle reacties Link kopieren
Tijdens piekmomenten. Hoort bij de baan. Onze werkgevers zijn dan ook weer heel redelijk in piekmomenten in privésfeer. Dus het geven en nemen is bij beide werkgevers prima in orde. Wij werken allebei in een non-profit sector en dan verwacht je eigenlijk ook niets meer dan af en toe een reep Milka chocolade met een 'bedankt voor jouw inzet' .
Nee heb je, ja kun je krijgen
Alle reacties Link kopieren
quote:NYC schreef op 24 juli 2016 @ 11:10:

[...]





Hoezo niet? Mag je ook 6 weken achter elkaar weg bijvoorbeeld? Om op vakantie/reis te gaan? Ik zou het wel op krijgen, makkelijk.Er is er eentje die elk jaar zeven weken met zijn camper op pad gaat, de rest wil niet eens zo lang achter elkaar vrij.
Alle reacties Link kopieren
Mijn man maakt werkweken van 60 uur of meer op locatie. Is nie anders. Opnemen geen gelegenheid voor. Dus laten we uitbetalen en doen we extra dingen mee.
quote:femke09 schreef op 24 juli 2016 @ 21:15:

[...]



Er is er eentje die elk jaar zeven weken met zijn camper op pad gaat, de rest wil niet eens zo lang achter elkaar vrij.



Oh, het lijkt me héérlijk. In alle rust naar Zweden/Slovenië/Italië te rijden, genoeg tijd om onderweg nog twee overnachtingen te doen zonder dat het je veel van je uiteindelijke vakantie kost en in alle rust en gemak een land te verkennen, ook genoeg dagen om niks te doen.

Of een vliegreis naar verdere bestemmingen naar landen waar je echt een paar weken de tijd voor moet nemen én nog een week thuis kunt relaxen.



Het zou ons denk ik geen enkele moeite kosten zeven weken vakantie achter elkaar op te vullen.
Alle reacties Link kopieren
O en max 2 weken vakantie achter elkaar vanaf 2017. Dat is wel kut
Alle reacties Link kopieren
quote:poldervrouw schreef op 24 juli 2016 @ 21:20:

Mijn man maakt werkweken van 60 uur of meer op locatie. Is nie anders. Opnemen geen gelegenheid voor. Dus laten we uitbetalen en doen we extra dingen mee.Vergeet je man niet te leven? Zo zonde dat hij zijn leven op deze manier vergooit. Wanneer heeft hij tijd voor qualitytime met zijn dierbaren? Ze zeggen wel ns 'niemand zal ooit zeggen had ik maar meer gewerkt' op zn sterfbed. Maar dan is t te laat voor spijt.
Shoot first, ask questions later!
Alle reacties Link kopieren
quote:poldervrouw schreef op 24 juli 2016 @ 21:21:

O en max 2 weken vakantie achter elkaar vanaf 2017. Dat is wel kutEn dat pikt ie waarom?
Shoot first, ask questions later!
Alle reacties Link kopieren
Als docent zijnde werk ik structureel over.
quote:poldervrouw schreef op 24 juli 2016 @ 21:21:

O en max 2 weken vakantie achter elkaar vanaf 2017. Dat is wel kutDat is echt te weinig om los te komen van je werk, goed balen zeg.
Alle reacties Link kopieren
Ik ga het nog maar eens roepen ( roseetje op, dat wel)



Iedereen die het accepteert dat 10+ uren per dag werken al dan niet ook nog met reistijd, "bij de functie hoort", is knettergek!!!!



10+uur werken is alleen 'normaal' als het je eigen bedrijf is. Contracten zijn onderhevig aan CAO's en niet 1 CAO ondersteunt dit.
jouw leven is een keuze
Alle reacties Link kopieren
quote:femke09 schreef op 24 juli 2016 @ 21:15:

[...]



Er is er eentje die elk jaar zeven weken met zijn camper op pad gaat, de rest wil niet eens zo lang achter elkaar vrij.

Lees: de rest heeft niet het geld (salaris) om die vakantiedagen op te maken met louter leuke dingen. Of de omgeving (kinderen, vrouw die zelf werkt en veel minder vrije dagen heeft) En er werken hier hordes mannen die met hun ziel onder hun arm lopen als ze zolang vrij zijn, die komen met de meest vage smoezen toch nog even kijken op de zaak.



Neemt niet weg dat ik graag het voorbeeld van die campercollega zou volgen, lijkt me heerlijk

En misschien ook een reden dat ik me in dit topic heb gemengd: mijn inzet staat (stond) altijd standaard op standje 200%. Dat zit in me, dat heb ik van huis uit meegekregen. Ik ben al jaren druk doende om mezelf ervan te overtuigen dat overuren er inderdaad niet 'zomaar' bij horen. Dat ik daar voor betaald krijg doet er niets aan af, ik wil de tip van werkgever (dat moet je je werk maar beter organiseren, delegeren, de boel de boel laten) in werkelijkheid omzetten. Overuren is geen norm.



Aan de andere kant, ik wil me er ook niets van aantrekken als ik wel lang blijf zitten, dat moet best eens kunnen, maar dat doe ik voor mezelf, niet voor werkgever, niet voor mijn medewerkers. Wat ik altijd in mijn achterhoofd hou: iedereen is vervangbaar. Echt. Iedereen. Ik heb ooit eens een vrijwilliger op zien stappen in de verwachting dat de hele vereniging om zou vallen, want zij regelde altijd alles. Wat bleek: de rest van het zooitje bedacht ineens dat ze zelf ook de handen uit de mouwen konden steken en de vereniging ging gewoon vrolijk verder, alsof er niets aan de hand was. Dat was wat pijnlijk voor de ex-vrijwilliger, maar wel een heel duidelijk voorbeeld.
Alle reacties Link kopieren
quote:femke09 schreef op 25 juli 2016 @ 08:47:

[...]



Lees: de rest heeft niet het geld (salaris) om die vakantiedagen op te maken met louter leuke dingen. Of de omgeving (kinderen, vrouw die zelf werkt en veel minder vrije dagen heeft) En er werken hier hordes mannen die met hun ziel onder hun arm lopen als ze zolang vrij zijn, die komen met de meest vage smoezen toch nog even kijken op de zaak. Bijzonder. Als ze niet genoeg geld hebben voor zo'n lange vakantie, kunnen ze ook gewoon thuis de handen 'ns uit de mouwen steken door eindelijk die kozijnen weer 'ns te verven of de tuin te onderhouden natuurlijk. Snap werkelijk niet dat mensen vrijwillig 8-9 weken vakantie per jaar afslaan. Kan mij juist niet lang genoeg zijn!
Shoot first, ask questions later!
Ik zou 8-9 weken vakantie per jaar ook he-le-maal niet erg vinden (al is het dan om een reden waar redbulletje vlekken van in haar nek krijgt ). Gelukkig kan ik mijn vakantie ook flink oprekken, onder andere door extra vrije uren bij te kopen (ik heb er dit jaar 60 bovenop mijn normale vakantiedagen) en door in sommige weken wat meer te werken en dat op andere momenten weer op te nemen. Ik vind dat superprettig en wil er zelfs wat op gaan sturen: af en toe een extra dag KVD/BSO zodat de kinderen in de vakanties wat meer thuis kunnen blijven. 7 weken weg hoef ik ook niet zo nodig, maar 4-6 weken gewoon 'vrij' zijn vind ik wel weer een zalig vooruitzicht!
Alle reacties Link kopieren
quote:2east schreef op 24 juli 2016 @ 23:19:

Ik ga het nog maar eens roepen ( roseetje op, dat wel)



Iedereen die het accepteert dat 10+ uren per dag werken al dan niet ook nog met reistijd, "bij de functie hoort", is knettergek!!!!



10+uur werken is alleen 'normaal' als het je eigen bedrijf is. Contracten zijn onderhevig aan CAO's en niet 1 CAO ondersteunt dit.Ja en iedereen valt onder een CAO.......
Oh dear, how sad, never mind.
Alle reacties Link kopieren
quote:Hayek schreef op 25 juli 2016 @ 09:20:

[...]



Ja en iedereen valt onder een CAO.......Ook als je géén CAO hebt, heb je een arbeidsovereenkomst afgesloten waarin keurig wordt bepaald dat jij een X-aantal uren per week ter beschikking van je werkgever stelt en daar Y voor betaalt krijgt.
Time for the real me to emerge, Possum! Get out the gladiolas!
En er zijn dus CAO's waar blijkbaar in staat dat je vanaf een bepaalde schaal geen overuren meer uitbetaald krijgt. Overigens hoeft dat volgens mij niet per se te betekenen dat je DUS maar ongelimiteerd overuren moet draaien. Volgens mij betekent dat eerder, dat je verwacht wordt te werken wanneer het nodig is, maar op momenten dat het minder nodig is je ook gewoon vrij kunt zijn (en op die manier dus zelf je uren in balans houdt).

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven