Geld & Recht alle pijlers

Consuminderaars, knieperds en mustachians deel 4

21-05-2016 13:24 3028 berichten
Happy new topic!! ;)



Links over besparen, consuminderen etc:



Moeders minimalisme

Min of Meer

Positief Besparen

Lekker leven met minder

Zuinigaan

Valhalla vertelt

http://consuminderenmetplezier.blogspot.nl

http://bespaarbalans.blogspot

http://www.eenvoudigleven.blogspot.nl

http://lievervoordelig.nl/

www.Hypotheekvrij.blogspot.nl ( is van schrijver Gerhard Hormann)

www.In10jaarfo.blogspot.nl

www.Verlossendeaflossers.blogspot.nl

www.Spaarolifantje.wordpress.com

www.Jongengeld.nl

http://annemieksmijmeringen.blogspot.nl/

http://www.ericaverdegaal.nl/publications/index

http://geld-is-tijd.blogspot.nl/





Deel 2: Consuminderaars, knieperds en mustachians deel 2

Deel 1: Consuminderaars, mustachians en knieperds gezocht ;)



Mis je nog een link? Graag via PB





Wil je ook mee meeten? Vul je beschikbaarheid in!! http://doodle.com/poll/pqekv887qfmtdd97
Alle reacties Link kopieren
quote:vlinder021 schreef op 23 juli 2016 @ 14:14:

Voor mij geldt ook zeer zeker niet dat ik mijn identiteit aan mijn werk ontleen, integendeel. Ondanks een loopbaantraject kom ik moeilijk stappen verder. Mijn huidige baan heeft ook voordelen, leuke collega's en veel vrijheid.



Wat voor mij echt een raadsel is is hoe mensen tot de juiste keuze komen, hoe je weet of een baan iets voor je is. Mensen die hun werk geweldig vinden, daar kan ik echt jaloers op worden, en dat ben ik zelden. Hoe kom je daartoe?!



@ladyblabla, misschien ben ik een te moeilijk en veeleisend type Belangrijk voor mij is mezelf te kunnen zijn, ruimte om mijn ideeën kwijt te kunnen, waar men echt zitten te wachten op vernieuwing en stappen vooruit, waar men dit niet alleen maar zegt terwijl men eigenlijk niet wil vanwege een eigen agenda en dus de zaak tegenwerkt, waar je elkaar kunt tegenspreken en dit op prijs gesteld wordt want zo kun je van elkaar leren, geen pogingen tot manipulatie ten gunste van henzelf en ten koste van jou en je vervolgens proberen aan te praten dat jij niet weet hoe het werkt en nog een hoop moet leren als je weigert. Voor mij zijn dergelijke omgangsvormen vanzelfsprekend, maar mijn ervaring is dat dit het niet is, ondanks dat men beweert van wel. Een paar geleden zat ik niet ver van een burn out af. Het gaat dus vooral om cultuur. En dan is moeilijk in te schatten van tevoren bij een nieuwe werkgever. Talloze mensen in mijn omgeving die hetzelfde ervaren. Dus ik weet het niet meer.



In de tussentijd tel ik mijn zegeningen maar. Ik heb een vaste baan, goed salaris. Genoeg mensen voor wie dat niet het geval is. Wat Wilma zegt herken ik. De keuze voor werkgevers is zo ruim. Je bent eigenlijk pas interessant wanneer je aan alle eisen voldoet. Maar dan zou ik juist niet vanuit mijn huidige situatie solliciteren, een baan die ik al volledig kan is niet interessant genoeg. Dan verveel ik me in no time weer. Maar dat is totaal anders wanneer je werkloos bent.

En toen ik eindelijk op gesprek mocht voor een baan die vrij nieuw terrein was voor me kwam ik in het tweede gesprek tot de conclusie dat ik weer tegen hetzelfde aan zou lopen. Dus wilde ik niet meer.Ik denk zeker niet dat je moeilijk en veeleisend bent! Het is heel positief dat je weet wat je zoekt. Nu moet het alleen nog zien te vinden en dat is lastig omdat je niet direct kan weten hoe de cultuur ergens is. Kan je niet eens gaan praten met een wervings- en selectiebureau bijvoorbeeld? Recruiters weten vaak hoe de cultuur ergens is en kunnen met je meedenken over een nieuwe functie.
Alle reacties Link kopieren
De Kermis is inderdaad bizar duur tegenwoordig. Vorig jaar stond bij ons een kinderattractie met van die autootjes die over een spoor rondrijden. Als je als ouder mee wilde moest je een extra kaartje kopen.



Een keer per jaar is het nostalgische kermis in het boerenbondmuseum in Gemert. Daar betaal je de museum entree (paar euro geloif ik) en 19 cent per ritje. Vorig jaar geweest, maar Jammer genoeg slecht weer. Dit weekend was het weer, maar zijn we niet geweest (wij wonen daar niet, schoonfamilie wel).
Het is vast voor bijna iedereen ontzettend uit de richting, maar in Groningen staan de prijzen voor de attracties vast - met te hoge prijzen mogen de attracties gewoon niet komen. Dat betekent: 2 euro voor kinderattracties, maximaal 2,50 voor grote attracties. Prima prijzen dus (als je een dagkaart koopt ben je waarschijnlijk nog steeds goedkoper uit dan in Tilburg :D )
Alle reacties Link kopieren
quote:Bloemetjesolifant schreef op 24 juli 2016 @ 21:38:

Het is vast voor bijna iedereen ontzettend uit de richting, maar in Groningen staan de prijzen voor de attracties vast - met te hoge prijzen mogen de attracties gewoon niet komen. Dat betekent: 2 euro voor kinderattracties, maximaal 2,50 voor grote attracties. Prima prijzen dus (als je een dagkaart koopt ben je waarschijnlijk nog steeds goedkoper uit dan in Tilburg :D )Voor ons niet uit de richting, maar wat wij nog wel eens doen, wij gaan naar kerstplaza. Dan is de kermis in de Martinihal en betaal je entree (13,50 pp uit mijn hoofd). Je mag dan 1 keer in alle attracties (16 stuks) en nog 4 vrije keus. Maar vaak wordt er wel geruild. Vooral als je met een kinderwagen loopt dan komen de tieners in drommen op je af die graag de kinderattracties willen ruilen voor de meer wilde ritjes. Maar de naam zegt het al, dit is in de kerstvakantie.
Als je naar de kermis in Tilburg gaat, weet je dat je een zak geld mee moet nemen als je in attracties wilt. Kermis Tilburg is een begrip, een evenement. Als ondernemer een plek krijgen op deze kermis betekent dat ze diep in de buidel moeten tasten. Hoe haal je die onkosten eruit: door de prijs te verhogen. Ik heb een hekel aan de kermis, maar deze kermis kan ik wel hebben. Mijn schoonfamilie gaat er als gezinsuitje 1x per jaar naartoe. Ik ben dus ook al een paar keer mee gegaan. Er is veel keuze in attracties en als je overdag gaat is het volk ook wel redelijk normaal.
Alle reacties Link kopieren
Ik heb ook maar even een andere nick genomen, zal nog een leuk plaatje uitzoeken.



Wij hebben het zeker slechter dan onze ouders. Wij hebben het heel goed hoor daar niet van, maar niet op het niveau vond onze ouders toe zij ons kregen en nu nog steeds.



Ik heb niet zoveel met kermis, al is dat spelletje met die muntjes schuiven erg leuk
A man is rich in proportion to the number of things he can afford to let alone.
Geef mij maar een pretpark. Gewoon een vaste prijs.



Sorry dat ik zo stil ben de laatste tijd. Mijn laptop is nog steeds kapot en de leenlaptop vind ik een afschuwelijk ding!
Alle reacties Link kopieren
quote:Avondzon schreef op 25 juli 2016 @ 08:54:

Als je naar de kermis in Tilburg gaat, weet je dat je een zak geld mee moet nemen als je in attracties wilt. Kermis Tilburg is een begrip, een evenement. Als ondernemer een plek krijgen op deze kermis betekent dat ze diep in de buidel moeten tasten. Hoe haal je die onkosten eruit: door de prijs te verhogen. Ik heb een hekel aan de kermis, maar deze kermis kan ik wel hebben. Mijn schoonfamilie gaat er als gezinsuitje 1x per jaar naartoe. Ik ben dus ook al een paar keer mee gegaan. Er is veel keuze in attracties en als je overdag gaat is het volk ook wel redelijk normaal.Ik ging gelukkig ook niet primair voor de attracties naar de kermis, dat was meer de setting van de ontmoeting in kwestie
Just because a certain amount is good, doesn't make a crapload great - BioLayne
Alle reacties Link kopieren
quote:Bumba1985 schreef op 25 juli 2016 @ 11:37:

Geef mij maar een pretpark. Gewoon een vaste prijs.



Sorry dat ik zo stil ben de laatste tijd. Mijn laptop is nog steeds kapot en de leenlaptop vind ik een afschuwelijk ding!Ik ben dol op pretparken! Vervelend is dat ja als je een computer hebt die niet fijn werkt. Ik heb een Macbook, heel kostbaar maar ben er zo blij mee. Na de zoveelste misser met Windows besloten 1x een Macbook te kopen om te zien wat de hype was en nooit meer omgekeken. Ik zou het als laatste materiële goed inleveren van alles als het moest.
A man is rich in proportion to the number of things he can afford to let alone.
Goh, pretparken en kermissen, daar kan ik nou werkelijk helemaal niks meer op besparen... Ik schat dat mijn laatste pretpark een jaar of 15 geleden is geweest en laatste kermis gaat meer richting de 20 jaar...



@Chocoladestukjes, ik heb nog even geen idee wie je was. Kun je een hint geven?
Alle reacties Link kopieren
Het was mijn naam maar dan in het Engels.
A man is rich in proportion to the number of things he can afford to let alone.
O ja, natuurlijk!
Alle reacties Link kopieren
Ik heb net als Skaep niks met kermissen (ik heb als ik ervoor betaald wordt nog geen zin om in die herrie misselijk geschud/gedraaid te worden) en ook weinig met pretparken. Lekker goedkoop!
Chololadestukjes, kun je geen andere foto nemen, ik krijg trek in wat lekkers



Hier altijd 1x per jaar kermis. Die ziet dochter vanuit haar slaapkamerraam dus niet gaan is niet echt een optie. Ze krijgt 1x 15 euro en op is op.

Pretparken vind ik heel leuk, ik ben ook echt Disney fan, dochter is ook al in 2 parken geweest en er volgen zeker nog meer.
Alle reacties Link kopieren
Ja, Disney! Wij gaan in het najaar voor het eerst met zoon naar Parijs. Wederom niet erg consuminderig. Wel een hele goede aanbieding via de Duitse site geboekt.
A man is rich in proportion to the number of things he can afford to let alone.
Mijn man is van de pretparken en de Tilburgse Kermis. Ik ga alleen mee om te kijken, omdat ik wil zien in wat voor attracties mijn dochter gaat. Dit jaar hebben we de kermis overgeslagen, godzijdank, maar gaan we in september wel naar de Efteling. Ik geniet dan weer wel van het feit dat zij het zo naar hun zin hebben
Alle reacties Link kopieren
Wij zijn dus in 1 attractie geweest (3,50 p.p.), was een attractie die wat meer aan de buitenkant was en dus inderdaad wat goedkoper. Verder hebben we gewoon lekker op het terras gezeten en mensen gekeken.
Just because a certain amount is good, doesn't make a crapload great - BioLayne
Alle reacties Link kopieren
Goeiemorgen! Ik ben ook niet op vakantie, maar sta wel in zomermodus. Betekent dat ik buiten mijn werk om vooral heel traag ben en veel buiten ben, dus weinig achter de pc. Op m'n telefoon krijg ik mezelf op een of andere manier niet ingelogd op het forum.



Kermis en pretparken heb ik weinig mee. Kwam er als kind niet, want geen geld. Behalve eens per jaar bij Bommen Berend, dan liep ik wel eens over/langs de kermis, maar niet in attracties gezeten.
Ik ben heel blij dat mijn man, in tegenstelling tot die ene ex, niet zo van de kermis is Voor mij was het heel lang een 'iedereen vindt het leuk, dus eigenlijk hoor ik het leuk te vinden, maar al dat geluid en die bliepjes en die knipperlichten zijn niet mijn ding'. Nu hoef ik het niet meer leuk te vinden of op te zoeken van mezelf. Ook weer een vorm van consuminderen eigenlijk, ik consumeer minder prikkels dan vroeger.
Alle reacties Link kopieren
Ik vind kermissen wel leuk om overheen te lopen, maar ik hoef niet zo nodig in al die attracties. Het gaat mij meestal te snel en de muziek staat mij te hard (naast dat ik het vaak klereherrie vind, ik word oud ).



Weet je wanneer ik mij realiseer dat ik het gewoon heel goed heb? Als ik iets heel graag wil (en er goed over nagedacht heb of ik het echt wil/nodig heb), het gewoon kan kopen. Ik had laatst een super leuk sporthorloge gekocht voor 160 euro (incl. gps, bpm enz) en een vriendin vond hem ook heel leuk en zij dat ze ook voor ging sparen. Dat vond ik zo gek klinken. Ik spaar wel, maar niet gericht. Dus als ik iets echt wil, koop ik het.
Als klagen telde als werk, dan had mijn ex zich ook moeiteloos een Mercedes kunnen veroorloven.
Alle reacties Link kopieren
quote:dianaf schreef op 26 juli 2016 @ 11:32:

Weet je wanneer ik mij realiseer dat ik het gewoon heel goed heb? Als ik iets heel graag wil (en er goed over nagedacht heb of ik het echt wil/nodig heb), het gewoon kan kopen. Ik had laatst een super leuk sporthorloge gekocht voor 160 euro (incl. gps, bpm enz) en een vriendin vond hem ook heel leuk en zij dat ze ook voor ging sparen. Dat vond ik zo gek klinken. Ik spaar wel, maar niet gericht. Dus als ik iets echt wil, koop ik het.Herkenbaar, dat heb ik ook. Volgens mij heb ik nog nooit voor iets specifieks gespaard. Een enorme luxe inderdaad! Maar ook iets wat juist bij consuminderaars hoort denk ik. Sparen zit dan zo in je natuur dat het zo specificeren niet meer nodig is. Als je heel bewust met geld omgaat dan bouw je makkelijker een flinke buffer op (uitgaande van een ruim genoeg inkomen) dan als je je geld het liefst direct uitgeeft. Juist de spenders moeten heel bewust ergens voor sparen omdat ze het anders uitgeven aan andere dingen.
quote:dianaf schreef op 26 juli 2016 @ 11:32:

Weet je wanneer ik mij realiseer dat ik het gewoon heel goed heb? Als ik iets heel graag wil (en er goed over nagedacht heb of ik het echt wil/nodig heb), het gewoon kan kopen. Ik had laatst een super leuk sporthorloge gekocht voor 160 euro (incl. gps, bpm enz) en een vriendin vond hem ook heel leuk en zij dat ze ook voor ging sparen. Dat vond ik zo gek klinken. Ik spaar wel, maar niet gericht. Dus als ik iets echt wil, koop ik het.



Ik had dat toen een vriendin van me zei te wachten op de kinderbijslag en daarna zouden de kids nieuwe schoenen krijgen. Ik realiseerde me tot mijn schaamte dat ik niet eens merk dat dat binnenkomt

Overigens is zij geen spender maar zij hebben gewoon een veel lager inkomen. Wel geven ze relatief veel geld uit, naar mijn idee, aan sommige dingen zoals kinderkleding (alles nieuw en van merken die ik te duur vind) en zij zullen niet snel op internet zoeken naar een goede deal als ze een wasmachine zoeken naar hem bij zo'n duurdere speciaalzaak kopen. Hoe dan ook werd ik toen met beide benen weer eens op de grond gezet.



Ladyblabla, goed idee van zo'n recruiter, de moeite waard om eens te proberen.



Ik vind pretparken nog steeds leuk Kermissen heb ik niet veel mee. Laten we voor de kids vaak aan opa en oma over
Alle reacties Link kopieren
Ik had er nog nooit op die manier over nagedacht, maar ja, wel herkenbaar.

Ik ben nu voor het eerst echt gericht aan het sparen voor iets, namelijk een huis en dat beschouw ik toch net een beetje anders. Maar voor 'kleine' dingen als een sporthorloge heb ik nog nooit echt hoeven sparen. Daarmee bedoel ik niet dat 160 euro een kleine uitgave is het is natuurlijk niet vergelijkbaar qua bedrag als een vroeg pensioen of (grote verbouwingen aan) een huis die hier langs komen als zaken waar mensen voor sparen.



Best een prettige gedachte.
Alle reacties Link kopieren
quote:vlinder021 schreef op 26 juli 2016 @ 13:24:

[...]

Overigens is zij geen spender maar zij hebben gewoon een veel lager inkomen. Wel geven ze relatief veel geld uit, naar mijn idee, aan sommige dingen zoals kinderkleding (alles nieuw en van merken die ik te duur vind) en zij zullen niet snel op internet zoeken naar een goede deal als ze een wasmachine zoeken naar hem bij zo'n duurdere speciaalzaak kopen. In mijn ogen is zijn ze dan wel spenders, zeker als ze zo'n laag inkomen hebben en naar mijn mening dan beter andere prioriteiten kunnen stellen. Maar dat is een definitiekwestie denk ik. Ik ben zelf een zodanige niet-spender dat ik anderen al heel snel overmatig veel vind uitgeven.
Dat is zeker een teken dat je het goed hebt. Het is een gevoel van vrijheid waar ik sterk aan hecht. Stel dat ik spontaan besluit om een weekend te gaan winkelen in New York, dan kan dat dus gewoon.* Maar soms verbaast het me wel dat mensen helemaal niets achter de hand hebben. Er plaatste hier laatst ook iemand een topic. Die kon nu geen leuke uitjes meer doen in de zomer ivm onverwachte kosten aan het huis. Dan leef je dus zonder enige financiële reserve.



* Geen haar op mijn hoofd hoor. Zonde van het geld.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven