Ruzie met schoonmoeder

24-07-2016 19:34 74 berichten
Alle reacties Link kopieren
Het is weer eens zover dat ik enorme ruzie met mijn schoonmoeder heb. Snap zelf vaak niet eens waarom zo ze kwaad kan worden en waarom ik elke keer zo hap.



Vrijdag vroeg ze mij of mijn oudste bij haar mocht logeren dit weekend en mijn antwoord was nee want we gaan een weekend naar de camping met mijn oom en tante. Toen kreeg ik als reactie dat het onzin is dat hij daarom niet mocht komen want het is bij haar leuker dan op de camping ( denk dat een camping met strand, een meertje, zwembad etc leuker is dan met oma urenlang door de stad lopen terwijl hij zijn buggy niet uit mag). Ik heb daar niet op gereageerd.



Daarna kwam de vraag of we dit weekend bij haar kwamen eten. Nogmaals was het antwoord nee want we gaan naar de camping. Toen was de reactie dat we maar in de avond richting huis moesten komen om bij haar te eten en dan weer richting camping te gaan ( wij wonen aan de kust en de camping is in de Ardennen dus geen stukje wat je zomaar eventjes gaat rijden. Dat was enorm egoïstisch van mij en gemeen en ze mag de kinderen volgens haar nooit zien en logeren mag al helemaal nooit en dat klopt wel een beetje.



Dat is niet waar want ze mag de kinderen wel zien alleen mogen ze er idd niet logeren. De jongste is 1,5 maand oud en geef ik volledig borstvoeding dus zij gaat sowieso nergens logeren en de oudste van 2 mag daar niet logeren omdat hij het daar echt niet leuk heeft. Ze gaat altijd met hem de stad in en loopt dan de hele dag rond terwijl hij in de buggy moet blijven. Nadat ze dat 2 keer heeft gedaan ( en ze erop is aangesproken na de eerste keer) was ik best kwaad, ook haalt ze hem bij haar thuis om half 6 in de ochtend uit bed en legt hem er pas rond 1 uur snachts in. Gevolg een kind wat alleen maar huilt dus hij mag daar niet meer logeren maar ze mag ze altijd zien.



Vind dit toch moeilijk om mee om te gaan. Ik ben altijd maar de boeman en de schoondochter waarvan ze niets mag en dat verteld ze ook aan de volledige familie ( die wel weten hoe het echt zit) maar dat voelt zo rot. Mijn vriend zegt dat ik haar moet negeren maar dat vind ik toch lastig.



Hoe kan ik haar zover krijgen dat ze eens normaal tegen mij doet?
Apart dat JIJ nu ruzie met haar hebt. Laat het je vriend oplossen.
Is je schoonmoeder wellicht aan het dementeren?
Alle reacties Link kopieren
Oh mijn vriend heeft nu ook ruzie met haar hoor, wij zijn samen wel echt een front alleen hij kan makkelijk negeren en ik wil het liever allemaal uitpraten.



En ze is niet aan het dementeren, volgens de anderen is ze altijd al zo geweest.
Alle reacties Link kopieren
quote:WildChild1989 schreef op 24 juli 2016 @ 20:31:

Oh mijn vriend heeft nu ook ruzie met haar hoor, wij zijn samen wel echt een front alleen hij kan makkelijk negeren en ik wil het liever allemaal uitpraten.



En ze is niet aan het dementeren, volgens de anderen is ze altijd al zo geweest.Sorry, maar dan heb je zelf toch ook wel een bordje voor je hoofd als je op dezelfde voet verder wil gaan? Hoeveel meer bevestiging heb je nodig dan, om te weten dat zij niet gaat veranderen?
quote:WildChild1989 schreef op 24 juli 2016 @ 20:31:

Oh mijn vriend heeft nu ook ruzie met haar hoor, wij zijn samen wel echt een front alleen hij kan makkelijk negeren en ik wil het liever allemaal uitpraten.



En ze is niet aan het dementeren, volgens de anderen is ze altijd al zo geweest.Dan heeft uitpraten toch geen zin. Zoek het niet op.
Alle reacties Link kopieren
Het is niet voor niets dat iedereen ruzie heeft met haar.

Ik zou zoveel mogelijk haar berichten negeren, als je het lastig vind als je hierover door haar word aangesproken, zeg je maar dat je niet van de telefoons bent.

Afspraken door man laten maken zodat jullie gezamenlijk als een gezin af en toe op bezoek gaan.

Als ze bij jou zeurt om een afspraak, zeg je maar dat ze dat met haar zoon moet afspreken, ivm zijn werk agenda etc. En zoon kan misschien moeder aanspreken om eens langs een psycholoog te gaan.



Sterkte
Of course i talk to myself. Sometimes i need expert advice.
Alle reacties Link kopieren
Als ze met iedereen ruzie heeft en iedereen weet hoe ze is, inclusief je partner, dan zou ik me er echt niet druk om maken.



Het is alleen wat naïef om te blijven denken dat je het wel uit kan praten. Dat is al die andere mensen immers ook niet gelukt.



Laat het gaan.
Don't waste your time on jealousy,
Sometimes you're ahead, sometimes you're behind.
Alle reacties Link kopieren
quote:WildChild1989 schreef op 24 juli 2016 @ 20:31:

Oh mijn vriend heeft nu ook ruzie met haar hoor, wij zijn samen wel echt een front alleen hij kan makkelijk negeren en ik wil het liever allemaal uitpraten.



En ze is niet aan het dementeren, volgens de anderen is ze altijd al zo geweest.

Uitpraten gaat je echt niet lukken. Gewoon negeren, iets anders zit er niet op. Je eigen plan trekken, met de kinderen naar haar toe als het jullie uitkomt en je niet persoonlijk aantrekken wat schoonmoeder allemaal zegt. Jij, je vriend en de rest van de familie weten hoe het zit. Dat is toch voldoende?

Vervelend is dit natuurlijk wel, maar deze vrouw zal echt niet ineens het licht zien en aardig gaan doen tegen je.
Mind the gap
Alle reacties Link kopieren
Vinden de kinderen het leuk om naar haar toe te gaan?
Ouwe tang, verveel je je soms? Zoek eens een andere hobby dan mensen op dit forum af te zeiken, graftak!
Alle reacties Link kopieren
Echt, stop met je best doen en verwachten dat ze dat waardeert. Doe gewoon zoveel als jij vindt dat je als leuke schoondochter moet doen en trek je niks van haar mening aan.

Zelf heb ik een 'lastige' moeder, zelf doe ik het zo als ik jou adviseer. Het is in het begin niet makkelijk, maar doordat ik me van haar buien niets aantrek worden de buien minder.

Mijn zus blijft haar best doen en blijft teleurgesteld, omdat de waardering er niet is en ook niet zal komen. Mijn zus is vaak verdrietig hierom èn krijgt het meeste gezeik over zich heen.

Het is nu zover dat ik me realiseer dat mijn moeder waarschijnlijk niet anders kan en hierdoor neem ik het haar minder kwalijk. Maar daarvoor was ik wel een stuk afstand nodig. Ik heb geaccepteerd dat ik wel van mijn moeder hou, maar haar niet mag.
Iemand een blokje kaas bij de mosterd?
Alle reacties Link kopieren
quote:WildChild1989 schreef op 24 juli 2016 @ 19:55:

Ja het klopt dat ik het ergens zelf ook wel doe ook. Het gaat ook niet alleen om de kinderen maar echt om alles. Nu wordt ik plat geappt dat ik op marktplaats een zonnescherm voor haar moet zoeken. Daar heb ik helemaal geen zin in en ze kan prima zelf zoeken en met internet omgaan. Dus heb ik gezegd dat ik daar geen tijd voor heb en ze eventjes zelf moet kijken. Nu dus alweer appjes dat ik niks voor haar over heb en eigenlijk ben ik haar zo zat dat ik ook niets meer voor haar over heb.Gewoon antwoorden "dat klopt".
Er valt niets uit te praten want zij zal altijd bij haar standpunt blijven. Bovendien pakt ze bij jou steeds veel ruimte omdat je die haar geeft. Ik snap dat je haar niet 'slecht' wilt behandelen omdat je zo niet bent, maar voor sommige mensen moet je een uitzondering maken anders gaan ze onder je huid zitten.

Zij gaat nooit de oma zijn die je wilt dat zij is.
Alle reacties Link kopieren
quote:Nouschi schreef op 24 juli 2016 @ 20:43:

Vinden de kinderen het leuk om naar haar toe te gaan?De jongste is 1,5 maand dus daar valt niets over te zeggen natuurlijk. De oudste volgens mij niet echt, eigenlijk blijft hij daar altijd heel erg verlegen en zit alleen maar bij mij op schoot.
Alle reacties Link kopieren
Misschien eens hetzelfde bij schoonmoeder doen? Als ze iets gepland heeft blijven vragen of ze echt niet langs kan komen. (Met het risico dat ze ja zegt natuurlijk, maar dat kun jij misschien wel inschatten).
quote:politiehier schreef op 24 juli 2016 @ 21:42:

Misschien eens hetzelfde bij schoonmoeder doen? Als ze iets gepland heeft blijven vragen of ze echt niet langs kan komen. (Met het risico dat ze ja zegt natuurlijk, maar dat kun jij misschien wel inschatten).Ik vraag me af of zo iemand de hint snapt
quote:Taxxi schreef op 24 juli 2016 @ 21:57:

[...]



Ik vraag me af of zo iemand de hint snaptDit en ik denk ook dat ze de situatie dan juist in haar voordeel weet te draaien "toen ik iets gepland had, maakte ik wél tijd voor jullie".
Het is duidelijk een vrouw met geen hele sterke sociale vaardigheden, maar op haar manier houdt ze wel van je kinderen en heeft ze belangstelling voor hen. Je kunt hier een hele strijd van gaan maken, maar eigenlijk is ze geen gelijke partij. Allerlei hints, minder of meer duidelijk, zullen niet gaan helpen. Haar gedrag zal op haar leeftijd niet echt gaan veranderen. Toch is en blijft ze de oma van je kinderen. Dat wil niet zeggen dat je allerlei onredelijke verzoeken moet gaan inwilligen, maar probeer met geduld met haar om te gaan en ook compromissen te zoeken. Zij is daar duidelijk niet toe in staat. En nogmaals, ze toont op haar manier wel betrokkenheid bij jouw kinderen.
Alle reacties Link kopieren
quote:politiehier schreef op 24 juli 2016 @ 21:42:

Misschien eens hetzelfde bij schoonmoeder doen? Als ze iets gepland heeft blijven vragen of ze echt niet langs kan komen. (Met het risico dat ze ja zegt natuurlijk, maar dat kun jij misschien wel inschatten).Zij zal direct alles laten vallen helaas dus dat gaat niet werken.
Alle reacties Link kopieren
quote:WildChild1989 schreef op 24 juli 2016 @ 20:08:

[...]

ja erg he, heb het 2 keer gedaan maar oppassen en logeren mag echt niet meer. Heb niet eens zin meer om langs te gaan ooit. Liefste kap ik het contact echt volledig af maar ze is wel de enige oma die mijn kinderen hebben.



En de adviezen vind ik een beetje moeilijk, ze mag echt wel contact met mijn kinderen hebben en als ze wat leuker zou doen dan zouden we er ook wel vaker langsgaan want ik vind een oma hebben toch wel erg belangrijk. Eigenlijk wil ik heel graag dat ze ons wat beter behandeld.Natuurlijk wil je graag een (leuke) oma voor je kinderen! Het lijkt er alleen op dat dat niet gaat gebeuren. Nu is de vraag: hoe ver ben jij bereid te gaan? Hoe lang blijf jij je best doen en in welke bochten ga jij je wringen om haar gedrag te veranderen? En wanneer zul je inzien dat dit vergeefse moeite is? Je partner zegt het al: ze is altijd zo geweest en ze zal niet veranderen. Ik spreek uit ervaring: wat je ook doet, het is nóóit genoeg. Stop met investeren in een relatie die nooit goed gaat worden, beperk het contact tot wat voor jullie gezin goed voelt. En voel je er vooral niet schuldig over, het ligt niet aan jou.
Alle reacties Link kopieren
Ik ken je schoonmoeder niet, maar uit je verhalen over haar denk ik dat zij een psyiatrisch probleem heeft.

Deze vrouw is ziek.

Vriendelijk, doch duidelijk antwoordt geven.

Nee is nee geen verklaring geven waarom niet, maar zeggen dat je de volgende keer met haar en de kinderen gaat wandelen. Nooit je kinderen met haar alleen laten, maar ga met haar een ijsje eten of naar de dierentuin.
quote:WildChild1989 schreef op 24 juli 2016 @ 19:55:

Nu wordt ik plat geappt dat ik op marktplaats een zonnescherm voor haar moet zoeken. Daar heb ik helemaal geen zin in en ze kan prima zelf zoeken en met internet omgaan. Dus heb ik gezegd dat ik daar geen tijd voor heb en ze eventjes zelf moet kijken. Nu dus alweer appjes dat ik niks voor haar over heb en eigenlijk ben ik haar zo zat dat ik ook niets meer voor haar over heb.



"Ja dat zie je heel goed, ik heb inderdaad weinig over voor jou, omdat ik het bazige nogal zat ben. Ik moet van alles, en naar wat ík wil wordt niet gekeken en als ik dan eens nee zeg ben ik de boeman. Nee dank je de koekoek."



Eigenlijk zou je zoiets moeten appen. Of in nog iets nettere bewoordingen. Maar ze is compleet gek als ze jou appt dat jij een zonnescherm voor haar moet zoeken, terwijl ze dat best zelf kan.



Kijk als jullie relatie normaal/goed was, was het een normale vraag geweest. Maar dat is het (nu) niet.
Alle reacties Link kopieren
Ik heb zo'n zelfde schoonmoeder. Zij heeft ook geprobeerd onze zoon op te eisen 'want wij zijn DE opa en oma' en daar heb ik een stokje voor gestoken. Uiteraard ben ik ook de schoondochter from hell en dat vertelt ze tegen iedereen die het maar wil horen.

Inmiddels zijn wij zover dat mijn man met onze zoon naar haar toe gaat (wanneer het hem uitkomt, want hij werkt veel) en ik zie haar hooguit twee keer per jaar, met de verjaardag van onze zoon en met de verjaardag van mijn man. Heerlijk rustig.



Zij vertoont hetzelfde gedrag als jouw schoonmoeder en ook bij haar zie je nog maar zelden mensen. Mijn man heeft helaas geen broers en zussen, maar is er zelf eigenlijk ook klaar mee. Toch kan hij het niet over zijn hart verkrijgen er niet meer heen te gaan en dan is dit een passende oplossing. Af en toe vertelt hij haar eens flink de waarheid en dan is het weer even rustig tot ze weer iets nieuws verzint.
Wow. I wish I could speak whale.
Alle reacties Link kopieren
Dit krijg je niet veranderd, je houdt het gedrag alleen maar meer en meer in stand door steeds het gesprek/ de discussie aan te gaan en aandacht aan haar (zuigende gedrag) te besteden. Probeer het eens met de grammofoonplaat-techniek: "Nee, dit weekend gaan we naar de camping." "Maar blaat-blaat-blaat!" "Nee, dit weekend gaan we naar de camping." "Maar dubbelblaat!" "Nee, dit weekend.." etc. Bij je jongste: "Nee, ik geef borstvoeding dus er wordt niet gelogeerd." Bij de oudste: "Nee, daarna is hij van streek dus er wordt niet gelogeerd." Over het zonnescherm: "U kunt uzelf redden op internet, dus ik ga het niet voor u doen." bij iedere tegensputtering herhalen, herhalen, herhalen in de hoop dat je ooit door die dikke muur van gewapend beton heendringt.
Alle reacties Link kopieren
quote:Dory_1 schreef op 25 juli 2016 @ 12:52:

Ik heb zo'n zelfde schoonmoeder. Zij heeft ook geprobeerd onze zoon op te eisen 'want wij zijn DE opa en oma' en daar heb ik een stokje voor gestoken. Uiteraard ben ik ook de schoondochter from hell en dat vertelt ze tegen iedereen die het maar wil horen.

Inmiddels zijn wij zover dat mijn man met onze zoon naar haar toe gaat (wanneer het hem uitkomt, want hij werkt veel) en ik zie haar hooguit twee keer per jaar, met de verjaardag van onze zoon en met de verjaardag van mijn man. Heerlijk rustig.



Zij vertoont hetzelfde gedrag als jouw schoonmoeder en ook bij haar zie je nog maar zelden mensen. Mijn man heeft helaas geen broers en zussen, maar is er zelf eigenlijk ook klaar mee. Toch kan hij het niet over zijn hart verkrijgen er niet meer heen te gaan en dan is dit een passende oplossing. Af en toe vertelt hij haar eens flink de waarheid en dan is het weer even rustig tot ze weer iets nieuws verzint.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven