Lijf & Lijn alle pijlers

afvallen en stemming

03-07-2016 14:24 65 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hey!



Ik weet niet goed of ik dit bij gezondheid moet plaatsen of hier..



Maar ik ben ongeveer anderhalf jaar geleden begonnen met afvallen door op een gezonde manier te eten, wat minder te eten en te bewegen.



Een jaar terug was ik op m'n streefgewicht. 69 kilo bij een lengte van 1.68.



Nu hou ik het al een jaar vol, om op gewicht te blijven. Regelmatig (2 x per maand ofzo) had ik wel last van eetbuien, alleen lukte het om daar niet van aan te komen, omdat ik daarna de draad weer oppakte.



Het probleem is nu, dat ik steeds zo'n enorme hang heb naar snoep en andere zoetigheid. Dan kan ik me niet inhouden naar de supermarkt te gaan en bijvoorbeeld een zak snoep, zo'n grote reep milka chocolade en een grote zak maltesers te kopen. Thuis eet ik me dan misselijk. De rest van de dag en de volgende dag eet ik dan de rest op.



Ik kan op dat moment alleen nog maar aan eten denken en kan me echt niet inhouden om te eten.



Je raad het al.. Ik ben flink aan het aankomen. Soms gaat het een weekje goed en dan komt die craving weer..



Heb ook veel meer last van stress en vermoeidheid door m'n stage. Weet niet of dit ermee te maken kan hebben.



Verder kamp ik nog met wat vage klachten, zoals vermoeidheid, stemmingswisselingen en laatst had ik ineens een acne uitbraak in m'n nek. Begin zelf te denken dat het hormonaal niet helemaal lekker zit.



Ik wil heel graag verder kunnen met weer afvallen naar m'n streefgewicht maar door m'n wisselende stemming en eetbuien is dit heel moeilijk.



O ja, nog over de stemming.. Soms voel ik me een week heel fijn en on top of the world maar dit kan zomaar omslaan naar erg in de put en moeten huilen..



Heeft er iemand tips?
Alle reacties Link kopieren
quote:-KING- schreef op 03 juli 2016 @ 21:51:

misschien stoppen met zuivel. dat zit vol hormonen van de zwangere koe waar het van komt.Zwangere koeien geven geen melk
Suikers (ook koolhydraten) die niet direct door het lichaam worden verbruikt als energie worden opgeslagen als vet (vooral als buikvet, het meest ongezonde vet dat bestaat). Je eet al snel zoveel overbodige suikers/koolhydraten dat je er te dik van wordt. Bijna niemand in Nederland verricht de hele dag zwaar lichamelijk werk.



Een ander nadeel van suiker is dat het het hongergevoel en eetbuien aanwakkert. Qua calorieën heb je eigenlijk genoeg gegeten maar je hersenen geven niet door dat je verzadigd bent, dus is de neiging om meer te eten heel groot. Vetten en eiwitten geven al veel eerder een verzadigd gevoel. Je hoeft daar dus ook niet veel van te eten. Als je ze grotendeels schrapt zoals TO heb je vaak last van een hongergevoel, cravings, (vr)eetbuien.
Alle reacties Link kopieren
Ik heb ook vaak zin in chocolade of zoet. Wat ik tegenwoordig vaak doe is een bakje yoghurt met choco schaafsel. Dus gewoon een reep puur door de yoghurt. Beetje laten inwerken en dan opeten. Heerlijk, vult goed en weinig kcal. Je kunt hier ook nog wat noten bij doen.
Alle reacties Link kopieren
Bedankt voor jullie reacties! Ik zou kunnen proberen om bijvoorbeeld in plaats van een eierkoek of plak ontbijtkoek een handje rauwe, ongezouten noten te nemen.



En misschien maar wennen aan geen suiker meer in de yoghurt.. Dat wordt wel lastiger voor me
quote:simply123 schreef op 05 juli 2016 @ 21:40:

Bedankt voor jullie reacties! Ik zou kunnen proberen om bijvoorbeeld in plaats van een eierkoek of plak ontbijtkoek een handje rauwe, ongezouten noten te nemen.



En misschien maar wennen aan geen suiker meer in de yoghurt.. Dat wordt wel lastiger voor meProbeer het gewoon 3 of 4 weken. Dan merk je vanzelf of je je beter voelt.
Alle reacties Link kopieren
quote:simply123 schreef op 05 juli 2016 @ 21:40:

Bedankt voor jullie reacties! Ik zou kunnen proberen om bijvoorbeeld in plaats van een eierkoek of plak ontbijtkoek een handje rauwe, ongezouten noten te nemen.



En misschien maar wennen aan geen suiker meer in de yoghurt.. Dat wordt wel lastiger voor me

Kies anders voor milde yoghurt, die is minder zuur.



Misschien is het ook handig om bij te houden wanneer je last krijgt van cravings. Houdt een dagboekje bij, niet alleen van wat je eet, maar ook wat je doet of voelt. Ik krijg altijd zin om te snaaien als ik even niet veel te doen heb of net na het thuiskomen uit mijn werk. Nu staat er een bak druiven of zo op de aanrecht, die kom ik dan eerder tegen dan de koekjes. Het moet namelijk voornamelijk makkelijk weg te snoepen zijn.
Als klagen telde als werk, dan had mijn ex zich ook moeiteloos een Mercedes kunnen veroorloven.
Alle reacties Link kopieren
quote:JanneJip schreef op 04 juli 2016 @ 03:56:

[...]





Zwangere koeien geven geen melkja hoor, die melkkoeien worden elk jaar zwanger gemaakt, en de melkproductie gaat gewoon door.

wakker dier

dracht bij koeien
very metal
Alle reacties Link kopieren
Even een update..



We zijn weer een paar weken verder en m'n gewicht is in ieder geval nog niet ten goede veranderd.



Wel ligt de druk er nog meer op om af te vallen, want date sinds kort met een jongen en wil wel dezelfde blijven als toen hij me net leerde kennen.



Ben nu in totaal 8 kilo aangekomen.

In m'n hoofd is het steeds opnieuw een strijd om iets niet te nemen.

Bijvoorbeeld: Op stage spookte het de hele dag door m'n hoofd dat ik zo'n zin had in chocolade, dat ik op den duur wel overstag ging om het te gaan halen op de weg naar huis.



Een aantal dagen terug zelfs zoveel gegeten dat het een ziekelijke vreetbui genoemd kan worden.

(1 liter roomijs, 300 gram chocolade, bord macaroni met kaas, 2 geroosterde boterhammen met kaas en 4 bolussen)



Zo gaat het steeds opnieuw, eens in de paar dagen, niet elke keer zo'n vreselijke vreetbui als hierboven omschreven maar wel in mindere mate.



Het is alsof ik het afvallen al heb opgegeven, maar ik wil het er echt weer af hebben.



Eigenlijk is eten maar eten, je stopt het in je mond en het is weg. Maar op zo'n moment heeft het zo'n grote aantrekkingskracht die ik niet kan weerstaan.



Was van plan om elke keer als ik een eetbui aan voelde komen te gaan sporten. Morgen weer proberen dan maar..
Alle reacties Link kopieren
Ik heb trouwens het idee dat ik het geluk in m'n leven uit eten probeer te halen. Dat ik dus een leegte probeer op te vullen. Kan niks opnoemen waarom ik nou niet gelukkig zou zijn, waarom is die leegte er dan toch?
Ik heb zelf ervaren dat stoppen met suiker, chocolade, drop, ijs, snoep, wit brood, croissants en witte pasta en witte rijst eten enorm helpt om eetbuien te voorkomen. Waarom probeer je niet een maand heel gezond te eten. Gewoon drie maaltijden per dag en geen suiker, chocolade, drop, ijs, snoep, wit brood, croissants en witte pasta en witte rijst eten.
quote:Goede-Fee schreef op 03 juli 2016 @ 17:21:

[...]





Eens. Ik eet de hele dag en elke dag lekker. Maar geen snack en snoep en sap en koek.



En mijn stemming is beter dan ooit. Gewoon vers en goed eten maken. Zelf.Ik ben dan heel erg benieuwd naar een dagmenu van jou. Ik vind het namelijk zelf erg moeilijk om echt lekker te eten als ik iets zelf maak.
quote:EHR schreef op 24 juli 2016 @ 23:26:

[...]

Ik ben dan heel erg benieuwd naar een dagmenu van jou. Ik vind het namelijk zelf erg moeilijk om echt lekker te eten als ik iets zelf maak.



Misschien moeten je smaakpapillen nog wennen aan pure producten?



Een dagmenu van mij:

ontbijt havermout met biologische halfvolle melk.



lunch salade van kikkererwten, tomaat, paprika, feta en een dressing van olijfolie, rode wijnazijn, peper, zout en paprikapoeder.



diner frittata met 2 of 3 eieren, spinazie, taugé, ui, knoflook, een beetje pecorino en eventueel een stukje desembrood.
Alle reacties Link kopieren
Wat herkenbaar wat je schrijft. Ik was gedurende een tijd behoorlijk afgevallen richting gezond gewicht en eenmaal dat bereikt was het stabiel blijven zo moeilijk!

Eetbuien zoals jij beschrijft en de obsessie met voedsel en gewicht werd zo groot dat ik me onvrij ging voelen en daar doodongelukkig van werd. Het ging tussen mij en de mensen met wie ik omging staan.



Ik heb moeten concluderen dat ik een eetverslaving heb. En ben hulp gaan zoeken, bij een vorm van zelfhulp terecht gekomen voor dwangmatig overeten, een 12 stappen programma. Door elke dag eraan te werken is het eten zoveel rustiger! En heb ik de support om met het leven en alles wat ik daar lastig en fijn aan vind om te gaan. Want emoties, slechte zelfzorg en gedoe in relaties levert eetdrang op bij mij.



Ik heb ern eetplan opgesteld. Ik at net zoals jij. Ik ben méér gaan eten en dan met name in de ochtend. Ik nam een boterham meer. Ben overgestapt op volkorenbrood uit de natuurwinkel. Bij elke maaltijd ook iets vets. Zoals pindakaas of tapenade of zalm oid.



De schaamte voorbij...gaan uitreiken als ik een eetbui had gehad of als ik niet wist waar ik het zoeken moest van de zucht naar eten. Het fijne van dat programma wat ik doe is dat als ik één can hen bel, ik meteen begrepen word. Ik hoef niet uit te leggen hoe het is voor mij. Aan een half woord heeft men al genoeg.



Ik heb mijn obsessie tav mijn gewicht los moeten laten maar pas nog steeds in dezelfde kleren van 5 jaar terug. Dus kolossaal ben ik niet geworden toen ik dat opgaf...



Wens je veel sterkte in je zoektocht!
Alle reacties Link kopieren
quote:hanke321 schreef op 25 juli 2016 @ 08:33:

Wat herkenbaar wat je schrijft. Ik was gedurende een tijd behoorlijk afgevallen richting gezond gewicht en eenmaal dat bereikt was het stabiel blijven zo moeilijk!

Eetbuien zoals jij beschrijft en de obsessie met voedsel en gewicht werd zo groot dat ik me onvrij ging voelen en daar doodongelukkig van werd. Het ging tussen mij en de mensen met wie ik omging staan.



Ik heb moeten concluderen dat ik een eetverslaving heb. En ben hulp gaan zoeken, bij een vorm van zelfhulp terecht gekomen voor dwangmatig overeten, een 12 stappen programma. Door elke dag eraan te werken is het eten zoveel rustiger! En heb ik de support om met het leven en alles wat ik daar lastig en fijn aan vind om te gaan. Want emoties, slechte zelfzorg en gedoe in relaties levert eetdrang op bij mij.



Ik heb ern eetplan opgesteld. Ik at net zoals jij. Ik ben méér gaan eten en dan met name in de ochtend. Ik nam een boterham meer. Ben overgestapt op volkorenbrood uit de natuurwinkel. Bij elke maaltijd ook iets vets. Zoals pindakaas of tapenade of zalm oid.



De schaamte voorbij...gaan uitreiken als ik een eetbui had gehad of als ik niet wist waar ik het zoeken moest van de zucht naar eten. Het fijne van dat programma wat ik doe is dat als ik één can hen bel, ik meteen begrepen word. Ik hoef niet uit te leggen hoe het is voor mij. Aan een half woord heeft men al genoeg.



Ik heb mijn obsessie tav mijn gewicht los moeten laten maar pas nog steeds in dezelfde kleren van 5 jaar terug. Dus kolossaal ben ik niet geworden toen ik dat opgaf...



Wens je veel sterkte in je zoektocht!Bedankt voor je uitgebreide verhaal! Knap dat het je is gelukt van je obsessie af te komen. Zal zeker eens na gaan denken of ik ook niet meer vetten nodig heb. M'n boterham van 10 uur vervangen door een handje noten en m'n eierkoek ook vervangen door een handje nootjes..
Alle reacties Link kopieren
quote:elske1975 schreef op 24 juli 2016 @ 23:00:

Ik heb zelf ervaren dat stoppen met suiker, chocolade, drop, ijs, snoep, wit brood, croissants en witte pasta en witte rijst eten enorm helpt om eetbuien te voorkomen. Waarom probeer je niet een maand heel gezond te eten. Gewoon drie maaltijden per dag en geen suiker, chocolade, drop, ijs, snoep, wit brood, croissants en witte pasta en witte rijst eten.Ik at ook al niet veel suikers. Maar ik kan nog proberen te minderen!
Alle reacties Link kopieren
Simply, negeer je nu opzettelijk het deel van het verhaal waarin aangegeven wordt dat je met je gedachten aan de slag moet? En hulp kunt vragen daarvoor?

Dat handje nootjes gaat het hem niet doen.
quote:simply123 schreef op 25 juli 2016 @ 20:47:

[...]

Ik at ook al niet veel suikers.



In je openingspost schrijf je: "Het probleem is nu, dat ik steeds zo'n enorme hang heb naar snoep en andere zoetigheid. Dan kan ik me niet inhouden naar de supermarkt te gaan en bijvoorbeeld een zak snoep, zo'n grote reep milka chocolade en een grote zak maltesers te kopen. Thuis eet ik me dan misselijk. De rest van de dag en de volgende dag eet ik dan de rest op."



Een zak snoep, een grote reep Milka en een grote zak maltesers is heel veel suiker.
Alle reacties Link kopieren
Suiker. Ontbijtkoek. Eierkoek... allemaal troep...
Alle reacties Link kopieren
quote:elske1975 schreef op 25 juli 2016 @ 22:10:

[...]





In je openingspost schrijf je: "Het probleem is nu, dat ik steeds zo'n enorme hang heb naar snoep en andere zoetigheid. Dan kan ik me niet inhouden naar de supermarkt te gaan en bijvoorbeeld een zak snoep, zo'n grote reep milka chocolade en een grote zak maltesers te kopen. Thuis eet ik me dan misselijk. De rest van de dag en de volgende dag eet ik dan de rest op."



Een zak snoep, een grote reep Milka en een grote zak maltesers is heel veel suiker.Dat klopt. Maar die vreetbuien waren van de laatste maand. Daarvoor (met m'n normale voedingspatroon) at ik juist niet veel suikers
quote:simply123 schreef op 26 juli 2016 @ 19:00:

[...]

Dat klopt. Maar die vreetbuien waren van de laatste maand. Daarvoor (met m'n normale voedingspatroon) at ik juist niet veel suikersHeb je sinds je het topic hebt geopend al iets verbeterd aan je eetpatroon? Je hebt veel goede tips gekregen.
Alle reacties Link kopieren
quote:parbleumondieu schreef op 25 juli 2016 @ 20:49:

Simply, negeer je nu opzettelijk het deel van het verhaal waarin aangegeven wordt dat je met je gedachten aan de slag moet? En hulp kunt vragen daarvoor?

Dat handje nootjes gaat het hem niet doen.



Dat deed ik niet opzettelijk.

Het zit in m'n karakter om snel in de put te zitten. Ben tot vorig jaar ook in therapie geweest, omdat ik een laag zelfbeeld heb en snel van slag ben.



Die therapie heeft toen goed geholpen, alleen blijf ik onzeker en snel van slag.



Als ik nu naar een psycholoog zou gaan zou ik echt niet weten wat ik daar moet vertellen.



Ik zal het leven gewoon leuker moeten maken door meer dingen te toen die ik leuk vind in plaats van m'n plezier uit eten halen.
Alle reacties Link kopieren
Dubbel
anoniem_273089 wijzigde dit bericht op 26-07-2016 19:54
Reden: dubbel
% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
quote:TS_76 schreef op 26 juli 2016 @ 19:52:

Goed dat je op eigen kracht zoveel bent afgevallen en jammer dat het nu niet meer lukt.



Toevallig staan op msn.com/nl 25 voedingsmiddelen die je calorie-inname beperken en zelfs vet verbranden. Ook kun je op mijnvoedingscentrum.nl een eetdagboek bijhouden na het invullen van wat relevante gegevens, zoals huidig gewicht, lengte en bewegingspatroon. Je krijgt dan richtlijnen en advies. Het lijkt er nl. op dat je te weinig eet, zeker op de dagen dat je sport.



Toch zou ik inderdaad tevens naar de huisarts gaan en uitleggen wat je hier hebt vertelt. Die vreetbuien ontstaan waarschijnlijk door alle stress die je nu ervaart: nieuwe relatie, stage lopen. Hij kan je door verwijzen naar een psycholoog die samen met je kan uitzoeken hoe die vreetbuien ontstaan en hoe je ze kunt voorkomen. Dat 12 stappenplan klinkt in ieder geval als een stap in de goede richting.



Succes.
Alle reacties Link kopieren
quote:elske1975 schreef op 26 juli 2016 @ 19:05:

[...]





Heb je sinds je het topic hebt geopend al iets verbeterd aan je eetpatroon? Je hebt veel goede tips gekregen.



Ik durf eigenlijk niet een boterham meer te eten uit angst dat ik dan aankom.



De afgelopen 3 dagen is het goed gegaan, met het eetpatroon wat ik voor de vreetbuien had.



Persoonlijk denk ik dat het vooral een juiste mindset is.. En ik ben ook "bang" om iets aan te passen als dat inhoudt om meer kcal binnen te krijgen
Alle reacties Link kopieren
quote:TS_76 schreef op 26 juli 2016 @ 19:54:

[...]

Bedankt voor je bericht! Ik ga het straks invullen om te kijken wat ik meer binnen zou moeten krijgn

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven